Annons:
Etikettmedium
Läst 3177 ggr
annemarili
8/7/07, 8:30 PM

Internationella riktlinjer

Hej!

Jag undrar om det är någon här som vet vad de Internationella Riktlinjerna är för något när man pratar om mediumskap. Det hänvisas ofta till dessa riktlinjer. Men hittar ingenstans vad det är för riktlinjer, vem som stiftat dom och vilka som står bakom riktlinjerna.

Kram
Anne Mari

Annons:
[Lady-Oona]
8/7/07, 9:19 PM
#1

Jag vet inte heller riktigt vilka dom är men begreppet myntades av Julia Griffith, Iris Hall och ägarna på Ramsbergsgården i slutet av 80-talet början av 90-talet och det på¨grund av att engelska medier kom hit, inbjudna av svenska spiritualister som varit i England "på kurs" för att lära mer om mediumskap. De engelska medierna ansåg att svenska medier på den tiden hade låg, jag kanske rent ut sagt dålig utbildning, teknik, förhållninssätt mm till just mediumskap och "riktlinjer" gjordes upp för att fungera som en sort mall för de svenskar som nu började gå kurser i Sverige för hitbjudna engelska medier, det ansågs  nödvändigt för att kunna dela ut någon form av diplom/intyg/certifikat i just mediumskap.

I USA finns något liknande även om mediumskap "over there" ser lite annorlunda ut.

Jag har träffat medier från mer än 20 olika länder under mina kurser i England och "riktlinjerna" ser annorlunda ut överallt beronde på hur pass starkt inhemsk tradition och religion färgar mediumskapet. Många är de som blir medlemmar i t.ex ISF (Internationel spiritualist federation) och åker till England för att lära mer och tar då med sig en hel del av just engelska tradition hem igen och arbetar utifrån detta i sina egna länder och därför antar jag att "internationella riktlinjer" blivit ett begrepp.

Mediumskap är SÅ mycket mer än vad England kan….

Smält inte i värmen, kram Lady O

annemarili
8/7/07, 9:58 PM
#2

Tack för svaret! Du gav mig det jag misstänkte. För visst är det märkligt att man går en utbildning men inte vet vad de riktlinjerna är för  något.  Jag har aldrig reflekterat över detta förräns igår, vet inte varför.

För mig innebär riktlinjer att det är något som är framtaget av t.ex en organisation och som ska följas. När det gäller medium så har jag utgått ifrån att Internationella Riktlinjer är något som tagits fram tillsammans av en grupp som representerar de olika skolorna. Och att det finns en internationell förening för medium där man tagit fram riktlinjer som ska gälla oavsett var och hos vem man går utbildning.

Skickar här två länkar på olika yrkesgruppers riktlinjer, etiska koder, etiska riktlinjer etc. Jag trodde att mediums riktlinjer var likadana.
http://www.swenurse.se/library/documents/Publikationer/ICNs%20etiska%20kod%20f%F6r%20sjuksk%F6terskor.pdf

http://www.codex.vr.se/oversikter/etik/yrkesetik.html

Så i princip så "svänger" man sig med uttrycket internationella riktlinjer fast de inte finns.

Kram
Anne Mari

annemarili
8/8/07, 12:25 AM
#3

Konstigt att flera inte svarar för det finns ju flera medium här. Fast i och för sig så är det ju kväll. HOppas på flera svar.

 Kram
Anne Mari

Rosies
8/8/07, 1:04 AM
#4

Hej Tror att många använder det begreppet precis som med certifikat för det inger trygghet. Sedan när det verkligen gäller så kan ingen förklara varken det ena eller det andra. Har själv läst detta på så många mediums sidor. Ja inte på min egenOskyldig Har precis som du försökt finna svar efter hänvisningar till länkar men många länkar är då gamla och fungerar inte. Ofta är hänvisningarna till engelska sidor.

Kram Rosies

Elisabeth-J
8/8/07, 1:13 AM
#5

Jag anser att det är bra att det finns riktlinjer som man bör följa när man har gått klart sin utbildning och vad dessa riktlinjer innebär delges eleven på den skola eller utbildning man går i. Det är inga konstigheter utan det handlar om sånt som kallas sunt förnuft och etiskt riktigt för dom flesta av oss  Skrattande

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

EwaKristina
8/8/07, 1:54 AM
#6

Jag frågade ett Certificerat medium en gång vad Internationella Riktlinjer stod för,och fick ett tvekande svarFundersam.Men jag tror oxå att det står för sunt förnuft och att de Medium som "sällar" sig till de Internationella Riktlinjerna följer de 4 B:na Bemötande,Beskrivning,Bevis och Budskap.Glad

Annons:
Elisabeth-J
8/8/07, 1:59 AM
#7

#6 Ja det stämmer Ewa, dom 4 B:na är det sunda förnuftet Glad

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[Lady-Oona]
8/8/07, 9:54 AM
#8

De 4 B:na….låter ju onekligen intressant men är fortfarande ett begränsat begrepp tycker jag.

Bemötande…….hur man möter den som söker bevis?

Beskrivning…..hur andevännen "ser ut"?

Bevis……?

Budskap…..kan vara så mycket….

Det här ligger mig mycket varmt om hjärtat….besökte min första storseans 1979 och blev inte så imponerad just då, seansen började med ett trancetal, fortsatte med upprop….olika namn som vi i publiken förhoppningsvis skulle känna igen…när någon väl tog till sig ett namn så fick man beskrivning på hur personen sett ut och annat som upplevdes av mediet, det skulle i sin tur vara beviset att kontakt fanns, budskapet kunde var allt ifrån endast detta eller mer konkreta saker.

I äldre engelsk trad. ska man först beskriva andebesöket, utseende, ev. namn, egenskaper, sysselsättning mm och SEDAN peka ut vem det är till och den personen ska då känna igen vem det är…kontakten sker framme hos mediet, som inte får gå omkring hos publiken och absolut inte röra vid dem. Man går alltså inte fram till någon först utan efter beskrivningen…..budskapet kan variera……om nu publiken inte känner igen andebesöket så finns det ändå ett budskap till personen och ibland under samtalets gång så väcks minnen och till slut vet man vem det är …

I andra länder är det vanligt att man börjar med budskap till publiken och under samtalets gång blir andevärlden inspirerade och lägger sig i och mediet kan förmedla hälsningar….

Ibland handlar en seans inte om bevis utan om tröst, information, kärlek och gemenskap, undervisning, healing, medmänsklighet.

Bevisseanser kan vara tråkiga och sterila tyvärr och stämmningen blir olustig ibland när mediet inte har så bra kväll….det blir en tråkig eftersmak,….men mediumskap är ingen exakt vetenskap….det handlar om människors sökade efter andliga sanningar….

Rosies
8/8/07, 10:14 AM
#9

Har hämtat SNU:s filosofi som är baserade på 7 principer

och dessa är principer som du bör följa om du är medlem i det föbundet.

Dessa är skrivna på engelska och jag översätter inte för att det inte ska feltolkas.

1. The Fatherhood of God
2. The Brotherhood of Man
3. The Communion of Spirits and the Ministry of Angels
4. The continuous existence of the human soul
5. Personal responsibility
6. Compensation & retribution for all good & evil deeds done on earth
7. Eternal progress open to every human soul

Mvh Rosies

auhelhetsterapi
8/8/07, 10:37 AM
#10

Tack för att du tog upp detta Anne MariCoolDet är något som jag själv & säkert många med mig funderat över!Personligen anser jag att vi alltid ska ha "det sunda förnuftet" med oss,framförallt då det gäller arbete med andra människor!Kram Anna

Perla
8/8/07, 11:03 AM
#11

Vad är då "sunt förnuft" i det här sammanhanget?

annemarili
8/8/07, 11:13 AM
#12

Hej!

Tack för svaren. Jag söker fortfarande efter de Internationella Riktlinjerna. Det finns en internationell spiritualistisk förening som heter ISF. www.theisf.com

Där har vi svenska representanter så jag tänkte ta kontakt med henne. Vad jag förstår så ska man enl dom arbeta enl principer.

Om man nu ska följa någons riktlinjer då måste man ju också vara ansluten till denna förening/organisation. Är svenska medium det.

Tycker personlingen att det finns alldeles för dålig kännedom om vad det finns för föreningar utomlands, vilka representerar dom, samt om de s.k Internationella riktlinjerna. De sistnämnda tror jag personligen efter vad jag läst och fått till mig hitills handlar om de 7 spiritualistiska grundprinciperna.

Återkommer när jag hittat mera.

Kram
Anne Mari

annemarili
8/8/07, 11:19 AM
#13

Måste bara tillägga att jag blir ledsen när man frågar ett medium om dom har riktlinjer att arbeta efter. Svaret blir de Internationella Riktlnjerna men mediumet har aldrig läst dom eller vet egentligen vad dom innehåller.

Hur kan man påstå att man arbetar efter riktlinjer man inte vet vad de är. Vem som stiftat dom osv.

Jag hoppas innerligt att ni förstår att detta på intet vis är något påhopp utan jag vill verkligen veta mera om detta med mediumskap.

I mitt arbete skulle det vara otänkbart att inte veta enl vilka riktlinjer jag ska arbeta. och vem som står bakom dessa.

Kram Anne Mari

Annons:
[Lady-Oona]
8/8/07, 11:40 AM
#14

# det du skriver är självklara "regler" för spiritualismens filosofi men det har inte alltid så mycket att göra med själva mediumskapet….och det var väl riktlinjer för detta ädla yrke som vi ventilerar här? Jag personligen saknar mycket av andligheten i den moderna mediumutbildningen, vad jag känner till i alla fall…har ingen nyligen genomförd kurs i ämnet utan endast genom info och samtal med vänner som går kurser nu.

Prestigen är hög och många vill visa sina kunskaper, komma med bevis att andevärlden existerar, jag personligen sätter människan i centrum……inte bevisjakten.

annemarili
8/8/07, 1:05 PM
#15

Hej igen!

Nu vet jag vad jag kommer att syssla med den närmaste tiden. Söka information om spiritualismens historia, nutid och de olika förbunden/skolorna som finns i världen.

Är det någon här som vet vilka som representerar Sverige i ISF? och vilka de egentligen företräder inom ISF.

Hittade en person som var kontaktperson där Ulla Alvarsdotter, är det någon som känner till henne. Jag har tänkt maila till henne och ställa lite frågor.

Tar gärna emot tips.

Kram
Anne Mari

[Lady-Oona]
8/8/07, 1:35 PM
#16

#15  Anne Mari….här kanske du kan hitta en hel del matnyttigt,

 http://www.fst.org/mediumship.htmvill

vill också i samband med dettta säga att Eileen Roberts som du kan läsa om här har varit en av mina lärare….

denna sidan har massor av underavdelningar……

Jag har tidigare varit medlem i ISF i många år men inte nu längre så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med svenska namn.

Lycka till i ditt sökande…..Spiritualism är en underbar religion.

kram Lady Oona

zeretki
8/8/07, 1:51 PM
#17

Jag är förvirrad. Talar vi om ett Mediumförbund eller om ett Spiritualist Förbund?? Jag ser båda nämnas i olika svar men förstår inte vilket som egentligen det talas om.

[Lady-Oona]
8/8/07, 2:46 PM
#18

Mediumskap är en del av  Spiritualismen….utan detta skulle spiritualismen endast vara vilken andliga trossamfund som helst, mediumskap handlar om att lära ut spiritualstiska tankegånger vilken innehåller t.ex seanser, trance, healing, andekrafter mm. Att agera som ett bra medium så behövs bra och gedigen utbildning med bland annat andlig filosofi och det kan vara önskvärt att finns ett förbund som binder samma dessa män och kvinnor som vill satsa på att bli ett bra medium. Så Spiritualism och ett Medium(förbund) är starkt förknippade med varandra, något annat vore en omöjlighet, då talar vi om helt andra saker.

ha det bra därute……Lady O

zeretki
8/8/07, 3:53 PM
#19

#18 Så det betyder att man måste vara Spiritualist för att vara Medium? Eller är det bara åt ena hållet?

Jag har fått för mig, rätta mig om jag har fel, att spiritualism är en slags andlig religion? Stämmer det? Kan man inte vara medium utan att vara spiritualist? Är detta förbund ni talar om, är det ett mediumförbund eller spiritualistförbund?

Förklara gärna, för jag hänger inte alltid med i dessa termer. Glad

[Lady-Oona]
8/8/07, 5:20 PM
#20

Nej man måste inte vara spirre för att fungera som medium….men mediumskap går ju ut på att förmedla kontakt med de döda och det är det bärande grundstolpen inom Spiritualismen, som lär ut att det finns ingen död….någon annan uppgift har egentligen inte ett medium.

Det finns många som plockar ur mediumskapet ur sitt andliga sammanhang och ger olika typer av seanser för den breda publiken, vilken kan vara bra, då budskapet är då kan komma ut och sedan är det väl upp tillvar och om man vill gå djupare in i andligheten och filosofin. De flesta spiritualistiska kyrkor/föreningar har en mer eller mindre öppen verksamhet så att den som så önskar kan lära mera…..men att bara se till bevisförade seanser som "äkta och sant mediumskap" är för mig att utelämna något väldigt viktigt….kärleksbudskapet till en frågande trött människa som är i sorg efter någons bortgång.

Det är klart det finns de som drar likhetstecken mellan mediumskap och medialitet vilket också är väldigt missvisande. Det är inte alls samma sak.

fråga på bara…om det är oklart, delar gärna med mig.

kram Lady O

Annons:
zeretki
8/8/07, 5:52 PM
#21

#20 Jo, jag förstår hur du menar. Jag hade bara ingen aning om att så var fallet. Glad Detta med spiritualism alltså.

Och dessa internationella riktlinjer som det talas om i denna tråd, tillhör dom Spiritualism eller ett mediumförbund?

Jag har aldrig dragit likhetstecken mellan spiritualism och mediumskap, om man säger så. :) Därför blir jag nu mycket nyfiken och förvirrad men samtidigt lite skeptisk eftersom jag själv inte vill ha något att göra med ev. Spiritualistiska kyrkor eller liknande bundna religioner.

Jag kanske har missförstått hela grejen med mediumskap…

[Lady-Oona]
8/8/07, 6:20 PM
#22

Nä inte har du missförstått grejen, det är jag som är noga med att var sak har sin plats och förklaring och sedan kan man göra med de vad man vill….nä man behöver inte ingå i någon kyrka det gör inte jag heller, det är "världsliga ting" som Karlsson på taket sa.

Det fanns inget annat att tillgå än Spirreföreningar för endast 20 år sedan om man ville se ett medium arbete, möjligen någon som hade hemcirklar och bjöd in medier för samvaro och frågestund. Så vi ska nog vara glada både du och jag att det är ändring på det….men i Sverige finns det bara 1 spirrekyrka vad jag vet och den ligger i Göteborg, annars är det föreningar som gäller.

Så fortsätt du med mediumskapsintressen om det du vill, preics som vi kan be till Gud utan att gå i stadskyrkan, vilken jag för övrigt inte heller är medlem av.

ha det gott

kram Oona

tarotlasse
8/8/07, 6:53 PM
#23

Mediumskapet har ju sina grunder i Spiritualismen och dom internationella riktlinjerna för att jobba som  seriöst medium grundar sig i dom 7 grundprinciperna.

Så svaret blir ju att jobbar du som  seriöst medium ja då är du spiritualist efter man följer deras riktlinjer.

Det är som det skrivits innan att följa dom 4 B ena.

Man jobbar inte med att beskriva guider, änglar och tidigare liv eller som vissa medium säger att dom kanaluiserar rymdvarelser.

Som inte kan bevisas ytterst få personer som känner till sina tidigare liv och sina guider så det räknas inte som bevis.

Misstänker det är ännu färre som träffat rymdvarelser.

Så ett icke spiritualistiskt medium kan man ju säga är dom som inte jobbar efter deras riktlinjer med att lämna beskrivning  och bevis.

 Men för att man jobbar som spiritualistiskt medium behöver ju inte mediumet vara religöst för det.

Mediumförbundet som det talas om är ngt som är under uppbyggnad och  liksom här går man ju efter dom spiritualistiska grunderna.

Men att man skriver om dom för mediumförbundet ska vara religöst och politiskt obundet.

Lasse

[Lady-Oona]
8/8/07, 7:08 PM
#24

tjena lasse….jodå visst är det så….kram på dig Oona

zeretki
8/9/07, 12:25 AM
#25

#22 #23 Tack för era svar! Jag inser att detta med Spiritualism är något jag helt missat vad det är. Och jag måste undersöka mera. :)

Sagaliten
10/17/19, 7:04 PM
#26

Vad är Bevisseanser?

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Magi-cat
10/19/19, 3:02 PM
#27

#26 Hej Sagaliten!

Tråden du hittat är gammal och de flesta (alla?) som skrivit i den innan verkar ha slutat, så det är inte säkert du får något svar. I alla fall inte av någon som skrivit i tråden.

Eventuellt skulle det kanske vara en bra idé om du startar en ny tråd med just det du vill veta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: