Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 50932 ggr
Miza
9/4/09, 8:41 PM

Vem är svarta madam?

När jag gick i skolan så lekte många svarta madam. Man gick till en toalett, släckte ljuset och tittade på en spegel. Sen plötsligt började alla skrika. Jag förstog inte varför? Eftersom jag fick aldrig se svarta madam :P  Men vem är igentligen Svarta madam?

 :fundersam:

 MVH///Minna Salmela

Annons:
Choklad
9/4/09, 9:01 PM
#1

Det där gjorde mina barn också..det är nog mest som barn gör för att skrämma upp varandra. jag vet inte om det har någon grund i sig..hehe..men roligt har de…iallafall en av dem (barnen då)

U R us

[Kaninfluff]
9/4/09, 9:38 PM
#2

haha vi gjorde jämt så x)

simonela
9/4/09, 10:08 PM
#3

aldrig hört talas om =)

FannySofia
9/5/09, 12:42 AM
#4

Jag har inte prövat detta själv, men tror inte på att det finns någon "svarta madam". Leken går till så att man ska stå framför en spegel i ett mörkt rum, och säga en ramsa 3 gånger. Jag tror det är "Svarta Madam, Svarta Madam kom fram", eller något liknande.

Genom att agera på detta sätt, kan man enbart genom vilja få se något i spegeln. För hjärnan framkallar de bilder av de saker man vill se, och mörkret i sig bidrar också att det bildas en spänning.

Choklad
9/5/09, 1:32 AM
#5

jag tror att det det ungefär som när man spår i en kristallkula eller i vatten, man spår i speglar också….fast ungdomarna gör det på lek…Skrattande

U R us

[Jeremina]
9/5/09, 2:10 AM
#6

Vi gjorde det när jag växte upp och jag såg en svart dam många gånger. Hon försvann under ett antal år men dök upp igen när jag var i vuxen ålder.

Som barn trodde jag på vår lek men nu som vuxen och har fått det verifierat av min mentor i det mediala vet jag att min svarta madam var min mammasfarmor som är en skyddsängel åt mig!

Annons:
Eija
9/5/09, 2:17 AM
#7

Detta har jag inte gjort eller hört talas om….

Men däremot så har man ju provat oxå att titta i spegeln för att se antingen sin partner i framtiden eller sin värsta fiende…..har ju berättat om en rolig episod här tidigare i en tråd om just detta, som ni säkert kommer ihåg…

Men som sagt var har jag aldrig hört talas om leken om denna svarta madam….

[BigMama]
9/5/09, 3:16 AM
#8

Hihi,händelser jag glömt jag minns. Svarta madam lärde min ett år äldre granne mig. Just på en mörklagd toalett och stirrandes i en spegel. SÅg NADA. Men kul att tråden dök upp ur ett nostalgiskt perspektiv!

simonela
9/5/09, 8:48 AM
#9

#6 vilken fin historia :)

Anna-H-K
9/5/09, 10:26 AM
#10

Detta pysslade vi med i barndomen Hi hi..Jisses vad rädda alla blev! Man skulle gå in i ett skymt, mörkt rum(badrummet) Ställa säg framför spegeln & säga "Jag är inte rädd för Svarta madam"..Aaaa..

Så sprang alla ut till sist då man hade tänkt så intensivt på denna svartklädda kvinna tills att man såg henne i spegeln…Härligt att plocka fram dessa barndomsminnen Skrattande

Tack för det!      Kram Anna

[TrevorS]
9/5/09, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag forskade om Svarta Madam:

Svarta Madam kom fram.

under 1760-talet föddes Klara Drifvenbladh i en fattig familj, när hon växte upp blev hon anställd som piga på en stor herrgård. Hon hade jämt hjärtesorg då det bara hände tragiska saker runt henne, när hon var sex år dog henne sfar i lungsot bara några år senare dog hennes mor i en brand, de var de ända som fanns kvar för hon var ända barnet och hade ingen annan familjemedlem i liv.

Hon träffade en person vid namn Aleina som blev Klaras själsfrände som lärde henne om taro och astrologi som hon fortsatte med för att inte tänka på allt som hänt och den slitsamma arbetstiden, för om hon råkade göra något fel eller var bara en sekund för sent eller om någon olycka hände fick hon stryk.

Tillslut fick hon nog och sa till sig själv, nu får det bära eller brista, hon hade sparat ihop en slant från jobbet och sade upp sig och begav sig till en annan herrgård i Trångsund där hon genast blev populär, hon blev kallad och fick servera när de hade fina gäster och herrarna tyckte hon var vacker med det långa och svarta håret.

Efter en tid fick hon bättre betalt och även finare kläder och blev inkallad som en dam istället för piga och fick sitta bland herrskapet som hon även spådde med taro och astrologi som var inne på den här tiden.

De andra pigorna tyckte inte det var okey och blev avundsjuka och började sprida rykten om Klara om tarotkortleken, trolleri och häxkonst, och kallade henne för svarta madam. Efter en tid blev hon gravid och det blev svårt att hålla det hemligt, pigorna berättade för henne att hennes förälskelse väntade på henne så hon, sminkade och tog på sig det finaste hon hade (en svart klänning) och skyndade sig dit där de sa att han var, men det stämde inte, hon blev fastbynden med munkavel och misshandlad, de satte upp en spegel framför henne och sa att det var såhär hon skulle se ut innan hon dog efter det skulle hon bara slutat att kämpa och försökt ta sig loss, de trodde hennes själ gick in i spegeln, det blev tre bloddroppar på den de blev så rädda och band fast henne vid ett ankare och kastades överbord.

På herrgården går hon fortfarande igen och det sägs att om man säger svarta madam, svara madam kom fram och stänkte tre gånger med vatten på en spegel skulle hon visa sig.

Det man ser när man kollar i spegeln och ser henne är som hon såg ut innan hon blev uppbunden så det är bara en bild av henne, hon ville bara visa sin historia.

Jag var 16 år när jag målade den här bilden på henne. Min text, fakta kommer från kyrkobok, registrering, antekningar och några brev som fanns kopierade i Trångsund

[TrevorS]
9/5/09, 11:00 AM
#12

Haha hon har inga ögonbryn. Ja jag kan inte måla om bilden har inte kvar pappret, bara denna bild, roligt jag snublade över en gammal backup-skiva i morse faktiskt och hittade bilden. =)

Anna-H-K
9/5/09, 11:52 AM
#13

Tack Trevor Kyss Bilden du ritat visar ju en snäll & god kvinna tycker jag Flört

Kram Anna

Annons:
[TrevorS]
9/5/09, 12:01 PM
#14

#13. Det var så lite så, historian är rätt nedtystad och den kom upp i 2 brev och en dagbok (dagboken försvann under 1980, det dök upp en kopia 1994 på ett bibliotek i sthlm och nu är den försvunnen igen). Men breven finns kvar och där står det klart och tydligt att de mådde dåligt över att de dränkte henne. Historian fick de fram genom en dagbok där en av de andra pigorna skrivit:

"Den häxan fick en gåva av herrar i frack, ack det skulle vart ja"

Ja hon hade skrivit med f istället för v och liknande.

Men nu vet ni historien tycker den ska komma tillbaka igen så tråkgit att många pratar om henne men inte vet något om henne skulle vilja skriva en bok men saknar förmycket information skulle i för sig ta kontakt med någon medial som kunde hjälpa mig att skriva kanske vore något.

[TrevorS]
9/5/09, 12:04 PM
#15

#13. Som sagt bilden är inte så jättefin men så såg hon ut när jag såg henne senast, var då 13 år. Jag var aldrig rädd vi gjorde detta i skolan, jag var en ända som stod kvar och kollade på henne hon spännande att kolla på men fattar inte varför hon bara står still, minns att hon blinkade.

Varför är folk så rädda för henne? Hon vill bara berätta historian, tycker inte man ska be henne att komma dit om man ska skrika och springa därifrån bara för man är nyfiken! Hon fällde även en tår.

Vad är det för kläder hon hade på sig? Någon som vet något om medaljongen? någon medial här?

Anna-H-K
9/5/09, 12:06 PM
#16

#14 Trevligt att du har planer på en bok…Tror du e en nyfiken & drivande kille på många plan så det skulle säkert gå toppenbra för dig Glad Att skriva en bok om "Det okända" med lite olika "fenomen" inom detta område är ju något som många skulle ta del av & vilja läsa!

Lycka till & kram till dig!

[TrevorS]
9/5/09, 12:08 PM
#17

#16. Måste berätta att vi skulle skriva om historier som hänt i Sverige i skolan. Jag fick sämsta betyg då hon påstod att man inte kunde skriva om "andar i speglar" det är ingenting som finns, tråkgit att lärare ska säga att spöken inte finns.

Bappho
9/5/09, 12:20 PM
#18

#11 Visste inte att tarotkort användes i Sverige på 1700 talet. Hur vanligt kan det ha varit? Intressant.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Anna-H-K
9/5/09, 12:24 PM
#19

#17 Din lärare var säkert nyfiken men kanske lite rädd samtidigt! En del tycker ju också att det är rena "galenskapen" men det är bara att stå på sig…men lättare sagt än gjort när man är barn kanske..Obestämd

[TrevorS]
9/5/09, 12:26 PM
#20

#18. Det skulle tydligen varit vanligt i frankrike, hon skulle fått franska kläder efter herrarna som hälsade på reste runt mycket, hennes vän Aleina lärde Klara att tyda korten. Vad jag inte fick fram men tror är att Aleina inte var svensk utan kom ifrån Frankrike att hon var en av vad herrarna drog dit (en prostituerad kvinna som en gick i giftemål med)

Taro 1700-tal:

http://www.fuweiguidance.com/html/tarot.html

Annons:
Ghosthunter
9/5/09, 12:51 PM
#21

Tack Trevor…..väldigt intressant historia om Svarta madam Glad

/Fredrik

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[TrevorS]
9/5/09, 1:09 PM
#22

Jag hade gärna skrivit en artikel om henne här men tror inte folk är så jätteintresserade, tror folk vill tro henne och se henne som något övernaturligt och att hon bara finns i spegeln, tror ingen vill veta historian bakom henne.

Därför den är rätt nedtystad, inte många som pratar om den. tycker det är tråkigt i för sig för hon var en intressant kvinna. =)

[TrevorS]
9/5/09, 1:12 PM
#23

Hittade två sidor om henne via google, men inget mer:

http://www.paranormal.nu/trangsund.htm

http://hem.bredband.net/b405210/news/20021101.html

De bekräftar lite vad jag skrivit, men jag har mycket längre och detaljerad historia då jag under en period fick tag i några sidor som var kopierade av dagboken. =)

Ghosthunter
9/5/09, 1:15 PM
#24

Ja, vem vet?….Jag är iallafall mycket intresserad av historia och historiska människoröden.

/Fredrik

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[TrevorS]
9/5/09, 1:29 PM
#25

#24. De skulle fiskat upp henne och kallat henne för "okänd" när vet jag inte och inte av vilka heller kan inte heller säga att det är sant då jag inte hittat dokumenterat denna händelse, Kanske leta på bibliotek, tråkgit mycket står i böcker och inte i datorn.

Jinaum
9/5/09, 1:46 PM
#26

Det är ju USAs motsvarighet till bloody mary. Samma historia i princip. Skvätta vatten på spegeln och upprepa sig 3 gånger. En del säger ju att det är otur att säga svarta madam 3 gånger utan att ha en spegel framför sig för att hon blir arg på att man kallar och inte kan visa sig.

Dock är jag lärd att det man ser i spegeln är ingen mer än sig själv. Står man till räckligt länge så vänjer sig ögonen lite vid mörkret och man ser sig själv i spegeln även om inte tydligt. Bara som någon svart person. Dessutom är ju blicken intensivt spänd mot spegeln i princip. Testade för en massa år sedan å jag fick det till att stämma, men vem vet. Var nog inte ens 13 då i och för sig och allmänt ignorant mot andra sidan. Trodde absolut inte på det vad jag kommer ihåg. Men kanske Madam var och hälsade på trotts allt.

[TrevorS]
9/5/09, 1:49 PM
#27

#26. Bloody mary? Försökte inte hon göra England Katolskt igen och avrättades, det var väl Mary of England inte USA?

[

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_I_av_England

](http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_I_av_England)

Det där med spegel med henne tror jag inte riktigt på låter konstigt däremot finns "Mary Worth" som skulle finnas i spegeln om man ropade hennes namn om jag inte minns helt fel.

Annons:
[TrevorS]
9/5/09, 1:54 PM
#28

Mary Worth har ni på bild här, hon levde på 1900-talet

http://www.slv.vic.gov.au/pictoria/b/2/9/im/b29709.jpg

här är flera bilder samma fotograf tagit:

May and Mina Moore photographer.

[TrevorS]
9/5/09, 1:57 PM
#29

Jag påstår nu inte att jag har rätt, men har läst på just de här personerna då jag är grymt intresserad, många bara pratar och historierna ändras, jag har försökt forska fram så långt bakåt i tiden jag kan för att få tag i bra fakta som man kan lita på.

Många gör en höna av en fjäder tyvärr.

Jinaum
9/5/09, 2:03 PM
#30

Är bara lärd så. Finns en film som heter bloody mary som är mycket lik berättelsen du berättade. Vad jag fått höra från usa så är det i princip samma. Men skall vara samma rituall i alla fall med vis skillnad att man antingen skvätter vatten eller skriver sitt namn på spegeln. Har inte forskat eller liknande så jag vet antagligen ingenting om de :) Är bara vad jag fått höra öron vägen. Mitt intresse har mer varit alkemi historia.

[TrevorS]
9/5/09, 2:10 PM
#31

#30. Kanske det, men om det är drottningen du pratar om blev hon halshuggen och inte dränkt, att hon skulle visa sig i spegel har jag läst på någon sida men de har blandat ihop menne med Mary Worth som dog av en annan anledning, den spegelanden kom de väl på under 1930-1940-talet om jag inte minns helt fel?

Svarta Madame började de se redan efter hennes död, de slog sönder spegeln då de trodde sig se henne i spegeln, därefter trodde de att hon flydde spegeln och kunde visa sig i alla speglar, de började se henne i herrgården lite överallt, hon ska tydligen sitta och sminka sig i ett utav rummen, sedan gå runt lite överallt sedan har jag inte upplevt det. Däremot sett henne .

[TrevorS]
9/5/09, 2:11 PM
#32

#30. Kanske det, men om det är drottningen du pratar om blev hon halshuggen och inte dränkt, att hon skulle visa sig i spegel har jag läst på någon sida men de har blandat ihop menne med Mary Worth som dog av en annan anledning, den spegelanden kom de väl på under 1930-1940-talet om jag inte minns helt fel?

Svarta Madame började de se redan efter hennes död, de slog sönder spegeln då de trodde sig se henne i spegeln, därefter trodde de att hon flydde spegeln och kunde visa sig i alla speglar, de började se henne i herrgården lite överallt, hon ska tydligen sitta och sminka sig i ett utav rummen, sedan gå runt lite överallt sedan har jag inte upplevt det. Däremot sett henne .

Bappho
9/5/09, 2:16 PM
#33

#26 Att se in i en spegel är samma teknik man använder vid kristallskådning, svarta speglar och liknande. Det används vid orakel, kommunikation med andra sidan och liknande.

Tittar man på en speglande yta i mörkret så bildas det en hinna/dimma någonstans mellan ögat och den reflekterande ytan. Efter ett tag börjar man se bilder som rör sig. Om detta bara är hjärnspöken eller verkliga andar kan väl diskuteras, men bilderna kommer om man prövar ett tag :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[TrevorS]
9/5/09, 2:18 PM
#34

#33. Man använder den tekniken för att se tillbaka i tiden också, man får fokusera på vad man vill se förr i tiden, det är en version så kan man också meditera, självhypnos också. =)

Sedan tror jag yngre är mer mottagliga för just energier och de lättare ser, när de gör detta i vuxen ålder har energierna blivit mindre. (min uppfattning, rätta mig om jag har fel)

Annons:
Jinaum
9/5/09, 2:26 PM
#35

#31 nej vad jag fått höra från amerikanska vänner så var det ingen drottning utan någon som skulle få oäkting till barn. Jag kommer inte ihåg om hon därnktes eller inte men hon slogs upp rejält å man fångade henne i en spegel. Är ju en lek för dem jag känner å jag betvivlar att jag skall ta så himla starkt på sanning om de där. Men ja.

Var därför jag syftade på att de verkade samma som svarta madam bara att denna kvinna skulle vara från cowboy tid ungefär om man säger så. Var därför jag reflekterade. Kanske har fel :)

[TrevorS]
9/5/09, 2:35 PM
#36

#35. Men bloddy mary kallades en drottning för att hon försökte göra england katolskt igen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_I_av_England

Skickar länken igen så du kan läsa om henne. Sedan finns det den andra tjejen som jag också skrev om som dyker upp i spegeln, men det är inte i USA utan i England hon också bodde.

Svenska Svarta Madame finns det lite information om som går att bekräffta att hon fanns, sedan finns det liknande i andra kulturer som också går att bekräfta, tror det finns flera som man kan kan få fram i spegeln, som hon sa här uppe om man kollar länge på en spegel så ser man bilder, samma sak med kristallkula och liknande.

Jinaum
9/5/09, 3:43 PM
#37

Kanske är en blandning då. Men leken kallas bloody mary. Som usas eller englands motsvarighet till svarta madam.

[TrevorS]
9/5/09, 3:59 PM
#38

Men vet att de har en i texas en dam som visar sig i en spegel i en trappa men inte så påläst så jag vet inte historian bakom det hela det är just på ett gammalt hotel

Jinaum
9/5/09, 4:13 PM
#39

mycket möjligt. Eller så är det bara svarta madam i ett namn de tyckte passa? *asg* ingen aning. Men lite lustigt att leken heter så när den inte har anknyttning till bloody mary.

[TrevorS]
9/5/09, 4:40 PM
#40

Har du läst det jag skrivit finns till och med en målad bild på henne jag gjorde som ungdom när jag såg henne. Även historian bakom henne så jag tror inte det är samma finns nog flera olika sorters historier det finns black lady in the mirrow också det finns många olika tror inte det är samma person.

Ghosthunter
9/5/09, 6:00 PM
#41

Det är nåt mystiskt med speglar i allmänhet. Det finns medium och parapsykologer som påstår att en spegel kan fungera som en portal mellan denna sidan och den andliga sidan. Även i sagornas värld förekommer magiska speglar. Jag ska göra en spökjakt imorgon i ett känt spökhus som jag har besökt ett antal gånger förr. Där finns en gammal spegel, kanske ända från 1700-talet som är mysko. Det är många som påstår att om du tittar in i spegeln så förvandlas dina ansiktsdrag och ett annat ansikte syns. Jag har inte varit med om det ännu, men jag ska ta en extra titt på den spegeln imorgon. Lutar väl mest åt att det är en skröna, men det skulle ändå inte förvåna mig p.g.a att huset är så jättemycket hemsökt.

/Fredrik

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[TrevorS]
9/5/09, 6:03 PM
#42

Man måste vara rätt öppen för att få kontakt och se..:)

de lever inte som vi gör utan lever på energi ver ifrån oss bland annat..:)

Saga85
9/5/09, 6:04 PM
#43

Även "Mary Worth" kallas Bloody Mary, och "leken" samt historierna påminner om vår svenska "Svarta Madam".

http://en.wikipedia.org/wiki/Bloody_Mary_(folklore)

http://www.snopes.com/horrors/ghosts/bloodymary.asp

Ghosthunter
9/5/09, 6:21 PM
#44

Jo, jag vet Trevor. Jag är öppen och har varit med om många paranormala händelser. Dom tar också energi från el, varm luft, vatten o.s.v. Har varit med om att dom drar ur energi från batterier några gånger.

/Fredrik Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[TrevorS]
9/5/09, 6:34 PM
#45

men tror personligen inte det är samma dam men vem vet kanske är påhitt men bloody mary är inte lik svaeta madame

Jinaum
9/5/09, 7:08 PM
#46

#43 då kanske jag inte var helt ute å snurrade ändå.

Miza
9/5/09, 8:27 PM
#47

Tack för berättelsen. Nu vet jag det Flört

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: