Annons:
Etiketterdrömmardrömtolkningar
Läst 35073 ggr
Tazzar
2007-09-30 01:01

Tänderna går sönder...

Hej!

Jag har drömt några gånger (kanske fler än några, jag kommer inte ihåg hur många gånger) att mina tänder går sönder, jag biter ihop och så går dom sönder, men hela tanden försvinner aldrig.

Eftersom tänderna blir ojämna, kantiga och vassa blir det jobbigt att bita ihop. Och om man biter sig på tungan… *aj*

Jag brukar också drömma att jag går omkring med munnen full av bitar av de trasiga tänderna och vet inte vad jag ska göra av dom.

Sist jag drömde det så vaknade jag av att jag satt och spottade ut "de trasiga tänderna". Hemlis

När jag pratar om att drömma om tänderna med folk så brukar jag få svar att dom också drömmer att dom tappar sina tänder, men jag tappar dom inte, mina går sönder och blir vassa?

Jag förstår att det är rätt vanligt att drömma om att man tappar sina tänder … kanske någon här då har ett svar på varför man drömmer så? Eller en gissning? Beror det på samma saker som för dom som drömmer att dom tappar hela tänderna? Dom drömmarna börjar bli rätt jobbiga…

Jag har en till dröm jag drömde för ett tag sedan som jag kommer ihåg, handlar dock inte om tänder. *L*

Jag och några (för mig helt okända personer) andra tonåringar, kanske 8 - 10 stycken var "gisslan" hoss en tant. Jag tror vi var "fångade" i en liknande hundgård, som stora kennlar brukar ha.

Vad jag kommer ihåg så var anledningen till att jag var fångad att tanten ville åt min valp som nu är 12 veckor gammal.

Platsen var helt okänd, och den finns inte, i drömmen tror jag att den var bara ca 500-1000 meter från där jag bor, i verkligheten finns det bara en skola, lite kontor, parkeringar och kohagar där.

För att bli fria så skulle man skriva en lista på 10 personer som man skulle kunna tänka sig som hennes offer istället för sig själv, så jag skrev en lista på 10 namn, på personer som inte finns, för att ingen skulle bli offer. Och jag blev fri och sprang hem när ingen tittade på, fast jag tog omvägar för att inte visa vart jag bodde, och kände mig förföljd hela vägen men jag var inte det. Väl hemma så skulle ingen få gå ut, inte ens hundarna fick gå ut och kissa utan fick kissa på sig i lägenheten.

Sedan vaknade jag.

En, för mig, jättekonstig dröm. Jag förstår den inte alls!


Annons:
melia
2007-09-30 11:41
#1

ja det där med tänder drömde jag jätte ofta när jag var yngre, både att dom går sönder och jag spottar tandbitar och även att hela tänderna ramlade ur, jag vet än idag inte vad den drömmen betyder?? har drömt den nån gång på "äldre" dagar också :) men inte alls så ofta som förr :) är också nyfiken på vad det betyder!

Elisabeth-J
2007-09-30 12:44
#2

Drömmar om tänder symboliserar vanligtvis det verbala, man ska tänka mer på vad och hur man uttrycker sig i tal.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

felixifokus
2007-09-30 13:10
#3

felpost.

Tazzar
2007-09-30 20:50
#4

#2 Tack för svaret, så drömmarna säger att folk kan må dåligt av det (sättet) man säger?


melia
2007-09-30 20:54
#5

#2 hmm den beskrivnigen känns inte alls rätt för min del, jag är verkligen en sån person som tänker efter ordentligt innan jag säger nåt :) om jag nu ens säger nåt alls *s*

vet att jag hörde nån gång förut vad tappa tänder stod för, men jag minns inte, men det var ialla fall nåt annat så det finns nog flera tolkningar, ska kolla lite på internet om jag hittar det Glad

melia
2007-09-30 21:09
#6

Här är några olika kommentarer jag kopierat från nätet om tappa tänder drömmar:

Drömmar där man tappar tänder anses tyda på att man är orolig för sin fortlevnad. Tänderna är ett av människans viktigaste "verktyg", utan vilka man svårligen kan äta. Det kanske är så att du står inför nya omständigheter där du är orolig om dina förmågor räcker för att fixa biffen.

TÄNDER: Om du har lösa tänder eller om du tappar dem betyder det kommande förändringar.

har hört att det betyder att man är rädd för att tappa kontrollen.

Eftersom jag har läst drömtydning (kvinna, 50+ i lila linnekläder) så kan jag meddela att tappa tänder-drömmen är väldigt vanlig. Den betyder åldrande eller oftast förändring. Att man står inför något stort som ska hända.

Det betyder förändring om man ska tro på drömtydning.

I min bok om drömtydning, vilken är skriven av Obrad Doncic, står det att läsa
att tappa sina tänder kan relatera till en känsla av att förlora sin styrka.

Annons:
Tazzar
2007-09-30 22:30
#7

#6 Tack så mycket! Glad Det kan faktiskt stämma det där med styrka, ork och förändring rätt väl…


Trice
2007-10-02 22:15
#8

i min släkt och vänkrets har alltid drömmar om att tappa tänder satts i samband med att någon ska "gå bort" .Det är en gammal "skröna" men ofta har det sammanfallit med dödsfall i just vår krets. Jag vill inte skrämmas,bara ge en annan verision ,det finns säkert många.Själv har jag drömt om tand lossning,men det har inte varit i samband med dödsfall,så det är olika för de flesta tycks det.

Elisabeth-J
2007-10-02 23:49
#9

Det kan också stå för att man bör uttrycka sig mer men det är som andra symboler, det kan betyda en sak för dig och en annan för en annan person. Viktigast är att man litar till sin egen känsla av vad man tror det betyder för sig själv.

Att tappa tänder har en helt annan betydelse i min släkt som inte alls stämmer med böckernas symboliska svar. I min släkt har vi några egna betydelser, kontigt att sånt också kan gå i arv egentligen :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tazzar
2007-10-03 00:28
#10

#8 Usch, det borde vara jobbigt för er… :( Som tur är verkar det inte vara så hoss oss i alla fall.

#9 Hmm, antar att mina tänder i drömmarna kanske har något med min skolgång att göra… Det där med att uttrycka sig, det kanske är hur jag är… Att jag inte vill göra saker på kommando.

Tack för svaren. :)


Upp till toppen
Annons: