Annons:
Etiketterreinkarnationtidigareliv
Läst 5493 ggr
Maria Katarina
2012-11-22 21:07

Olika kön i tidigare liv?

Gjorde en Meditation kring tidigare liv, och den här gången såg jag mig som en ung kille! I kortbyxor och keps. Kan man vara av ett annat kön i tidigare liv? Kanske en dum fråga, men jag blev lite paff! Ganska stilig var jag i alla fall, hihi :)

Annons:
[NeferNefer]
2012-11-22 21:08
#1

Jag har varit såväl man som kvinna tidigare. Själen har inget kön, själen bara är.

grodprinsessa
2012-11-22 21:09
#2

japp det kan man ha varit =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

yamher
2012-11-22 21:57
#3

jodå absolut, fast oftast är man mer av ett kön men det beror p vad man ska lära sig ;) Visst har själen en identitet och "kön". Ibland kan man märka att det finns en kvinlig själ i en manlig kropp genom dess feniminitet (har inget med homosexualitet att göra) eller en manligt själ i en kvinlig kropp. Men inte alltid är det tydligt. Och saknar betydelse men kan ge en förståelse ;)

Alis volat propriis Oskyldig

Maria Katarina
2012-11-22 22:50
#4

Intressant! Jag får forska vidare i det här märker jag, det är verkligen fascinerande!

Mimma7
2012-11-23 09:32
#5

Är nyfiken på hur man kan läsa av vilket eller vilka tidigare liv man haft. Måste man göra hypnos? Tycker det verkar lite läskigt. Jag har onaturligt starka känslor för vissa saker och föremål som jag själv inte har använt mig av i detta livet så jag måste snart försöka ta reda på vad det betyder.

grodprinsessa
2012-11-23 15:59
#6

Man kan gå tillbaka själv genom Meditation men då hade jag rekomenderat att be dina guider om hjälp att hamna i ett ljust liv. Vi har ju själva inte alltid varit snälla och vi har inte heller alltid blivit behandlade bra. Så ett väldigt ångestfyllt liv är ju inte så kul kanske att gå tilllbaka till.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Annons:
[Kottschejk]
2012-11-23 16:38
#7

Håller med, allting behöver inte vara trevliga upplevelser även om det gör oss en erfarenhet rikare:)

Det finns ju vägledda regressioner man kan göra tillsammans med någon som kan detta, lite likt hypnos skulle man väl kanske kunna säga.

Sedan finns även medium man kan anlita som då besitter förmågan att känna in på tidigare liv och få kontakt med andliga guider osv.

[Love_and_Joy]
2012-11-23 17:07
#8

Intressant, för jag tror precis att erfarenheter från tidigare liv kan ge visdom och göra något gott av det. Jag tror att jag var en man i tidigare livet, jag får en känsla av det. Hur vet jag inte än.

pirri17
2014-11-10 04:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Alltid varit kvinna ända sen vikingatiden!

Brunett

tarantass
2014-11-10 13:25
#10

Olika lärofäder och systembyggare säger ju olika saker om det här, och olika vanliga upplevare upplever olika saker. Något sätt att vetenskapligt kontrollera det är inte ens uppfunnet vad jag vet, även om man har samlat en del minnen som tycks enklast kunna härröra från tidigare liv. 

Kan väl också tänkas vara olika för olika personer eller i olika perioder. En del upplever bara ett kön, andra två. En del har en idé om att man kanske lever i "serier" av liv, fördjupar sig i en sak (t.ex. ett kön) i taget så att säga. Sedan är det ju svårt att säga vad det är man inte minns när man försöker gå tillbaka.

En reflexion jag gör är att så olika kulturer som män och kvinnor brukar leva i, och så svårt som de brukar ha att i grunden förstå varandra även i det "jämställda" nutida Sverige, kan man väl knappast samla någon allsidig mänsklig erfarenhet i bara det ena könet. Om det nu är det vi ska göra.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

NiklasTyreso
2014-11-10 15:54
#11

Jan Guillou fick en gång frågan hur ha klarade av att beskriva även kvinnors känslor i sina böcker. Han svarade att det kunde han för han insett att män och kvinnor är väldigt lika.

tarantass
2014-11-10 16:00
#12

Ja, vi är väldigt lika. Kanske rätt konstigt egentligen när allt vi vet om kulturer i historisk tid tyder på att män och kvinnor nästan alltid lever sida vid sida i varsin parallellvärld snarare än tillsammans i fråga om arbetsuppgifter och umgänge.

(Missförstå mig rätt. Jag tycker jämställdhet och den frihet den medför är ett av historiens största framsteg. Men historiska och antropologiska fynd målar den dystra bild de gör.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Hallonregn
2014-11-10 16:54
#13

Jag förstår inte.. om vi återföds och har olika liv för alltid
hur kommer det sig då att våra själar hamnar i "himlen" när man kommer till andra sidan? 

Förvirrad

Annons:
tarantass
2014-11-10 17:23
#14

Till att börja med är det väl ingen som säkert kan säga hur det är (eller ens om det är något, om vi ska vara noga). Vi kan inte gå på så mycket mer än personliga upplevelser eller berättelser från folk som levde när de berättade dem. Sedan vet vi inte om det är lika för alla. Sedan, om det finns något på andra sidan, vet vi inte hur tiden funkar där eller om den ens finns så som vi känner den. Men även om den funkar som här kan man kanske tänka sig att man kan ta sig några tio- eller hundratal års paus mellan åtminstone vissa liv.

Men det kan ju vara intressant ändå att höra och försöka bedöma vad folk har att säga. Måste man få ihop allting? ;-)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

pirri17
2014-11-11 05:36
#15

Jag levde på 1400-talet och på 1500-talet och 1600-talet och o.s.v. för att man levde inte så länge som vi gör idag till 70-80-95 års ålder. På medeltiden var det sjukdomar så folk blev bara vid 50-55 års ålder även de rika som fattiga och då var det svårt att bota fast man hade också örter och så men bättre med medicin idag. På 1800-talet var det en kvinna som dog av förkylning och varför? Kanske man levde i smuts oxh dålig hygien.Idag är vi starkare med immunförsvaret och pencelin och sånt!

Brunett

pirri17
2014-11-11 05:43
#16

Jag fick 2 barn på vikingatiden efter det andra barnet dog jag 27 år gammal i barnsäng men idag skulle man nog överleva med komplikationer och sånt! Jag menar att man får bättre hjälp idag och på sjukhus men hemma måste man ta reda på hur man gör hemma som man bara gjorde förr!

Brunett

NiklasTyreso
2014-11-11 13:05
#17

Jag har varit både man och kvinna i olika tidigare liv. 

Man känner och upplever lika oavsett kön.

Kön är bara en skilnad i utseende.

Könsroller är en social konstruktion.

Men man känner och upplever lika som man eller kvinna.

tarantass
2014-11-11 13:33
#18

Jag tror inte du förstår vad jag syftar på, NiklasTyreso. Sociala konstruktioner kan vara väldigt mycket. Vore det inga problem behövde det inte kämpas för jämställdhet, eller?

Det utbildas olika kulturer. Läs om hur "stamfolk" brukar leva, med helt olika arbetsuppgifter och olika religiösa ceremonier efter kön. Tänk efter hur vi själva levde i bondesamhället, oavsett samhällsklass – hur olika villkor som gällde efter kön. Tänk efter vad som "spontant" utbildar sig i våra dagar i skolor, på sociala medier och annat, hur reklamföretagen riktar sin reklam, könsmönster i politiska värderingar och allt möjligt annat.

Då kanske man också kan börja bli observant på alla konflikter och all tyst oförståelse (i stort och i privatlivets vardagliga småttigheter, igår och idag, här och på andra håll) som bottnar i bristande förståelse mellan könskulturerna. Det är inte frågan om att det inte har luckrats upp i fråga om umgängesvanor och acceptabla uppgifter (fast mindre redan i länder som Tyskland än vad vi gärna tror i Sverige) – men det finns kvar till och med hos oss.

Så nej, om det är så att vi vandrar mellan liv för att samla erfarenheter och bli allt "helare" vill jag ha en trovärdig förklaring av dem som hävdar att vi bara är ett kön. (Förutom att de måste förklara de minnen folk säger sig ha av flera kön.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2014-11-14 12:55
#19

… förresten räcker det ju att kolla in förhållningssätten till det den här sidan handlar om, inte för varje enskild person men sådär i stort, för att se en markant könsskillnad som rimligen måste ha rötter någonstans.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

yamher
2014-11-18 19:37
#20

#13 om du ser det mer som om vi har ett liv på andra sidan och kommer ner till jorden då o då för att leva ett människoliv för att lära oss olika saker (som person, hjälpa andra i sitt lärande och hela mänsklighetens utveckling). Som om dessa människoliv vore roller i olika teaterföreställningar. När vi är färdiga "hänger" vi av oss rollen och fortsätter med livet vi levde innan. Mer komplext än så är det inte.

Mellan liven på andra sidan så är vi också skyddsänglar. Vi vakar över andra människoliv. Detta är en lika viktig del i vårt lärande som vår existens som att leva på jorden.

#18 jag förstår inte syftet heller med att vi bara ska ha ett kön i så fall kunde vi ju lika gärna leva som ett kön här på jorden. Klart det är skillnad på att vara kvinna eller man. Åtminstone tycks många män ha alldeles utmärkt fixat att våldta och ligga med otaliga kvinnor och kvinnor tycks föda barn som inte män kan.  Dessa har uppenbarligen helt olika syften.

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
LottaV
2014-11-20 16:07
#21

det jag har lärt  mig är att det tar ca 70 år efter att man dör och man födds på nytt och man vandrar på jorden ett ex antal gånger sen blir man en skyddsängel till en annan när den personen dör då lämnar själen jorden för att gå upp i det stora alltet eller Som vissa säger himmelen

Ett gott skratt förlänger livet

yamher
2014-11-20 18:49
#22

ja ungefär så. 50-100 år ungefär. Först när man har gått över så brukar man finnas tillgänglig tills de som fortfarande lever på jorden frågar efter dig (brukar vara 1-2 generationer). Det ligger lika mycket lärdom att vara skyddsängel som att leva på jorden så är de lika viktiga och inte behöver du alla gånger leva en massa liv för att bli en skyddsängel. Dock beroende på vad som passar dig och vad du behöver lära och vem du skulle vara skyddsängel till/vilket liv på jorden som skulle passa dig så avgör det vad du ämnar vara/bli. Så finns det vissa som gör fler liv på jorden, andra mer som skyddsängel men de flesta gör nog hälften/hälften. Så det kan bli så att du blir skyddsängel till barnbarn, barnbarns barn eller någon helt annan.

Alis volat propriis Oskyldig

LottaV
2014-11-20 19:18
#23

Skyddsängeln är alltid motsatt kön gemte skyddslingen

exempel: om skyddslingen är man så är skyddsängeln kvinna

Ett gott skratt förlänger livet

NiklasTyreso
2014-11-20 20:56
#24

Det finns människor som tror att de har minnen från tidigare liv som inträffat ganska nyligen. 

Jag har ex hört om ett barn på 1950-talet som var rädd för tysktalande män med schäfer, för det hade minnesbilder från koncentrationslägren några år tidigare, trots att barnet var fött efter kriget.

yamher
2014-11-21 16:05
#25

#24 Absolut finns det de som går ner tätare. Jag själv tex var i mitt förra liv min farfars mor och hon gick bort ca 10 år innan mig.

Det finns själar som nästan uteslutande lever på jorden och dem som knappt aldrig gör det. Det finns av alla sorter. men vanligast är att man varvar att vara skyddsängel med att leva.

#23 Håller inte med. Du kan absolut ha en skyddsängel av samma kön som du har själv. Min syster har min mormor tex och min make hade innan en manlig skyddsängel. Det finns faktiskt till o med dem som har tidigare liv som ett slags skydd (som skyddsänglar). Och de kan ju vara av båda könen.

Alis volat propriis Oskyldig

Evigheten
2014-11-22 18:12
#26

Jag var en kille i mitt senaste liv, men har mest vart tjej av vad jag har sett. Trivs väldigt bra som båda. och jag har aldrig varit ''typiskt kvinnlig'' eller ''typiskt manlig'' i några av mina liv, utan jag har vart jag, samma drömmar, filosofier och samma strävan. Som andra redan skrivit, de är inte så stor skillnad egentligen, man är vad man gör sig till

Pololuka
2014-11-28 15:15
#27

Låter mycket intressant och se vad jag eller vem Jag var i min tidigare. Hur kan jag göra om jag vill veta Om min förra liv? Tips?

Annons:
NiklasTyreso
2014-11-28 18:46
#28

Tar inte skyddsänglarna slut någon gång?

För 12000 år sedan hade hela jorden en befolkning på max 10 miljoner människor, ungefär lika många som det idag lever i Sverige. 

Idag lever det mer än 7 miljarder människor på jorden (=7 tusen miljoner).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Världens_befolkning

För 12000 år sedan måste det alltså ha funnits otroligt mycket skyddsänglar per levande person, jämfört med idag. 

Hur tänker ni om det? Hade stenålderns människor 1000 skyddsänglar per person men vi idag har bara en var?

tarantass
2014-11-28 21:04
#29

#28: klart det kan vara intressant att höra folks tankar om sådant och kanske än intressantare att veta. (Vad man nu i så fall menar med "veta", till exempel personlig visshet eller vetenskapens senaste provisoriska vetskap.) Men annars verkar det ju rätt konstigt att förutsätta att inte andar skulle kunna förmera sig när varelser som (också) finns materiellt kan det. (Om det nu egentligen är någon skillnad.)

Var kommer alla nya människokroppar ifrån? Förmodligen från död (och en del levande) materia som anrikades och organiserades i växter som de nya människornas mödrar åt, och deras fäder på ett litet hörn, såvida de inte åt djur som hade ätit av de växterna. Men var kom materian (eller energin) ifrån? Ja, inte tycks det enligt nuvarande modeller ha i grunden nyskapats någon sedan Stora Smällen.

Var kommer de allt "mänskligare" allmänna och offentliga värderingar vi har kunnat iaktta under historisk tid ifrån (i till exempel lagar och folks begrepp om rätt och fel)? Det kan man också betrakta som en tillväxt, i mognad och moraliskt ansvar. Men den är svårare att återföra på något materiellt. Och det gäller ett immateriellt plan, som man rentav kan kalla andligt, även om det inte är andligt i samma bemärkelse som det här talas om en andevärld.

Så varför skulle förmering behöva vara ett problem i en andevärld? Eller vad som nu än finns istället för förmering?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: