Annons:
Etikettupplevelser
Läst 251179 ggr
[TotemoOmoshiroi]
10/9/08, 1:07 AM

Kraftdjurens betydelse!

Efter min dröm känns det verkligen som om Pantern är mitt Kraftdjur. Om du redan vet vad ditt är, kan du se dess symbolik här!

FÅGLAR:

Hök
Healing, visioner, återfödelse, andlighet och frihet
Nordamerikanska indianer associerar höken med magi och använder fjädrarna i healingceremonier och för att framkalla regn.

Örn
Makt, skapande, upplysning, upptäckande
Nordamerikanska indianer dyrkade denna fågel som Den Stora Anden, skaparen av allt. I örnens ande finns den kvinnliga aspekten (anima). Kvinnan har förmåga att se saker från ett distansperspektiv, besitter stort mod och kan se in i framtiden.

Papegoja
Kärlek, profetia, Meditation, verbal förmåga
Fågelns förmåga att tala anses som en kanal mellan människan och den andliga världen. Papegojan sägs också kunna förutse vädret.

Häger
Livet, kvinnlig energi, förnyelse
Hägern är en vattenfågel och är associerad med den kvinnliga energin och fruktbarhet.

**Kråka
**Förnyelse, transformation, magi, överflöd
Precis som korpen så är kråkan synonym med kraftfull magi. Kråkan står också för pånyttfödelse, man reser sig som fågel Fenix ur askan.

Korp
Skapelse, magi, upplysning
Korpen är sedan urminnes tider förknippad med kraftfull magi och varsel (omen). Alaskaindianerna anser att korpen är en hjälte i sin egenskap att hjälpa människor. Korpen symboliserar också natten, den tid man ska vila sig för återhämtning och inta budskap i drömmarna.

Uggla
Sexuell energi, mörker, befrielse
Ugglan är en nattfågel och är starkt assosierad till månen och den kvinnliga kraften. Lilith, en gudinna från Talmuth och den kristna gnostisismen, är ofta representerad som en uggla. Hon var Adams första fru och vägrade att underkasta sig en underordnad ställning i äktenskapet.

Mås
Vatten, skapande, känslor
Måsen är en förbindelse mellan den jordiska världen och den himmelska. Den är också en symbol för undertryckta känslor. Eftersom den är förbunden med vattnet har den också förmågan att skapa liv, ur vattnet kom livet.

Duva
Sexualitet, fred, gudomlig inspiration
Duvan har alltid varit associerad med den kvinnliga sexualiteten och moderskapet. Enligt Bibeln är också duvan en fredssymbol.

**SMÅ OCH MEDELSTORA DJUR:
**
Katt
Oberoende, magi, överflöd
Katten är välkänd för sin självständighet. I gamla Egypten ansågs katten ha en överlägsen ställning och härstammade från gudinnan Bast, skaparnas urmoder.

Lodjur
Solitär, osynlig, avslöjar det gömda, medialitet
Lodjur är skygga, ensamlevande skogsdjur som trivs särskilt bra i bergig och brant terräng. De är skickliga jägare som smyger på sitt byte. Har du ett lodjur som totem betyder detta att folk gärna avslöjar sina hemligheter för dig.

Räv
List, sexualitet, skapande
Precis som prärievargen är räven förknippad med magi och övernaturliga krafter. Räven anses vara en länk mellan människornas värld och andarnas.

Tiger
Urkraft, skapande, sexualitet, mottagande
Tigern är ett mycket kraftfullt djur. I många länder anses tigern vara kungen av djuren. Enligt indisk sägen ska tigern vara i förbund med gudinnan Kali som representerar skapelse, sexualitet och död. Tigern är extremt observant och mottaglig för minsta signal.

Leopard
Kamouflerad (osynlig), styrka, renhet
Leoparden är mycket skickliga jägare, som smyger sig på bytet med oerhörd precision. Enligt myten lever leoparden enbart av blodet från sitt offer istället för att äta köttet, därför representerar den ultimat renhet.

Panter
Magi, mörker, död
Liksom andra stora kattdjur representerar pantern oräddhet och mod. Den svarta pantern anses representera mörker, död och återfödelse. Döden är ju bara ett slut på ett tillstånd och början på ett annat.

**Lejon
**Mod, styrka, healing, skydd, livsenergi
Lejonet har alltid varit en symbol för styrka, makt och mod i kulturer över hela världen. Lejonet är också en symbol på solen och energin som ger liv. Lejonet är också mycket självmedvetet.

**Varg
**Skapelse, healing, rening
Vargen är ett vanligt totem i alla kulturer och i alla tider. Vargen är en hjälte och symboliserar skapande. Vargen har också helande egenskaper.

Apa
Snabb och vig , mod, ande
I österländsk mytologi så var det en apa som var den verkliga hjälten då han befriade drottningen Sita som hade blivit bortförd av en demon. Apan har ju full kontroll att röra sig i trädtopparna med mycket stor grace och skicklighet, där den kan flytta sig från den ena platsen till den andra utan att bli upptäckt.

Kanin och hare
Makt, hjältemod, överflöd, växlingar och cykler
I den kinesiska zodiaken är kaninen det mest fördelaktiga tecknet. De som är födda i kaninen ska ha stor makt. I många kulturer anses kaninen vara en skapelse av månen med feminina energier. Detta innebär förmågan att se de olika cyklerna och växlingarna i naturen.

**Hund
**Tillgivelse, beskydd, service
Hunden har länge varit människans vän och följeslagare. De har också i sitt skydd av människan (flockledaren) offrat sitt liv i striden.

STORA DJUR:

**Häst
**Vänskap, visdom, styrka, upptäckarglädje
Hästen är vänlig och intelligent. I den kinesiska zodiaken står hästen för vänlighet, äventyr och passion.

**Ren
**Livets cykler, återfödelse, överflöd
Renen förflyttar sig över stora områden och är associerad till livets cykler. Innuiterna trodde att när renen återvände till dem efter varje säsong skulle renen ha med sig själarna av de människorna som hade dött under säsongen. Själarnas återkomst.

Brunbjörn
Healing, gudomlighet, osårbarhet
Björnen har symboliserat gudomlighet och healing i många kulturer. I Indien lät man sjuka barn rida på björnens rygg för att bli befriade från sin sjukdom. Björnen är ett starkt totem, en andlig hjälpare till människor.

**Isbjörn
**Makt, visdom, fred
Hos innuiterna hade man tron att isbjörnen var förknippad med guden Nanuk och därifrån fick sin visdom och makt. Isbjörnen symboliserar andlig energi.

Rådjur
Instinkt, oberoende, pånyttfödelse
Graciös, skygg och snabb, har rådjuret symboliserat naturens krafter som människan inte kan underställa sig. Hornen som växer en bit varje år symboliserar pånyttfödelse och förnyelse. Rådjuren gäckar sina jägare och kan ibland förefalla som de antagligen bara uppenbarar sig eller bara försvinner från platsen på ett ögonblick.

ÖVRIGT

Delfin
Livet, feminin, energi, sexualitet
Delfinen är associerad med den feminina energin och ursprunget av livet. Delfinen står också för universell kommunikation och energi. I grekiska mytologin stod delfinen för fruktbarhet.

Krokodil/Alligator
Tar tillfället i akt, risktagande, fruktsamhet, liv
Alligatorer och krokodiler är vattenlevande djur som trivs bra i träsk och grunda vattendrag. Där ligger de och lurar på sina offer och anfaller vid första bästa tillfälle.

**Fisk
**Feminin energi, fruktbarhet, framgång och överflöd
Fisken är en symbol för många kulturer och har blivit associerade med övernaturliga förmågor.

Orm
Förvandling, healing, sexualitet, återfödelse
Ormen har fått stå för många olika symboler genom tiderna, såsom sexualitet, medkänsla, medialitet, död och återfödelse. Giftiga ormar har blivit associerade med förvandling och healing hos många nordamerikanska kulturer. Giftet skulle stimulera de ursprungna energierna. Giftet anses även vara botande i rätt mängd. Eftersom ormen ömsar skinn står den för återfödelse och förnyelse.

**Insekt
**Kvinnlig kraft, andlighet, förnyelse
I insekternas värld finns det mer än 800.000 olika arter! Deras olika stadier av utveckling från larv, puppa till färdig insekt och deras förmåga att flyga har alltid ansetts vara förbundet  till den andliga världen och andlig förnyelse.

**Fjäril
**Transformation, glädje, ljus, återfödelse
Förvandlingen från larv, puppa och fjäril står för andlig utveckling och transformation. Fjärilen representerar även skönhet och frihet. Hos vissa kulturer symboliserar fjärilen livet efter detta.

Groda
Feminin energi, skapelse, reproduktion
Grodan är ett vattenlevande djur och associeras med nytt liv, månens krafter och evigheten.

**Spindel
**Beskydd, hjälp, visdom
Spindeln är har en enhällig uppfattning genom alla kulturer, att den är hjälpsam, beskyddande och skapande. Ojibwa-folket hänger spindelväv över sina nyfödda barn för att skydda dem från onda väsen. Många av nordamerikas indianer associerar spindeln med farmor/mormors andar som besitter en kontakt med underjordisk visdom.

Det finns en sägen om att när Maria och Josef flydde med Jesus till Egypten var de tvungna att övernatta i en grotta. Då satte spindlarna igång att väva ett kraftigt nät över ingången till grottan, vilket innebar att när förföljarna kom så red de bara förbi grottan.

Skrattande

Annons:
Lexiia
7/21/13, 10:57 PM
#1

Jättebra inlägg, va precis det ja leta efter!


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


[Sol69]
7/22/13, 10:02 AM
#2

Tack så hemskt mycket. 👍

TezzD
7/30/13, 11:30 PM
#3

Groda
Feminin energi, skapelse, reproduktion
Grodan är ett vattenlevande djur och associeras med nytt liv, månens krafter och evigheten.

Undrar vad den lilla krabaten som helt plötsligt satt på mitt vardagsrumsgolv, hade för betydelse ikväll 🤪😮 och hur man ska tolka det? haha

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

TezzD
7/30/13, 11:31 PM
#4

o sen nu blir jag "attackerad" av Malar! såna där nattfjärillar!! vad händer???

**Insekt
**Kvinnlig kraft, andlighet, förnyelse
I insekternas värld finns det mer än 800.000 olika arter! Deras olika stadier av utveckling från larv, puppa till färdig insekt och deras förmåga att flyga har alltid ansetts vara förbundet  till den andliga världen och andlig förnyelse.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Felliiis
7/30/13, 11:55 PM
#5

Ååååh underbart!

Du skulle inte kunna berätta någonting om Draken? :)

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

TezzD
7/30/13, 11:57 PM
#6

%5 Drakar finns ju inte i verkligheten, men jag tror att de isf är i samma genre som 

Krokodil/Alligator
Tar tillfället i akt, risktagande, fruktsamhet, liv
Alligatorer och krokodiler är vattenlevande djur som trivs bra i träsk och grunda vattendrag. Där ligger de och lurar på sina offer och anfaller vid första bästa tillfälle.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Annons:
Felliiis
7/31/13, 9:08 AM
#7

#6 Gör de inte? :o ;) Det är fortfarande ett djur man kan ha som Kraftdjur och därför undrar jag :) Tack :)

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

TezzD
7/31/13, 9:21 AM
#8

Jag vet att drakar har med styrka att göra iaf.
Styrka och beskydd.

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

SannaNolte
5/5/15, 12:56 PM
#9

tiger och fisk .

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Magi-cat
4/22/22, 10:26 AM
#10

Enligt statistiken är detta en av de mest lästa trådarna på sajten. Därför skyltar jag upp den lite … 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
4/23/22, 8:37 AM
#11

Perfekt, Magi-cat!

Drakar symboliserar uråldrig visdom, rikedom, lycka och harmoni.

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Magi-cat
4/23/22, 8:39 AM
#12

#11 Tack Nefer! 🌼

Drakar behövs! 💚🐉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NeferNefer
4/23/22, 8:32 PM
#13

#12: Mer drakar åt alla 💙🐲🐉🐲🐉🐲🐉🐲🐉💖

May all beings be happy and free from suffering. ❤️Fred! 💖Solidaritet! 💝

Annons:
Tarotstollan
5/5/22, 7:14 PM
#14

Jag drömde för många år sedan att jag var ute i skogen och promenerade med min tama svarta panter, vi gick tillsammans med min kompis och hennes hund.
Efter det så har jag sett pantern som mitt kraft djur.
Sex månader senare skaffade jag mig en ny kattunge, det var bara han kvar i kullen och han var svart och jag gav honom det namnet min panter hade haft i drömmen.
Han är borta nu sen några månader och jag saknar honom så mycket.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: