Annons:
Etikettandlighet
Läst 10780 ggr
[grinda]
2011-11-13 20:14

Helig geometri och fraktaler

Översatte lite text om helig geometri som jag tyckte var vackert skriven:

"Helig geometri är en blåkopia för skapelsen och uppkomsten av all form. Det är en gammal vetenskap som utforskar och förklarar de energimönster som skapar och förenar alla ting och visar på ett exakt sätt hur energin i skapelsen organiserar sig själv. På varje skala, på varje naturligt tillväxtmönster i rörelse så sker det genom en eller flera geometriska former. När du börjar ta del av en en värld av helig geometri så börjar du se som aldrig förr den underbart mönstrade skönhet som finns i skapelsen. Molekylerna i vårt DNA, hornhinnan i våra ögon, snöflingor, tallkottar, blomblad, kristaller diamanten, trädens grenverk, ett snäckskal, stjärnan vi snurra runt, spiralresan inom galaxen, luften vi andas, och alla de livsformer så som vi känner dem, växer fram ur tidlöst geometriska koder. Att betrakta och kontemplera över dessa koder är som att blicka direkt på linjer i ansiktet av en djup visdom och erbjuder en inblick i det inre arbetet i universums medvetande och i universum självt. "De gamle" trodde att upplevelsen av helig geometri var viktigt för utbildningen av själen. De visste att dessa mönster och koder var en symbol för vår egen inre värld och den subtila strukturella medvetenheten. För dem hade det "heliga" en särskild betydelse som inbegrep medvetandet och den djupa mysterium som kallas just medvetenhet … .. den ultimata heliga förundran. "

Och här en animation av fraktalmönster…vacker och svindlande

Annons:
Magi-cat
2011-11-13 21:45
#1

Tack grinda, det är så otroligt intressant och fascinerande med helig geometri! Andlöst vacker film med Mandelbrotmängden!

Naturens mönster jobbar med fraktaler, små bitar som upprepas och upprepas. Snöflingan är också ett exempel.

Även de underbara sädescirklarna (crop circles) är ofta uppbyggda efter dessa principer. Enkelt - med stor komplexitet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[grinda]
2011-11-13 22:12
#3

GladJa visst är det. Så vackra de är cirklarna din andra som en snäcka…

Magi-cat
2011-11-14 11:19
#4

möjligen lite OT, men tänkvärt:

Konstnären van Gogh visste troligen ingenting om fysik. Fick vi inte lära oss i skolan att han var "galen" till på köpet?

Ändå målade han ur inspiration och kontakt med Universum, det stora kollektiva medvetandet, tavlor som visar kunskap om hur Naturen skapar turbulens: http://plus.maths.org/content/troubled-minds-and-perfect-turbulence

Vid analys av tavlorna fann forskare att "their curls and swirls adhere to the same physical laws as turbulent fluids found in nature".

Vidare: Van Gogh's swirls mimic turbulence in nature with remarkable accuracy. The result suggests that it may well be this accurate representation of nature's complexity that accounts for the poignancy of his paintings. "We were very surprised," says Naumis. "We expected some resemblance with real turbulence, but we were amazed to find such a good relationship."

På en nivå var han i kontakt med helheten, med skapandet.

På en nivå är vi alla i kontakt med Naturen som målar med helig geometri.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2011-11-14 11:30
#5

(edit)

Vad är en Mandelbrotmängd? Inte helt rätt att förklara, och förstå, om man inte är matematiker. (Och jag är det definitivt inte) Men så här nånting: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mandelbrotm%C3%A4ngden

eller här: http://magnus-karlsson.nu/mandel/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[grinda]
2011-11-14 18:36
#6

#4 jag har för mig att Van Gogh blev utskrattad för just den där tavlan hur han målade spiralformat ljus runt stjärnorna…Heltossigt tyckte man….hmmm

Nu ska jag läsa din länk till vad vad mandelbrotmängd är…låter som en efterätt mandel å maräng typ.

Annons:
Magi-cat
2011-11-20 10:49
#7

Det gyllene snittet:

Det verkar som om vad vi uppfattar som vackert, harmoniskt, med rätta proportioner styrs av ett matematiskt/geometriskt förhållande kallat Det gyllene snittet eller talet phi….

/edit/. Tallkotten är ett exempel från naturen. Om man räknar dess fjäll går 8 medsols och 5 motsols. Delar man det blir det – nästan talet phi. Likaså om man delar ananasens spiraler, eller den där ljusgröna romanescu-kålen.

Vad har Vintergatan och en snigel gemensamt? Det gyllene snittet. En tromb, en solros, getternas horn……När man börjat titta närmare på saken hittar man det överallt. Inte helt förvånande, kanske också i DNA-spiralen där där de två sektionerna i en komplett cykel av dubbelspiralen innehåller en relation dem emellan som är just fi.

En ordnande princip kan man säga, i vad som kan verka som kaos -  eller slump. Är det en ton eller frekvens som ordnar universum? En gemensam faktor för alla olika former av liv? Om det är en gemensam kod för Universum kan det förklara varför vi upplever detta förhållande som harmoniskt, välljudande…

”Geometrin har två stora skatter: den ena är Phytagoras sats och den andra är… det gyllene snittet. Det första kan jämföras med guld, det andra med en värdefull juvel.”

Johannes Kepler (1571-1630


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[grinda]
2011-11-20 12:34
#8

Kul att du puffade vidare på tråden. Tack för intressant text. Lägger in lite illustration till dina rader

"Vad har Vintergatan och en snigel gemensamt? Det gyllene snittet. En tromb, en solros, getternas horn……När man börjat titta närmare på saken hittar man det överallt."

Magi-cat
2011-11-24 14:33
#9

mer om fraktaler:

Allt i det kända universum, du och jag, stjärnor, blommor, vattnet, djuren, träden, tycks höra samman i ett gemensamt fält, ett energifält, en matris som man kan kalla gudomlig om man så vill. Det vi kallar materia manifesterar sig som upprepade mönster, fraktaler. ”Matrisen” skapar dessa mönster.

Före Mandelbrot trodde matematikerna att naturen i sig själv var för komplicerad för att man skulle kunna beskriva den med en matematisk formel. Det gamla sättet räckte inte till för att beskriva ett träd eller en bergskedja.

Det behövdes kraftfullare datorer och en Mandelbrot för att komma vidare och göra denna häpnadsväckande, enkla och vackra upptäckt. - att naturen använder sig av småsmå delar, av fragment, s.k. fraktaler där varje liten del återger det stora mönster den är en del av. Varje liten del har information om det stora, om helheten. Naturen tycks fungera på det här sättet. Allt från det allra minsta, till stora system som orkaner och galaxer kan enligt fraktaltanken vara uppbyggt av några få, naturliga mönster.

Den här tanken ”väver samman naturvetenskap och filosofi i en enda stor, elegant berättelse om hur universum är konstruerat. Fraktalsynen på kosmos är så fullständig att den till och med täcker in de estetiska aspekter av balans och symmetri som konstnärer, matematiker, filosofer och fysiker eftersträvar….”

”En dag…kommer vi helt säkert att få grepp om den centrala idén som något så enkelt, så vackert och så betvingande att vi alla kommer att säga till varandra: ’Ja, hur skulle det ha kunnat vara på något annat sätt?’”

(fysikern Johan Wheeler)

Huvudsaklig källa: Gregg Braden, Övertygelsens kraft


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-03-15 17:37
#10

aktualiserar denna intressanta tråd igen….

Alla och allt är skapade av samma stjärnstoft.

Naturen skapar mönster och skapar av mönster. Små enkla bitar, fraktaler. En fraktal är ett mönster som upprepas och varje del återger det större mönster som den är en del av.

Naturens mönster är liknande, men inte identiska - de är självliknande. Enligt den här synen på saken kan allt, från minst atom till hela universum vara uppbyggt av några få naturliga mönser som komibneras i det oändliga.

"Fraktalsynen på kosmos är så fullständig att den till och med täcker in de estetiska aspekter av balans och symmetri som konstnärer, matematiker, filosofer och fysiker eftersträvar i de högsta formerna av respektiver disciplin." (Gregg Braden, Övertygelsernas kraft)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

maribell
2012-03-16 10:56
#11

Följde er tråd och tänkte på dikten som jag skrev för länge sedan och när  du skrev  #10  " Alla och allt är skapat av samma stjärnstoft " så tänkte jag på innehållet i denna dikt som följer nedan.

Det föddes två ting…..

Det föddes två ting av samma ljus. Det ena i form av ett barn och det andra i form av en snöflinga…

Barnet föddes en mörk och kall vinterdag, och det möttes av kyla och hårdhet…

Snöflingan föll ner i en talltopp och blev kvar där i kylan och vinden…

När barnet växte upp blev det hårdare och kallare av omständigheterna och reflexen av ljuset blev mindre och mindre..

När barnet blev äldre upptäckte hon naturen och lugnet som rådde där, hon njöt av solen och förstod varifrån hon kom…

Och våren kom till barnet som nu vuxit upp. Och våren kom också till snöflingan i tallens topp.

Solen smälte den härdade snöflingan som blev till en droppe vatten i solens sken, då barnet var ute i vårens gryning, så möttes de två…

Vattendroppen reflekterade solens ljus och bländade barnet som också hade lärt sig att reflektera sitt ljus…

Nu lyser den människan av solens och ursprungets ljus och snöflingans mål är nu nått, strax innan hon föll ner som en vatten droppe för att släcka naturens törst, så mötte hon en annan varelse som kom från samma ljus och som förstod hur man reflekterar ljuset.

Lite samma. Skrattandetycker i alla fall jag

Denna kommentar har tagits bort.
JohannaEkroth
2012-03-16 13:49
#13

Ni kanske skulle gilla denna serie:

http://www.tubeplus.me/info/1971247/Touch/

Pappans son är autistisk och stum och kan förutse att saker ska ske genom just sifffermönster, fraktioner och primtal. Hans pappas uppgift är att tolka pojkens försök till kommunikation och att sedan stoppa dessa saker från att ske.  Flört

Jag fastnade rejält kan jag säga!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Magi-cat
2015-05-24 07:51
#14

Hittade denna gamla tråd…🙂

Flower of life: livets blomma

http://www.bibliotecapleyades.net/geometria_sagrada/esp_geometria_sagrada_6.htm


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2015-05-25 12:58
#15

Carl Munck har gjort ett antal videolektioner som han kallat The Code, där han tar upp uråldriga byggnaders proportioner och anser sej visa att forntida folk måste känt till jordens longituder med den stora pyramiden i Giza som 0-meridian.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: