Annons:
Etiketterdiktercitatvisdomsord
Läst 1272 ggr
Michael C
2012-05-11 17:51

(läs sist) Om förväntningar 2

Så här ska det du visualiserat i del 1 tolkas:

1. Skogen representerar din bild av tillvaron, livet. Är det en vresig skog som vid kusten, en John Bauerskog eller något annat? Hur är dina känslor för skogen? Är det dag och ljust, nattsvart eller gryning/skymning? Är det varmt och "högtryck" eller kulet och snålt?

2. Stigen/vägen representerar din färd på "livets stig". Går du i sakta mak på en tallbarrsbeklädd vindlande stig eller rusar du fram i 200 blås på en motorväg genom landskapet? Det är ditt förhållningssätt som symboliken avser, inte faktiska förhållanden nödvändigtvis.

3. Hindret representerar ditt förhållningssätt till hinder i tillvaron. Var det svårt eller lätt att ta sig förbi hindret? Tog du dig alls förbi det?

4. Björnen representerar ditt förhållningssätt till rädsla. Vad hände när du mötte björnen?  Vem av er vek undan, eller blev ni kompisar? Följde björnen efter eller blev den kvar bakom?

5. Nyckeln represtenterar kunskap. Hur ser du på kunskap, var hittar du den, på marken, hängande i träden, på något annat sätt? Tar du den med dig?

6. Boken representerar kommunikation. Hur kommunicerar du, hur når du ut till andra, hur nås du själv av andras budskap? Vad gjorde du med boken?

7. Myntet representerar din uppfattning om ditt egenvärde. Var det ett fint mynt eller ett gammalt buckligt? Vad gjorde du med det?

8. Lådan står för din syn på gåvor från livet. Går lådan att öppna? Vad finns då inuti? Tar du det med dig? Tar du emot "slumpens" gåvor eller inte?

9. Dryckeskärlet står för ditt förhållningssätt till kärlek. Hur såg kärlet ut, var hittade du det, vad gjorde du med det?

10. Vattnet står för ditt förhållningssätt till sexualitet. Dök du i eller plaskade på sin höjd med tårna, eller gick du förbi?

11. Byggnationen i slutet av vägen representerar ditt förhållningssätt till döden. Hur var dina känslor för byggnationen? Hur såg det ut inuti, om du kunde gå in och gjorde det?

Mycket lärorikt. Genom att göra om övningen upprepade gånger men nu ändra de saker som man vill ska vara annorlunda, kan man påverka sitt förhållningssätt till de sakerna.

För att ge lite exempel på det så ska jag berätta vad jag ändrade på (inte för att det saknas förbättringsutrymme även på andra fronterFlört).

Jag ändrade nr 8 och 11 för jag var inte nöjd med mitt förhållningssätt. När jag gjorde övningen första gången så såg jag en grön sopcontainer, en sådan trekantig stor på fyra hjul med stort lock man lyfter på. Jag kikade in i den. Den var tom, sånär som på en lukt av hushållsavfall och en liten fluga. Ajaj, inte bra. "Döden" var en gammal mossbevuxen betongbunker med skyddsrumsdörr. Jag gick in och såg inget annat än skräp, damm och mörker. Det stämmer inte med min intellektuella vision men det är tydligen där jag befinner mig känslomässigt och det är nog både sant och olämpligt.

Jag ändrade nr 8 till en enormt stor röd presentkartong med guldband. På locket står det "Bara bra saker" och inuti finns det alltid en eller flera glada överraskningar varje gång jag är där. (Jag lade till "Bara bra saker" efter otursdagen jag nämnde förut) En skottkärra med pengar, en snygg bil, en trevlig inbjudan, en kär familjemedlem eller något annat kul och bra.

Nr 11 ändrade jag så att det finns en trappa upp. Man kommer då till ett litet rum i det som kallas för ett ställverkstorn, liknar ett flygledartorn men man styr tågtrafiken på en stor bangård. Det finns folk där som drar i spakar och styr trafiken. Tåg representerar ju också livets resa i drömtolkning så det är väl en passande utsikt uppifrån "dödens torn". Kaffebryggaren stod och puttrade också förresten, och det var ljust och fint allting både ute och inne.

Den tanken kom av sig själv, den behövde jag inte konstruera utan intuitionen skötte den biten. Presenten däremot var faktiskt lite tuffare. Jag har en liten liten bit kvar till att binda ihop passion med önskan. Att det ska vara så truligt!

Hoppas någon hade glädje av denna lilla övning. Mig gav den en hel del att pyssla med.

Annons:
nurseanne
2012-05-11 18:14
#1

Tack Michael för att du delade med dig av denna övning. Det var riktigt roligt att göra den och sen tolka den.

Nurseanne :)

Michael C
2012-05-11 18:17
#2

Vad roligt att du tyckte det! Glad

nurseanne
2012-05-11 19:13
#3

Tänkte jag kunde dela med mig av min resa genom trollskogen

Här kommer min skogresa.

Det är en varm sommardag i skogen där solens varma strålar lyser

igenom från alla träden. Marken är täckt av grön mjuk skön

mossa.

Jag trallar barfota fram med en vit fladdrade klänning och en

massa fjärlar runt mig.

Jag följer en bred stig fram som är upplyst av solen. Hindret som dyker upp klättrar jag med lätthet över och det såg ut som ett staket

gjort av torra trädkvistar som man kunde klättra på.

När jag träffar björnen plockar vi lite blåbär och lingon

tillsammans sen vilar vi en stund, jag ligger mot hans varma

mjuka päls och känner den varma mjuka mossan under fötterna och

hans värme från pälsen.

Nyckeln har björnen runt sin hals, jag tar av den och undrar

vart nyckel leder. Nyckel är en stor brunsvart gammal nyckel. Jag

letar i skogen men hittar inget nyckelhål förräns jag hittar en

gammal mörkbrun liten låda. Här passar nyckel.

Jag öppnar lådan och upp kommer ett starkt sken. Jag trallar vidare

in i skogen utan sällskap av björnen.

Muggen jag hittar är en vit mugg som ligger i mossan och jag dricker

från den magiska källan i skogen som har friskt gott vatten.

Där jag även sen tar ett svalt svalkande upppigande bad under

det lilla vattenfallet som finns där.

Boken jag hittar är en tjock gammal bok där det står en massa

magsik visdom i. Myntet jag hittar är även det ett litet runt

gammalt mynt som passar in i en av sidorna i boken som om en

formel blir komplett och synligt när myntet läggs där

markeringen efter myntet finns.

Byggkonstruktionen var en gammal brun ekdörr som var övertäckt

av en massa rötter och kedjor och omöjlig att ta sig in genom.

Såg lite kusligt ut, så här fick jag ingen trevlig känsla. Jag

drog bort lite rötter men lät sen bli då det kändes omöjligt att

ta sig in där.

Anne

Michael C
2012-05-11 19:31
#4

Tack! Vad roligt att du delar med dig, och att du också låter sakerna interagera. Jag är en väldigt fyrkantig liten gubbe jag, för jag tog sak för sak en och en var för sig på min vandring.

Rumblebee
2012-05-11 22:56
#5

Intressanta trådar :)

Här är det jag 'upplevde':

Skogen jag befinner mig i är rätt så tät och full i grönska. En hel del träd och mindre buskar, även ett par stenar. Det finns även mossa här och där, både på stenarna och träden. Det är eftermiddag och solsken. Vädret är behagligt svalt och det blåser lätta vindar ibland. Det finns även kvittrande fåglar någonstans.

Stigen jag går på är en typisk skogstig av jord och med barr och sånt. Jag går i en lugn promenad takt och skogen ändras inte på något märkvärt sätt. Passerar en klippa/stort stenblock som är ett par meter hög/bred på vänster sida. Eftermiddagssolen bryter fortfarande fram genom träden.

Första hindret jag möter på är ett rätt stort träd som fallit och tycks ha legat där ett tag. Större delen av trädkronan ligger på min stig. Jag klättrar över trädet relativt lätt. När jag sedan möter björnen som står en bit bort. Jag stannar upp och tittar på den, och den tittar tillbaka och vädrar i luften, och tar sedan några steg framåt. Jag backar några steg tills jag stöter emot trädet, och björnen stannar där den står.

Och det var där som övningen tog stopp för min del, i alla fall den här gången. Tolkningen av vad björnen står för stämmer nog rätt bra på mig. Jag är en sådan som gärna undviker skrämmande saker så gott det går Obestämd Men men, det ska jag försöka ändra på, och förhoppningsvis kunna göra hela övningen en dag Glad

nurseanne
2012-05-12 17:30
#6

Michael det är ju det som är så fantastiskt att vi alla är olika med olika personligheter, tankar och funderingar. Varje människa är unik.

Väldigt spännande att läsa din resa Rumblebee :)

:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: