Annons:
Etiketterdiktercitatvisdomsord
Läst 16018 ggr
Magi-cat
2012-02-14 17:54

OT Katter! Några citat....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här på Alla hjärtans dag – några kärleksfulla, roliga, underfundiga, insiktsfulla och ibland också kloka ord sagda om katter:

 Många handlar om kattens självständighet:

"Strunta i att din katt inte förstår vad du säger. Han struntar i alla fall i vad du tycker" (J. Schwalb)

 "Denna outgrundliga, oförutsägbara pälsmuff som inte kommer när man ropar på den." (J. Reynolds)

 "Katten blir din vän om han anser dig värdig hans vänskap. Men han blir aldrig din slav" (T. Gauthier)

 "Katten ser på dig när den vill. Du ser på den - när den vill. Det är själva idén med att vara katt." (Roger A Caras)

 "Katten lever sitt eget liv och väntar sig att du ska leva ditt". (Nelson A Crawford)

 "Ingen katt ser något som helst skäl att lyda ett annat djur, inte ens ett på två ben". (Sarah Thompson)

 "Katten kom till världen för att motbevisa tesen att allt skapat är till för att tjäna människan2. (Paul Gray)

 "När jag leker med min katt vet jag aldrig om hon roar sig med mig eller jag med henne". (M E Montaigne)

 "Det finns människor som förmår förändra världen genom makt eller vältalighet. Katten bara ligger där och dåsar medan världen stillsamt förändrar sig för att tillfredsställa honom." ( Allen Dodd)

 "Man kan äga en katt men man kan inte bestämma över den". ( Kate Samborn)

 "Sina lustigaste, vackraste och mest överraskande ställningar intar katten endast när man inte har någon kamera till hands." (J R Coulson

 "När man grälat på sin katt och sedan ser den djupt in i ögonen grips man av en hemsk misstanke att den förstått vartenda ord. Och arkiverat för framtida bruk". (Charlotte Gray

…och så kattens outgrundlighet……

 "Kattens ögon är en bro till en värld bortom den värld vi känner till." (Lynn Hollyn)

…till slut några av de bästa:

 "Ett lugnt och stilla liv är egentligen inte särskilt intressant för en katt. Bilden av katten framför brasan med ett fat grädde är bara halva sanningen. Den andra, viktigaste, halvan kan vi bara gissa oss till. Den tar vid där vi inte längre är med – ute i den stora världen". (Lloyd Alexander)

 "Det unika med katter är deras anpassningsförmåga. Man kan välja katt efter inredning, inkomst, ägarpersonlighet, atmosfär. Men under pälsen finns alltid en av denna världs fria andar." (Eric Gurney)

 "En katt kan med matematisk exakthet räkna ut precis var den ska placera sig för att ställa till med största möjliga uppståndelse." (Pam Brown)

 "Katten har en ofelbar känsla för total koncentration – och placerar sig omedelbart mellan oss och den". (Arthur Bridges)

 "Katter föredrar dörrar som står öppna – ifall de skulle ändra mening". (Rosemary Nisbet)

 "Det tjänar ingenting till att bestraffa en katt. Katter förstår inte mänsklig disciplin och gjorde de det så skulle själva företeelsen förefalla dem absurd." (Lloyd Alexander)

 (infogar en bild på - en….hund…..för balansens skull….och det söta hjärtat….)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fjäril
2012-02-14 18:34
#1

Tack Magi :) Dessa gillade jag bla, de säger så mycket!  "Katten blir din vän om han anser dig värdig hans vänskap. Men han blir aldrig din slav" (T. Gauthier)  "Katten lever sitt eget liv och väntar sig att du ska leva ditt". (Nelson A Crawford)  "Kattens ögon är en bro till en värld bortom den värld vi känner till." (Lynn Hollyn) :) Jag ska gosa lite extra med mina katter nu :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Rumblebee
2012-02-14 20:29
#2

Fanns en hel del bra citat där, och då jag är ägd av tre katter, så kan jag inte göra annat än att hålla med om Pam Brown;  "En katt kan med matematisk exakthet räkna ut precis var den ska placera sig för att ställa till med största möjliga uppståndelse." Skrattande

Magi-cat
2012-02-14 21:08
#3

#1 exakt! De beskriver kattens själ!

#2 Jag gillar det också! Mitt på de viktiga papper man just ska (försöka rädda hjälpligt från de leriga tassavtrycken) underteckna och skicka in. På tidningen man försöker läsa. Rakt i kakan som står på svalning. Eller när kisse blir illamående av halvsmält råtta - rakt på den handknutna ryamattan av mormor….

Inte underligt alls att man dyrkar dem!Skrattande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
2013-05-08 21:34
#5

Katter är för underbara! ❤️🐱

[Kattuggla]
2013-05-08 21:52
#6

Visst är katter underbara! Mina ligger precis vid tangentbordet just nu och vill helst inte flytta på sig… De vill nog att jag ska ta en paus från datorn… 😉

Annons:
[NeferNefer]
2013-05-08 21:53
#7

Hahaha! Ja, då är det bäst du gör det. Det är ju faktiskt katterna som äger oss, inte tvärtom. Vad vi än tror. 😉

Elauren
2013-05-27 22:46
#8

Ååh, vilka underbara citat! Man kan ju inte annat än att älska de små krabaterna… 

Jag önskar, så innerligt, att jag hade en en sådan lurvig vän jag med.. :) Snart så :D

Amandla
2013-05-27 23:00
#9

Minns inte vart jag läst det, men mitt favoritcitat är "En katt befinner sig alltid på fel sida om en stängd dörr". Say no more 😇


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Eldflickan
2013-06-15 20:13
#10

Har ett citat jag läste ur boken "Älskade katter" som jag känner att jag måste nämna här… 😃

"För tre tusen år sedan dyrkades katter som om de vore gudar. Det har de aldrig glömt." -Okänd

Magi-cat
2013-06-15 20:21
#11

#10 

så är det nog 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Kattuggla]
2013-06-16 08:39
#12

Amandla, Det citatet har jag missat. Stämmer verkligen! Haha!

Eldflickan, Det citatet var också bra! 😃

soffan07billman
2019-04-03 14:44
#13

selma

liten utanpå men stor inuti mon söta lilla selma🐱

Annons:
Magi-cat
2019-04-03 15:54
#14

#13 Så helt bedårande! 😍🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2019-04-03 16:14
#15

Vilken liten ulltott, så söt och vacker! Mvh/WL🌺

Tarotstollan
2019-04-04 01:15
#16

Jag måste nog gå och gosa lite med mina nu efter läst alla citat….🐱🐱
Söt vovve!🐶❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: