Annons:
Etikettupplevelser
Läst 18592 ggr
Tuva-Lena
6/8/07, 2:26 AM

Vem flätar manen på min häst?

De senaste fyra åren har mitt varmblod haft flätor i manen, utan att någon person varit i närheten av honom - mer än jag då förstås. Det började när jag flyttade hem honom. Jag bor på en gammal gård där min farfar och farmor bodde tidigare, och jag minns att farmor berättade om "småfolk" som hjälpte till med sysslorna här på gården förr i tiden. I början kunde jag tycka att det var lite kusligt att inte veta vem det var som besökte oss, men nu skulle jag verkligen sakna våra gäster om dom försvann. Känns tryggt att veta att någon håller ögonen på mina hästar när jag inte är hemma. Kan någon berätta för mig hur jag kan "närma" mig dessa hyresgäster, och vad vill dom berätta för mig genom att fläta manen på min häst? Det är bara den ena hästen som har flätor, den andra har aldrig haft några.

Ser fram mot svar! :-)

/ Tuvstarr

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Bybo
6/8/07, 2:29 AM
#1

Jag vet inget om detta..men gu va GULLIGT!! Helt underbart om det finns småfolk/tomtar…men tyvärr så har jag svårt att tro på dylikt. Antagligen för jag inte har sett något själv i den inriktningen….Pling / Pia

miramis2
6/8/07, 2:51 AM
#2

Känns som en gammal farbror, liten var han, gjrode inte mycket väsen av sig,  tunnhårig hårkrans, … det var det första som kom upp….han tycker din häst är ädel o vacker… en man som i livet dyrkade dessa djur… kan det vara din farfar….? jag upplever som det finns mer att säga här men jag är för trött nu… idel ädel adel…. miramis2

tildus
6/8/07, 3:26 AM
#3

du ska inte ta ur flätorna. Det fick jag alltid höra när jag var yngre och höll på med hästar. En del hästar i stallet där jag var hade alltid dessa flätor och de äldre kallade dom för trollflätor. Dom bringade beskydd och lycka.

Har hästen en sådan fläta så låt den sitta i så länge som möjligt!

Du kan ju också be småfolket rakt ut, högt och tydligt, att du vill se mer av dom, få ett Tecken eller rent av träffa dom!!!

Jag har inte känt efter vem det kan vara som är där och flätar, men tror på de äldre, en trollfläta!!! Din häst har förmodligen ett fint beskydd.

Magi-cat
6/8/07, 10:59 AM
#4

Vitterflätor!! Härligt ett gott Tecken att småfolk håller ett öga på hästar och stall, låt dem bara hållas!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wanda
6/8/07, 12:00 PM
#5

hej , våra hästar har ochså ofta "tomteflätor" i manarna men en av hästarna har aldrig haft någon men det kan nog bero på att han är en liten shettishingst som stökar runt i boxen .

En morgon när jag kom till stallet vid niotiden för att mocka och ge dem lite mellanmål så var det mockat men ingen hade varit där . jag hade varit där på kvällen och tagit in dem gett dom mat och lite annat pyssel så inne hade de ju stått över natten . det var jättefint mockat , nogrannt och fluffat sågspån . jag tackade högt och tydligt och var väldigt tacksam .

Sen har jag hört små steg uppe på loftet , låter som ett barn som springer .

wandaGlad

mayana
6/8/07, 10:45 PM
#6

Hej

Jag ser att det är en liten man typ vätte som flätar hästens man. Han tycker mycket om  hästen och det visar han genom att fläta hans man. Han visar också att han beskyddar hästen.

Du kan prata med honom och tacka honom för han  ser och hör dig.

Han har bott lägen på gården och är glad för att du bor där nu.

Du kan be honom hjälpa dig. Han ger dig styrka och mod.

mvh Maya

Annons:
Glittervittra
6/8/07, 11:22 PM
#7

Jaa..
jag säger desamma..tror också det är en vätte
Var rädd om varandra! ;)

Kramis
Glittervittra

evawa
6/8/07, 11:42 PM
#8

håller med #1 oj va gulligt och va härligt med era svar… Varför leta spökeri hus som slott och dyl,när det finns mycket aktiveteter i stall. Skulle med glädje vilja bo där en natt.. Skrattande

Eva

Tuva-Lena
6/9/07, 2:17 AM
#9

Jag blir så glad av att läsa alla fina svar ni har kommit med, och visst, det kan vara min farfar för han hade själv många hästar som han just dyrkade. En av dem blev 38 år, en nordsvensk som hette Prins. Dessutom var han en man "som inte gjorde mycket väsen av sig", hade hårkrans och var ganska liten men senig. Undrar vad han tycker om att jag har byggt om hans älskade snickarverkstad till stall…men han kanske överser med det när han ser min vackra och levnadsglada häst?

Men jag skall lyda dom andra goda råden också, om att försöka få kontakt med den/dom som flätar manen. Kan det betyda nåt särskilt att manen ibland är ganska slarvigt flätad, och att det kan gå några dagar - ibland flera dagar innan någon ny fläta har gjorts? Jag har uppfattat det som att "dom" har andra ställen som skall övervakas..

Tack alla ni som har svarat! Skrattande

/ Tuvstarr

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Caroline92]
6/10/07, 2:34 AM
#10

Kan man inte sätta upp en övervakningskamera för å se om man kan se nått :P Eller dom kanske inte visar sig då?

Men iaf, va härligt om det är några småtomtar som hjälper till hos dig :)

miramis2
6/15/07, 1:38 AM
#11

Åh satt här o ströläste o tonade in på mannen igen… det sa i huvet på mig… "men lilla gumman en fläte i mana betyder ju tur! " oj va jag ryser nu…  Tur med ekonomin o hälsan på dina djur o dig själv med förstås. Djuren lär dig hur mycket vikitgt det är att älska dig för den du är NU.

Å du en övervakningskamera … gör det! va har du att förlora på det? Be dom som rumsterar om i stallet att ta plats på filmen vetja! (Tackar din farfar för att jag fick ta del av detta! Tack!) Jag är mycket tacksam för dessa syner. Mvh miramis2

Tuva-Lena
6/15/07, 2:24 AM
#12

Du miramis2, Du är väl inte norrlänning? men det roliga är att du skriver precis som min farfar "språkte"! Blir jättegla`! Kanske " en fläte där i mana bety´ ju tur", men annars var det på pricken!

Och vet du, nu när jag går ner till stallet så är hästen sååå kärleksfull, och pratar med mig hela tiden genom att smågnägga. Och jag har börjat se på honom med andra ögon, liksom att han är länken mellan mig och min farfar - vilket gläder mig väldigt mycket. Jag var bara 14 när han gick bort, men nu får jag möjlighet att lära känna honom mer…

Tack alla ni som hjälpt mig! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

miramis2
6/15/07, 2:38 AM
#13

nämen!? nä jag e skauning så d stänker om de!!! kändes som om din farfar talade genom mig för jag brukar ju inte skriva så, tänkte nästan att de e för jag e så tröt o slarvar … haha så d kan bli va!? kram o gonatt /miramis2

Annons:
junetta
6/15/07, 2:48 AM
#14

Jag har också varit med om liknande. Men vår häst var en fjording och hans man var dessvärre för kort för att fläta. Istället för manen så flätade stalltomten snöret som varit bundet runt höbuntarna. När vi skurit bort snöret från höet hängde vi det på en stolpe i stallet, när tomten flätat det så gick det över från den sidan det hängde till den andra sidan och där var "flätan". Min dåvarande sambo såg en tidig morgon en skugga på väggen av en liten "gubbe" med luva. Det brukade även vara en grop i höet som låg i krubban (oåtkomligt för hästen), precis som om nån liten filur legat och sovit där. Det kändes i allafall tryggt att veta att det fanns nån där som såg till djuren. Så var rädd om din inneboende, han är guld värd!

skrot
6/23/07, 9:17 PM
#15

Skulle vara intressant om någon av er kunde ta ett kort på er häst med dessa "trollflätor" & lägga in här!

de ska tydligen vara omöjliga att reda ut om det är en "äkta" trollfläta.

Tuva-Lena
6/24/07, 12:36 AM
#16

Vi prövade att sätta in en liten kamera i stallet, med direktlänk till TV.n inne, men dessvärre var det för mörkt i stallet så det syntes väldigt dåligt. ( Vill ju inte att hästarna skall behöva ha lysrörslampan tänd på natten, utan vi har en liten nattlampa.) Men vi funderar på hur vi skall lösa det..

Sedan har jag roat mig med att försöka lösa upp flätorna medan hovslagaren har varit på besök. Då har jag gott om tid, men det är omöjligt att lösa upp dem. Längst ner på flätorna sitter en liten hård "knut" som är näst intill omöjlig att få nåt grepp om. Ofta är dessutom flätorna inflätade i varandra, så av två flätor har det blivit en jättestor. Kul det du berättar "junetta" om din lilla vätte som flätar snören! Nåt sånt har jag aldrig sett, men min "vätte" har ju äkta vara förstås. Har märkt ibland på kvällen när jag är nere i stallet att hästen undviker att stå längre in i boxen, utan han vill stå o trycka vid boxdörren, precis som han är rädd att trampa på nåt som står längre in. Annars vill han lägga sig och rulla i spånet när han kommer in, men såna kvällar låter han bli.

Får ta med mig kameran ner och fota…

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

skrot
6/24/07, 2:36 PM
#17

Ja vad roligt om du ville ta kort på just flätorna! de är ju rätt ovanliga idag jämfört med "förr i tiden" längtar på att få se dem!

ser de ut som flätor eller "tovor"???

Ceciliaolucifer
6/25/07, 1:34 AM
#18

Oj så häftigt!

Jag har hört talas om den här historien många gånger och det känns häftigt att kunna läsa om det här. Exakt samma berättelse! Jag väntar med spänning på att få se bilder på flätorna!!! Glad

skrot
6/27/07, 3:11 PM
#19

Hej igen!

 var på en föreläsning igår om just troll, vättar å småfolk. Väldigt intressant men även en hel del i mina öron nonsens! som tex att mussepigg skulle vara en typ av andeFundersam nää man får helt enkelt lita till sin egen sanning annars spårar det nog lätt ur tror jag.

Hon nämnde iaf just detta med trollflätor på hästar så nu ser jag extra fram emot att få se en sådan trollfläta. Är sååååå nyfiken så snälla Tuvstarr… SKYNDAAAAAAAAA med bildSkrattande

skrot
6/28/07, 8:15 PM
#20

Oskyldigpuffar

Annons:
drutten53
6/28/07, 10:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

satt på googel hitta denna fläta….

skrot
6/28/07, 11:11 PM
#22

Nä det där kan inte vara en trollfläta! sådana där har jag gjort många i mina dagar! den där kallas väl inbakad tror jag.

 Försök få en riktigt bra närbild på hur de är uppbyggda! ta så många bilder du vill e sååå nyfiken.

drutten53
6/28/07, 11:15 PM
#23

ja du skrot…det står trollfläta iallafall..sen kan det ju vara olika på olika trollflätor…kram

skrot
6/29/07, 1:45 AM
#24

Hmmmm mycket skeptisk till att det ska vara en trollfläta! haha har tomtar gummisnoddar då? nä jag har hört ifrån min morfar att det inte såg ut som vanliga flätor och att de var nästintill omöjliga att reda ut samt att det var en liten knut längst ner på flätan. Därför går den där bort för mig! men TACK för en vacker bild iaf!

kram till dig me!

Tuva-Lena
6/29/07, 1:51 AM
#25

Verkligen ambitiös. Nä, så ser dom inte ut, långt ifrån faktiskt. Fast det kanske finns fingerfärdiga vättar som vill lägga ner mer jobb på flätorna..? Mina flätor är lite slarviga just nu. I morse hade hästen desstom fått en liten näpen fläta bredvid dom två andra. Sedan hade någon flyttat min lilla tomte som jag har i stallet. Ställde dit den i julas tillsammans med tallris för att pynta lite åt pållarna. Det som skiljer mina flätor ifrån bilden du lagt in drutten53, är den lilla knuten som avlsutar alla flätor, en jättehård "boll" som är omöjlig att hitta någon början på. Aldrig finns det några gummiband som håller ihop flätorna, som på din bild - tror inte att vättarna bär såna på sig… Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

skrot
6/29/07, 1:53 AM
#26

Snälla Tuvastarr du KAAAN väl ta en bild nuuuGenerad jag e såååå nyfiken haha!

steffy
6/29/07, 12:16 PM
#27

**det är stalltomten som fläter små flätor i manarna på hästarna och det är ett täcken på att man sköter hästen mycket bra.
**

Annons:
Susanne.Nygren
7/11/07, 11:32 AM
#28

putt

CarolineO
7/12/07, 4:13 PM
#29

Jag vill oxå se bild!!

Zariah
7/12/07, 11:53 PM
#31

Jag vill också se en sån bild! :-)

Tuva-Lena
7/13/07, 2:14 AM
#32

Har letat o letat på hårddisken, men hittar inte bilden. Fortsätter och lovár att lägga in den så fort jag hittar den. Simma lugnt gò vänner! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Caroline92]
7/17/07, 6:25 PM
#33

Vill oxå se bild xD Hoppas att du hittar den snart =)

Kramar Caroline

Ceciliaolucifer
7/17/07, 8:48 PM
#34

Finns verkligen dem här bilderna?
Hur ofta hälsar dessa varelser på?

Är det ofta så ska det väl inte vara allt för svårt att ta en ny bild? :)

Annons:
Tuva-Lena
7/17/07, 10:05 PM
#35

#34 Det handlar nog snarare om att ta med sig minnet när jag är på väg ner till hästarna. Just nu går dom på bete dessutom så kontakten blir inte som vanligt. Men du, den som väntar på nåt gott o s v… :) Kan lägga upp en ny tråd när jag tagit bilden så håll ut!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tisdus
9/14/07, 11:42 PM
#36

Bild? :D Guuud så gulligt egentligen!

Tuva-Lena
9/15/07, 2:03 AM
#37

#36 Du Tildus, jag har lagt in bilder under tråden Upplevelser, och sedan är det rubriken "Äntligen - en trollfläta! Inlägget är från den 20/7, så du får bläddra på framåt-knappen ett par tre gånger. HIttar du den inte så hör av dig så kan jag lägga in den på nytt, eller skicka till dig. :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Elisabeth-J
9/15/07, 2:05 AM
#38

Här är inlägget: Äntligen…

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Milla
12/25/07, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

mitt ena sto får alltid trollfläta, här kommer ett foto

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Perly
4/13/10, 8:32 AM
#40

Vet att det här är ett jääättteee gammalt inlägg men ville bara säga till #21 att det är en ardeener fläta på hennes bild ;)

Alltid Oavsett

Choklad
4/13/10, 1:48 PM
#41

Varför är det ingen som ber hästan att tala om vad som gjorde flätan?Flört

U R us

Annons:
pinklady1
1/3/14, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Hejsan allihop. Gått många år sen detta inlägg men jag satt och sökte runt och ville läsa andras historier. Jag har en pinfärsk bild på vad jag antar är en hustomte eller vättes fläta. Kort om mig, sett andliga saker sen jag va liten. Ser dem ej längre men kan känna en kår längs ryggraden när jag har sällskap. Men dessa filurer är lite nytt.. Igår hämtade jag hem en kompis nordsvensk på foder. Vi har hästarna på lösdrift. Hästen har lång mörk man och svans. Ikväll när jag pysslade om min nya vän redde jag ut hans hår med pälsglans och han blev väldigt tjusig. Gick in i stallet ett kort ögonblick och hämtade ett täcke (stod ute med hästen) , tillbaka i dörröppning ser jag manen är alldeles flurig. När jag kommer nära ser jag även en klockren fläta. Vet att jag var ensam med hästarna så jag får en smula gåshud men sen blir jag lite glad och låter flätan vara kvar. Det sägs ju att de ger oss lycka och skydd. Det kan behövas då förra hästen (även annan ras) hastigt fick tas bort pga en olycka i hagen! Inte sett detta på några hästar nu men undrade några år tillbaka varför mitt dåvarande kallblod kunde ha lite trasslig man på ett ställe ibland. Den här gången var det en som sagt klockren fläta och jag tog givetvis kort. Jag hoppas den inte blir arg att jag berättar. Ska ta med mig en extra kopp kaffe och pepparkaka och ställa på hebre-bron bredvid stallet imorgon. Mys!

pinklady1
1/3/14, 9:40 PM
#43

Hehe min hand ser lite uttöjd ut men flätan syns väldigt väl!!

Tuva-Lena
1/4/14, 10:33 AM
#44

#43 Japp, den bilden stämmer väldigt bra överens med dom flätor min häst har.

Har ju inte berättat om den minst sagt otroliga händelse jag var med om en morgon för ett par år sen:

(Jag borstar och kratsar alltid hovarna på hästarna när jag tar ut dem på morgonen. Inne i stallet dammar det så hemskt så jag går ut och ställer dom vid en gran utanför. När jag kommer upp till  huset efteråt, som ligger ca 50 m därifrån, så skakar jag alltid kläderna och sen får dom ligga på verandan ett tag innan jag tar in dom.

Gjorde samma denna morgon men märker att hovkratsen ligger kvar i fickan, för den ramlar ur när jag skakar  jackan. Okay tänker jag, jag lägger den här på verandan så kan jag ta med den ner nästa gång jag går till stallet.. Men det glömde jag förstås!

Så nästa morgon när jag skall kratsa hovarna på hästarna saknar jag kratsen i fickan, för den ligger ju kvar uppe på verandan vid huset. Nåja, tänker jag, jag får väl ta reserven istället, den gamla kratsen - inte lika bra men duger gott en enda gång. Jag går in i stallet för att hämta den, kommer ut igen och böjer mig ner för att börja med den ena framhoven, när jag hör ett rasslande ljud ovanför huvudet… "är väl en kotte på väg ner, tänker jag, bara den inte hamnar på hästen så den blir skrämd nu då…"

Men det var ingen kotte, det var den rätta hovkratsen! Den som borde ligga kvar uppe på verandan, men som nu kommer farande genom luften och hamnar mitt framför näsan på mig! Jag bara står och gapar.. ögon stora som tefat, sedan börjar jag skratta… nääääe, det är INTE sant! säger jag högt och helt förlamad av förvåning. Men sedan kommer jag ihåg att jag borde tacka för servicen, så jag säger "tack för hjälpen vem du nu än är som hjälper mig i stallet"! Den dagen tillbringade jag leende som ni förstår.. och än idag tycker jag att det borde vara helt omöjligt det jag upplevde, saker kan inte förflytta sig själva. Nej det kan dom inte, NÅGON el NÅGOT måste ge det den energi som krävs för att förflytta det. *Tacksam* :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Amandla
1/4/14, 11:43 AM
#45

Härligt! 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Maria Katarina
1/4/14, 4:29 PM
#46

Vilka härliga berättelser! Önskar ibland att jag bodde på landet så jag hade dessa hjälpare lite mer nära till hands..! :)

nlinds
1/5/14, 7:36 PM
#47

gud vad roligt ! Nästan så man får lust att skaffa häst själv och de om några små kommer fram och flätar ! Låter hur mysigt som helst. Låt flätorna sitta kvar !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Magi-cat
1/5/14, 7:43 PM
#48

#44 Mysig historia! 🙂 Bra att hålla sig god vän med småfolket! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tuva-Lena
1/6/14, 11:59 AM
#49

🙂Jaa, visst är det mysigt och hur otroligt som helst! Men det är 100 % sanning! Sedan har det hänt att saker har försvunnit också förstås, inte lika roliga men lika otroliga kan man säga. Hästens grimma har försvunnit när han går i hagen, inte för hästen med flätorna, men för islänningen. Han gillar inte att ha grimma på sig och första gången vi såg att hans grimma var borta, så hade någon skurit av själva grimman, ett vasst föremål såg man, för brottet var helt rent inte fransigt alltså som det kan bli om hästen själv eller någon annan sliter itu den. Andra gånger har bara grimman varit borta och hur mycket vi än har sökt den så har den förblivit försvunnen.

Mockade stallet en morgon på hösten en gång, helt vindstilla, soligt o fint var det och lite frost på marken så jag lät stalldörren stå öppen. Plötsligt medan jag donar runt där inne, så slår stalldörren igen med en SMÄLL! Jaha, tänker jag, nu har det börjat blåsa ändå.. så jag går ut för att kolla… men det är fortfarande helt vindstilla. Va'då då, tänker jag..?🤔 tills jag kommer ihåg att jag har glömt att ställa ut vattenhinken till hästarna! Och en av hästarna står och letar efter den..

Ibland kan man behöva bli påmind om saker man lätt glömmer.😉

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Bybo
1/6/14, 7:21 PM
#50

Så roligt med denna gamla tråd (jisses, borde börja hänga här lite igen.

#42 Jäklar vilken fin och rolig upplevelse! Underbar och tydlig fläta. Blir avis. Jag får väl ställa mig själv ute i ett gammalt stall som finns här, och se vad som händer heheh…

# 43 Tuva, den historien minns jag väl…häftigt!

#49 Men, detta med grimman har jag ej hört innan. Funkar det med grimman nu? Han kanske inte ska ha nån på sig, eller kanske en annan sort heheh ;))

pinklady1
8/8/14, 12:14 PM
#51

:)

Hallonregn
8/9/14, 4:14 PM
#52

Läste i Ebbe schöns 'Den svenska tomten'

så såg jag att det stod att tomten/vittran brukar vara inne på stallen och tycker dem om hästarna så flätar dem deras man… 😛

Hallonregn
8/9/14, 4:16 PM
#53

Tror det var denna boken: http://image.bokus.com/images2/9789127055735_large

:) läs gärna den, så hittar du om att gårdstomtar gillar att fläta hästar!

alicia80
8/10/14, 12:43 PM
#54

När jag började läsa inlägget så jag en lite vätte framför mig direkt. Fnissade lite för mig själv när jag fortsatte läsa .

Upp till toppen
Annons: