Annons:
Etikettupplevelser
Läst 6931 ggr
Ayena_old
2008-01-05 17:14

Varsel!

Är det någon härinne som upplevt varsel någon gång?

Hur var dessa i så fall? Var det i drömmar, syner, intryck eller andra upplevelser?

Vad hände sedan, följde du ditt varsel?

Själv har jag upplevt detta periodvis i mitt liv!

Annons:
loreena
2008-01-05 17:32
#1

Jag vet inte om det var ett varsel, men det var för ett par år sedan när jag satt i bilen med min man och vi lyssnade på radio och det hördes sirener av nåt slag på något radioprogram och jag hoppade till som att jag blivit vettskrämd och efteråt fick jag veta att just vid den tidpunkten hade min syster fått höra att hennes pojkvänn hade krockat. vet inte om jag känt av hennes känslor i det ögonblicket. Fast det är kanske inte varsel..? det är väl tankeöverföring..?

Sen har jag nog hört ambulanssirener några timmar innan jag själv hamnade att åka med ambulans och drömt sanndrömmar om djur som skall dö osv..

Manni
2008-01-05 18:20
#2

För ett par år sen åkte jag bil med min sambo på en sjuttioväg. Helt plötsligt tänkte jag säga åt honom att inte köra så fort eftersom det kunde finnas hästar på vägen längre fram. Men så sänkte han farten och jag sa aldrig något, vilket jag ångrar för det var verkligen en häst lös vid sidan av vägen! Men ingenting hände, förutom att han inte trodde på vad jag tänkt så klart…

Elisabeth-J
2008-01-05 18:37
#3

Jag har fått varsel många gånger i livet och det får jag på olika sätt :)

Ett av varslen var när mina stora grabbar var små. Dom skulle gå till pulkabacken och jag fick en stark känsla att det skulle hända något så jag var väldigt bestämd att dom skulle ha hjälm på sig. När sportlovet var slut och det var dags för dagis igen så berätta jag det för en av killarna som jobbade där. När jag skulle hämta barnen på e.m så kom den killen fram till mig och sa: Ditt varsel stämde men det hände idag istället när dom åkte pulka, men hjälmen var inte lika viktig i det som inträffade. Min son hade haft pulksnöret i munnen och något hände så att en tand flög ur. Vi åkte till tandläkaren men det var en mjölktand så det var ingen större fara :)

Ja jag blev glad att det inte var något värre men eftersom jag hade lärt mig att lyssna till varsel och varningar sen jag var liten så var det säkrast att se till att hjälmen var på :)

Jag har fått varsel där jag har kunnat förhindra olyckor också vilket jag är tacksam för.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

mariaef
2008-01-05 18:46
#4

I perioder har jag sanndrömmar, dessa har uteslutande handlat om obehagliga saker som kommer att hända.

Ett exempel: En nära vän till mig hade träffat en kvinna och berättade detta för mig. Några nätter senare drömmer jag om kvinnan och min vän. Mellan dem ligger ett kontrakt där det står att äktenskapet inte kan brytas. Några dagar senare berättar min vän att kvinnan var gift och att hon inte ville ge upp sitt äktenskap.

Några gånger (fem) har jag känt när en person ska gå över, men detta kommer mest som en tanke, som liksom kommer från ingenstans. Det är jättesvårt att förklara, och skrämmande att uppleva. En sådan tanke fick jag innan f.d svärfar skulle gå över. Vi satt uppe i stugan och hade precis avslutat en måltid när tanken kom, att han skulle få leva i två månader till, och så blev det. Jag har aldrig talat om det för någon av dem, som detta berört, men till svärfar sa jag att jag var bekymrad över att han struntade i sin diabetes och nog borde se över sina kostvanor lite mer.

Jag vet inte varför jag har haft dessa varsel (de om att någon ska gå över). Jag tror själv att inget av detta har varit möjligt, för mig, att påverka, då jag aldrig har fått information om hur det kommer att gå till. Kanske någon annan här kan svara bättre än jag på den frågan.

Elisabeth-J
2008-01-05 18:54
#5

#4 Nej allt är inte menat att vi ska kunna påverka och jag hade det jobbigt med såna varsel när människor skulle gå över när jag var barn, kände många gånger skuld för att jag inte hunnit varna osv. Men dom gånger som jag får varsel eller varningar som ska varnas för och kan förhindra saker, då är jag tacksam.

En gång fick jag en stark syn angående en släkting så jag sa till dottern att snabbt bege sig till den plats jag såg för hennes mamma skulle inte klara sig annars, jag sa till henne att ringa ambulansen först. Hon gjorde som jag sa och läkarna berättade sen att om hon hittats 5 minuter senare så skulle inte hon ha klarat sig. Detta hände för 22 år sen och hon lever fortfarande så det var inte dags för henne den gången. I såna lägen blir man glad och tacksam för varsel.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

mariaef
2008-01-05 19:19
#6

#5 Ja, det är precis så jag känner ibland, skuld och skam för att jag inget sagt. Men jag har ju samtidigt aldrig riktigt vetat vad jag skulle varna för så det har väl inte varit meningen. Inte ens med svärfar, kanske, även om jag försökte få honom att tänka på hälsan, skrattade han bara åt mig.

Annons:
Ayena_old
2008-01-05 20:07
#7

Jag tror det fungerar som så, att om någon är i fara och det inte är tid för vederbörande att lämna jordelivet, så skickas varnande signaler till någon som bör kunna tolka dessa och larma.

Det kan också vara så att man själv blir varnad, som jag läser här, till exempel vid bilkörning.

Elisabeth-J
2008-01-05 20:19
#8

Ja jag har fått varningar till mig själv också många gånger och dom litar jag alltid till :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Ayena_old
2008-01-05 20:21
#9

Ett av mina varsel.

Detta var 1973. Jag bodde i ett hus byggt 1920 på tredje våningen, under vinden.

En kväll då jag skulle gå och lägga mig kände jag en stark röklukt. Jag kollade i lägenheten om jag hade något där, men inte. Då öppnade jag dörren till trappan och kände en mycket stark röklukt. Jag slängde på mig morgonrocken och gick ut i trappan och nedåt och då upphörde lukten. Jag vände och gick uppåt mot vinden och kände hur det blev starkare och starkare. Utanför vindsdörren stod jag och funderade på varför där inte var något rök. Det borde ju ryka från dörrspringan! Jag kände på dörren och den var kall, men fortfarande mycket stark brandlukt.

Jag gick ner igen och hämtade nycklarna och bestämde mig för att öppna vindsdörren - jag var faktiskt tvungen att kolla (vet att man inte ska göra så). Jag öppnade dörren och brandlukten var helt borta, allting var ok.

Nästa dag på morgonen frågade min lille son mig och det skulle brinna i huset. Varför då, undrade jag. Vet inte- blev svaret.

Jag fick en otrolig stark förnimmelse att jag skulle flytta därifrån, satte in en annons i tidningen och fick omedelbart svar. Det var ett par som skulle skilja sig. Kvinnan skulle flytta ihop med en man och mannen behövde en övernattningslägenhet då han var sjöman och bara var hemma då och då, så mannen tog min lägenhet och jag deras. Det gick med väldig fart denna flytt, så två vecker senare var jag i nya lägenheten.

Efter några veckor kom en kompis till mig en dag med tidningen där det fanns en bild över mitt gamla hus. Hela vinden hade brunnit ner och det var värst precis över min gamla lägenhet. Tur var då att mannen inte var hemma, ingen blev skadad, endast materiella skador.

mariaef
2008-01-05 20:59
#10

#7 Men kan det vara så då att dessa varsel jag har fått, kan vara en uppmaning för mig att bara finnas till för dem, eller ta farväl? Jag har ju inte kunnat påverka utgången på något sätt.

En av gångerna jag fick varsel var när jag träffade en äldre släkting på en sammankomst. När vi hade pratats vid kände jag att han, som annars såg så frisk ut, hade kroppen full med cancer och skulle gå över. Jag menar, vad är då meningen med ett sånt varsel? Borde jag ändå ha bett honom gå till en läkare? Han var ju redan bortom all räddning.  

Ush, jag blir alldeles gråhårig av att fundera på detta.

Tirsa
2008-01-05 21:01
#11

Har hänt ett par gånger när jag skulle följt med kompisarna till nån annan stad på fest eller nåt när jag var yngre. Då kände jag på mej att någonting skulle hända. Inte direkt vad det var, men att det inte var bra så jag tackade nej i sista stund. Kompisarna åkte som planerat. När jag dagen efter skulle ringa dom och fråga hur de hade haft det fick jag inte tag på dom. Jag försökte överallt. Till slut fick jag tag på en annan person som oxå kände dom. Han sa att de låg på lasarettet efter att ha varit med om en bilolycka dagen innan.

Ayena_old
2008-01-05 23:35
#12

#10 - Vi vet inte varför vi får dessa varsel. Vi kan samtidigt inte lägga oss i andras öde, men jag förstår dina tankegångar.

Jag har sett något som ni aldrig skulle tro på om jag berättade! Något som inte har med mig själv att göra utan något som började år 2001. Det var sammanlagt fyra olika syner som jag mycket snabbt fick bekräftat att det skulle hända. Plus en som jag inte vet ännu om det ska ske.

Jag har dryftat denna fråga på ett annat forum en gång då jag undrade varför en obetydlig kvinna i Sverige skulle få information om stora händelser. Vem skulle tro på mig om jag berättade?

Kanske är det ett sätt att vi ska få bekräftelse på att någon kommunicerar med oss och att vi ska kunna omsätta denna information i större sammanhang en dag.

Zariah
2008-01-05 23:45
#13

#12 Nu blev jag nyfiken på vad det var du fick varsel om. :-)

Annons:
Ayena_old
2008-01-06 00:10
#14

9/11

Ayena_old
2008-01-06 00:39
#15

#13 - OK jag ska berätta

Synerna har jag haft på morgonen då jag sovit färdigt min nattsömn och "slumrat" till som man gör när man "ligger och drar sig"

1. Någon vecka innan attackerna mot WTC hade jag en syn om två skyskrapor som rasade samman. Jag tänkte att det kanske kunde röra sig om någon jordbävning i ett Asiatiskt land. Det finns ju gott om städer i Asien med väldigt höga hus och där är det stor risk för jordbävning.

2. Morgonen den 12 september hade jag en syn där en bomb exploderade inuti en byggnad där det fanns en stor foaje. Väggarna fick jag en känsla av att de var i marmor eller liknande. Jag hörde namnet "Dar Es Saalam" upprepa sig hela tiden många gånger.

3. Kommer inte ihåg tidpunkten men jag såg ett fartyg träffas av en bomb. Dagen därpå besköts ett amerikanskt fartyg utanför Oman.

4. Kommer inte heller ihåg tidpunkten, men jag såg en paradisö med sandstränder där det exploderade i ett stort vitt hus. Dagen därpå - Bali.

Nummer fem vill jag inte berätta om, denna har ännu ej inträffat och jag hoppas vid min Gud att den inte är sann.

[Hellas]
2008-01-06 00:59
#16

Jag är ingen "varselperson" tack och lov1
Jag tror det är riktigt tungt att bära, ofta kan vi ju inte göra så mycket åt varslen som kommer.
Jag har en riktigt bra intuition men det är inte detsamma som varsel. När det gäller intuitiv information så finns det ju oftast val att göra att antingen gå den ena eller andra vägen.

De få varsel jag har haft har jag inte kunnat göra något åt, dessutom, jag har inte förstått att det varit ett varsel utan pratat med andra om det som om det är någon nyhet som sagts på TV4 eller på Radion.
Jag har i efterhand insett att det varit ett varsel och då även förstått varför folk sett lite frågande ut då jag tagit upp det ämnet .Överhuvudtaget känner jag mig väldigt korkad ibland när det gäller det mediala, jag fattar ju inte att det inte är på "riktigt" eller rättare sagt, jag tror att alla ser eller hör det jag hör, därför missar jag ju ofta budskapen.Fundersam

Happyspirit
2008-01-06 01:03
#17

Ja, jag får också varsel ofta. Mest om bränder faktiskt. Hmm, vet inte varför men det är inget jag kan förhidra i alla fall, eller göra nått åt tyvärr. Även översvämningar. Och större olyckor. Men jag har lärt mig att bara konstatera när det händer. Och så har jag lärt mig en sak till. Och det är att jag alltid berättar det för någon som jag litar på. Så någon annan kan bekräfta det jag sagt.

Ayena_old
2008-01-06 01:14
#18

#17 - Detta jag har berättat här har jag också berättat på ett annat forum plus till några förtrogna vänner. Man berättar ju inte sådant här för vem som helst.

Ett undantag hittills - nummer fem berättar jag inte eftersom jag tror jag kan ge kraft till händelsen om jag berättar för någon. Och det vill jag inte!

Om man nu kan ge kraft till händelser som är förutspådda men inte hänt! Vad tror ni om detta??

Bybo
2008-01-06 01:16
#19

#17 Som att ev försöka motverka/lindra ev en dålig händelse i framtiden??

Happyspirit
2008-01-06 01:17
#20

Nej som jag redan sagt, jag tror inte man kan ge kraft åt händelser. Inte varsel som man får.

Annons:
Bybo
2008-01-06 01:22
#21

Kan bara berätta att mina varsel bara varit dessa fenomen att man hör nån komma in genom dörren och så händer det en liten stund senare. Och så små sanndrömmar då…Är det varsel?

En händelse vill jag berätta om. Det var så att min dåvarande kille och min bror plus hans tjej skulle åka till Amsterdam för att fira Nyår.

Jag jobbade i mellandagarna, och även den dagen vi skulle flyga. Men det skumma är, att jag inte behövde jobba den dagen..och bror min och de andra ville åka kl 8 på morgonen…men jag bara vägrade….jag skulle jobba och ville åka 8 på kvällen istället!!

Konstigt tyckte dem, för jag är ju inte den som tjafsar eller är svår att göra med. men jag fick som jag ville…vi åkte 8 på kvällen och det var rätt så tur det, för planet vi skulle ha tagit gick mitt i tu…GOTTRÖRAKRASCHEN. Ingen dog, men det var himla skönt att slippa den upplevelsen!!

Var det ett varsel?? För jag fick ju ingen dröm eller nåt innan…bara att jag var dum å envis….

Happyspirit
2008-01-06 01:25
#22

Nej gumman, jag skulle inte kalla det för varsel. Utan snarare änglavakt.

Bybo
2008-01-06 01:25
#23

#22 *skratt* Ja, så sa brorsan!!

[Hellas]
2008-01-06 01:26
#24

På tal om kraft till händelser:
Jag tror att om man berättar för andra så tar man udden av det värsta!

Men man bör tänka på vem eller vilka man berättar för, det är få som faktiskt orkar med sådana bördor.
Därför tror jag att det inte är så många som faktiskt är utsedda till "Varselbärare".
Det är en sak att känna på sig småsaker, det gör de flesta och till kanske 50% slår det in men att faktiskt få det "stora" varslet det är inte vanligt!

Happyspirit
2008-01-06 01:26
#25

Får du varsel så får du en syn eller drömmer en dröm om en händelse som känns väldigt omskakande tills du fått den bekräftad. Du går med en inre oro malandes hela tiden och känner på dig att något kommer att hända. Och du får hela tiden bilder om händelsen. Men du förstår oftast inte att det var ett varsel förränn efteråt när du får det bekräftat

Happyspirit
2008-01-06 01:28
#26

Och under tiden går man mest och undrar om man är knäpp eller nåt. Med en malande obehagskänsla i kroppen.

Coturnix
2008-01-06 01:31
#27

"Vad" är det som "vet" vad som ska komma att hända? Det var det jag tänkte att "vardagsvarseltråden" skulle kunna komma tankar kring. Där var vi ju inne på "telepati" att det var "tankar" som kom "hem" innan ngn. kom hem.

Om man kan få varsel om sådana saker som rör världen…är det också "tankar" som kommer före? Eller är det så att nutid och dåtid och framtid existerar samtidigt.

( Nu skriver jag så långsamt så det hinner komma flera inlägg före mitt. Dessutom är det kanske en dum fråga också som inte hör hit. Men jag är djupt intresserad)

Annons:
[Hellas]
2008-01-06 01:35
#28

#25 OK, då vet jag inte vad jag har fått för typ av information för det är inte Varsel tror jag, jag har varken drömt eller fått bilder i huvudet,
Jag har liksom bara vetat och trott att jag sett det på nyheterna
varför jag ens vet att detta har hänt är pga. att vänner funderat över varför jag vetat före media!

Det är ju ett sådant otroligt informationsflöde i dagens samhälle så det är ofta man pratar om saker men man minns inte vart eller hur man hört det….Eller hur…..

Ja, allt är förunderligt i alla fall!

Happyspirit
2008-01-06 01:38
#29

#28 stark intuition skulle jag nog kalla det för. men frågan är om inte varsel är det också. Ja, jag vet inte. Kanske varsel och intuition är närbesläktade eller samma sak. Jag har faktiskt inte satt mig in i det så mycket. Men onekligen intressant är det.

Happyspirit
2008-01-06 01:43
#30

#27 jag är inte alls främmande för att det är så. för andevärlden är nutid dåtid och framtid samma sak i alla fall. Men inte för oss här på jorden. Så det beror väl på hur nära andevärlden man lever då. *ler*

Happyspirit
2008-01-06 01:45
#31

om man ser på små barn så har de inte heller så bra koll på då tid och nutid *ler* Har en dotter som är fyra år. Och för henne så är all tid i "morssgår" Just nu. *skrattar*

onster
2008-01-06 12:53
#32

Började fundera lite när jag läste här…

När man läser och hör om varsel som folk får om saker, är det ju oftast om någonting dåligt som kommer att hända. En varning helt enkelt.

Men är det någon här som brukar få drömmar, syner, intryck även om det motsatta. Alltså något bra som kan/kommer att hända?

Har en och annan gång drömt om saker som gjort att jag varit förberedd/vetat om vissa plötsliga situationer eller händelser som dykt upp, men en del av dessa har varit bra och ibland helt underbara saker.

Blev bara lite nyfiken.

Zariah
2008-01-06 13:04
#33

#15 Tack för att du berättade! :-) Måste vara jobbigt att bära såna tunga saker när man får såna varsel. Det 5:e varslet verkar hemsk, så hoppas det inte blir så. Kram Lotta

TantAlma
2008-01-06 13:53
#34

Jag tyckte mig känna röklukt vid olika tillfällen och det tog mig till köket eller ena sovrummet intill.

En eftermiddag hör jag brandkåren och märker att de kör in intill vårt hus. Då brann det i huset mitt emot.

Vi stod och titta på balkongen & jag tyckte mig höra hundar som tjöt och jag tänkte hoppas det inte finns hundar där inne. Tyvärr gjorde de det och de klara sig inte. De borde ha gjort det.

En annan gång var då jag sov och drömde att jag läste min pappas dödsannons och förstod att det var något jag skulle komma ihåg när jag vakna. Han dog ett par månader senare.

Annons:
BranDuir
2008-01-06 14:05
#35

Varsel får jag alltsom oftast , och gäller det mig eller de mina så följer jag dem , utan att tveka…det har stämt för många gånger….

Gäller det andra så försöker jag varna på ett stillsamt sätt om detinte är akut!

Sedan skiljer sig ju varlen från den vanliga klarsynen….vilket är rätt intressant…klarsynen måte jag ju "sätta igång" medan varslen bara ramlar in…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Eleri
2008-01-06 14:06
#36

Min mormor drömde sanndrömmar och likaså gör min mamma. Jag har hittills haft två varsel. Ett ganska komisk och ett väldigt allvarligt.

Det första var så enkelt som att jag drömde att jag vaknade och skulle sätt igång datorn, då min make sade åt mig att vårt internet låg nere. När jag sen vaknade ur drömmen log jag åt den fåniga drömmen och gick ut för att sätta igång datorn…då säger min man "Älskling det kommer inte att fungera, internet ligger nere" *s*

Den andra, var en stor översvämning nere i Australien. Det var riktigt otäckt attt höra om den på nyheterna när man drömt om den under natten*rys*

loreena
2008-01-07 15:19
#37

jag brukar känna det som att om jag berättar om en verklig dröm om nåns död eller sjukdom så kanske den inte blir verklig.. (kankse inte ordagrant vad man drömt men kanske säger att att de skall köra försiktigt osv..)Då förblir det bara en dröm.

Achatina
2008-01-10 01:28
#38

Jag får varsel, saker som bara finns i huvudet som jag vet kommer hända. I och för sig kan det kanske vara ett tidigare liv som vill göra sig påminnt. Men till exempel vet jag att jag själv kommer att dö en onaturlig död - mördad. Förmodligen som ganska ung och det hela har förmodligen med talet 27 att göra. Sen om jag blir mördad om 27år, år 2027, den 27:e i någon månad eller 27 minuter över något. Eller så har jag ingen aning om.

Mitt senaste varsel var däremot trevligare. Det visade sig att min nästa hund kommer vara en vit/röd cavalier king charles spaniel eller möjligen korsning med cocker spaniel. Och att hunden kommer flytta till oss som ca 1åring som omplaceringshund.

mariaef
2008-01-10 10:01
#39

#32 Jag vet inte om varslet var helt och hållet positivt, men det var positivt att få det i tid. För några månader sen fick jag varsel om att min diskmaskin (inte så gammal) skulle gå sönder och att det skulle vara för dyrt att laga den. Jag ansökte om pengar ur rep.fonden och började jämföra priser och tur var det för annars hade jag inte haft någon diskmaskin i julhelgen.

Pomperipossa
2008-01-10 11:26
#40

Brukar drömma sanndrömmar. Oftast så är det inte så hemska saker utan mest vardagliga småting. Ett par gånger har det varit dödsfall, mindre roligt. Sen så har jag lärt mej att följa mina föraningar. Känner jag att jag absolut vill/inte vill göra något så följer jag mina känslor. När farmor låg på dödsbädden så skulle jag fara dit på kvällen (vakat dagen och kvällen innan). På morgonen ville jag fara dit, på ett sätt som att jag inte kunde få ro förän jag var där. Väldigt påstridig känsla. Hon dog strax efter att jag kom.

skruttan31
2008-01-10 13:46
#41

Jag har fått varsel till mig ett par gånger,, 

I bland om de hänt sonen något så har jag känt de på mig innan dom ringt,,

Var på liseberg för ca 10 år sedan,, o jag är jätte höjdrädd,, så skulle vi åka tornet på liseberg, när jag står i kön är de som om något säger till mig.. gå ur kön.. vilket jag lyssnar till.. o tornet blir ståendes med el fel högst upp i ca 4 timmar,, Jisses hade jag varit med hade jag nog dött.. *s*

Sen var jag o en kompis ute o åkte en kväll,, när något säger till mig o sänka farten.. varpå jag säger till min kompis sänka farten.. efter nästa krök står de två älgar mitt i vägen.. o både hon o jag tittade på varann o sa.. hade vi inte sänkt farten hade vi aldrig hunnit bromsa in,,

Annons:
winterdiaries
2008-01-10 14:40
#42

numme 38

 Men usch! Tror du verkligen att du ska bli mördad? Det är ju jättehemskt att få ett sånt varsel!

Achatina
2008-01-10 18:56
#43

#42 Ja, men jag går inte runt och tänker på det. Försöker acceptera ödets gång. Och just nu i nuläget ser jag ingen större anledning att finnas kvar i jordelivet. Vilket vapen som kommer användas har jag dock inte sett. Förmodligen kniv eller med ett skott.

sry för att den ställer sig på höjden, den har förmåga att göra det (lever sitt egna liv).

Bybo
2008-01-10 19:01
#44

#43 Men tusan, tänk på att du även kan ha fel!! ( det kan ju även värsta proffset) Håll i , det ordnar sig. Varma kramar / Pia

[Hellas]
2008-01-10 20:04
#45

#38 Du kan nog vara lugn, det låter inte som riktiga varsel Flört!

Upp till toppen
Annons: