Annons:
Etiketterdiktercitatvisdomsord
Läst 3349 ggr
PiganX
2012-09-24 03:10

Tyda citatet?

För ett par år sen så sa en medial (fd) vän till mig att jag en dag inte kommer att vara lycklig längre. Men hon berättade inget mer, hon sa att hon inte kunde. Men hon gav mig en "gåta", och det var väldigt viktigt att jag kom ihåg för resten av mitt liv.

Jag har grubblat i flera år nu på det där utan att komma fram till något.. Någon som vill försöka tolka citatet? Ni får tolka det precis hur ni vill, jag är bara glad om jag får höra flera olika tolkningar.

"Om du dör i en dröm och är smart, behöver du aldrig vara mörkrädd igen".

Annons:
Haermenion
2012-09-24 08:16
#1

Hej Felicia, Det var inga roliga bud hon förde med sig , din mediala vän! Min övertygelse är att andevärlden inte för fram budskap med negativ eller hotfull karaktär då det är en upplyst värld av kunskap och kärlek. Jag känner en oro att din fd vän lämnat dig med en gåta som inte har någon betydelse och ett budskap som inte är laddat med den annars så tydliga vägledning som vi får med oss efter varje kontakt med andarna. Det var fritt att tolka och jag kände väldigt starkt att jag ville inflika min åsikt, inte för att klanka ner på din vän eller på all den tid du har burit på denna gåta du lämnats med! Att kunna vara lycklig handlar om att kunna ta till sig och uppskatta allt som sker i nuet med hela sitt hjärta, att våga leva och ta emot allt som är gott i världen. Man kan förlora tron på omvärlden, människor och sig själv och då uppleva allt annat än en lycklig känsla, men aldrig förlora den eller stänga av den helt ! /Andreas

Följ mitt arbete som medium på www.mediumandreas.se

Gahella
2012-09-24 10:39
#2

Fantastiskt klokt och fint svar du gav Andreas, och håller med dig fullständigt! Kram på er bådaGlad

Fjäril
2012-09-24 11:21
#3

Hej, Andreas har gett dig ett mycket klokt svar så jag vill egentligen bara säga att "lägg inga tankar och funderingar kring vad personen sa till dig". För det första säger man inget sådant och om man skulle få en känsla om att saker inte står rätt till så har man möjligheten att hjälpa mottagaren ur det, inte bara lämna ett besked. Vad jag menar är om att andevärlden skulle ge ett sådant budskap så skulle man även få tips på hur man kan undgå en situation. Här är ett tydligt exempel på att man inte ska spå!

Sajtvärd på Övernaturligt

Joggan
2012-09-24 12:18
#4

……….om alla dina rädslor och mardrömmar och negativa föreställningar

fokusera sig inom en döds-process (andlig)

och örnens skugga lägga sig över dig

och om du är smart

så erkänna du att allt är en illusion och därmed är du fri…….

Joggan

Amandla
2012-09-24 13:26
#5

Instämmer med de ovanstående om att man inte lämnar såna negativa besked. Citatet tror jag syftar på att om du lär dig att tackla otäcka drömmar redan när du drömmer dem (exempel: att vända dig mot björnen som jagar dig och se att den kanske bara vill leka eller säga något) så släpper du rädslan för mörker.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Kottschejk]
2012-09-24 13:32
#6

Ibland kan människor lätt påverkas av saker man kommer i kontakt med. Skulle gissa en stor anledning till varför texten kom på tal har sin härkomst därifrån. Det är högst olämpligt för dig att sätta dig själv i relation till nedanstående kända person och hans mycket välkända visa.

Ingen kan hjälpa att man har det namn man en gång har blivit döpt till eller fått av sina föräldrar. Inget som någon kan rå för. Såklart kan man alltid byta förnamn om man inte trivs med namnet.

Men visst är det en fin visa han skrev Cornelis Wreeswijk, i det här fallet kanske extra förrädisk då den spelar an mot en vemodig & sentimental sida hos väldigt många. Och eftersom den är så känd så kommer man också lätt ihåg den. NallekramGlad)

Annons:
[Kottschejk]
2012-09-24 14:07
#7

~Gåtans troliga svar i runda svängar~

Den goda glädjefyllda ljusa varaktiga vägen där livet kan fortsätta och alla kan trivas å må bra och utvecklas efter egen och andras förmåga. Tro & hopp med innerlig värme & kärlek. Ambitioner & drömmar. En strävan efter inspiration & förståelse som får varje människa att lyfta och komma vidare under dom premisser som råder. Mänsklig ömsesidig respekt där alla har ett lika värde inför varandra osv.

PiganX
2012-09-24 16:03
#8

Tack så otroligt mycket för era tolkningar och åsikter!

#6 Lite kul att du lägger upp den, eftersom jag fick mitt namn från den låten, min pappa lyssnade mycket på honom när jag var liten så då fastnade dom för namnet Felicia. Haha! Glad

[Kottschejk]
2012-09-24 16:43
#9

#8 Nämen titta här kommer hon med livet:) Inom parentes: 8:an symboliserar liv i rörelse för mig.

Du får inte bli ledsen jag råkade ta upp sången här i tråden, får bli en stående ursäkt tillsvidare isåfall men utgick ifrån du var ganska van efter så många spelningar på radio och överallt där vi hört den så ofta Glad En mysig låt och kan förstå många använder musiken som en bidragande orsak till varför man väljer namnge sina barn på olika sätt, inget konstigt med det & Felicia klingar ju hur bra som helst.

Mvh

Torsten

Haermenion
2012-09-24 19:04
#10

#2 #3 vi delar samma uppfattning där, tror jag allt! Önskar alla en trevlig kväll! / Andreas

Följ mitt arbete som medium på www.mediumandreas.se

alicia80
2012-09-24 19:21
#11

Va bara tvungen att dela med mig för jag heter med Felicia och samtidigt som jag läser tråden säger dem även Feicia på tv så jag kände mig delaktig haha!!

Sen instämmer jag helt med de Andreas skrev.

God kväll / Felicia M

alicia80
2012-09-24 19:34
#12

Kanske var det meningen att jag skulle dela med mig av min dröm föresten.

Drömde en gång att jag blev biten av en orm och dog. Det var en långsam process som började med smärta och andnöd men i denna smärtan började en annan känsla ta form. Denna känsla växte och växte och blev vackrare och vackrare och sedan otroligt skön och kittlande. Jag tror det kanske är så skönt att dö när tiden är rätt. Tolkade det som att döden är de vackraste och skönaste vi någonsin kommer uppleva. Därför är jag inte alls rädd för den. våga lev och var inte rädd för smärta för i den finns nåt vackert. Kanske inte hade nåt med ditt budskap att göra men i har ju samma namn så var tvungen att berätta.

kram / Felicia M

[Kottschejk]
2012-09-24 21:14
#13

Nej det ska änglarna veta, det här blir ingen nådig uppgift & slingra sig ur det här greppet. Man får hoppas man blir hörd så småningom Skrattande

Men på ett ungefär tror jag tanken har nått fram, det verkar som ni förstod den bakomliggande meningen med varför jag lät er stå ut med Cornelis härliga röst & gitarr tillsammans med musiken.

För Er skull som bär det fina namnet Felicia och man ska ju också komma ihåg att vad något betyder för en person kan ju väldigt enkelt uppfattas helt annorlunda ifrån en annan betrackningsvinkel, samtidigt som man också kan bli färgad av musikens innehåll på en mängd skilda sätt.

Tycker bara det är så onödigt om någon får lida för en liten snutt musik.

Ha de gott!

Annons:
[Mina72]
2014-03-26 21:51
#14

"Om du dör i en dröm och är smart, behöver du aldrig vara mörkrädd igen".

Hej!

Jag tolkar den så här:

Det är inte så att du sover som på natten och om du skulle dö när du drömmer, orden handlar om.

Utan det är själva det livet du lever just nu i vaket tillstånd som är en dröm, fast du inte är medveten om det än. Och om du i detta livet arbetar med ditt inre till ett annat tillstånd (svårt att förklara, men du har inget dömande kvar mot dig själv eller någon annan, du är helad)

Och när du är "död" alltså ifall du är i ett så kallat "vaket" tillstånd i detta liv så finns det inget mörker, ej heller några rädslor, eller något annat negativt och inget positivt för den delen heller utan det är ett och har man inte upplevt det som ett så är det svårt att greppa det men det är väldigt naturligt och sunt.:-) Man talar då med sitt hjärtas röst.

[Juel70]
2014-03-27 07:33
#15

Sök inte råd hos människor och lyssna inte på människor mer än Gud. 😉

Men angående natträdsla..(jag var också mörkrädd en gång i tiden) 

"Om du går en väg tillräckligt många gånger, så skrämmer den inte dig mer."

NiklasTyreso
2014-03-27 10:22
#16

Jag har inte läst de andras tolkningar än för att inte färgas. 

"Om du dör i en dröm och är smart, behöver du aldrig vara mörkrädd igen"

Ordspråkent säger nog mer om din vänninas tankar än om dig.

Du och vänninnan har ju gått skilda vägar. Är ordspråket en kritik av dig, att hon tycker att du lever i en "dröm"?

Ordspråket är motsägelsefullt om man tolkar dröm som livslögn/illussion. Det är inte så smart att leva i en livslögn. Tyckte din vänninna att du gjorde det? I så fall tror jag att det var din vänninna som var trasig och bitter och snarast var avundsjuk på dig. 

Mörkrädsla- rädsla för det okända-ligger nära att inte lita på sig själv. Litar man på sig själv, vad man känner, vill och vet är rätt då är man inte lika utsatt för omständigheter i livet och andras nycker och handlingar. Men den tolkningen är motsägelsefull med, för man kan vara både smart och ha svårt att våga lita på sig själv.

Citatet säger mer om din väninna än om dig. Du måste inte bry dig om det om du inte vill. Jag ser absolut inget upphöjt andligt skimmer över det.

Choklad
2014-03-28 11:00
#17

Sådär säger inte ett medium eller en spådam, enligt min mening.

Men vad jag kan se, så betyder det hon sa att om du drömmer att du dör, så börjar en ny period i ditt liv, du lämnar något gammalt efter dig och det är kanske det som gör att du är smart, just att du en dag inser att du faktiskt kan lämna något destruktivt bakom dig?

U R us

Upp till toppen
Annons: