Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 19975 ggr
[djurgalen]
2011-05-13 19:35

silverpilen

jag har blivit fachinerad av spöktåget silverpilen i stockholms t-bana.

är det någon som kan berätta vart stationen kymlinge där tåget stannar ligger?

jag har hört att det ligger vid kista. mer än så vet jag inte.

Annons:
[grinda]
2011-05-13 20:16
#1

Jaa jag fascineras också av den historien…Har kollat in stationen men man får vara uppmärksam för man dundrar snabbt förbi. Stationen ligger mellan Hallonbergen och Kista…men den sattes inte i bruk av någon anledning…så nu står den där  spöklik och tom… en riktig spökrysare.

Googlade lite text om silverpilen:

"Silverpilen är tunnelbanetåget som sägs köra sina underjordiska turer då och då. Mitt i natten rullar det in på någon station och skulle någon nattvandrare få för sig att kliva ombord är det kört.

Alla passagerare på Silverpilen är döda. Gengångare. Zombies. Det är fasansfullt. Har Silverpilen väl lurat ombord någon kör de genom tunnlarna utan att stanna. Ändstationen ligger mellan Hallonbergen och Kista. Livets ändstation. Den bleka grymma döden väntar vid stationen i Kymlinge.

Det här är spökhistorien som fascinerat stockholmare ända sedan 1980-talet. Den har blivit en vandringssägen som berättas, tolkas, förändras och blir ännu hemskare när den berättas vidare. För självklart är det just bara en spökhistoria. En hemsk skröna.

Men de finns de som säger att de sett Silverpilen. Hur tåget stannar vid en station när de ordinarie tågen slutat gå. Mitt i natten bromsar det in och gnisslet från bromsarna är hemskt och liksom förebådande. Dörrarna öppnas och rök väller ut. Där inne sitter gengångarna. De osaliga andarna."

Denna kommentar har tagits bort.
[walkinbeauti]
2011-05-14 05:33
#3

Skrattande Det här var en rolig tråd Flört Jobbade som tunneltågförare i 17 år drygt och har kört Silverpilen många gånger(inte spökpilen) utan det riktiga fysiska tåget.Nog var det lite speciellt att sitta i den hytten men hade inga övernaturliga upplevelser med just det tåget.

Däremot så fanns det flera tillfällen med händelser utöver det vanliga fysiska.Minns jag vid ett tillfälle lämnade T-centralen och körde mot Gamla Stan på bana 1 den gröna linjen,brukligt är att man inväntar ankommande tåg mot Norsborg och Fruängen så dess trafikanter kan byta tåg vid Gamla Stan och åka vidare dit dom ska.

När jag kör från Centralen hör jag hur ett ankommande tåg kör jäms med mig,ser inga frontlysen mer än mitt eget tåg men pulsen av två tåg som kör hörs tydligt mitt eget och det som kör jämte mig på röda linjen.Vid Gamla Stan inväntar jag detta tåg  som aldrig dyker upp inga trafikstörningar ingenting men nog hade jag sällskap av ett annat tåg när jag lämnade Centralen,ingen tvekan.Silverpilen???kan hända ett spöktåg var det garanterat för som förare känner man igen ljud av två tåg inte enbart det man kör Glad

Ganska mycket hände under mina 17 år och vid Odenplan där vi vände med extratågen som sattes in under högtrafik var jag följd av en flåsande person bakom mig i tunneln fast jag var själv när jag bytte körände.Jag knallar som vanligt på vändbryggan och hör hur någon med djupa andetag går bakom mig.Vänder mig om i full tunnelbelysning men ingen annan än jag befinner mig på bryggan.Varje fotsteg och andetag kunde jag uppfatta men endast jag var fysisk person på platsen samtidigt som jag känner vibrationen av någon annans fotsteg i bryggan.

Odenplan igen så tror jag en obehörig befinner sig på spåret men går upp i tomma intet och bara försvinner.Förvånad

Sov vid ett tillfälle över i Vällingbydepån inför ett tidgt morgonpass.Natten tillbringade jag själv i trafikhuset medans rangering av tåg pågick utanför och gav mycket ljud ifrån sig.Men det som var besynnerligt var att man kunde höra folk komma och gå i det tomma hus jag befann mig i.Man hörde hur körverktyg lämnades på sin plats och hur det knallades i trappor och gångar.Gick upp och tittade men huset var tomt endast jag och låsta dörrar.På morgonen skulle jag ner i källaren och ta en dusch och det blev en snabbis kan jag lova för där fanns en negativ energi som ville få mig ut därifrån.

Hade jag haft den erfarenhet jag har idag som medium hade jag hjälpt dessa själar men då var jag bara en sån som såg hörde  och upplevde andevärlden.

Kymlinge har jag besökt många gånger och vandrat runt i ingen trevlig plats.Vid ett tillfälle körde jag blå linjen från Hallonbergen mot Kista och trafikledningen anropade mig och ville jag skulle se vad som var fel med tåget som stog stilla vid Kymlinge station.Men där fanns inget annat tåg utan enbart mitt eget samtidigt som trafikledningen hade indikation om ett stillastående tåg  mot Kungsträdgården.

Mycket hände på den arbetsplatsen och inte alls konstigt med tanke på alla olyckor och kvarvarande energier och själar.Många som reser varje dag och lämnar sina energispår både negativa och positiva.Energier man då inte förstod att man var påverkad av,inte alls konstigt att man brände ut sig i det yrket när man inte hade förstånd att skapa ett beskydd mot allt negativt som existerar innanför tunnelbanans dörrar.

Så många själar som behöver hjälp finns kvar både trafikanter och personal som jobbat en gång i tiden.Önskar jag haft erfarenhet av mediumskap när jag jobbade för det finns verligen ett stort behov av hjälp över från denna mörka plats och jag lider med vajre jordbunden som inte kunnat släppa taget.Jordbundenhet är normalt sällsynt men inom dessa väggar där finns det jobb för medium att utföra.Hade jag nycklar och tillgång idag till både lokaler och tunnlar skulle jag jobba svetten ur mig för dessa arma själar som inte släppt taget och hjälpa dom mot ljuset.Mitt hjärta gråter för jag tycker så oerhört synd om dom och lider med deras fasthet i en fysisk mörk värld när ljuset finns så nära.Gråter

Allt ljus och kärlek till dom !

[grinda]
2011-05-14 09:25
#4

Åhhh tack, tack Walkinbeauti för denna superintressanta redogörelse!!!

Jag kan bara sluta mig till att det verkligen FINNS ett spöktåg efter din berättelse. Jag är själv stockholmare och jag har märkt just hur jobbigt det kan vara med tunnelbanan. 

Jag tror att jag en period i mitt liv fick med mig "folk" hem och det var just tunnelbanan som kunde vara en sån plats där jag plockade med mig nån…jag är inte säker på min sak, men tror så. En gång hade jag en så stark dröm om en kille som hade tagit livet av sig i tunnelbanan och jag drömde att han följde med mig hem. Han liksom svävade en bit över marken när han gled upp över rulltrappan…

Det gick några dagar och det stökade med ljud i lägenheten…jag upplevde det som jag hade en energi fastklistrad på mig så jag visualiserade att jag lindade in energin med gyllene bindor och liksom plockade bort den. 

Det hjälpte men efter ytterligare några dagar så vaknade jag av en, halvt om halvt, vakendröm om att ut ur garderoben kom just denne kille jag drömt om…men det konstiga var att han hade liksom bindor av bandageliknande slag löst hängande kring sig, jag fattade inte varför men så kom jag ihåg att jag lindat en "energiform" som jag försökt bli av med…

Tunnelbanan är som en åder av energi som hela tiden strömmar under marken…det är som du säger en mix av positiv och tyngre energi…och tunnelbanan är oxå en plats dit uteliggare söker sig och många andra olycksbarn i livet…sen självmorden och sen bara det faktum att man är djupt under jorden…Det vore konstigt om inte tunnelbana skulle vara en plats där saker och ting kan hända…såsom spökresenärer och mystiska tåg…

[walkinbeauti]
2011-05-14 09:37
#5

# 4 Blir inte alls förvånad om något följt  med dig, så fort dom får syn på vårt ljus när vi är öppna så slår dom gärna följe i hopp om hjälp många gånger.

Drog med mig energier hem ofta från jobbet och nu förstår jag vad jag utsattes för men då hade jag ingen koll så på energier mer än andesyner från barnsben och under hela livet.

Det är snart 9 år sedan jag slutade  och har inte besökt tunnelbanan sen jag sist lämnade ifrån mig tåget och idag skulle jag kunna hantera dessa energier på ett helt annat sätt än när jag körde.

En jobbig plats för oss öppna att visstas på Glad

[mia-38]
2011-05-14 09:41
#6

Tack för era spännande upplevelser. Mycket spännande att läsa om…Skrattande

Annons:
[grinda]
2011-05-14 09:44
#7

#5 Tack för din bekräftelse..det är så jag upppfattat det.. att när jag gick där med ljuset vidöppet  så passade dom på..Några år senare blev det min son som kom hem med "folk". 

Blev du inte trött av alla energier som du dessutom inte visste hur du skulle hantera?

#6Glad

[walkinbeauti]
2011-05-14 09:50
#8

# 7 Belv helt utbränd och slutkörd,man kunde gå till jobbet med både gott humör och styrka väl innanför dörrarna så försvann både det goda humöret och blev dränerad på energi.Såg samma hos mina kollegor och önskar jag vetat då hur man kan skapa beskydd.Glad

[grinda]
2011-05-14 09:55
#9

TACK ytterligare bekräftelse för mig…Jag undviker numera så gott det går tunnelbanan och andra "jobbiga" platser av just det skälet - utbrändhet.

Jag är mer skyddad nu än vad jag var då under några år …då var det ren ut sagt skitjobbigt, plockade på mig energier som en svamp.

PS Just Odenplan är "min" station ;))

Denna kommentar har tagits bort.
[grinda]
2011-05-14 21:02
#11

#10

Sorry..blev lite skraj själv faktiskt idag…

men lite mysrysigt samtidigtFlört

Som Kullamannen på svartvit TV på 70.talet en sommarkväll

[djurgalen]
2011-05-15 15:15
#12

tack för alla historier om silverpilen!

någon som vet en väg man kan åka om man vill besöka kymlinge station?

det är svårt att se vägarna på eniro :(

[walkinbeauti]
2011-05-15 15:38
#13

Linje 11 Mot Akalla från T centralen sen kan man gå från Hallonbergen eller Kista så ligger den mitt emellan .Har för mig det heter Järvafältet det grönområde som går mellan Hallonbergen och Kista,bussar känner jag inte till men där mitt mellan stationerna finner du Kymlinge Glad

Annons:
Liz85
2011-05-15 22:46
#14

Har läst denna oerhört fascinerande tråd även om jag inte själv känt något under alla resor med t-banan. Kan kanske bero på att jag inte riktigt tror på det. Men det vore intressant att skicka ut tv-programmet Medium ner i t-banan, typ till Kymlinge och se vad de hittar.

Arkan
2011-05-16 02:59
#15

Vilken intressant tråd! Jag har läst och hört denna spökhistoria många gånger så de var lite småkul att höra av den igen. Men det jag inte har fattat är, Har detta tåg funnits på riktigt? Ar det den som #3 postat bild på?

Jag skulle nästan ha tagit chansen att åka ut och snoka lite på denna station när jag var i stockholm bara för att få en lite mer klar bild av historien. Fashinerande!

[walkinbeauti]
2011-05-16 03:17
#16

# 15 Det har jag tänkt på också under alla år jag körde.Silverpilen som finns på bild är ett vanligt fysiskt tåg och jag har aldrig upplevt något speciellt med det tåget när jag körde.Däremot finns endast ett tåg av detta som heter C 5 medans dom äldre C4 finns många av.Kan hända man därför kallar spöktåget Silverpilen men samma tåg är dom inte.

Spöktåget tror jag fått namnet efter den "äkta" Silverpilen och dom har inget med varandra att göra mer än att C5-an finns i endast en upplaga .Möter ni detta "äkta" silvertåg så är det inget ovanligare att åka med det än med andra tåg Glad

Andina
2011-05-16 12:39
#17

Åh, vilken spännande tråd! Jag har bara hört lite vagt om Kymlinge och spöktåget - så detta var så kul att läsa!

Själv tycker jag inte alls om att gå ner i tunnelbanorna - jag får en liknande känsla som jag får när jag besöker ett sjukhus. Och kommer hem och känner mig "körd" och "smutsig". Så, även om jag bor i Stockholm med omnejd så har jag inte åkt tunnelbana på kanske 20 år. (Själva resandet har jag inget emot, utan det är just hur det känns i tunnlar och kulvertarna…)

Tack snälla för att ni berättar!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[grinda]
2011-05-20 08:46
#18

#17 Eller hur..:-) 

Silverpilen är ett sånt spännade ämne att jag måste bara putta upp den igen ifall nån missat tråden.

[walkinbeauti]
2011-05-20 09:28
#19

# 18

Synd Grinda att jag inte kör tåg längre då hade jag kunnat ta er med på en abbonerad tur till Kymlinge och alla gastar i Tunnelbanan,det hade varit grejor det och Silvertåget hade jag självklart hämtat från Nybodadepån inga andra vagnar skulle duga.Hade vart kul faktiskt Glad

[djurgalen]
2011-05-23 18:28
#20

när jag googlat lite så fann jag att man kan ta sig till kymlinge station via ursviks motionsspår. vilket spår ska man ta?

Annons:
kissen
2015-09-10 13:19
#21

det finns i dag bara 1   fysiska   vad jag  vet .  Sju vagnar skrotades på 1990-talet, medan den första återbördades till Örnsköldsvik, där den togs om hand av museiföreningen Primus Motor. Den har använts som lokal för turistbyrån i Örnsköldsvik. En del av ytterligare en vagn finns på Polishögskolan i Sörentorp i Solna kommun, där den används för övningsändamål

mvh bengt

[Kritan]
2015-09-10 19:01
#22

En vandringssägen

VästkustFia
2015-09-11 01:09
#23

Intressant att läsa om Silverpilen, hade aldrig hört talas om det. Ett tåg med bara zombier och gengångare, huvva.

Lite OT (inget övernaturligt) men historien påminde mig om en sen kväll när jag åkte spårvagn till sjukhuset där jag just fått veta att en anhörig låg för döden. Det råkade vara Halloween så vagnen var full av folk klädda och sminkade som hel- eller halvdöda. Bl a ett gäng zombiesjuksköterskor. Tala om bisarr upplevelse.

Morgan Björkman Björling
#24

Ja denna historia om Silvertåget är jag också väldigt intresserad av! Vart det efter att ha sett en svensk tv-serie som heter Spökafton då ett av avsnitten i serien handlar om denna historia. Jag har också träffat några personer som säger sig ha sett det här tåget på riktigt! Sen vill jag också tillägga att jag själv brukar faktiskt sitte och berätta om Silvertåget/Silverpilen i en liten teatergrupp i Solna/Bergshamra som jag är med i. Vi brukar göra olika sketcher och improvisationer som vi spelar upp och vi avslutar nästan alltid med att jag sitter och berättar om Silvertåget för publiken. Det går då ut på att de i publiken råkar av misstag hamna på Silverpilen och då är de med om den ena kusligheten efter den andra! De brukar tycka att det är läskigt då, men det är ju poängen! De brukar till exempel säga att de inte vågar åka tunnelbana efter det och att de ska hålla extra utkik efter Silvertåget så att de inte kliver på det! Det brukar vara riktigt roligt! Som sagt så är jag också väldigt fascinerad av Silvertåget och även om andra spöklika och övernaturliga saker! Är ett av mina största intressen! Jag har själv inte varit med om så mycket, men jag känner många som andra som har!

Dioramabyggare
2016-02-09 02:32
#25

#3: Hu, så ruskiga händelser… nackhåren reser sig på mig bara av att jag läser… brrr… själv har jag upplevt något liknande på ett torg i Gamla stan, och intill ett ödetorp utanför Mjölby i samband med cacheletning (geocaching) för några år sedan. Den platsen vid ödetorpet vill jag inte till någon mer gång.

Denna kommentar har tagits bort.
Morgan Björkman Björling
#27

Vill också berätta att jag för inte så länge sedan har skrivit en berättelse som handlar om spöktåget Silverpilen! Historien handlar om en pojke med namnet Måns Haraldsson som råkar kliva på Tåget en sen kväll och lyckas komma av och hamnar då i Kymlinge spökstation😮 Han blir efter det utvald att förgöra Silvertåget😀 Till sin hjälp har han en organisation som kallad för Ädla väktare. Det finns mycket andra spöken med i berättelsen också inte bara Silvertåget. Berättelsen är lite som en svensk Harry Potter fast med mer spökerier än magi! Många som har läst berättelsen har tyckt att den har varit bra❤️ Väldigt roligt😀

Annons:
Upp till toppen
Annons: