Annons:
Etiketthealing
Läst 5091 ggr
[GunillaF]
2009-01-26 22:37

Lagar om Healing till barn

Det skulle vara intressant att höra vad som gäller.

Får man skicka healing till barn?

Annons:
Elisabeth-J
2009-01-26 22:41
#1

Jag har här kopierat ett inlägg som Tarotlasse skrev i annan tråd om det här.

Här kommer en kopia av alternativ vårds lagen ändringar gjordes förra året där man strök yrkesmässigt.  innan kunde man komma undan lagen genom att inte ta betalt för sin behandling.

Men det ändrades  under 2008 har jag för mig.

Lasse

4 kap. Begränsningar i rätten att vidta vissa hälso- och sjukvårdande åtgärder

Bestämmelserna i detta kapitel gäller den som yrkesmässigt undersöker annans hälsotillstånd eller behandlar annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte. Bestämmelserna gäller dock inte den som enligt 1 kap. 4 § tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen.

Den som utövar verksamhet som avses i 1 § får inte

  1. 1. behandla sådana smittsamma sjukdomar som enligt smittskyddslagen (2004:168) är anmälningspliktiga sjukdomar,
  2. 2. behandla cancer och andra elakartade svulster, diabetes, epilepsi eller sjukliga tillstånd i samband med havandeskap eller förlossning,
  3. 3. undersöka eller behandla annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos,
  4. 4. behandla annan med användande av radiologiska metoder,
  5. 5. utan personlig undersökning av den som sökt honom eller henne lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling, eller
  6. 6. prova ut eller tillhandahålla kontaktlinser. Lag (2004:186).

Ändrad 2004-07-01: Lag (2004:186)

Den som utövar verksamhet som avses i 1 § får inte undersöka eller behandla barn under åtta år.

Hela lagen som gäller för alternativbehandlare'

http://lagen.nu/1998:531

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Sandidra
2009-01-26 22:41
#2

Läst på en annan sida att man ska ha målsmans medgivande. Till djur ska man ha ägarens tillåtelse.

Elisabeth-J
2009-01-26 22:45
#3

När min son var 7 år så visste han vad healing innebär och han fick då healing av mig så som förälder vet man om/när sitt barn vet vad det handlar om och då tror och tycker jag att man kan ge healing. När han var bebis bad jag till hans guider att hjälpa honom när han var riktigt dålig och var nära att dö två gånger istället för att ge healing.

Sen kan man alltid skicka tankar och be om hjälp istället för att skicka ren healing, det är lika värdefullt.

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

carip
2009-01-27 12:47
#4

Skulle vara intressant att diskutera detta.

Jag som healer vid distanshealing får bara ett namn och ort. Jag vill inte veta vad kunden lider av. (kunden kan alltså vara ett barn, ha cancer eller hiv men jag vet ju inte det)

Hur ska jag då kunna straffas?

Socialstyrelsen tror inte på min behandlingsform. Enligt dem så fungerar det inte.

Jag rör inte patienten, jag håller ju bara händerna ovanför och vid distanshealing så skickas energin genom luften…

Bara en fundering - vad tycker ni?

Jane-Lyzell
2009-01-27 14:33
#5

Nej man får inte skicka healing till barn under 8 år enligt lag i Sverige!

Men du får göra det till barn i England t ex med målsmans medgivande!

Men det är en så länge inte förbjudet att be för helande för barn - så be så knogarna vintnarSkrattande

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2009-01-27 14:41
#6

#4 Ja Lagen är både bra och dålig! Och den passar verkligen inte in på Healingen i praktiken - med tanke på att de inte ens tror på att det fungerar - lite motsägelsefullt!

Lagen är mer för behandlingar rent fysiskt av allternativvårdare och syftar nog mest på detta - typ zonterapi- akupunktur, Naturmedecin, homeopati o liknande….

Sen om du kan straffas eller inte - är ju en tolkningsfråga - de kan ju alltid hävda att du måste fråga personerna i förväg!? eller nått liknande!

Ja . Lagen är luddig för oss healers - Det tror inte på healing och vi får inte diagnosticera - men vi har anmälningsplikt om vi har någon med smittsam sjukdom  - hur fasen ska vi veta det om vi inte får diagnosticera!?

Men lagen är defenetivt bra för bedragare och dem som tar oskälligt betalt!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Eija
2009-01-27 15:04
#7

När jag läste om lagen om behandligen här, så ser jag ingenstans något som tyder på att healing ingår i detta…för du rör ju inte personen eller hur, så då kan det ju inte ingå i denna lag….

Min tolkning iallafall….och som det skrivs här, så tror dom ju inte på det ändå, så varför då straffa någon för det som dom inte tror på….

Nä, jag tror på att ni kan visst fortsätta att heala så länge föräldrarna är med på det…jag skulle allt göra det om jag kunde heala, på den som behöver hjälp….och jag skulle tacksamt tagit emot healing åt mina barn när dom var små när det hade behövts…

Eija

Upp till toppen
Annons: