Annons:
Etikettmedium
Läst 2727 ggr
miramis2
2007-08-08 14:07

Medium - företagare

Hej, jo jag undrar hur många av medierna härinne som är registrerade företagare o om dessa vill berätta lite kring hur det är att jobba med sina gåvor på den här nivån? Jag går en starta eget kurs nu så dessa frågor cirkulerar hos mig nu. Jag har många frågor kring just detta med företagande som medium och terapeut. Jag är jättetacksam för svar så snart som möjligt.

Mina frågor är just nu mycket det här med :

1) Hur tänkte du innan du började företagandet, dina ev rädslor, funderingar. Det här med att ta steget fullt ut o verkligen lita på sig själv…. Vad var det som fick dig att tända gnistan o sätta igång?

2) Hur länge har du hållt på med detta + hur gör du/vilka rutiner har du som gör att det fungerar o du kan leva på det?

Kanske är det så att ni ej vill berätta dessa frågor o svar här , då får ni väldans gärna berätta för mig på min sida istället. Det kan ju vara väldigt privat de här frågorna med o jag respekterar det såklart. Men många undrar nog i dessa frågor ändå så det vore nog kul att folk här får veta om det går.

Tack på förhand. /miramis2

Annons:
Elisabeth-J
2007-08-08 14:30
#1

1. Att ta steget full ut var inte lätt, jag velade länge med det. Under en lång tid fick jag så många Tecken från mina guider och andevärlden att det var det här jag skulle göra på heltid och när det till slut hände saker som visade sig starkare och starkare så sade jag till dom rakt ut: Om det är det här ni vill att jag ska göra så får ni hjälpa mig med det också! Jag tänkte då att ha tillit mot mina guider och andevärlden är det viktiga! Jag började med hobbyverksamhet och arbetade på en föskola samtidigt innan jag gick över till att jobba som medium på heltid och det var just den tilliten jag behövde ha, som ensam mamma till 3 barn så var jag trygg med min kommunala inkomst och måste ha tillit till att jag skulle klara mig ekonomiskt sen också. Bara jag hade så jag kunde betala mina räkningar och ha mat på bordet så är jag glad =) 

2. Heltid har jag hållt på i 6 år nu. Innan jag flyttade till Jämtland jobbade jag mycket på mässor runt om i landet bl.a. Nu har jag hjälp av 2 personer som gör mina bokningar med seanser m.m. och jag jag håller på med några andra projekt just nu också ;)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[Lady-Oona]
2007-08-08 14:55
#2

Jag hade inge problem att "våga ta steget" men så småningom slutade med att vara egen företagare, tar var inget för mig….jag var väl aktiv väldigt länge….numera ser jag det som en hobby, vilket inte låter klokt, det är ju en livsstil ett sätt att leva, jag är min tro.

Mitt mediumskap innebär även en hel del medialt arbete, med auramålning, tarotkort coh andra kort, drömtolkning, siarkonst/vägledning…mm  Att fungera endast som medium med kontakter över gränsen orkar jag inte i samma utsträckning efter så många år…få se nu det blir 16 år, tog mitt första certificat 1990 efter 12 års utbildning i Sverige och fortsatte sedan med kurser i England….

Att vara företagare i det här är inte så lätt, prestationsskraven blir hämmande och den unika kärlekskontakten mellan olika livsplan blir lidande.

När det begav sig så levde jag snålt och fick ibland ta hjälp av socialen för att överleva, men gav upp..nej aldrig det fanns inte i min värld.

miramis2
2007-08-10 00:48
#3

Himla inressant, tusen tack ska ni ha!

MariaJ
2007-08-10 00:54
#4

Mycket intressant tråd …klockren för mig just nu !!

Tack för du startade den miramis2 Skrattande  Kram

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Tuva-Lena
2007-08-10 02:04
#5

Att vara företagare kräver inledningsvis att man får göra många uppoffringar. Ekonomin blir inte vad den varit innan man har etablerat sig på marknaden.

Några rädslor hade jag aldrig när jag startade, istället satte jag upp ett mål: att inom två år få det att gå runt. Ett sätt är att be att få FA-skatt till att börja med. Då kan du ta tillfälliga anställningar om det skulle krävas. Du bör också be arbetsförmedlingen om att få "starta-eget-bidrag". Det motsvarar A-kassan, och utbetalas under de första sex månaderna. Inte mycket, men en stor hjälp allldeles i början när du förmodligen får fler utgifter än inkomster.

Jag har haft företag sedan 70-talet, med avbrott för olika anställningar och utbildningar, dels för att vidareutbilda mig men också för att behålla kontakten med omvärlden.

Marknadsföringen, vilken är en mycket viktig del i början av företagandet - men ofta dyr, brukar jag sköta genom att arrangera öppet-hus-kvällar, och alltid tillsammans med andra terapeuter.  (Ju fler besökare, desto fler når jag ut till) Ibland hyr jag också in mig hos andra terapeuter någon dag i veckan, har olika passa-på-erbjudanden, eller rabatter/presenter under lågsäsong/sommar. En hemsida skall du självklart ha där kunder som har svårt att komma till skott med att ringa, lättare kan nå dig genom att maila.

Avslutningsvis: Det går alltid trögt i början, och därför skall du ha ett uppställt mål framför dig, istället för att låta dig nedslås av tillfälliga svackor. :)

Lycka Till miramis2 och kram!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

tarotlasse
2007-08-10 02:24
#6

Att starta eget föeretag gick för mig rätt så automatiskt.

Innan så har jag bara haft det mediala som en hobby verksamhet och pengarna jag fick in gick direkt till mina kurser för att utveckla min medialitet vidare.

I dag så håller jag ju själv egna kurser och där det går egna företagare som vill ha kvitto och jag får in mer pengar en innan Då ansåg jag att det var dags att starta upp detta företag.

Jag har fortfarande kvar mitt ordinarie jobb även om jag förändrat mina arbetstider och kör företaget som en biverksamhet.

För det är inte lätt att försörja sig som medium på heltid.

Räknade på det och konstaterade att ska jag komma upp i en vanlig lön som jag har i dag så måste jag jobba mer en  dubbelt så många timmar som medium en vad jag gör som anställd

Som egen företagare går ju väldigt mycket i skatt först 25 % i moms och sedan den ordinarie skatten.

Vill du sedan ha en sjukförsäkring så du kan få sjukkassa när du blir sjuk då får man betala för det.

Samma om jag vill ha en pension så tillkommer detta också.

Ngt man som egen företagre får betala in  själv.

Som anställd så betalar ju arbetsgivaren in pengarna utöver din lön så dom pengarna ser man inte.

Så det är inte många kronor per intjänad hundralapp man får behålla själv 67 % går till staten.

Sedan har man ju kostnader så som telefon hyra av lokal osv

Så man får jobba hårt för att få en dräglig tillvaro.

Men i framtiden vet jag att det kommer bli mer och mer arbete som medium och att det troligtvis blir ett heltidsjobb framöver.

Lasse

Annons:
Tuva-Lena
2007-08-10 02:31
#7

Vet du Lasse, det tror jag också, att efterfrågan på era tjänster kommer att öka inom en snar framtid. Människan har allt -åtminstone vad det materiella anbelangar - men själen har fått ta stryk.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Perla
2007-08-10 09:17
#8

#6

Kopierar:

"I dag så håller jag ju själv egna kurser och där det går egna företagare som vill ha kvitto och jag får in mer pengar en innan Då ansåg jag att det var dags att starta upp detta företag."

Tjänar du mer pengar för att de egna företagare som du håller kurs för vill ha kvitto på pengarna, eller hur menar du?

tarotlasse
2007-08-11 01:42
#9

#8

Nej så är det inte innan har jag inte haft egna kurser och nu har jag mycket mer sittningar och tarotläggningar har förnärvarande ett par månaders vänte tid.

Därför så gör jag faktiskt en liten vinst i dag därför så ansåg jag att det inte var mer en rätt att jag faktiskt skattade för min vinst.

Innan så har det jag fått in gått till mina kurser plus att jag ändå fått lägga till pengar ur egen ficka så då såg jag det inte som ngt nödvändigt att ha ett registrerat företag eftersom jag inte gjorde ngn vinst på mitt mediala arbete.

Lasse

Ihima
2015-08-07 07:36
#10

Hej! 

Jag vill starta eget jag med. Men jag har ingen medium utbildning.
Måste man ha de?
Måste man gå vila bolagsverket?

farshus
2015-08-08 09:31
#11

Starta eget o se hur det går för dig. Utbildning kan stärka självkänslan

Magi-cat
2015-08-08 10:45
#12

Du kan känna dig för och ha det som hobby först - och givetvis deklarera för ev inkomster.

Vill du sedan gå vidare finns det starta-eget-kurser, vilket rekommenderas. Det är väldigt mycket att tänka på som egen företagare!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: