Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 13097 ggr
MIRJAMI
12/26/07, 1:23 AM

Silvertåget i Stockholm

Jag måste bara fråga angående silvertåget i Stockholm. Är det någon som har sett den eller hört berättas om den och finns den eller är det bara någon historia som är påhittat???

Annons:
calle555
12/26/07, 1:43 AM
#1

Klart att man har åkt Silverpilen. Glad

Pilz_35
12/26/07, 2:06 AM
#2

Ja! det står På ett Museum några mil från Kramfors, Mannaminne heter  museumet, eller museum förresten.. det är ett helt område med olika byggnader och gamla föremål. b.l.a står Silverpilen där. Men om dess histoia vet jag inte så mycket, mer än att det sägs att det spöklikt åkt omkring i tunnelbanan på nätterna.

MIRJAMI
12/26/07, 2:24 AM
#3

1# Det var intressant att läsa om silverpilen och om det där flickan som rågade gå ombord på den….

Är det någon som har själv upplevt/sett något skumt i Stockhollms tunnelbana??

Skogskraft
12/26/07, 2:37 AM
#4

Silverpilen var en prototyp för ny tunnelbanesort, dröm att åka enligt mig, mardröm att köra enligt brorsan som slavade för SL i 12 år.

Myten om att det var ett spöktåg uppstod:

1) För att det bara fanns ett enda provexemplar & de la ner den idén men körde med det befintliga. Syntes sällan, alltså & jag har för mig att belysningen var annorlunda, därav såg folk lite spöklika ut - sedda utifrån. På slutet var det tyvärr alltid uppstyckat, dvs 1 eller 2 vagnar ihopslängda med de gamla vanliga fulgröna.

2) Det kördes ofta på en sträcka där det finns en byggd men aldrig använd station, ett exempel på politiskt hjärnsläpp: planera ny förort, bygg t-banestationen, lägg sen ner projektet direkt efter.

Har själv åkt förbi den & det är lite kusligt med halvmörk, ödslig station där tåget aldrig stannar, bara saktar in & passerar.

TantAlma
12/26/07, 11:49 AM
#5

Jag åkt tunnelbana i några av mina drömmar, men inte silverpilen vad jag vet. I drömmen stämmde inte stationerna överrens med verkligheten. När jag kände att jag nämade mig min station och gjorde mig beredd att stiga av. Var jag plötsligt långt ifrån min station .Jag trodde jag aldrig skulle komma hem igen.

Har ofta i mitt liv haft drömmar där jag kommer vilse. Det har påverkat en… Jag reser inte gärna utan att ha kollat hur jag ska ta mig till min destination.

MIRJAMI
12/27/07, 2:05 AM
#6

Intressant….någon mera som har varit med om något eller hört talas om något gällande silvertåget i Stockholm.

Jag har även en annan fråga gällande spårvagnarna i Göteborg, finns det någon liknande historia som silvertåget?? Jag bor nära en tunnel här i Gbg och den tycker jag är lite obehaglig. Måste åka in i den varje dag för att komma till jobbet. Har hört att det är många som har tagit livet av sig i den tunneln genon att kasta sig framför spårvagnen.

Annons:
livia11
1/21/08, 7:42 PM
#7

haha vi såg en film om silvertåget i skolan idag o det finns ett tågspår i hallonbergen där det inte står nåt att det ska komma nåt tåg men det sägs att den går där

ClarasMamma
1/21/08, 9:15 PM
#8

Har aldrig hört talas om silverpilen…:S

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Chatrine
1/21/08, 10:27 PM
#9

Ursviks skogar, där kan jag ju berätta att där har jag sprungit vilse ett ANTAL gånger… t-banan, jag har bott i Hökarängen där det sägs att tåget stannar…. o en natt när jag kom dit så var allt som vanligt =O) så nej det har jag aldrig sett.

SEViking
1/22/08, 12:11 AM
#10

Jag jobbade på SL i Högdalen som montör på 70-talet, alltså tunnelbanemekaniker.

Visst kom det in silvervagnar, men jag hade till idag inte en susning om att dom skulle vara så speciella, Men de e klart, dom va ju ganska ute redan under min tid. Det jag mest minns från den tiden var att det var roligare att köra än å meka "trickar" (tunnelbanevagnar).

Lite nostalgi infann sig Cool

SEV

RexPect
1/22/08, 11:28 AM
#11

#4 Undrar lite över vilken station som är byggd och inte används, det måste jag ha missat. Men jag är bussälskare och åker bara t-bana om jag måste.

Har en lite speciell bekant som ägnar sej åt att krypa i övergivna tunnlar i Sthlms innerstad och han har också nämnt silverpilen. Men han har även berättat om någon som bor i en fullt uppbyggd friggebod nånstans under Björnsträdgård/Medborgarpaltsen, så jag vet inte om det stämmer….

RexPect
1/22/08, 11:31 AM
#12

#4 Opps, det är förstås Kymlinge du menar…

livia11
1/22/08, 6:42 PM
#13

men i hallonbergen e en av sidorna avstängd … där har tåget gått

Annons:
rocksan
1/22/08, 7:38 PM
#14

Det här e intressant tycker jag^^….jag läste faktan om den., bra fakta var det !!

Skogskraft
1/22/08, 8:33 PM
#15

#12: Yes.

Mixie
1/23/08, 2:58 AM
#16

Brukar köra (med häst) förbi den där stationen vid Ursvik som aldrig blev klar.. vet någon varför?

//Mickan

Skogskraft
1/23/08, 6:07 AM
#17

#16: Om det är just "spökstationen" Kymlinge, så upptäckte dåvarande politiker att de inte hade råd… stationen kostade skjortan & den tänkta förorten kring den droppades som dyr, dålig idé. Så dags då det. Men politiker är inte kända för extrem hjärnkapacitet.

Varför ingen fixar det nu med bostadsbrist & elände vete fasen.

Hellre nya billiga hyresrätter där i närheten (som det var tänkt) än alla sjukt svindyra skrytbostadsrätter som byggs överallt här i Sthlm, tycker jag.

Farwuq
1/23/08, 8:48 AM
#18

#17 Det finns så mycket spekulation i boendet, så vi får tyvärr nog inga nya billiga hyresrätter mer.

Det blir till att pendla miltals från "billiga orter" eller till att hosta upp en förmögenhet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

RexPect
1/23/08, 11:13 AM
#19

Det är rätt intressant med alla dessa halvfärdiga/övergivna byggnader och platser, och historien bakom kan lätt sätta fantasin i gungning. Nu blev detta lite OT med kolla denna länk, och se bildspelet på övergivna platser i Sverige och runt om i världen.

http://www.jornmark.se/places.aspx

SEViking
1/23/08, 11:45 AM
#20

Tack för länken, väldigt intressant läsning

SEV Glad

Annons:
RexPect
1/23/08, 12:38 PM
#21

Eller hur! Jag beställde faktiskt boken, tycker den ska bli spännande att läsa, hoppas den kommer innan helgen.

MIRJAMI
1/24/08, 11:23 PM
#22

Jag kan hålla med om att det var väldigt intresanta bilder. Gransäter har jag varit på disco i ungdommen. 80 och 90 talet var det en mycket populärt ställe. Synd att det inte finns kvar längre….men tiderna förändras….

Skogskraft
1/24/08, 11:27 PM
#23

J-vligt intressant länk, Rexen! Skrattande

Luigi
2/7/08, 1:31 AM
#24

JAg har åkt den.

Luigi
2/7/08, 1:31 AM
#25

JAg har åkt den.

Qviq
2/7/08, 2:16 AM
#26

#19 Tack för länken. Hittade intressant läsning om ett ställe i min hemkommun som jag tycker är så synd att det är öde:(

"Chaos is a friend of mine."

Chatrine
2/7/08, 9:54 AM
#27

Det är alltid lite extra kusligt och man får lite kill i magen av övergivna platser…det är så ensamt….

Annons:
RexPect
2/7/08, 11:23 AM
#28

Vii bara berätta att min bok om övergivna platser har kommit.

Såå spännande bilder!

Tänk att det finns hela anläggningar som står helt tomma, konfernsanläggningar med originalinredning från 70-talet, företag där de anställda bara rest sej upp och gått och kaffe kopparna står kvar sen årtionden.

Nu blev detta ett stickspår från "Silverpilen (Åhh vad jag är fyndig) Men inte helt OT, vi hamnade ju vid Kymlinge Station som omnämns i boken.

Tjippi!

Qviq
2/7/08, 3:13 PM
#29

På sidan finns det om ett ställe som heter silverdalen. Där jobbade min pappa i 30 år. Visade sidan för han idag och han kunde inte hålla sig för gråt. Sorligt var det enda han sa…

"Chaos is a friend of mine."

Mixie
2/8/08, 1:52 AM
#30

#29 Menar du Silverdal typ vid Helenelund? =)

//Mickan

Qviq
2/8/08, 10:01 AM
#31

#30 silverdalen utanför lönneberga i småland. Ett gammat pappersbruk som la ner för 7 år sedan

"Chaos is a friend of mine."

RexPect
2/8/08, 10:54 AM
#32

Jag känner i hjärtat att dessa tomma skal är så mkt mer än bara övergivna byggen. Det speglar människor drömmar, liv, sorg, livsöden. Det du berättar om din pappa #29, är just sånt dom dyker upp i mina tankar när jag tittar på bilderna. (Och inte för att jag är medial….bara allmäna tankar och funderingar) Boken kostade 189:-, med massor av läsning, kanske en vårpresent till någon?

Morgan Björkman Björling
#33

Väldigt intressant historia om Silvertåget/Silverpilen! Jag har träffat några personer som hävdar att de har sett Silverpilen i verkligheten! Jag är själv väldigt fascinerad ut av just denna historia om Silvertåget! Har varit det sen jag var liten och såg en spökserie med olika spökavsnitt då det var en ut av filmerna som handlade om just denna historia. Och just det avsnittet blev jag väldigt imponerad av! Jag brukar även själv sitta och berätta om denna historia om Silvertåget på en teatergrupp i Solna/Bergshamra som jag är med i. Vi brukar avsluta med att jag berättar för publiken att de hamnar på Silvertåget när de ska åka hem. Och då är de med om den ena kusligheten efter den andra! De tycker att det är läskigt då, men det är ju poängen! De brukar säga att de inte vågar åka tunnelbana efter det och att de ska hålla extra koll så att de inte kliver på Silvertåget! Riktigt roligt! Hur som helst så är Silvertåget en väldigt intressant historia!

Morgan Björkman Björling
#34

Vill också berätta en ny sak att jag har faktiskt för inte så länge sedan skrivit en berättelse som handlar om Silverpilen! Är en Harry Potter-liknande historia som handlar om en pojke vid namn Måns som råkar hamna på tåget och blir efter det utvald att bekämpa Silvertåget och får hjälp av en god organisation som kallas Ädla väktare på sitt uppdrag. Finns även mycket mer spöken med i historien, inte bara Silvertåget! Många som har läst berättelsen tycker att den är bra❤️ Är roligt😀

Annons:
Upp till toppen
Annons: