Annons:
Etikettertipsböckerfilm
Läst 3052 ggr
Magi-cat
2012-08-10 18:27

Vårdträd och värkträd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Jag har en trädkoja hemma i San Francisco där jag sover ibland på somrarna. Mitt däruppe bland fåglarna vaknar jag leende" (Joan Baez)

Grönt och skog har en positiv effekt på vår hälsa. Barn som har turen att vistas i skolsalar med gröna växter har mindre huvudvärk och mindre ont i magen än andra. Patienter som vårdas efter operation blir fortare friska om de ser ett träd utanför fönstret, människor i fängelse bråkar mindre om de ser grönska utanför fönstret än murar…..

För alla i dagens stressade värld är en promenad i lövskog läkande. To.m. att bara titta på bilder av skogen har en positiv effekt på puls och blodtryck. Kanske behöver vi en tripp tillbaka till människans ursprungsmiljö av grön omgivning. En kontakt med vår jord. Att bli vän med ett träd, krama det och låta dess styrka och långsamma rytm sjunka in är läkande för kropp och själ.

Förr i tiden planterade man ett Vårdträd på gården. Trädet stod där som en väktare, såg generation efter generation växa upp. En gestalt att vara rädd om att vårda och få kontinuitet, grönska, skugga  och stabilitet tillbaka. Tomten bodde också i vårdträdet. Ibland kallades vårdträden för tomteträd. Ännu en orsak att vara rädd om trädet….

Värkträd var en annan typ av träd som som människorna förr hade en relation till. Man borrade hål i trädet och överförde det onda dit. Varje bygd hade sitt värkträd och gamla traditioner om när det var lämpligt att söka sig dit, vilka veckodagar och med vilka magiska ritualer.

Då som nu behövdes träden och grönskan. Ritualerna är annorlunda, men känslan, behovet av våra vänner träden är lika.

"Vi bad ingenjörerna skapa en billig, pålitlig och miljövänlig maskin som fångar upp koldioxid och sprutar ut syre. Här är vad de presenterade: ett så kallat träd.

(British Forestry Commission

(Citat och källa: Trädets tid, Christel Kvant)

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2024-01-11 13:36 av Magi-cat
Annons:
ALPHIRA
2012-08-10 21:05
#1

Som du säger så är naturen och träden väldigt läkande inverkan på oss människor.

Får jag berätta en historia från min barndom eftersom vi nu pratar om träd.

Var då 10-13 år ungefär. Jag hade då en så tydlig dröm att det fanns inget annat alternativ än att göra så som jag blev tillsagd i drömmen.

Jag besökte biblioteket ofta och hade valt att ta en genväg där det fanns många träd med gröna blad. Ett gammalt träd sa till mig i drömmen: "Du ska hälsa på mig när du passerar mig!"

Och det gjorde jag. Och jag var väl uppfostrad snäll flicka dåförtiden. Varje gång jag kommer till trädet, så NIGER jag. Och säger något.

Första gången jag närmare mig trädet, tyckte jag att det LOG mot mig vänligt.

Samma procedur gjorde jag ett antal gånger men sen tänkte jag att jag kan inte hålla på så här. Det möjligen finns folk som ser det och tycker att jag är konstig. Vilket jag också var för den delen. Började gå den vanliga, längre vägen till biblioteket.

Jag saknar det där trädet väldigt mycket.

Värkträdet som du skriver om…Jag tycker i för sig att det är ganska grymt gjort mot trädet! Att man borrade hål i trädet och överförde det onda dit. Jag måt lite dåligt när jag tänker på det. Jag älskar träd.

Jobbar själv inom vården och vet hur viktiga träd och blommor är för alla sjuka.

Tack för ett intressant inlägg.

Magi-cat
2012-08-10 21:23
#2

Tack själv ALPHIRA! Skrattande Vilken underbar historia om när du neg för trädet!

edit/M-c/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

chik
2012-08-11 09:01
#3

Träd!!Det är våra lungor i det stora hela o dessa håller på o tas i från oss..

Ta ett löv..Titta o se hur likt det är din hand..

Lite virrigt kan det tyckas att vi är lika träd..Men när man står där o tittar så ser man..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Fjäril
2012-08-11 11:43
#4

Tack Magi-cat!

När vi flyttar till hus ska jag ha massa träd runt mig/oss!

De dagarna jag känner mig kraftlös så söker jag mig till träden, jag kramar om dem och tackar för deras vishet. Jag brukar också tacka naturen (Moder Jord) för att de hjälper mig att ta vara på vår jord och marken vi går på.

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
2012-08-11 13:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 det låter underbart! Skrattande

Här ett fint träd, från en nationalpark på Österlen, en bok i lövsprickningen….

(privat bild)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-09-22 20:51
#6

🌺 En gammal tråd som jag hittade … 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-09-23 07:44
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

bernadette
2019-09-23 08:54
#8

Jag har ett gammalt Vårdträd ute på landet. Kanske sisådär 300 år gammalt tror jag. I helgen när jag var dit så passade jag på att krama om trädet (armarna räcker långt ifrån runt) och bad i mitt sinne om helande och läkande från krämpor. Vi har fått stränga direktiv från de tidigare ägarna att aldrig såga ner trädet. Faktiskt skulle vi aldrig komma på tanken. Man känner en sorts vördnad för trädet och vi aktar oss noga för att orsaka någon skada på eller på annat sätt "vanära" trädet. Man känner dess kraft när man kramar det. Värme och styrka på samma gång.

Magi-cat
2019-09-23 09:13
#9

#8 Härligt med ett gammalt Vårdträd och så fint att ni är rädda om det! 🌺❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-09-23 11:42
#10

Här är några av Storbritanniens mest legendariska träd, alldeles underbara. ❤️

http://www.bbc.com/earth/story/20151118-11-legendary-trees-to-celebrate-national-tree-week


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
2019-09-23 20:44
#11

#0: När jag läste "En kontakt med vår jord" i ditt inlägg kom jag att tänka på Lisa Ekdahls "Med kroppen mot jorden"…

Nästa inlägg föreställer ett märkligt träd jag fick se för några år sedan då jag var ute på "geocaching"-runda  (fast det "ögat" är kanske inte så "övernaturligt"… men jag har ingen aning om hur det bildades).

Dioramabyggare
2019-09-23 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

"Trädöga"

Magi-cat
2019-09-23 21:01
#13

#11, #12 Så vackert! 😍🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Dioramabyggare
2019-09-23 21:08
#14

#13: ja, verkligen vacker sång, vacker text, och vackert träd!

Sjuttan
2019-09-24 21:01
#15

Någon mer som känner att barrträd inte ger samma känsla? Jag har tom SVÅRT för barrskog. Men har förmånen att ha många olika arter av lövträd utanför mina fönster. Al, björk, ek, hassel, ask, asp hägg kommer jag på just nu att det finns här.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Dioramabyggare
2019-09-24 22:05
#16

#15: ja, jag gillar inte heller barrträd riktigt (inte enbart för att de sticks…). Ek och björk är mina favoritträslag, förresten.

Sjuttan
2019-09-25 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Så här ser mina glädjeämnen ut idag den 25 september.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Galaxy86
2019-10-02 14:41
#18

Älskar träd. Brukar tacka varje gång jag tar skydd när det regnar

Pokemon hundar och konst

Magi-cat
2020-05-20 18:50
#19

Nu grönskar träden igen i vår underbara natur! 🌳

Har ni några favoriter? 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jorå]
2020-05-20 21:05
#20

Träd har en själ ! Testa å krama ett träd ju äldre ju bättre, gör man detta när du är lugn i sinnet,som kan va väldigt svårt i denna värld nu dock, men gör detta ett par tre gånger i månaden så tror ja nog du känner av trädet, det kan helt klart va stressande med tanken på nån kan se dig, MEN strunta i det ! Krama trädet å tänk på dig själv å inte på vad andra tänker Om dig ! Bry dig inte! Vill även tillägga att ja känner för allt växande i naturen, allt liv ska vi respektera å vårda !

Annons:
Magi-cat
2023-03-08 21:01
#21

Björken i folktro står under gudinnan Frejas beskydd för fruktsamhet, lättsamhet och det feminina.

https://www.skogssallskapet.se/kunskapsbank/artiklar/2016-06-16-bjorken-i-folktron-star-for-fruktsamhet-magi-och-lidande.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

En symbol för fruktsamhet. Men också för Jesu lidande. Björkens roll i svensk folktro och tradition är tusenårigoch inlindad i både magi och romantik.
Upp till toppen
Annons: