Annons:
Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 8032 ggr
[MikeW]
2012-10-08 16:55

Prata med träd.

hej =) ville bara berätta en sak som hände mig innan..

Jag var i köket och kollade ut genom fönstret på ett träd som står framför huset.

Och då börjar vi helt plöstligt att prata. han/hon(vet inte om träd ens har kön :P)

sa hej, och då sa jag också hej ocg så började vi bara prata lite om några saker. (har helt glömt våran konversation xP)

Gick nyss in i köket för att lämna in lite dricka som min bror hade köpt. Och så lämmnade jag in drickorna fast glömde en och så påminde han mig x)

H*n är så trevlig! Och innan när jag gick ut så fick jag kontakt med alla träd runt mig. Pratade lite snabbt för jag var påväg till afären med min bror.

Dom är så snälla och lite roliga faktigst :P

Vi pratade telepatiskt. Har detta hänt någon annan? Eller är det bara jag som hittar på saker i mitt huvud? :P

Annons:
Fjäril
2012-10-08 17:02
#1

Hej,

Jag "talar" med träden när jag är i skogen. Älskar att andas in de energierna, men jag för ingen konversation - dock så tror jag säkert, likt allt annat, att det går. Kan vara någon (energi) runt dig som talar också (som du uppfattar vara trädet) utan att föringa dina tankar.

Tvivla aldrig på dig själv och det du tror och känner.

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
2012-10-08 17:34
#2

Det är underbart att "prata" med träd. Eller om det är trädens devor man "pratar" med?

Jag bekantar mig alltid med träden på nya platser jag kommer till. Ordlöst, med känslan….

Om man ställer sig nära ett träd och bara ÄR, kan man känna en Naturens rytm av inhalation - exhalation, i en till två cykler per minut. Låt den sjunka in, långsamt, l å n g s a m t….Ger man sig tid kan man känna den, det blir som en Meditation men lite annorlunda.

Avsluta långsamt och ta det lugnt. Takten i den vanliga mänskliga världen är helt vansiinig och trafiken rent livsfarlig när man är inne i rytmen från trädens värld!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[SporeDiatrymisss]
2012-10-08 19:55
#3

Jovisst, är bästis med ett äppelträd. Jag är inte ironisk nu. Jag ställer frågor till trädet ibland. Jättesnäll! :-)

JonasDuregard
2012-10-08 21:13
#4

#1. #2, Jag får känslan av att ni menar något annat än #0 när ni säger "pratar". På #0 låter det som att träden pratar i bokstavlig bemärkelse och påminner om saker och eventuellt drar vitsar ibland Glad. Det ni beskriver låter mer som att njuta av vacker och fridfull natur.

//MODERERAT AV AMANDLA

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[MikeW]
2012-10-08 22:59
#9

#4 trädet påminde mig.

..

Jag gick och sa godnatt till trädet för ett tag sedan, tycker lite synd om han/hon för han sa att det är lite kallt under nätterna. Han är också helt ensam, han har några buskar framför sig och ett träd lite längre bort ifrån sig.

Tycker synd om han, han ser så ensam ut =(

Har sådan stor lust att plantera ett träd nära han så att han har någon annan att prata med. Fast bor i lägenhet

(Är typ massa lägenheter som är i en fyrkant runt en liten "park" eller så, vet inte vad jag ska kalla det)

Och jag tror inte jag får plantera ett träd där =/

Jag vill gå ut och prata med han lite mer fysiskt. Fast då kommer alla grannar kolla på mig och tro att det är något fel på mig xP Tänk att kolla ut genom fönstret och se en tonåring snacka med ett träd :P Dom skulle nog tycka det är skit konstigt haha :P

Det är ganska coolt, jag började prata med han idag, fast det är som att jag har kännt han för evigt, vi är så bra vänner nu och vi har bara pratat några gånger :P

Träd är så vänliga! Det är helt sjukt. Om jag går ut bland massa träd så hälsar alla och säger dom mest snälla saker och skrattar osv. Fast vi människor hälsar alldrig på varandra.

Kanske det är för att träd är moder jord? eller? jag bryr mig inte riktigt, dom är snälla och det är det enda jag bryr mig om. Fast tycker det verkar vara så konstigt att träd är SÅ snälla så fort dom ser mig,

fast människor är alltid så för sig själva och hälsar alldrig på främlingar. Jag tycker att vi människor borde bli lite mer nära andra människor! Det är vell inte så svårt att säga hej när man träffar på någon? :P

Träd är bäst <3 kan man prata med buskar och så också? jag har inte lyckats prata med buskar/blommor. Fast kan man det?

Saga85
2012-10-08 23:27
#10

Vilken söt tråd Kyss

ALPHIRA
2012-10-09 01:10
#11

Hej kära MikeW!

Du är inte ensam. -När jag var i din ålder, bodde jag på ett villaområde och tog ofta genväg till biblioteket. I början av stigen fanns ett jätte gammalt träd (kommer inte nu vad det var för slags träd, inte barrträd i alla fall).

Nåväl. En gång när jag passerade trädet så till min stora förvåning så stoppade han mig och SA: "Du måste niga när du går förbi mig!" Han, trädets ande var en gammal "gubbe", -kan fortfarande "höra" hans röst. Han var mycket vänlig och ville visa mig naturens kraft.

Använde genvägen några gånger till men sen tänkte jag att jag kan inte hålla på såhär…niga där varje gång…det fanns villor runtom och människor.

Började ta stora vägen till biblioteket men såg trädet därifrån också och sa alltid hastigast bara "hej".

Detta hände en evighet sen men jag saknar det trädet fortfarande. Och respekterar ALLA träd.

Denna historia är SANN och jag är inte mer knäpp i skallen än någon annan!

MikeW. Jag vet inte hur det är med buskar men med blommor pratar jag ofta. Och dom svarar men inte så att jag HÖR.

Men varför inte skulle buskar kunna prata också. Prova. Jag kan också göra det, faktiskt.

Hör av sen hur det går.

[NeferNefer]
2012-10-09 08:16
#12

Jag talar gärna med träd. Det har jag gjort sen jag var liten. Det är inte alltid jag får svar, dock.

Magi-cat
2012-10-09 08:23
#13

fina berättelser! Glad

Det gör gott att höra om människor som bryr sig om träd och inte bara ser dem som tillgångar eller något som står i vägen.Obestämd

Igår träffade jag ett äppelträd, alldeles underbart, det största jag sett! Ihåligt som ett sockerdricksträd, gammalt och vist med goda äpplen…

Alla borde "ha" ett träd, man behöver inte äga ett, ett träd i parken att prata med går lika bra. Ett av de bästa motmedlen mot stress och alla de irritationer man samlar på sig under dagen. (som elektrosmog)

Cassandra Eason skriver i "Stora boken om naturväsen" ett litet avsnitt om Trädmödrar och Trädkvinnor och Mossfruar/skogsfruar, samt att hämta visdom från träd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fjäril
2012-10-09 08:57
#14

Ja, vi ska ta till vara på vår natur! Jag förstår inte hur människor tänker när de slänger plastpåsar, cigaretter, tuggummi etc i skogen! Sist hittade jag massvis av glas Skrikandes. Jag tog givetvis upp det, men jag var riktigt arg! Cool

Sajtvärd på Övernaturligt

Wony
2012-10-09 09:49
#15

Ja, glas och metallburkar tycker jag är nästan värst. Inte bara djuren kan skada sig, även småbarn som inte ser sig för kan råka skära upp sig illa! Sådant förstår jag mig inte alls på…

Men för att återgå till träden. Jag tror inte att jag någonsin pratat med ett träd eller så, däremot är träd väldigt bra att krama om det känns lite läskigt av någon anledning. Jag fick lära mig det i en bok riktad till barn om hur man går tillväga om man går vilse, och jag gör det än idag om jag blir rädd och osäker. När vinden tjuter och det blåser så kvistar flyger, ja, då är det mysigt att krama om en tall eller så.

Funderar lite på varför, om det är att trädet i sig är lugnande, eller om det finns någon symbolik med där - rötter som håller fast trädet, etc. Att vi människor dras till sådant som för oss symboliserar trygghet.

Amandla
2012-10-09 12:45
#16

#15 Är frågan varför barn ska krama ett träd? Jag har fått svaret av dagispersonal att det är för att barnet ska stanna och inte vandra vidare, det kan också handla om att barnet "boar in sig" vid trädet - gärna en gran med grenar som hänger långt ner - och gör en liten koja. Men jag tror att många barn säkert uppfattar ett stort träd som tryggt, det gjorde jag när jag var liten och fortfarande i vuxen ålder. Träd vet mer än vad man kan tro Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Wony
2012-10-09 13:19
#17

#16 Njae, frågan var snarare vad som gör att människor dras till att göra sådant, bortsett från de rent praktiskta fördelarna.

Men det är ju onekligen bra att stanna på samma ställe, man riskerar ju att virra bort sig ännu mer annars.

Även som barn hade jag väldigt bra sinne för riktningar och åt vilket håll jag skulle gå, så jag har aldrig behövt krama träd av den anledningen. Däremot för att väder och vind gjort att jag känt mig obehaglig till mods. Det är som att jag stärks om jag kramar ett träd då. Men vet inte riktigt varför. Tungan ute

Amandla
2012-10-09 13:27
#18

Man kan meditera med ett träd, antingen ett riktigt träd eller ett som man tänker sig. Man sitter med ryggen mot stammen, och känner efter nedåt längs alla rötter, långt långt ner i jorden, sen följer man kanalerna uppåt i stammen ända ut i grenarna och bladen högst upp. Rekommenderas om man behöver öka sin trygghet, eller om man behöver jorda sig ordentligt så koncentrerar man sig på rötterna och hur stadigt man är förankrad i jorden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Eden Rose
2012-10-09 13:57
#19

Hej alla trädkramare :)

Jag gick en healingkurs i fjol och där lärde jag mig att speciellt tallar ger mycket energi ;D

Wony
2012-10-09 14:00
#20

Hmm, jag har alltid tyckt att tallar är så praktiska och mysiga att krama. Glad

Och de är rätt ståtliga där de står också.

Annons:
nighwolf435-2
2012-10-09 15:04
#21

Hitta denna sida där en shaman pratar om träd. Mycket intressant läsning.

http://www.way-of-the-wild-rose.com/tree_spirits_70.html

Tarotstollan
2012-10-09 21:49
#22

Inte långt från där jag bor ligger en liten park där massor av människor paserar förbi och även arbetar i varje dag.
För några år sedan bestämdes det att det skulle byggas en ny bifart för tung trafik och "naturligtvis" skulle den gå igenom en del av parken!
Där stod stora blodlönnar, ekar, hängpilar, björkar, rönnar och fina jasminbuskar mm

På sommaren för ca 2 år sedan fick vi reda på att de skulle börja hugga ner skogen och ta ner det som var "ivägen" för deras framfart! Jag var ofta där nere i parken/skogen och plockade gräs och grenar till mina djur, en dag när jag gick där nere en höstdag så bara jag började prata lite halvhögt för mig själv och talade till träden och buskarna och berättade vad som skulle hända där i området. Jag sa: "att förstår ni vad jag säger så måste ni som kan flytta ifrån området, för det kommer att bli tomt på allt levande grönt det kommer inte finnas något för er att bo i"!
Efter varje gång jag kom dit efter det så kändes det som om området tömdes mer och mer  på energi och det kändes dött på något vis. Det blev nästan obehagligt att vistas i området till slut tyckte jag!

Sen för någon månad sen fick jag reda på att nu skulle parkträden bort veckan efter. Då jag sen efter några dagar passerade igenom talade jag om för träden att nu var det slut, nu skulle de sågas ner och jag tackade dem för den tid de hade varit där och givit oss syre, skugga, skönhetsupplevelse mm
Visserligen växte det upp nytt gräs och buskar under året som gick men det tog de ju bort samtidigt som de nu tog parkträden.

Om det är att vara galen för att man uppskattar naturen och är tacksam för vad den ger oss, då är jag väl galen då!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2012-10-09 22:02
#23

#22….och då är det sunt att vara "galen" Tarotstollan!Glad

Jättefin berättelse….och vad fint att du var där och tog del i den…

Det visar hur träden förmår engagera och beröra, tänker på TV 4-eken, almarna i Kungsträdgården på sin tid…..det finns säkert fler exempel….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2012-10-09 23:15
#24

#23 "[…] TV 4-eken […]"

Är det en lite mer kommersiell variant av den välkända TV-eken utanför SVTs lokaler i radiohuset Skrattande?

Edit: och jag som lovade att inte märka ord SkämsFlört

ALPHIRA
2012-10-10 00:59
#25

Jonas! Vad ska jag säga. Jag säger som så att jag tycker om dig i alla fall…

Om jag skulle föreställa dig som någon slags grön skapelse så skulle du vara en PIL eller en VIDE. Svår att krama. svår att utrota MEN VACKER. Flört

ALPHIRA
2012-10-10 01:02
#26

Missförstå mig rätt.

Magi-cat
2012-10-10 05:29
#27

#24 Äh, bläTungan ute

TV är jag dålig på, men eken var rätt.Skrattande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
jannefranzen
2012-10-10 10:16
#28

Ohh vilken härlig kontakt med Universum du har!

Träd har stark betydelse i de flesta andliga och religösa "traditioner".

För mig är allt sammanbundet i något som jag själv vill kalla "The network-of-souls" där allt levande och vissa döda material (stenar/kristaller m.m.) är sammankopplade - ungefär som ett andligt Internet.

Ja - enligt mig så är trädet också därför kopplat till Universum och en kanal eller en "hubb" för denna "Internetkoppling" - alla själar och energier emellan.

Trädet är, precis som alla andra "hjälpare", en kanal att lyssna till, för det finns såååå stor kunskap och hjälper dig att få koppling både uppåt men också ner i jordens energier…

Du kan, precis som i vissa andliga traditioner, använda trädet som meditationsmotivator - och göra inre resor nedåt rötterna, in i trädet och uppåt i/genom kronan och även ut till stjärnorna. Det är symboliskt och en teknik för att koppla in dig på det själsliga och andliga Internet..

Vilken tacksamhet och glädje att Universum givit dig denna koppling! Vi är många som känner som du och var inte orolig att prata om dina upplevelser - det handlar också om din egen frekvenshöjning - så glädje för din utveckling och kontakt! Vårda - prata och lyssna med ditt träd - det för dig framåt!

I och med ljuset!/ Janne

[kliinda]
2013-05-01 10:25
#29

#0 ja man kan tala med träd, så även gräs, buskar, blommar - ja allt som växer eftersom att de har en själ!

Du kan stå 100 meter ifrån din kompis och be gräset skicka ett meddelande till din kompis. Det kommer fram i sison tid. Ett tips är att inte göra det med träd .. Dom är så långsamma. Fast precis som med viskleken så ändras det så klart på vägen, ju längre avstånd desto mer ändringar på meddelandet.

När jag var liten pratade jag ofta med träd, hade en sån empati! Jag hörde verkligen vad de sa, men det har verkar försvunnit nu på senare tid, eller iallafall så är det lite instängt.

Ja, växter vill gärna vara nära många, annars blir dom ensamma  speciellt när ingen talar med dom. Därför blir jag så förskräckt av att plantera saker mitt i staden. Okej, det är fint, men tänk på de arma växterna ..

Blommor brukar vara riktiga chattermajor, inte alla så klart. Tror det är rosor som är mest lojala, dom är oftas lite finare i kanten av sig.
Ni kan ju prova jämföra själva olika arter så ska ni få se, det finns skillnad på dom. Precis som vi kan tycka att te.x Italienare brukar vara typiskt .. Norrmän brukar vara typiskt .. Så är växtarter också det. 

Ibland kan man/ vissa personer 'kan bara' prata med t.ex bara träd, eller bara buskar och ogräs. Precis som vissa människor bara kan teleportera tankar med människor och djur men inte växter.

Man behöver inte höra vad de säger, man kan även känna det. På sätt kan man också tala med dom. Känna på sig vad de säger.

Tips när ni talar till växter är att låtsas prata i telefon för att inte se dum ut..

haha nu kommer ni nog tro att jag är dum i huvudet eller något .. Men vissa hör och andra inte.

[rocklover]
2013-05-01 15:26
#30

Jag pratar också med träd XD! skit kul ju! har dock blivit upptäckt ett par gånger ._. Awkward moment!

[MikeW]
2013-05-01 17:40
#31

#30 Haha :P Pratar du telepatiskt med dom också?

[kliinda]
2013-05-01 17:55
#32

#31 har du provat tala med andra ting?

[MikeW]
2013-05-01 18:47
#33

#32 Inte riktigt, jag har provat prata med löv dock. Det gick bra :P Fast har bara pratat med det lövet.

Jag har provat prata med hundar och djur. Fast det går väl sådär..
Jag pratade med en häst en gång, eller, det var inte riktigt prat utan vi mer blev hmm.. Hur kan man säga? Det var inte som att vi pratade, men vi fick en anslutning med varandra typ :P

Jag gick mot hästen och hon gick mot mig, sen när vi möttes så klappade jag henne, och vi kändes som att vi var en och samma "person".

Sen när jag gick iväg så vände hon och gick iväg också.

Det var väldigt trevligt. Fast vi pratade inte.

[Ravenna]
2013-05-01 22:41
#34

Träd bär på både kunskap och förstånd och jag lär mig mycket av dem. För mig är det självklart att det går att kommunicera med dem och att alla träd har sin egen ande med sin egen personlighet.

Annons:
Kvigan
2013-06-18 17:37
#35

Jag känner att jag måste väcka upp tråden lite ;)

En grej som är otroligt intressant att fråga långlivade växter (tex träd, stenar osv) är om de har något råd, en anledning till varför de existerar, vad de kan bidra med eller något man ska tänka på. En liknelse för ordspråk. De ger så klockrena svar så det är ofattbart!

När jag frågade en sten svarade den:

"Sparka inte på den som redan ligger" Det bär jag alltid med mig!

👆 Djurnörd

frejjali
2013-06-18 17:56
#36

Hej alla fina! Nu har jag ont i magen efter att ha läst allt i den här tråden. Jag som råkat ta död på så många blommor under åren… 😢
När jag var liten samlade jag på stenar, fast bara de som inte trivdes där de låg, så jag tog hem dem och la ut dem lite varstans. Mina föräldrar höll på att bli tokiga på mig :)
Efter kanske ett års försök att övertala dem om att allt har en själ (även stenar) så gav jag upp till slut och tänkte att så många vuxna kan inte ha fel…
HMPF! Barn är nog de som står med facit i hand trots allt ;)

Tarotstollan
2013-06-18 18:34
#37

Har idag plockat ihop en massa prydnadsstenar som var utslängda på gatan och lade tillbaka dem bland sina kompisar. Plockar lite då och då och gör så👍!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MarWall
2018-09-19 02:33
#38

Vad trevligt att Du hade en kontakt med en trädande som det kan ha varit. 2 historier av många jag har hört genom åren: På 1600 talet så brukade man fortfarande hälsa på träden, då man passerade stora och pampiga. Amerikanska indianer brukade ibland gå ut till ett stort träd och ställa sig med ryggen emot det samtidigt som man "kramade" det bakåt med handflatorna i kontakt. Detta var då de behövde tröst och balans.

Lussan20
2018-09-19 09:43
#39

Jag kramar gärna träd

.Då jag var ruskigt sjuk länge och svag då kramade jag en tall som kändes så full av energi, minns att jag fick kraft då.

Jag vet att min pappa också gjorde så. Min mamma slutade plocka blommor då hon var i 60 årsåldern, hon sade att det gjorde ont i henne?

Jag läste om den Kanadensiske skogsvaktaren som i många år vårdade skogen. Han berättade om trädens familjer och hur de meddelade sig med varandra. Oftast hade huvudträdet en liten familj runt sig. Det var mäktigt att läsa om denne man som kände träden så väl och deras språk.

Jag älskar träd och deras väsen. De är alla olika personligheter liksom vi.

Vackra, spröda, sköra, raka, knotiga, böjda av väder och vind, charmiga, små och söta. Jag ser ut i parken och hösten har inte riktigt fått fäste. Jag tackar för att de prytt min sommar så fint! Mvh/WL🌺

P.O
2018-09-20 02:07
#40

Jag var lite krasslig med feber och förkylning och gick ut till mataffär och sedan tillbaka hem förbi träden så jag stannade och pratade med ett träd i tankarna och sen kom hem och kändes som att jag var piggare och bättre humör, friskare och senare kändes lite krassligt igen till kvällen.

Tant Grön
2018-09-22 17:16
#41

Har aldrig ens tänkt på att man kan prata med träd. Däremot med djur har jag gjort ibland. När jag varit ute och gått och något djur är nära vägen och spänner sig för att fly undan, så har jag försökt skicka en bild telepatiskt vilken väg jag tänker ta, som inte är nära djuret. Då har det hänt att djuret slappnat av och stannar kvar.

Annons:
P.O
2018-10-20 10:00
#42

Så gjorde jag med min katt som ville äta för mycket mat så blev han lugn och vilade sig. Man kan prata med träden i smyg tills folk gått förbi när folk kommer så håller jag på med mobilen. När jag var sjuk och krasslig, ont i halsen och måste handla på Coop och sen prata på vägen hem vid ett träd en stund sen kände jag mig piggare och friskare hemma i 2-3 timmar.

P.O
2018-10-20 10:03
#43

Oj, nu har jag skrivit två gånger, såg inte det. Hur raderar jag bort den senaste?

Upp till toppen
Annons: