Annons:
Etikettövrigt
Läst 10326 ggr
Elisabeth-J
2008-11-09 14:19

Ramsbergsgården

är en väldigt speciell plats med mycket energier vilket inte är så konstigt ;) och gården har ju en hel del att berätta om sin historia. Jane, vill du berätta lite om Ramsbersgården? Kanske du har lite bilder att visa här också? Det finns ju rum som är döpta efter medium, kanske du kan berätta lite om dom medium som inte finns kvar i livet?

Kramar

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
Elisabeth-J
2008-11-09 20:23
#1

Jag lyfter fram tråden så du inte missar den Jane Flört

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Katarinaj
2008-11-09 20:27
#2

Ja det skulle vara intressant att få höra om detta

maximiljana
2008-11-09 20:31
#3

Jaa så intressant det skall bli.Jag var själv på Ramsbergsgården i början av 90 talet och upplevde egendomligheter.

Jane-Lyzell
2008-11-09 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Heart fill with love) Oj, tack en aldeles egen tråd:-)

Ja Ramsbergsgården är ett mycket specielt ställe med garanterad andlig aktivitetFlört

Ramsbergsgården har varit Kursgård för Spiritualismen i Sverige sedan 1969- då Spiritualistiska riksförbundet köpte gården för rekreaktion för gamla utslitna medium:-) och som en gemensam gård för alla riks föreningarna att mötas och samlas på! För utvecklande av spiritualism! Rolf Carleson var en förgrundsgestallt för gårdens inköp!

Gårdens huvudsyfte har varit utbildning/utveckling av medium och healers! 

Gården har alltid haft både Svenska , nordiska och Internationella lärare!

Det mer som ni idag känner till av lärare och medium eller  de som utvecklats här, och som verkat på gården är;

Ernst Broberg, Lennart Bendix, Terry Evans, Iris Hall, Juhlia Griffit, Colin Fry, Tony Stockwell, 

Anders Åkesson, Jörgen Gustavsson, jill petterson, Ann kokko Gotthold, Pia Palm, Jane Lyzell  finns även fler…….

Gården byggdes runt 1890 och var då dåtidens moderna fattig gård- som kom till då bruket lades ned i Ramsberg!

Sänder lite bilder eller en bild - går ju bara lägga in en i taget!

Fråga gärna så ska jag svara - skriver lite mer senare med!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elisabeth-J
2008-11-09 21:13
#5

Om du vill får du gärna skriva olika trådar och berätta om dom olika mediumen som har lämnat jordelivet som har varit med på gården och är med där än förstås:) Det är alltid intressant att få veta mer om dom mediumen :)

Tack för att du vill berätta för oss, ser fram emot mer Glad

Kram

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

signemo
2008-11-09 21:30
#6

Kan bara instämma

Var rädda om varandra

Annons:
Jane-Lyzell
2008-11-09 21:46
#7

Oj Den spiritualistiska historian sträcker ju sig långt före gårdens inköp - och där finns många gamla fina medium som är våra nutidens mediums rötter!

Vill ni ha dem med? eller bara gårdens medium? eller om det medium som rummen är döpta efter?

Finns liksom mycket:-)

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2008-11-09 21:48
#8

#3 Vad roligt vem gick du för då?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Elisabeth-J
2008-11-09 21:49
#9

#7 Skriv om dom som du känner att du vill skriva om :) Du kan ju skriva en egen tråd för varje person om du vill det :) jag blir jätteglad för dom du skriver och berättar om!

Kram

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jane-Lyzell
2008-11-09 21:51
#10

#9 Okay!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

hinzidi
2008-11-09 22:00
#11

enig, jeg gleder meg til å lese Jane! :) Interessant! Och maximillian, beretta om egendommeligheterna du upplevde? :)

[Hellas]
2008-11-09 22:19
#12

Åh vad intressant tack för att du Jane vill berätta Skrattande

Jane-Lyzell
2008-11-09 22:20
#13

Har gjort en första inlägg om Spiritualismens fader även kallad !Emanuell Swedenborg:-)

Håll till godo!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Hellas]
2008-11-09 22:25
#14

Jag lägger in länken till Emanuel Swedenborg:

Emanuel Swedenborg

Jane-Lyzell
2008-11-09 22:27
#15

Tack goa HellasKyss

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2008-11-09 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Lägger in en ny i morgon!

God kväll med erFlört

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
2008-11-09 23:35
#17

Ramsbergsgården….ett utav mina mest käraste ställen, jag har varit där mycket både som gästa och "lärare". Först gången var 1983, då var Leif Carlsson föreståndare tror jag och efter honom kom Lennart Bendix. Att gå på kurs uppe på Ramsberg var alltid mycket speciellt.

Det var ofta veckokurser under sommaen, den hade ett tema/utbildning, ett medium, en healer, en värd/värdinna  (som före middagen gick ut och plockade blommor och smyckade matsalen innan alla gick till bords) man klädde om sig till middagen. Varje morgon hissades flaggan och det var inte ovanligt med psalmsång och en liten andakt före frukost uppe i stora salen.

Jag var personlig bekant med de flesta som var på gården under 70-80 och 90-talet, helt ljuvliga människor…och flertalet är i Andevärlden nu.

Eira Olausson, Kurt Svensson, Gustav Norberg, Birgit Johansson, Torsten Holmqvist, Anikki Löwgren, Agnes Röklander, Lennart Bendix, bland många många andra…dessa medier var aftonklädda när de arbetade, männen i kostym, slips och vit skjorta, kvinnorna hade i alla fall under 70-talet lång klänning när de arbetade. Det var alltid någon form av andakt innan själva seansen började.

Det är också många "orginal" som fanns på gården, människor som arbetade inte endast medialt utan med trädgårdsarbete, köket, städning osv. Arthur var en sådan man, en varm och humoristisk person som berättade om andar och småknytt. Knut Karlsson, en hängiven man som lade ner hela sin själ i att sköta ekonomiska frågor och hans fru Anna som åkte upp från Gbg varje år och tog vara på lingon i skogen som skulle kokas sylt av och ätas av gästerna kommande sommar.

Det hände mycket på Ramsbergsgården…och vissa rum har speciella krafter och energier, jag tror att jag sovit i de flesta under de 13 år som jag var där och en del upplevelser är verkligen något att komma ihåg, glömmer jag inte så lätt som Ufo-kontakter t.ex. där mer ä'n 10 personer såg och hörde samma sak.

Att jobba där som kursledare och lärare var alltid speciellt då själva platsen verkligen gav människor andlig näring.

Jag har mycket att berätta därifrån…och en del foton som är härliga minnen. Kan omgivningen på mina 10 fingrar och det finns mycket små berättelser om Småfolket, Andestenar, stigarna till Ölsjön, Ufo-berget…mm

Jag har inte varit där sedan 1997 tror jag…livet förändras för både mej och gården.

Eija
2008-11-10 01:21
#18

Mycket intressant tråd detta, man liksom känner en viss samhörighet med Ramsbergsgården just för att man har varit där på seanser några gånger, och bodde inte så fruktansvärt långt ifrån på den tiden det begav sig….det tidigaste jag var där härör nog från sent 70-tal, eller i början av 80- talet…..om jag minns rätt….

Och det är så himla kul att det har fått vara kvar hela tiden sen dess…..

Härligt Elisabeth att du kom på detta och kanon Jane att du har lite historia att förtälja….och tack Lady-Oona för din berättelse

Jane-Lyzell
2008-11-10 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

"17 Tack Lady-Oona

För din fina berättelse från förr här! intresant:-) du får gärna berätta mera minnen - jag bara älskar det!

Det är så härligt att höra och läsa om hur det var förr för det är ju något som vi försöker återskapa här!

Jag är jätte intreserad av att få veta mer om Agnes röklander - hur hon var som person - så om du har personliga egna erfarenheter - så skulle det vara guld värt för mig - om du skulle vilja delge det - här eller i Pm eller på vår mail!.

Vi har ju hennes fotografier och målning och diverse andra saker här på gården kvar - jag kan hennes historia men inte henne som person/personlighet!

Kommer att skriva om henne - här inne med!

Berätta mera gärna om andra med - tack!

Vart ligger ufo berget?

Bilden är på ölsjön som ligger väldigt nära gården och på Rainbow Eagle när han var här i sommras! Javist ja . ja min son och hund är med på ett hörn med!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2008-11-10 15:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#18  tack!

Här kommer en bild till!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2008-11-10 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Har Lagt in ytterligare ett medium Carl Söderling som verkade i sverige i över 50 år - sveriges första Transmedium!

Lägger in en till bild här på gården!

Hellas du kanske kan göra så fint med länkning igenKyss

Kram jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hellas]
2008-11-10 23:18
#22

Visst ska jag lägga en länk till Carl Söderling och historien kring honom och samtidigt vill jag ge dig en liten applåd för de fina intressanta berättelserna Applause!

Lady Oona, jag ser också fram mot att få höra mer 23!

tarotlasse
2008-11-10 23:26
#23

Ja kan verkligen rekomendera ett besök på Ramsbergsgården.

En härlig energie och man känner en härlig atmosfär där.

Man behöver ju inte gå på kurs för att besöka detta underbara hus.

Man kan ju även övernatta där och ta en  paus och  njuta av både huset, maten och den fina naturen runt omkring.

Jag var på Ramsbergsgården  första gången redan 1971 då var jag 11 år.

Det var även här jag som 11 åring för första gången fick veta att det var andevärlden jag såg och att jag inte var ensam om att kunna se dom.

Då åkte jag dit för att hälsa på min farmor som var där några gånger i början av 70 talet.

Plus att jag varit där nu några gånger det sista året.

Lasse

wolfie
2008-11-10 23:30
#24

Jag åker absolut dit någon gång framöver!har tänkt det länge,men blir ej av bara..

Trisha
2008-11-10 23:34
#25

Blir alldeles nostalgisk när jag läser om Ramsbergsgården och ser bilderna. Men min historia där kanske är lite färskare i tiden.

Var där under några år - gick kurser med Terry Evans och Iris Hall. Jobbade sen som tolk för Julia Griffiths under några år. Fantastisk tid med så mycket underbart roligt, det var alldeles sprittigt i kroppen när jag var på väg för en helg där - torsd - sönd.

Alla energier där gjorde ju att allt blev så speciellt där, och det var ju där som så mycket hände vad gällde min mediala resa, i alla fall början av den.

Ramsbergsgården kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta - alla möten med andevärlden, transhelger, fysiska fenomenhelger och mycket annat. Men det som mest lever kvar är den underbara härliga känslan av gemenskap som fanns då. Det är något jag fortfarande drömmer om att få igen - ett center där jag kan arbeta och ha detta daglig dags!!

Nu är det i ny ägo, men är säker på att det fortsätter att hända en massa härliga saker där!

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Jane-Lyzell
2008-11-11 00:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Hellas TackKyss

Lasse och Trisha tack för ni delar med er- skriv gärna mer av era minnenSkrattande

Wolfie du är välkommen!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
2008-11-11 01:07
#27

#19 Agnes har jag aldrig träffat, hon gick över i slutet av 60-talet om jag inte minns fel, hennes namn tog jag med som ett utav de medium som var stor och viktig i den Svenska Spiritualismens historia.

Carl-Gustav Lönn och Isse Lönnhammar hann jag med att träffa, intressanta och kunniga spiritualister. Gert Kaffa som gjort det Altaret i Stora salen är också en stor personlighet som jag  haft nöjet att småprata med. Likaså Sture Johansson.

Ufo-berget…ja det var inte lätt man måste åka bil dit och eftersom jag inte har körkort så inte tänkte jag på hur man körde inte….men om jag inte minns fel så uppmärksammades detta även i lokalpressen och det måste ha varit på 70-.talet någon gång…eller tidigare. Jag har varit flera ggr däruppe och kännt av en del intressant energier.

Det medium som gjort mest för gården är nog Eira Olausson, hon skänkte alltid en hel del…som lotteripriser i form av textilier, tavlor mm. Men även filtar, porslin och annat…Ramsbergsgården var hon väldigt intresserad av. Och att vara på en storseans med henne var ett helt skådespel.

Ska se om jag kan scanna in foton vid något tillfälle…från bl.a kurser, naturområden osv.

Annons:
Jane-Lyzell
2008-11-11 01:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#27 Tack Lady - Oona

Ja Eira Olausson- är det mycket av här både andligt och materiellt:-)

Gert Kaffas underbara symbol för spiritualismen finns ju kvar och hans alltartavla - som är fantastisk! Har prattat med Kaffa på telefon - och verkar vara en sympatisk men bestämd man:-)

Carl-Gustav Lönn var ju en fantastisk healer vad jag förstår och Isse ett självlärt medium från Avesta - om jag inte mins fel!

Har Sture Johansson varit här? Det var mer en vad jag viste!

Doris Ankarberg och kristina Wennergren vet jag har varit här med - antar att det är åtskilliga mer:-)

Träffade du Lennart Bendix? han käns av här - liksom Rolf Carleson och Ernst Broberg och Agnes Röklander!

Antar att Ufo berget är det numera Lo-berget - där Elsa Beskow hittade sin inspiration till sagoskildringarna Bl a Tomtebobarnen, Puttes äventyr i blåbärsskogen och mors lilla Olle!

Det ligger en bit bort nedanför bruket- man åker bil dit och dess klippor ser ut som troll - finns utkiksplats med! sänder med en bild!

Ja en mycket speciell plats!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
2008-11-11 22:50
#29

#28  Jodå…Lennart träffade jag mycket, likaså hans fru, duktig healer och Marie deras dotter….Nu ska vi se, en Carlesson har jag träffat mycket kort, måste vara sonen…Kristina W känner jag mycket väl och Doris har jag varit på kurs hos (fast inte på Ramsberg) Jodå, Sture var där och hade nåt litet nån gång men jag träffade honom tidigt 80-tal flera ggr i Göteborg, tillsammans med hans (dåvarande?) fru Turid. När det gäller berget vet jag inte…är inte säker.

Ramsberg har en brokig historia och en massa intressanta människor har passerat genom dörrarna ditin. Tror jag kan varenda golvtilja där. När jag var där mycket så hette jag nåt annat och vem vet mitt namn kanske dyker upp i något gammal program. Om du vill veta så sänder jag pm.

Kommer väl någon gång och hälsar på kan tänkas…tack för bilden.

Kram

Jane-Lyzell
2008-11-12 16:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#29 Robert Carleson är det du träffat Jo kom ihåg nu att Sture varit här och gästspelat nån gång - men ingen som var en stammis så att säga!

Du får gärna PM om ditt namn om du vill!Flört

Här kommer en till bild ifrån utsikten i från Lo(ufo) berget!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2008-11-12 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Har lagt in en ny artickel om Gordon Higginson - som en av Ramsbergsgårdens Vingar är döpt efter:-)

Hellas vill du göra mig den äran att lägga in länken härKyss

Lägger in en ny bild på en Midsommar här!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Playja
2008-11-12 17:44
#32

Vilken underbart härlig tråd!  Glad *bokmärkt*..  och x-tra roligt blir det då de personer som nämns i tråden får en egen tråd med en berättels om dom!

Har ingen koppling alls till Ramsbergsgården och vet knappt vilka personerna är ni pratar om men ändå finner jag tråden jätte intressant.

*just love it*    Skrattande

tommytoe
2008-11-12 18:13
#33

Mycket spännande! Man blir sugen att åka dit. En vacker dag ska det väl bli av.

Jane-Lyzell
2008-11-12 18:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#32 Roligt att du gillar trådenFlört

#33 Ja det är värt ett besök!

Här kommer ennu en bild:-)

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Hellas]
2008-11-12 18:29
#35

Självklart kommer länken till Gordon Higgins och vad rolig läsning Kyss

Jane-Lyzell
2008-11-12 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Tack du goa själKyss

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

sofie28
2008-11-12 19:41
#37

åh vad detta är spännade att läsa

Jane-Lyzell
2008-11-12 21:10
#38

#37 kul att du tycker det!Glad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

tarotlasse
2008-11-13 00:25
#39

Ja första gången jag var där 1971 och jag var 11 år så kommer jag inte i håg så mycket.

Förutom att jag vid detta till fälle fick se en kvinnlig skepnad uppe i trappan vad jag kan komma i håg var det trappan bakom matsalen men är osäker.

Där stod jag och stirrade på denna gestalt när en dam tror hon jobbade på ramsbergsgården på den tiden.

Men damen kom fram och la sina armar om mig och frågade om jag också kunde se kvinnan i trappan och jag nickade denna dam förklarade då för mig att det var en avliden ande jag såg.

Det var första gången ngn förklarade för mig att det var ngn i andevärlden jag såg.

Men det var långt i från första gången jag såg andevärlden  men när jag tog upp detta med min föräldrar bara dom log åt mig och sa att detta var inget jag behövde vara rädd för men alldrig att dom förklarade för mig.

Vid detta tillfälle så övernattade vi också på Ramsbergsgården.

Sedan vet jag att vi var där vi ett par tillfällen 1973 men då sov vi i husvagn utanför huset.

Att vi beökte Ramsbergs gården berodde på att min farmor reste till Ramsbergs gården vid ett flertal tillfällen i början av 70 talet.

Sedan så berättas det i tråden om en Eira Olausson snälla ngn som kan berätta mer om henne.

Vi hade vid ett flertal gånger  när jag var barn besök av ett medium  Med detta namn hon brukade övernatta hos oss.

Har bara vaga minnen av en jätte snäll dam.

Men vet att min Mamma berättat ett flertal gånger om hur duktig hon var som medium och att hon brukade övernatt hos oss vid hennes seanser i trakten.

Lasse

tarotlasse
2008-11-13 00:36
#40

Måste ju även få berätta om mitt senaste besök på Ramsbergs gården.

Det var i September jag var där på Kurs i trance för Caroll Eliis.

Första natten fick jag dam besök på rummet  inte alla gånger man får detta när man är på Kurs *S*

Jag ville sova och bad damen lämna mig i fred men icke,  då skakade hon min säng det kändes tydligt hur den skakade men då fick jag säga till på skarpen om att jag behövde min sömn.

Då lämnade hon mig i fred och försvann.

Jag undrar om det kunde vara samma dam jag såg när jag var där första gången *L*

Men denna gång så så kunde jag i alla fall beskriva en dam i förkläde och hätta över huvudet.

Sedan har jag hört att fler sett en sådan dam på  Ramsbergs gården.

Så tydligen ett populärt ställe för mer en oss levande *L*

Lasse

Marina2
2008-11-13 09:55
#41

Vilken underbar tråd! Tack alla ni som delar med er.

Annons:
[Lady-Oona]
2008-11-13 12:44
#42

Lasse….Eira var en underbar kvinna som jag hade möjligheten att träffa många gånger. Kanske att jag skulle skriva små andektoter om henne som en egen tråd? Vad säger du Jane, hon var mycket speciell.

Oona

Jane-Lyzell
2008-11-13 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#39 Jo, den damen är vida känd här och många har stött på henne!

Vi känner av henne då och då - hon och en annan dam brukar sitta i sofferna i vingarna och småprata på nätterna:-)

Det är tryggt med alla Andevänner här!

#40 Lasse vilket rum var du i? Tack för att du berättar!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

wolfie
2008-11-13 13:30
#44

Vilken underbar tråd så härligt att få läsa och jag vill verkligen besöka er där Jane framöver!Tyvärr ej runt Lucia som jag hade tänkt tidigare,kom annat i vägen..men en dag så!Skrattande

Kram Carina

Jane-Lyzell
2008-11-13 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#42 Låter jätte bra SkrattandeTack!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Playja
2008-11-13 14:09
#46

*inne å läser igen* Skrattande

Nya härliga berättelser har tillkommit ser jag. Toppen!

tarotlasse
2008-11-13 16:23
#47

Jane jag tror det var rum 116 jag hade när jag var på Carol Ellis  det är ialla fall det rummet som ligger mitt emot det gamla fysiska rummet ett hörn rum.

Lasse

Jane-Lyzell
2008-11-13 17:03
#48

#47 Rum 16 okay - ja där har hon setts flera gånger och annan aktivitet medFlört

#46Kyss

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2008-11-13 17:04
#49

#47 Rum 16 okay - ja där har hon setts flera gånger och annan aktivitet medFlört

#46Kyss

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2008-11-22 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Min son satt på kontoret för någon dag sedan på natten(han är 16 år, får jag väll tillägga) När han ser en ljus skepnad svepa förbi dörröppningen - gissa om att han blev räddFlört tog honom x antal timmar att sammla mod att gå över till Anexet där vi sover! Ha ha ha!  Ja nog är det aktivitet alltid!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hellas]
2008-11-22 21:26
#51

Denna gång sätter jag in en länk direkt Jane till den nya berättelsen i Serien om Ramsbergsården Kyss

Edgar Cayce - Den sovande profeten

Tre av de största Healing Medium genom tiderna!

[Lady-Oona]
2008-11-22 22:03
#52

Rum nr. 10 har oxå lite spännande vibbar för den känslige…där har jag upplevt en hel del och likaså i Stora salen på övervåningen….

Issa
2008-11-23 00:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Kan bidra med en bild från den första ungdomskonferensen som hölls på Ramsberggården 1969 med bl.a Lennart Bendix. Har träffat de flesta äldre som nämns också Gunnar Fahlén från Hallsberg, Karin Liljegren från Västerås kommer jag ihåg.

Eija
2008-11-23 03:44
#54

Hej Issa, skulle du inte kunna skriva in ett pm på vad dom heter på kortet, kanske så att en annan känner igen någon mer än dig och ditt ex på fotot….är du gullig….

kram/Eija

Jane-Lyzell
2008-11-23 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

#51Kyss du är ju strålande- (såg inte att du satt in den då jag skrev i andra tråden)

#52 Ja , Oona det rummet och många mer har särskild garanterad aktivitet:-) Man behöver inte känna sig ensam här!

#53 tack - vist har vi haft kontakt tidigare? - känner igen kortet:-)

#54 Eija var du med på den tiden?

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Eija
2008-11-23 15:55
#56

#55, Nej Jane jag var en blyg liten vettskrämd varelse på den tiden, men var nära vän med Issa och hennes pojkvän, dom var mina första kontakter som hade samma intsällning som mig om det övernaturliga….

Och det var en himla skön känsla att det fanns andra som trodde på en…..och jag har för mig att det var vid den tiden som jag var på min första seans, men den var i en stuga utanför Grängesberg, har jag för mig….

Jag var såååå…rädd, att jag minns när mediumet kom in och sa att han hade träffat en finsk man där, och att mannen sökte någon…..då var det kört,….huuuu….det var säkert mig han sökte, tänkte jag och satt både armar o ben i kors…för det hade vi blivit tillsagda att dettta hindrade andarna att komma till en…

Kan tillägga att jag fick inget heller.

Tyvärr minns jag inte mediumets namn, men han var lång o smal med mörkt hår o glasögon har jag för mig….

[dcpower]
2008-11-23 16:11
#57

jihoo, jag som kmr å flytta till linde eventuellt till sommaren eftersom min mamma å två storsyskon bor där:D:D

[Lady-Oona]
2008-11-24 00:07
#58

#53 Tjejen med det långa mörka håret kan möjligen vara Kerstin Öhman, Gert Kaffa står väl längst till vänster, den äldre vithåriga är det Karin Liljegren måntro. Mediet du pratar om som var lång och med glasögon kan de ha varit Isse Lönnhammar? Damen bredvid Lennart Bendix är väl hans fru Gun,..jätteroligt att se ett så gammal foto även om jag inte själv var med så tidigt på gården.

Jane….nä ensam behöver man inte vara..he he ..skönt föresten.

Eija
2008-11-24 02:10
#59

#58, tack för att du berätta vilka en del av dom som är med på kortet är…..

Jane-Lyzell
2008-11-24 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Har lagt in ett Healing medium till och vi här på gården arbetar mycket efter hans läror Harry Edwards i våran healing utbildning!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2008-11-24 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

#57 Då får du komma och hälsa påGlad

#58 Javist är det härligt - Ramsbergsgården är för övrigt en plats som man inte kan gömma sig ifrån sig själv - man blir liksom tvungen att se sig själv här:-)

#56 Ha hahi - ja så är det nog för många i början!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Lady-Oona]
2008-11-24 15:45
#62

#60 vilken vacker bild på Ölsjön (förmodar jag) där har jag både badat och haft ceremonier…helt ljuvligt där en skön sommarkväll…

#59 Har tittat mera på fotot och det är möjligt att herren nedre raden längst till vänster är en man som hette Åke ? och övre höger längst ut kan vara Karl-Gustav Lönn och Rune Sundbladh.

Ha det gott

Annons:
Jane-Lyzell
2008-11-24 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

#62 Jovist är det Ölsjön en härlig sommardag:-)

Tror du har rätt med namnen:-) tack!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hellas]
2008-11-24 21:55
#64

(2) 3 av de största Healing Medium igenom tiderna!

Harry Edwards  Född 1893-Gick över till andevärlden 1976

Jane-Lyzell
2008-11-24 23:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#64 du är ju en klippa tackKyss

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hellas]
2008-11-24 23:34
#66

#64 WOW, vad är det för rum eller hall!
Det känns väldigt energirikt minst sagt!

Jane-Lyzell
2008-11-24 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

#66 Det är stora hallen på övervåningen gämte stora lektiossalen!

Här är sov vingen som heter Estelle Roberts ving(vilken jag kommer att lägga in en beskrivinng av hennes mediumskap här sen) den kommer du in till igenom den vita dörren i bilden innan!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hellas]
2008-11-24 23:52
#68

#67 Tack vad spännande Skrattande

Jane-Lyzell
2008-11-27 00:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Nu har jag lagt in om Georg Chapman  en fantastisk healer och den sista av healing mediumen för nu:-)

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Hellas]
2008-11-27 00:47
Issa
2008-11-27 02:32
#71

#54 Jag och namn! Har så svårt komma ihåg namn. jag minns iallafall att tjejen som står på knä framför fru Bendix hette Monica och hon och en av killarna kom dånande på en tung motorcykel från Stockholm.

# 55 Stämmer att jag skickat bilden till dej tidigare.

millam
2008-11-27 02:37
#72

Är jätteintresserad, men, hur tar man sig dit om man inte

kan använda allmnänna kommunikationsmedel och saknar bil?

Bor i Stockholm. Är delvis rullstolsbunden. Finns det möjlighet

att ta sig dit? Har ingen som kan köra mig dit heller, tyvärr.

Ha en solig dag

millam

Jane-Lyzell
2008-11-27 18:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

#72 Oj - du kanske har färdtjänst?

#71 Tack , ja viste väll det!

Här kommer en till bild

Av Helen Duncan longe:-)( är anorlunda möblerat i dag)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

millam
2008-11-28 17:21
#74

Jo jag har färdtjänst, men den gäller desvärre bara

inom Stockholms län. Är det meningen så dyker det väl upp ett

sätt att ta sig dit, åtminstone tror jag det.

Kram

millam

BigBear
2008-11-29 01:02
#75

#58 - Oona, Kerstin Öhman är ju fortfarande verksam. Men kanske bara i speciella fall. Hon var i alla fall på för.Norrljus och höll seans för ett tag sedan.

Speciell kvinna, det! Glad Vad snygg hon var på kortet förresten!

 

 

[respirit]
2008-11-29 02:33
#76

Hej
Länge sedan jag skrev här, men följt lite vad som skrivits då och då. Men i en sån här bra tråd kan jag inte låta bli.

Ramsbergsgården är för mig och många ett ankare i både historia och tradition inom både spiritualismen óch ny andlighet.

Som många inte vetat, vilket ni vet så klart så har Ramsberg funnits där länge och många har utvecklats, inspirerats, upptäckt och utbildats där.

Ramsberg är och som jag hoppas kommer förbli en del av vår Andliga och spirituella historia i Sverige.

Då många tittar bortom Sverige efter skolor och duktiga lärare så får vi självklart inte glömma dem som finns och funnits här genom tiderna. Många duktiga och kända personer har huserat i vårt land och vi har en gedigen historia där det finns mycket att lära av.

En eloge till dig Jane och din fina man Joel som håller gården i liv. + Ni andra som hjälper till - Ni vet vem ni är.

Minnen är som vinden. Ibland blåser den förbi och sekunder efter så har du glömt den. Andra vindar fläktar skönt omkring när du som mest behöver dem. Dem stannar i ditt minne och påminner dig hur viktiga vinden och alltets rörelse är runt omkring dig.

Ramsberg är en sådan vind. En sådan mjuk och inspirerande som man behöver då allt stannar och du eller det behöver liv igen.

Minnet av dess uppfriskande effekt glöms inte bort.

Hej hopp

'Johan … *

Annons:
Jane-Lyzell
2008-11-29 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Tack Johan

Det gick rakt in i hjärtatKyss

Vi kämpar vidare här för bevarandet av gården - vilket är hög prioritet! Det blåste ett tag men vinden har mojnat! Andarna har åter talat - vi blir kvar! (tack kära syster)

så hoppas på många kära möten med er alla! Pussa på övrig familj:-)

 Här en bild ifrån Medlemsveckan när vi hadde medeltidsfest i vår nya medeltidssal:-)

Johan du tog ju fina bilder då du var här - lägg gärna ut några här!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hellas]
2009-07-13 23:45
#78

Puffar för lite sommarläsning fär den som är intresserad

För övrigt kan jag ju nämna att jag själv övernattade i rum nummer 17 förra veckan vilket var en stark upplevelse i sigFörvånadSkrattande.

Bild på den delen av byggnaden finns i inlägg #63

Britt-Marie
2009-07-14 00:18
#79

Tack för putten. Det är fint där vid Ramsberg och Ramsbergsgården. Har vart där en gång på storseans och det var verkligen intressant.

Men så synd den gången att jag inte förstod vem det var som ville tala till mig, men jag har föstått efteråt. Jag hoppas att det skall komma fler tillfällen. Kommer tillbaka till Ramsbergsgården någongång.

[outgrundlig]
2009-07-14 00:35
#80

Härligt att komma hem efter min lilla sem. tripp och se att det finns så många goa trådarGladskall läsa vidare nu, tack till alla som delar med sig och hjälps åt att skapa detta, kram på er!!

Jane-Lyzell
2009-07-14 16:24
#81

Kyss

Sommar kramar Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
Erika-A
2009-07-14 17:01
#83

#82

Du ska bara veta hur mycket rätt du faktiskt har genom att skriva som du gör. Jane Lyzell visar vägen med sina enorma kunskaper inom mediumskap och Spiritualism för oss alla här.
Hon gör det med livsglädje för den sanna person som hon är!
Glad

Annons:
Choklad
2009-07-14 18:40
#84

Synd att jag inte kan åka dit….Rynkar på näsan kanske inte är redo än…

U R us

Jane-Lyzell
2009-09-02 15:09
#85

#84 det kommer:-)

Vi har precis haft två härliga medium här Carol Ellis och Angela Mc:innes Deras demonstrationer är en högre klass för sig- verkligen det bästa jag sett!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2014-01-20 19:38
#86

😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: