Annons:
Etikettandlighet
Läst 3341 ggr
[Evangeline90]
7/2/12, 8:19 PM

Hemska NDU:er

När man söker på NDU:er (Nära döden upplevelser) på nätet, så kommer man ibland över historier om sk hemska/eller helvetiska NDUer.

Om det nu inte finns något helvete på riktigt, hur kan man då förklara dessa NDUer där människor säger sig kommit till helvetet och sett eld och plåga.

Jag blir ju nästan rädd när jag läser om dessa NDUer, Man börjar ju fundera på om helvetet finns ändå. Alltså hur är det egentligen. Vad kan dessa hemska NDUer bero på.

Annons:
Fjäril
7/2/12, 8:43 PM
#1

Hej,

Jag har aldrig läst om hemska "nära_döden_upplevelser" utan snarare tvärtom, det har varit fantastiska berättelser/upplevelser.

Jag kan därför inte ge dig något klokt svar, förutom att man väljer vad man läser - vart man läser det och inom vilken "kategori" dessa upplevelser kommer ifrån.

Jag kan också tillägga att något helvete i den bemärkelsen finns det nog inte (enligt min erfarenhet) men finns det ljus, så finns det mörker.

Sajtvärd på Övernaturligt

yamher
7/2/12, 9:57 PM
#2

det är väll ett bra wake-up call än något om man ska nå fram till dem som verkligen behöver ändra sitt levnadssätt eller sina tankar. Det finns sadister, män med sne kvinnorsyn, kriminella osv som kanske tack vare en nära döden upplevelse "hotas" med vad som kan hända om de inte ändrar sin livsstil.

Vad skulle vara så farligt om ett helvete fanns? Skräcken att var o varannan människa hamnar där? Det skulle krävas mycket för att hamna där, som dessutom har gjort sig förtjänt av det. Dessutom finns det anledningar till att inte resten kommer i kontakt med det heller. Helvete handlar om att ta konsekvenserna av sitt handlande. Och hur man bäst lär sig av det. Betyder inte att alla hamnar i någon slags Hellraiser film…

intressant att det finns en röd tråd i flera upplevelser. Den eviga tomheten/mörkret eller skriken och upplevelsen av det vi brukar beskriva som "helvete". Gemensamt har de att de alla ber till Jesus/Gud om hjälp. OCh de får hjälp direkt. De förstod hur deras liv har varit i just det ögonblicket. Och så har deras liv också förändras…

Alis volat propriis Oskyldig

[Evangeline90]
7/2/12, 10:19 PM
#3

#2

Menar du på allvar att du tror att det finns ett helvete? Eller hur menar du nu? Förklara lite närmare, tack.

yamher
7/3/12, 9:19 AM
#4

Vad jag tror på eller vet spelar egentligen ingen roll. Frågan e varför det skulle vara farligt att helvete finns? Skulle inte det endast vara dem som har gjort sig förtjänt av det som i så fall skulle hamna där? Helvete kanske inte är nödvändigtvis så som det är kännt; utan det är kanske handlar om att skrämmas mer än att människor vrider sig av smärta i eldar…

På jorden, när vi har gjort fel är det dåliga samvete ett bra straff och ånger. Ångest och hopplösheten hela detta med helvetet är ett annat bra sätt. Inte om tortyr och Hellraiser, blod och smärta. i slutänden handlar det om att lära sig och förstå. Och varför skulle i så fall om det jag skriver om  är sant (om vi leker med tanken) vara så konstigt att nära döden upplevelser av den karaktären skulle finnas också som ett slags wake-up call att det är dags att bli bättre och hålla sig på vägen (o ha en chans att göra rätt för sig).

Men det behöver inte handla om ondska utan rätt. Att vi inte kan behandla andra precis som vi vill eller göra som vi vill. Och att lära sig det finns lika många sätt som det finns människor på jorden. En del behöver en "vacker" NDU för att inte lämna vägen utan att vi "skärper till" oss…???

Alis volat propriis Oskyldig

[Evangeline90]
7/3/12, 12:46 PM
#5

Men det finns ju även dem som haft hemska NDUer utan att ha varit dåliga människor eller ha ett krimminellt förflutet. Det kan vara alldeles vanliga människor som kanske bara inte har en religös tro.

yamher
7/3/12, 1:46 PM
#6

jag kan inte svara på det utöver att det finns många anledningar;

visa att det finns en andra sidan mot den "goda" - av olika orsaker behöva känna till dess existens som motsatt till Himlen

att personen framstår som en snäll o skötsam person men är det egentligen inte (av olika anledningar inte vill framstå som elak eller liknande) vilket blir som jag nämnt innan

visa att det existerar - för att känna till det i framtiden. Personen behöver inte vara av ondo utan faktiskt behöva känna till det ändå av vad personen kan tänkas säga eller göra.

ett glapp, ett fel (de är lika "mänskliga" som oss till att fela ibland)

men det finns så många orsaker till varför det sker och det finns inget generellt svar så. Vart o ett av dessa skiljer i sina liv. Men sak är säker; det beror inte på att de är atiester. och det andra; människor ljuger. Ofta.

Alis volat propriis Oskyldig

Annons:
[skogsstigen2]
7/3/12, 3:40 PM
#7

Jag tror att alla innehåller all ondska och godhet men uttrycker olika sidor av världen. så varför skall en lida för alla andra? Vem skrev ned denna teori???

[Norpan88]
7/3/12, 6:58 PM
#8

Finns det kärlek så finns det ondska tror jag, men det är min åsikt.

Det finns många,  både onda och goda människor som fått besöka himlen eller helvetet. Man kan ju inte med säkerthet säga varför vissa goda människor fått se helvetet genom NDU, men jag har hört att det är för att man ska kunna berätta om hur det är där.

Det krävs nog väldigt mkt för att hamna i helvetet tror jag. Jag tror Gud är en kärleksfull och förlåtande gud.

Jag fick uppleva en massa skräckhistorier när jag var med i pingstkyrkan… Omvänd dig eller hamna i helvetet!.. typ.

Så kan man ju inte introducera en tro på Gud till människor! Man ska ju fokusera på kärleken, förlåtelsen och allt som är gott.

Jag tänker inte på helvetet, utan jag har min tilltro till Gud, att han inte låter mig hamna där nån dagGlad

Fokusera på sådant som gör dig glad, stark, kärleksfull och inte på nåt annat, för då kommer bara fruktan in i bilden.

kram

Huygens
11/12/14, 1:02 AM
#9

Här berättar Dr Bruce Greyson om medvetandet. En del av föredraget handlar om NDU och hur medvetandet är någonstans som inte är bara hjärnan.

Flera fallstudier. Långt men bra föredrag.

Edit: Ska tilläggas att några berättelser är otäcka.

Upp till toppen
Annons: