Annons:
Etikettertvtidningarradio
Läst 12898 ggr
[ninanni]
2009-04-29 21:45

DET OKÄNDA ÄR INTE UPPGJORT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er! Jag har läst i olika forum att det finns dom som tror att Det okända är ett uppgjort i förväg,men det kan jag intyga att det inte är, 2004 var jag och min man med i det okända och terry Evans var här,vi fick inte ens veta frågorna i förväg.Dom kom vid 11 på dan och for vid 19 på kvällen,det var rätt jobbigt med alla kameror och folk här så länge,jag hade 40graders feber och halsfluss.

Terry fick kontakt med två nära anhöriga men det finns mer i huset som än spökar,vi har lärt oss hantera detta och enligt terry så har jag samma "kanaler"som han så därför kontaktar andevärlden mej .jag kan kommunicera med dom idag och fått en helt ny syn på det andliga.Det har hänt att t.o.m så kommer folk på sommaren som är i norrland på semester,och fräckt vill komma in för att se spökerier..men inte går det att ha folk springande i huset jämt.Men det är inte uppgjort före vad man ska säga osv. foto från det okända/kram//Ninanni

Annons:
Elisabeth-J
2009-04-29 21:54
#1

Jag kan bara instämma för jag vet också att det inte finns något som helst som är uppgjort Flört

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

cattigirl
2009-04-29 22:45
#2

kvällens avsnitt är ju väldigt gripande. sitter med gråten i halsen.

Mysan59
2009-04-29 22:48
#3

Nej, jag tror inte heller att det är uppgjort!

Kvällens avsnitt hade jag missat förut, det är ju en repris, och vad sorgligt det är! Crying or Very sad

[ninanni]
2009-04-29 23:03
#4

jag har sett det förut och det griper tag i hjärtat som första gången,där kan man tala om kärlek över alla gränserGråter

Mysan59
2009-04-29 23:13
#5

Ja, vilken otrolig kärlek dom verkade fått uppleva och skulle precis gifta sig… Verkligen tragiskt!

Men det var ju helt fantastiskt att han lyckades förmedla ett meddelande via mobilen.

Mysan59
2009-04-29 23:14
#6

Förresten tror jag att jag har sett det avsnittet där ni var med, känner igen mannen i sista rutan.

Kommer inte ihåg så väl, men…

Annons:
Britt-Marie
2009-04-30 00:15
#7

Jag tror inte heller att programmen är uppgjorda. Såg inte det Okända i kväll tyvärr. Kanske jag har sett det tidagre, det vet jag inte, detta var väl en repris.

Mysan59
2009-04-30 00:17
#8

#7 Ja, det var repris, men jag hade inte sett det förut, det var jättebra, men mycket sorgligt.

Erika-A
2009-04-30 00:19
#9

Det avsnittet har jag med sett. Det är gripande och sorligt.

Mysan59
2009-04-30 00:21
#10

Väldigt gripande! Jag grät faktiskt… Gråter

Men samtidigt så vet hon ju nu att han bara vill se till henne, men ändå gått över till andra sidan och har det bra, så på så sätt kändes det ändå bra.

JanOlsson
2009-10-18 16:08
#11

Javisst hur länge sedan var det? Klart Terry har sina stunder han är bra till och från 2004 var han dessutom på topp.

Men vi är inne i år 2009 nu, spola fram bandet.

Få tag på anhöriga kan alla, bara de lyssnar lite. Det är ju inget att stoltsera med, varför tror folk att man nästan är någon gud för det, är ju så naturligt det bara kan bli.

Det som är bra är när en medial person kan hjälpa så allt blir bra inte coldreading vilket jag ser ofta på tv. Man frågar om mormor, kvinnan tänker på mormor och man får en bild detta kör jag ofta på mina kurser. Alla är impade tills de själv får pröva.

Nej de som är duktiga är de som kan hjälpa en person eller anda så allt blir lugnt eller det som händer blir bekräftat…

sven-g
2009-10-18 16:24
#12

#11 Du verkar vara insatt i vad cold reading är. Men är det inte så att föremål, platser, personer, dessa saker som jag nämde har energi spår vilka vi kan känna, och uppleva. När det är på det sättet informationen hämtas, har jag mycket svårt att få detta till cold reading. Många medium hämtar bara informationen på detta sätt.

JanOlsson
2009-10-18 16:29
#13

Javisst jag tycker ofta det är lättare med energispår än coldreading, men om man ser till frågor vissa ställer så påminner det mycket om coldreading. Men jag ser inte ned på folk som gör det då jag ibland kan tycka det är svårare.

Menar spåret tar mig 3 sec så vet jag vad det är coldreading måste du jobba för att få fram.

Annons:
sven-g
2009-10-18 16:40
#14

#13 Kommer med ytterligande ett påstående. Vid ande kontakt vilket enligt min mening är svårare att veta om det man får till sig, hör till just den personen, kan efter en stunds utseende och bevisning, vara på sin plats att fråga, är det här något du kan känna igen. För den som kommit, kan vara till någon annan eller rent spontant besök, detta är en mycket svår avvägning enlig vad jag tycker. Då kan undras är något fel, eller är det bara lite genvägar, som vissa kör.

JanOlsson
2009-10-18 16:46
#15

sven-g: Måste man fråga kan man inte bara säga vad man får fram? Jag kör så, det har visat sig funka utmärkt. Vissa är osäkra i början men jag står på mig sedan visar det sig att jag fått rätt bara inte dom de tänkte på…

sven-g
2009-10-18 16:57
#16

#15 Du har så rätt så, men sittern eller den i publiken blir nöjdare om det inte tar dar innan tjugofemöringen trillat ned. Men jag är bara en glad amatör, och tänker så förbli. Och man brukar ju ha flera länkar vid en och samma tillfälle, och man brukar ta den som tränger sig på, fast ibland är det fel som kommit. Svårt att vid tillfälle övergå till tillfällig avläsning.

JanOlsson
2009-10-18 17:05
#17

sven-g Är också amatör tänker stanna med det med… Jobbar olika bara. Det händer att jag frågar saker men då är det sådant som hänt om det är en ande som stört dem så kan jag säga vad den gjort och vart man kan ha sett den och hur den går… Men det är mer platsminnen man plockar upp och en känsla av att det är starkare på vissa ställen…

Paranormala6aktivite
2009-10-18 17:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Trist att man alltid ska gräva sönder saker!

I hopp om att försöka hitta nått som är "oärligt" ibland tror jag att vi människor analyserar sönder saker i stället!

JanOlsson
2009-10-18 17:15
#19

Man skall vara skeptisk till allt du läser och ser, Annars blir man inte en egen person. För att lita på saker måste man få ett förtoende inte bara köpa allt som står..

Så hitta fel är inte grunden utan mer hitta olika sätt att se på en sak om man då hittar något oärligt så är det ju bra så man inte gör något som skadar en själv eller andra…

sven-g
2009-10-18 17:17
#20

Jan Olsson Nu talar du om hem besök, vilket jag har erfarenhet att man kan få till sig många. Men den man ska ha tag i drar sig hela tiden undan. Man kan få en som berättar gårdens historia, men det är inte någon som familjen haft besvär av, tror att i dessa tv program oftast det är sådana som mediet får kontakt med. För besvärliga andar brukar sällan enligt min erfarenhet vara lätta att kontakta. Utan det kräver både tid och tålamod.

Annons:
JanOlsson
2009-10-18 17:22
#21

sven-g: Sant, det kräver ofta mer än några besök innan jag fick tag på den som bråkade hos min kompis eller så har man så tur som en som öste över mig information i 3 timmar. Det är olika men är de bråkiga så får man tragla dessutom röde sig denna i hela huset (lägenheter) vilket gjorde det jobbigt för mig som kan se den även om den rör sig runt i huset men jag får inte mycket info av den då.

lotusen
2010-07-31 17:51
#22

Kan också verifiera at Det okända inte är uppgjort. Ett avsnitt har pelats in här hemma för några år sedan och jag visste vad som hänt här och dom visste inget , men Wendela Cederholm som var det medium som var här fick fram samma saker som jag.

Horn
2010-07-31 20:20
#23

Kanske inte så inte uppgjort som ni tror.

Grejen är att programledare, kameracrew och alla i produktionen vet vad det är som händer. När sedan mediet kommer är det som att läsa en öppen bok.

JAG skulle vilja se att man byter ut filmcrew och programledare samt INTE tillåter de som bor där vara kvar och se hur bra det skulle gå då att läsa av.
Tror inte ens att tv-produktionsbolaget skulle kunna klippa det råmaterialet på det kreativa sätt de gör programmet.

Slutsats: Rent vetenskapligt är det så långt från dubbel- eller enkel blindtest man kan komma.

[mia-38]
2010-07-31 20:22
#24

#23 Och hur vet du det,,,att alla vet vad som händer? Har du belägg för det?

himlen
2010-07-31 20:42
#25

Hej!

Nej det är inte uppgjort jag känner Vendela Cederholm personligen då jag spelat på hennes certificering av nya medier, jag ringde henne en gång på väg till arbete som emdium hon hade inte den minsa aning om vad som väntade henne, den som säger att det är uppgjort snackar strunt / Himlen

Horn
2010-07-31 20:48
#26

#24

Påstår du att research och intervjuer av de som har andra hemma sker EFTER mediet har varit på plats?
Så länge personerna som bor i huset där det spökar finns med när mediet är där så faller det hela. Busenkel cold reading där alla missar klipps bort i slutproduktionen.

[mia-38]
2010-07-31 20:49
#27

#26 Det är ditt antagande ja.
Men har du bevis för det?

Annons:
Horn
2010-07-31 20:53
#28

#27

Vadan detta. Frågor om "bevis" och "belägg" kommande från troende?

Ja, det är bara att se ett program hur personerna i spökhuset nickar till varje fråga för att se att cold reading används.

Har du bevis på att detta inte sker? Har du belägg för att research och intervjuer görs EFTER mediet varit på platsen?

[mia-38]
2010-07-31 21:11
#29

#28 Jag ställer samma frågor som ni kör med.
Har du bevis på att det sker så som du säger?

Jag tror själv på att det inte är fejk.

Denna kommentar har tagits bort.
Horn
2010-07-31 21:29
#31

#29

Klart du inte tror det är fejk. Det är därför du missar det uppenbara. 
Nu sa jag inte att det var fejk. Jag skrev att det är upplagt för cold reading med det upplägg som är.

Som sagt: Så länge dessa personer finns på plats som gjort programmet och bor på spökplatsen så är det diskvalificerat direkt sett vetenskapligt. Det är på tok för lätt att använda cold reading.

[MargaretaA]
2010-07-31 21:32
#32

#31

såvitt jag vet har dessa program aldrig utgett sig för att vara vetenskapliga, utan de visar hur det går till när medium jobbar.

Horn
2010-07-31 21:40
#33

#32

Helt rätt. De skulle aldrig få blanda in vetenskap utan att det blivit enormt ifrågasatt. De gör heller inget sett med skeptiska ögon och det öppnar upp för underhållningen i att ett medium inte bara har en familj på platsen att läsa av, utan programledare och kamerteam och produktion.
Nog väldigt få som kan missa att mediet säger "det är på övervåningen?" och de som bor där står och nickar…. Sedan har vi inte tagit upp hur bra de klipper…

[MargaretaA]
2010-07-31 21:50
#34

#33

Nog väldigt få som kan missa att mediet säger "det är på övervåningen?" och de som bor där står och nickar….

Nu har jag aldrig tittat på programmen med de "ögonen" - men har det aldrig hänt att dom som bor där skakat på huvet?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[mia-38]
2010-08-01 13:27
#59

#58 Klart man får uttrycka sej. Skrattande

Men när det skrivs på ren illvilja så är det en annan sak.

Denna kommentar har tagits bort.
Elisabeth-J
2010-08-01 13:46
#61

Jag har skrivit det här i tidigare trådar men gör det i denna också. Jag garanterar att ingenting är uppgjort eller fejkat i programmen! Mediumen vet ingenting innan och många gånger får man information innan man ska åka till familjerna från andra sidan, har själv fått det vid två tillfällen men ingen info ges av teamet och det vill man inte heller få, så i dom fallen är det ingen cold reading, sen kanske det förekommer på plats till en viss del. Teamet kan vara i ett hus och filma i flera timmar men programmet får bara sändas i en timme, där går ca en kvart bort för reklam, sen går det bort mycket med intervjuerna före och efter så det är inte mycket av materialet som får plats, tyvärr men jag vet att det finns otroligt mycket som önskats få plats, så det är tråkigt att programmen inte får längre tid i rutan. Ni får väl efterlysa mer programtid :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[mia-38]
2010-08-01 13:49
#62

Hade ett medium som skulle hjälpa mej hemma för några år sedan. Han kände långt innan och han fick kontakt redan innan han kom till oss.
Ändå hade han inte fått reda på nånting alls förrutom i vilken stad jag bodde i.

Så jag tror inte det är fejk alls i dessa program. Och programmen skulle gärna få vara lite längre. Flört

Annons:
Horn
2010-08-02 04:21
#63

#61

Ja, ja, men grejen jag påpekar är att både tv-team, programledare och de som bor i huset som är besökt finns där när mediet kommer. Hade det gått rätt till skulle ingen av dessa vara där. Ett tomt hus, utan foton, som mediet ska "känna in". jag tror man skulle få helt andra resultat då….

[mia-38]
2010-08-02 07:59
#64

Vad jag fattat det som så kommer de samtidigt som mediumet.

Devitaljuset
2010-08-02 08:27
#65

#50 Jag kombinerar de andliga höjderna med villkorslös kärlek från det jordiska planet.Det förstärker min givande natur,till att förstå saker på ett högre plan.

Horn
2010-08-02 10:57
#66

#64

Vad jag fattat det som så kommer de samtidigt som mediumet.

Nope, om inte det är så att all förinspelning - alltså; intervjuer med de som bor i huset - sker EFTER mediet varit där?
Dessutom: De som bor i huset är ju på plats. I de avsnitt jag sett så hjälper de mediet oerhört med att ge nickar, börja gråta etc, etc. Enkelt att läsa av dem…med cold reading.

Sedan klipps programmet. Alla missar tas bort… Tja, du förstår…kanske?

Elisabeth-J
2010-08-02 12:24
#67

#63 Foton brukar plockas undan innan.

Intervjuerna görs innan mediumet kommer dig, då familjen berättar för dom vad som händer i hemmet. Varför skulle den intervjun ske efteråt?

Även om personerna nickar, gråter osv så hjälper inte dom mediumen då allt inte är cold reading. Att programmen klipps är ju inte så konstigt och som jag skrev här ovan så finns det väldigt mycket man önskat få plats att visa. Tråkigt att du ser allt så negativt, jag vet men du antar hur det går till ;)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Horn
2010-08-02 12:32
#68

#67

Foton brukar plockas undan innan.

Inte i de program jag sett.

Intervjuerna görs innan mediumet kommer dig, då familjen berättar för dom vad som händer i hemmet. Varför skulle den intervjun ske efteråt?

Det var ju det jag ville visa. Om tv-teamet och programledaren fått berättat var det spökar och deras upplevelser så spelar det ingen roll att mediet inte vet något när de kommer dit. Eftersom programledare, tv-team VILL att det ska bli ett bra program och de som bor där VILL får en lösning med"spökerierna" så hjälper de mediet. Försök se ett avsnitt och tänka på detta så kommer ni se ett helt annat program.

Även om personerna nickar, gråter osv så hjälper inte dom mediumen då allt inte är cold reading.

Klart det gör. Om mediet frågar de som bor där "-Jag tror det är i det här rummet, eller hur?" och de nickar så är det en "hit".

Att programmen klipps är ju inte så konstigt och som jag skrev här ovan så finns det väldigt mycket man önskat få plats att visa. Tråkigt att du ser allt så negativt, jag vet men du antar hur det går till ;)

Ja, det klipps av den orsak du beskrev ovan PLUS att man tar bort alla missar och oklarheter. Självklart. Produktionsbolaget vill ju att mediet ska lyckas så att de kan sälja fler avsnitt.

Elisabeth-J
2010-08-02 12:49
#69

#68 Garanterar dig att man inte får någon som helst hjälp av programledare/tv-team :)

Ävn missar och oklarheter visas i programmen så det klipps så inte bara det bästa visas, har du missat dom program som visats där medium inte har lyckats?

Även om dom nickar så betyder inte det att dom menar att det är sant, dom kan även nicka av andra anledningar så mediumen följer inte personernas gester eller röster. Kan ju iofs bara tala för mig själv men jag tror dom flesta håller med om det :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Annons:
Horn
2010-08-02 13:14
#70

#69

Garanterar dig att man inte får någon som helst hjälp av programledare/tv-team :)

Finns de på plats är det hjälp nog för ett bra medium.

Ävn missar och oklarheter visas i programmen så det klipps så inte bara det bästa visas, har du missat dom program som visats där medium inte har lyckats?

Nope, sett dem också. Fokuserar på de avsnitt där de lyckas.

Även om dom nickar så betyder inte det att dom menar att det är sant, dom kan även nicka av andra anledningar så mediumen följer inte personernas gester eller röster. Kan ju iofs bara tala för mig själv men jag tror dom flesta håller med om det :)

Du måste skoja? Är du så blind av din egen tro?
De flesta troende håller nog med. Skeptiker och testande vetenskapsmän skulle aldrig i livet hålla med. Det är ju ganska basic och uppenbart.

Elisabeth-J
2010-08-02 13:59
#71

Nej det är ingen hjälp alls, garanterar dig det ännu en gång :)

Är inte blind, jag förstår varför du tror att det är så. Men du har fel, det är inget du kan förstå innan du själv upplever det, vilket jag och många med mig har gjort så många gånger, som sagt… jag vet och du antar ;)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Anapopei
2010-08-02 14:25
#72

Från skeptisk håll så ifrågasätts inte att ett medium i dialog med närmst berörda kan komma upp med information som kan upplevas som häpnadsväckande. Tvärtom. Så långt är alla ense. Oenigheten gäller om detta är fenomen beror på social interaktion mellan de inblandade eller därför att mediumet är helt i övrigt okända vägar till information om t ex det förflutna.

Som alla möten med mediala så är Det Okända helt medvetet arrangerat så att sociala interaktion sker och informationsläckage uppstår. Jag har svårt att se vad dessa personliga garantier och försäkringar avser när ju läckaget samtidigt pågår mitt framför ögonen på oss alla när vi tittar på programmet.

Det Okända bevisar ingenting alls direkt. Indirekt bevisar det dock - eftersom det trots allt lyfts fram som bevis - att "troende" inte vill ta åt sig vad som i själva verket ifrågasätts.

Elisabeth-J
2010-08-02 15:45
#73

Ni som har dessa antaganden, varför kontaktar ni inte produktionsbolaget och ber om att få vara med för att se själva hur inspelningarna går till? Då slipper ni fundera och anta, då får ni ju bevis på hur dom gör :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Anapopei
2010-08-02 16:32
#74

Som sagt, Det Okända producerar inte belägg för en andevärld (utan underhållning för som redan tror), vare sig det gör på det ena eller det andra sättet, dvs vilken grad av "försnack" som förekommer mellan de inblandade. Mediets uppgifter levereras i en dialog med de som är utsatta för spökerier. 

Hade Det Okända velat producera belägg för eller emot så skall göra om upplägget helt.

himlen
2010-08-02 17:18
#75

Hej!

Du vill ha ytte bevis anapopei men du måste söka i ditt inre, titta på naturen runt omkring dig nu hela det andliga visas i den ser du inte det är du helt blind!!!!!! / Himlen

LargeMarge
2010-08-02 17:23
#76

#74

Jag håller med dig fullständigt. Syftet med program som Det Okända är naturligtvis att sälja reklamplatser och tillfredsställa människors facination inför det övernaturliga.

Det är inte på något sätt en kritiskt granskning av dessa fenomen utan ren och skär underhållning. TV4 beskriver det själva som en blandning mellan fakta och fiktion.

I officiella dokument erkänner man också att det som framkommer i programet är de medverkandes tolkning av verkligheten -- ingenting annat.

Annons:
Anapopei
2010-08-02 18:08
#77

# 75: Du vill ha ytte bevis anapopei men du måste söka i ditt inre, titta på naturen runt omkring dig nu hela det andliga visas i den ser du inte det är du helt blind!!!!!! / Himlen

Hej! 

Utan tvekan kan naturupplevelser vara otroligt spännande och fyllda med laddning. Mina starkaste upplevelser har nog varit nattetid på vintern med stjärnklarhimmel med absolut tystnad. Jag hyser en stor förståelse för människor inför liknande upplevelser tänker "det måste finnas något bortom oss här och nu", även om jag själv då inte riktigt lägger in en sådan betydelse i denna typ av upplevelse. Oavsett vilket så bör det vara givande för att de flesta att på ett ansvarsfullt kunna reflektera över vad vi vet och trots allt inte vet och förstår. Och - inte minst - hur man förhåller sig till det man inte vet.

Samtidigt får jag säga att allt detta ger mig ingen anledning att tro att Terry Evans m fl "information" från en påstådd andevärld via reklamTV-kanalen TV4+ verkligen stämmer, särskilt som informationen

  •  är så vag att den inte går att kontrollera;
  • levereras endast i en sådant socialt sammanhang att man redan på förhand vet att det finns okritiska som kommer uppfatta informationen som häpnadsväckande och därmed bevis på det övernaturliga trots att det inte alls är så.
himlen
2010-08-02 18:18
#78

Hej!

Terry och fler med honom står med fötterna på jorden jag känner några av dom, det dom gör är helt realt / Himlen

himlen
2010-08-02 18:18
#79

Hej!

Terry och fler med honom står med fötterna på jorden jag känner några av dom, det dom gör är helt realt / Himlen

LargeMarge
2010-08-02 18:26
#80

#78

Hur kommer det sig då att TV4 väljer att uttrycka sig som de gör angående programmet? Varför talar om det som ett program med en publik "som får anses vara väl införstådd med den blandning av fakta och fiktion som förekommer i programmet"?

Vad menar man med det?

Och varför menar man att det "måste anses uppenbart för tittaren att inslaget är de medverkandes tolkning av verkligheten" och ingenting annat?

TV4 tycks sannerligen inte dela din uppfattning om att det är helt realt. Varför tror du att det är så?

Anapopei
2010-08-02 18:32
#81

# 78: Terry och fler med honom står med fötterna på jorden jag känner några av dom, det dom gör är helt realt / Himlen

De är säkert hyvens. De invändning kring det som Terry E m fl sysslar med i t ex programmet är inte av sådant slag dock att de kan avfärdas med stöd av privata omdömen om honom (varken från dig eller mig).

eggebanroth
2010-08-02 22:36
#82

#73

Är ingen skeptiker. Men du skriver "att vara med". Hur svårt skulle du tro att man fick vara med. Den möjligheten är nog minimal, bättre schans vinna högsta vinsten på lotto.

Om ngn kom o sade bevisligen motsatsen skulle nog tv 4 sluta med dessa sändingar. Således är man på sin vakt att inget sådant händer. för det handlar ju om att sälja reklamplatser. Stora pengar med i bilden. Den logiska slutsatsen säger sig själva ang dessa program. Är att det kommer inte gå kontrollera .

Andlighetn till ära.

Egge

piotrr
2010-08-02 23:41
#83

Det okända är inte uppgjort i förhand, mer än att en grupp människor försöker berätta för ett annan grupp människor vad den andra gruppen väldigt gärna vill tro på. Sedan klipps det.

För visst är det så att jag har sett i detta forum hård kritik när material har klippts, när Skeptikerpodden eller någon annan har film eller ljudinspelningar, att det då är oerhört viktigt att hela materialet görs tillgängligt för att (minns inte vem som påstod detta) man absolut inte kan lita på redigerat material.

Men Det Okända är klippt, hela tiden, och filmat i enskilda vinklar. Det är inte uppgjort. Det är upplagt och friserat.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Annons:
eggebanroth
2010-08-02 23:50
#84

#83

Jag personligen tittar inte det. För mig var det uppenbart vad det handlade om när jag kolladde det innan.

Att det skulle vara fejkat tror jag väl inte. Snarare är det så att det ska locka tv tittare.

Om man tänker en situation där en alkoholiserad man på barkbänken berättar hela livets historia o det det kunde bekräftas vetenskapligt oxå . Jag tor inte det hade varit värt ett programtid.

Man ska ha ett visst utseende som passar med i tv.n för det första.

Vem vill se en ful gubbe sittandes framför tv-kamera.

Så om man använder sunt förnuft , är det rimligtvis inte helt rent o äkta , utom i underhållningsyfte.

Tycker jag.

Horn
2010-08-02 23:59
#85

#71

Nej det är ingen hjälp alls, garanterar dig det ännu en gång :)

Klart det är hjälp. Ingen diskussion om det. TROR du att det skulle godkännas om det hade varit en riktig test typ Randis test? Inte en chans på kartan.

Är inte blind, jag förstår varför du tror att det är så. Men du har fel, det är inget du kan förstå innan du själv upplever det, vilket jag och många med mig har gjort så många gånger, som sagt… jag vet och du antar ;)

Du vet och jag vet. Inget snack om saken. Men du vägrar bara se det uppenbara. Inget konstigt med det. Du är ju troende

Horn
2010-08-03 00:01
#86

#73

Ni som har dessa antaganden, varför kontaktar ni inte produktionsbolaget och ber om att få vara med för att se själva hur inspelningarna går till? Då slipper ni fundera och anta, då får ni ju bevis på hur dom gör :)

Tyvärr lyssnar de inte på det örat. De vill göra "bra tv" som de kan sälja. varför ska de ta med kritiskt tänkande om det inte behövs för att sälja programmet?

eggebanroth
2010-08-03 00:05
#87

jag är inte skeptiker, men klarvaken.  Hur skulle det gåtillväga att komma med? Ordna en plats så kommer jag.

Jag är mer objektiv i mitt uttalande. Det behövs ingen Randi här.

Utan detta är ju en diskussion endast öppen för alla.

Elisabeth-J
2010-08-03 00:21
#88

#86 Menade att du kunde få vara med och se själv hur det går till när dom spelar in programmen och då först uttala dig om hur det fungerar med inspelning och huruvida mediumen får vetskap innan, om teamet ger ledtrådar osv. Ja tyvärr är det nog så att det är svårt att få vara med för det kan många ggr vara trångt ändå med alla som är med. Däremot har jag förklarat för dig hur det går till så det som du ser som uppenbart är inte sant. Har berättat och förklarat, självklart får du tro det du vill :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
tarantass
2014-08-01 17:01
#107

Cold reading är inte särskilt sannolik de gånger mediet häver ur sig sak efter sak i ett svep utan några tydliga reaktioner från andra som är i bild och i en och samma kameratagning. Såvida inte några utanför bild står och ger Tecken, och i så fall får man bedöma hur sannolikt det är att inte det skulle ha läckt ut på alla år.

Men en annan felkälla som man kan tänka sig när programledare, kamerateam och de boende är närvarande är förstås att mediet telepatiskt läser av vad de vet. Om man nu antar att det är möjligt, men är svårare om de man läser är längre bort rent geografiskt.

Å andra sidan: om man ska tro vad icke-"skeptiker" som verkar både sansade och insatta säger så är det väl ofta så att man inte riktigt vet vad som är vad. Kanske inte heller gränserna mellan "inom-" och "övernaturligt". 

Intuition är ju intuition. Den är inte exakt vetenskap och den ger sig heller inte ut för att vara det. Gjorde den det skulle vi inte behöva termen "intuition". Och vi har den alla i viss grad, men inte heller på det område vi brukar betrakta som "inomnaturligt" (känna av närståendes sinnesstämningar och sådant) är den ju exakt. Den ger varken exakta resultat eller går exakt att skilja från "cold reading" av kroppsspråk och minspel. 

Kanske det rentav är så att alla de olika delarna – även cold reading – behövs för bästa resultat? Och tänk då om det är likadant när det "övernaturliga" finns med?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2014-08-01 17:12
#108

Sedan om att det är kommersiell underhållnings-TV: visst är det det. Men även den kan vara mer eller mindre seriös. Hur dum eller oerfaren som helst kanske man inte kan förutsätta att publiken är i den kategori man siktar på utan att göra självmål. 

Det är också en fråga om de ansvarigas läggning och yrkesheder. Hur mycket de tål för att kunna fortsätta stå ut med sig själva. Man kan jämföra med lättsam underhållningsmusik eller något annat. Det lättsamma och kommersiella utesluter inte att det finns folk som är seriösa med det de gör. Det är liksom inte svart eller vitt. Men vilka gråtoner det är kan man inte förutsätta något om utan djupare undersökningar. 

Eller, i brist på sådana, att använda de förmågor man själv har – övernaturliga eller ej – till att försöka se och känna av inte bara vad personerna gör utan också hur de känns, ser ut i kroppsspråket, vad de avger för "vibbar" och så vidare. Även om slutsatserna bara blir provisoriska.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[ruwster]
2014-08-08 00:10
#109

nja det är inte uppgjort enligt mig.. Fick besök av Vendela (dock inte via tv-serien) och hon nämnde något som bara jag visste om, och min läkare.. Och det var ett missfall jag fick med min förre detta.  Min nuvarande man visste inte om det. Det blev lite problem mellan oss två för han blev besviken på mig (förståeligt).. Men jag har lärt mig en sak iallafall: 
Om man har skelett i garderoben så ska man inte kontakta medium och liknande personer!

tarantass
2014-08-08 13:13
#110

Tyvärr är vi människor så konstruerade att det är nästan omöjligt för oss att tro på annat än det vi själva har varit med om eller sådant som liknar det vi själva har varit med om.  Även när det gäller "normala" saker. Hela politiken, som den tyvärr ser ut, bygger ju på att folk inte respekterar varandras erfarenheter.

Så mycket mer då när det gäller "onormala" saker. Och om det dessutom skulle vara så att dessa saker finns, men fungerar på liknande sätt som känslor, precis som folk som sysslar med dem brukar hävda? Kräver en viss öppenhet för att man ens ska uppleva dem och hämmas av en kritisk inställning? Vilket då naturligtvis gör det svårt att testa dem också…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

alicia80
2014-08-10 12:32
#111

Jag kan också garantera att det inte är uppgjort då jag är mycket nära vän med ett av mediumen. Hon anländer som redan nämnts efter tv-teamets och programledaren varit där och har absolut ingen information om något innan. Hon säger själv att om hon hade fått veta något innan kan det förstöra. Och försvåra. Jag känner henne mycket väl .

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
kena10
2015-03-09 01:30
#117

Jag har inte läst alla kommentarerna här, men har alltid undrat varför de först blir intervjuade av Caroline Giertz om allt som hänt i huset och sedan åker Caroline och hämtar mediet vid tåget. Känns som att då har hon fått all information hon behöver och hinner säga det till mediet under bilresan.  Hoppas ju att det inte är fejkat, men har allt för lätt att tro det.

tarantass
2015-03-09 01:35
#118

Och om hon inte ens redovisade någon intervju skulle hon ju kunna göra den ändå, eller hur?

Det är helt enkelt ingen vetenskaplig undersökning. Men kanske du kan kontakta dem och fråga vad du vill veta?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[brinker]
2015-03-10 08:12
#119

Terry Evans är Bäst!

Av alla medium i den tv serien gillar jag honom mest, han känns 100% genuin! Har sett avsnitt med andra men föredrar att bara titta när han är med.

maria.johansson@applicon.se
#120

 Är det någon som vet om  Caroline Giertz som leder programmen är medium eller har någon typ av gåva?

Denna kommentar har tagits bort.
alicia80
2015-03-11 10:41
#122

Vet att Camilla kommer direkt från tåget varje gång och att Caroline brukar möta henne på stationen. Hon vet absolut ingenting innan. Hon har övat på mig och våra vänner innan och hon vill aldrig veta något innan. Ju mer hon vet desto mer stör de kanalen liksom.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Amandla
2015-03-11 11:52
#126

Några inlägg är borttagna, håll er till ämnet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Amandla
2015-03-11 12:32
#129

#128 Borttaget, läs skrivreglerna är du snäll, särskilt stycket som handlar om att det inte är tillåtet att ifrågasätta sajtens moderering!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: