Annons:
Etikettfoton
Läst 12018 ggr
tarotlasse
12/11/09, 7:47 PM

Alla dessa damm bilder här kommer ngt annat.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi är så vana att folk lägge rin bilder här inne som dom tror det är Orber men ytterst sällsynt att vi får ser några Orber på bild här inne. det rör sig om damm bilder och ljus reflexer.

Orber ser helt annorlunda ut dom är riktigt stora  och klara inte dom här halvgenomskinliga bilder vi är vana vid att se.

Dom håller i sig längre stunder så tar man en rad bilder under flera minuter så kan man se orben på alla bilder.

Jag har set bildserier där olika bilder tagits i olika vinklar under 20 minuter och där man kan se orben under alla bilder.

Jag tänkte visa 2 bilder som togs på mig och en vän efter en storseans i Gävle som jag höll.

Här är det ngt helt annat en damm.

Håll till godo här är första bilden.

Annons:
Ghosthunter
12/11/09, 7:50 PM
#1

Tarotlasse - Ja, så ska de äkta Orbena se ut. Ljusstarka och "fasta"Glad

/Fredrik

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

tarotlasse
12/11/09, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här kommer nästa bild eftersom jag är foto tekniker i grunden.

Så tittade jag runt i lokalen vad som kunde orsaka detta och efter lampor som kunde störa.

Så flyttade vi oss ett par meter till et ställe där inte ngn lampa eller övrigt skulle kunna ge ngn reflex plus att jag kollade så inte fotografen höll fingret framför kameran.

Men fick samma ljus fenomen på denna bild.

Efter denna så tog vi ytterligare en bild på samma plats men denna gången blev bilden normal.

Lasse

Ghosthunter
12/11/09, 7:58 PM
#3

Men syntes den inte i verkligheten?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

tarotlasse
12/11/09, 9:02 PM
#4

Nej det gjorde den inte.

Jag kunde inte se den rent fysiskt men ser inte alltid rent fysiskt heller.

Inte alla som ser andevärlden rent fysiskt även om ne del kan göra detta så är det vanligaste att man ser andevärlden med sin inre syn ungefär som man drömmer.

Men att andevärlden var närvarande var det inget tvivel om.

Var många som gav sig till känna under seansen.

Lasse

Jane-Lyzell
12/11/09, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Härlligt Lasse

Här kommer en liknande fast mindre- från vår medeltidsfest under medlemsveckan;.) På Ramsbergsgården! Jag sitter precis under den!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

JILE
12/12/09, 1:15 AM
#6

Oj det kan man kalla orb. GladÄr det energier eller vad är det egentligen?

Annons:
[kvasthilda1972]
12/12/09, 12:10 PM
#7

Vad skönt att ni hjälper oss att reda ut begreppen Orber! jag trodde själv att Orber var lite halvgenomskinliga runda former men nu vet jag hur en riktig orb ser ut.! Tack tarotlasse och jane!!!!

Magi-cat
12/12/09, 12:11 PM
#8

NU börjar det bli intressant! Flört

Sådana där bilder som man alltid trott var misslyckade och att "äsch nu kom det in ljus i kameran" och så….

Hittade för en tid sedan misslyckade bilder från mitt dop (long time ago) som mina föräldrar sorterat bort men stoppade undan för att de inte kunde slänga dem ändå…..liknande ljusbollar som på era bilder på allihop……ska leta reda på dem igen tror jag…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marina2
12/12/09, 12:13 PM
#9

Så härligt att se! Tack Lasse och Jane.

Zariah
12/12/09, 1:08 PM
#10

#5 Den bilden känner jag igen.:-)

Det var stora Orber på dina bilder Lasse.:-)

Eija
12/12/09, 1:36 PM
#11

Håller med de andra, va bra att man får äntligen se något som skall föreställa en orb….det har ju varit så diffust när man inte har  sett hur en orb skall se ut egentligen….

Så alla mina kort med bilder som jag har trott varit Orber, får jag nu förkasta helt enkelt och inse att det bara är damm även om det var utomhus o korten tagna i en serie, så var det med det……Tungan ute….

kram/Eija

Magi-cat
12/12/09, 2:16 PM
#12

#11 varför förkasta, Eija? Foten i munnen Sista ordet är väl inte sagt ännu, och bara för att man får till sig mer kunskap betyder inte att den är komplett och slutgiltig. FlörtSkrattande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
12/12/09, 2:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10 vist är det du som är fotografen - vill ni ha orb bilder be Lotta fota - hon har potensialer för andefoto:-))))

Här kommer ett till som Lotta fotat hos oss - samma plats(vår källare magazinet) där orberna är ljusare sk ande energi för att kunna manefistera sig - kanske dessa fasta jusbollar är många redan manefisterade tunna bollar tillsammans i enehet - vad vet vi - så Eija släng inte dina foton………………

pst ser ni damen som sitter i gamaldagskläder i stolen!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[rore]
12/12/09, 3:34 PM
#14

#13

Oj,, JA!Förvånad

Jag såg henne  och kände mig alldeles tagen,,,,, Obestämd

Bilden käns starkt inom mig.

Aldrig sett något liknande..

eggebanroth
12/12/09, 4:29 PM
#15

Häftigt säger jag bara !! Roligt se riktiga orbbfoton.

Eija
12/12/09, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#12 och #13….jag kastar inte fotona, utan mena att jag lägger detta bara på is att det var Orber som jag trodde förut….skrev kanske lite dumt…..

Jane på detta kort ser man ju hur bra som helst denna lilla gumma som sitter där med ett huckle på huvudet….häftigt!!!…fast dessa Orber är lite snarlika dom som jag hade fått på bilderna mina…..har haft denna bild här förut men lägger upp den igen så ni kan se….detta var på min 50 årsfest, och det var maskerad som tema, om ni tycker att någon ser konstig ut i klädseln…..

kram till er allihopa

Eija

[Puppan]
12/12/09, 5:45 PM
#17

#13 O ja, jag ser mer än bara kvinnan som sitter i stolen.

JILE
12/12/09, 9:34 PM
#18

Vad intressant, ser en gumma med huckle och lite stor näsa.

Jane-Lyzell
12/12/09, 9:47 PM
#19

#16 Jaa du om vi exakt viste - men kanske är det andeljus som är början till någon ande som vill manefestera sig - eller fukt eller dam - ja vad vet vi! så länge det är enstaka Orber lite här o där - är det svårt att säga - men om de samlas till en andemanefestation är det något annat!

Men fortsätt fota och be dom visa sig - så får ni se vad som händerSkrattande.

#17 jo man kan nog se lite mer saker:-)

Kram JaNE

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ghosthunter
12/12/09, 10:03 PM
#20

Jane - Visst är Orber ett Tecken på manifestation..men det som är på bilden är typiskt dammpartiklar. Sorry att jag låter negativ, men det ser ut som damm!

/FredrikGlad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
tarotlasse
12/12/09, 10:30 PM
#21

Ja bilden i Inlägg 13 är typisk bild för damm och fukt partiklar.

Dessa bilder är väldigt lätta att tillverka själva- Bara att skaka en filt och ta en bild med blixt så får man alla dessa effekter.

Man kan även få fram dessa effekter genom att ta en sprayflaska och med det finaste vatten strilet så det blir som en vatten dimma så kan man även få dessa effekter och då med fantastiska färger i dom.

Lasse

Zariah
12/12/09, 10:45 PM
#22

 #13 Tack Jane för att du tycker jag har potential för andefoto.:-)

Elisabeth-J
12/13/09, 12:08 AM
#23

Tack för att ni visar riktiga orb-bilder!

Zariah, du borde bli andefotograf nu Kyss

Kramar

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

chik
12/13/09, 10:56 AM
#24

God dagens på er!!

Taratolasse..Vad säger att du vet bäst??

O vad har du o berätta om dina bilder.

För mig så är dom helt döda..

Intresant o få höra vad som du ser.

Jane.Säger det samma till dig.-Vad är det som säger att ni har rätt!!!

Så Elisabeth!!Då kan du berätta vad som visas i dom här kiktiga orberna..

Skall bli så intresant..

Tackar på förhand.Lena…..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hyacint1
12/13/09, 11:28 AM
#25

SkrattandeTack för inslaget Lasse, det förklarar vad det var jag såg i höstas när jag var och fick medialrådgivning hos en tjej. Hon hade kontakt, vi hade suttit och pratat en bra stund. Plötsligt ser jag ett vitt klot mycket likt en ordinär stor snöboll som kommer farande i luften inomhus, jag blev alldeles stum. Jag trodde först att jag såg i syner, men förstod att det måste ha varit någon form av energi Jag har också trott att Orber är små runda genomskinliga prickar men det var det alltså inte så fel men kan ha. Nu vat jag bättreSkrattande

Lilj-an
12/13/09, 12:29 PM
#26

Ingen kan säga att den ena eller den andra orben är riktig/fel…. Orber är inte stöpta efter samma mått … de kan absolut se ut på olika sätt .

triobios
12/13/09, 12:52 PM
#27

#26

Ja men kan man få exakt samma resultat i kontrollerade tester så kan man dra slutsatsen att det är damm (eller annat) man pratar om.

De vanliga bilderna som dyker upp här kan jag utan problem replikera på fem minuter. De biler som TarotLasse med flera andra har lagt upp kan jag inte göra det med. Jag vet faktiskt inte vad det är men jag tror inte att det är något övernaturligt förrän jag har sett bevisen och jag tror att de har en naturlig förklaring de med.

Men det hör egentligen inte hit, de vanligaste "orberna" som visas här är kan göras om av vem som helst med en digitalkamera med blixt och en tröja eller filt.

Skulle jag spekulera så skulle jag säga att TarotLasses mfl bilder är bra mycket mer "äkta" än de vanliga dåliga bilderna som dyker upp i trådar lite här och där, sedan får man väl tro va man vill.

Annons:
[Woozy]
12/13/09, 2:18 PM
#28

Det finns flera "sorters" Orber och därmed flera olika bilder på de. (nu menar jag Orber som innehåller "energi").

Woozy

eggebanroth
12/13/09, 2:56 PM
#29

Ja kära venner vem kan säga vad som är vad? det flesta orb" bilderna här är bara damm. Har testat detta eftersom jag håller på med fotografering. En del bilder här på tråden kan inte jag förklara. Antar att det är riktiga ande foton. Det konstiga är att man inte helt vetenskapligt kan bevisa ngt överhuvudtaget när det gäller anden.  Är det så att det ens tro som skapar fenomenet äkta orb ? bara undrar..

Egge

Mirjami-78
12/13/09, 3:14 PM
#30

Väldigt intressant att se dessa bilder. Ja vad som är orb eller inte kan jag inte svara på för kan inget om när det gäller Orber.

När vi hade min pappas begravning så tog vi bilder. På en bild som var tagen på kistan inne i kyrkan fanns det två runda ringar över. Ja dessa skulle jag jag säga var Orber, men jag vet inte vad det var egentligen Men lite underligt tycket jag. Det var två "orber" som gick i varandra.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

eggebanroth
12/13/09, 3:18 PM
#31

Pia jag fick gåshud när jag läste detta. Du säger det var två, om det inte reflektion från ljustage ,dår är det verkligen en andlig Tecken.

[Woozy]
12/13/09, 3:25 PM
#32

Det underlättar en hel del om man kan se Orber med blotta ögat, och/alternativt ha de på film. Ett tag så kunde jag se Orber med blotta ögat, men den sista tiden så har jag ej kunnat det, förutom ett ytterst fåtal ggr. Varför jag ej kan det nu vet nog bara "de". Sen när man fick det bekräftat på en hel del olika videosnuttar som är filmat här gjorde saken än mer förbryllat (då orberna tycktes ha viss "personlighet").

Men det finns som sagt olika sorters Orber, och då antagligen olika "personligheter" oxå. Ju mer man "vet", ju mer knepigt blir det att försöka förstå.

Woozy

Jane-Lyzell
12/13/09, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#20 och 21 Nej detta är inte damm eller fukt - då skulle alla bilder bli lika dana de som togs före eller efter ser inte sådana ut och man kan tydligt se hur energin skapar sig - lägger in några fler som togs i samma veva av Lotta - så kan ni avgöra själv! Hoppas det är ok lotta?

Till chic vill jag säga - Det har du rätt i men jag har studerat dessa fenomen under många och långa år! och kan skilja rätt bra på toma Orber och andeorber - det finns många olika former av Orber - det finns energiorber med som endast skapas vid energi utövande - så kanske våra Orber är energi som lossnar ifrån vår egen aura - den kanske släpper gamal energi emot ny - vad vet vi - en teori så god som någon annan! - skulle isådana fall förklara ett o annatSkrattande

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
12/13/09, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Här kommer nästa bild…….

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
12/13/09, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

O nästa…..

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
12/13/09, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

o en till……. med en person ståendes i mitten(ingen ande)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Zariah
12/13/09, 5:27 PM
#37

#23 Jag ska fortsätta fota så får vi se om några andar visar sig.:-) Kram  

#33 Ja det är okej Jane.:-)

Jane-Lyzell
12/13/09, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

sista…. (ingen ande i mittenGlad)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
12/13/09, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#37 Kanon - be att dom ska visa sig andevännerna innan du fotarSkrattande

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Zariah
12/13/09, 5:35 PM
#40

#39 Det ska jag göra.:-) Kram Lotta

eggebanroth
12/13/09, 7:00 PM
#41

Sorry men jag uppfattar det som damm, utom den sista. Förklaringen att bilderna innan blev utan "orber" håller inte.

Annons:
Ghosthunter
12/13/09, 7:41 PM
#42

Den sista är mycket bra.

eggebanrot - Det kan bero på hur lång tid i mellan tagningarna. Tar man bilder i snabb följd och bara vissa av bilderna innehåller Orber, så är det lite skumt.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Denna kommentar har tagits bort.
Mirjami-78
12/13/09, 8:28 PM
#44

#31 Jag vet inte som sagt vad det var men det var inget jag som kunde se med blotta ögat, utan det detta kunde jag enbart se på bilden.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

tarotlasse
12/13/09, 8:52 PM
#45

#37

Denna bild är ju helt annorlunda en dom andra du visar upp här som är tagit i er källare.

Vi gjorde fotografiska expriment för ett patr år sedan där vi dels  skakade en filt och dels sprayade vattendimma   och dom ser exakt ut som bilderna 34-38.

Så dessa bilder går att tillverka jätte lätt och typiska damm och vattenpartikelbilder.

Dessa bilder är identiska med dina bilder Jane.

När du besöker Anders på tisdag så be honom att visa bilderna  för han har allihop på sin dator så förstår du vad jag menar.

Lasse

Kristall47
12/13/09, 9:40 PM
#46

Exakt såna Orber som Jane visar på sina bilder har jag sett irl. och då är det minsann inget damm eller fukt som kommer farande.

De starkt lysande tror jag är andra väsen som t.ex. änglar

Fukt och dammpartiklar ser lite annorlunda ut, de är ofta kantiga också.

JILE
12/13/09, 10:34 PM
#47

Ja det kan vara svårt att svara på vad som är  Orber och vilka som inte är det.

Jag tycker annars att det ser ut som man har blåst på en utblommad maskros :-)) skämtåsido.

Kram Jile

eggebanroth
12/13/09, 11:33 PM
#48

Man kan ju tro vad man vill. Men jag kollar gärna, för att utesluta vanlig fenomen. Om man lyssnar vad fack folket säger ,så  är det ett faktum som Lasse säger, hur oerhörd lätt det uppstår orb fenomen, det är inga andar. Det utesluter inte att det fins äkta fenomen oxå.

Annons:
tarotlasse
12/13/09, 11:48 PM
#49

#48

Helt rätt det existerar Orb fenomen och det tom forskas om det.

Jag har även träffat dom som forskar om dessa orb bilder och det rör sig om helt andra saker en dessa vanliga damm bilder som vi får se här inne.

Som sagt vad så prova själva det är jätte enkelt att tillverka dessa bilder själv.

Ta en filt kudde eller liknande skaka filten eller slå i kudden  och ta en bild på ca 1 meters avstånd och vips så har ni dessa bilder.
Jag tror inte du kan få fram dessa andar genom att skaka en filt elller slå i en kudde utan det är damm som visas.

Ta även och prova dänk flaskan  ställ in den på den finaste strålen så att det bildas en vatten dimma och ta en bild i gen och vips så får ni dessa Orber igen men då med jätte härliga färger.

Plus om ni förstorar upp dessa bilder så kan ni se hur bländaren i optiken reflekteras i dessa Orber. Bländarn ser man alltid i reflexer så det är en helt naturlig förklaring till dessa bilder.

Men sedan sp finns det ju Orber som fastnar på bilder helt fantastiska bilder helt olikt detta.

Jag är inte helt borta inom detta jag är dels utbildad fototekniker och vet mycket väl vad som är en ljus reflex eller inte.

Sedan är jag utbildat medium och tror på andevärlden men även om man är medium så måste man ju kunna vara logisk och skeptisk till dessa fenomen.

Lasse

Kristall47
12/14/09, 9:51 AM
#50

Mitt inlägg handlade om att ha sett Orber irl. De som jag har sett komma är stora, minst 40 cm i diam.

Jag har även sett dessa på foto naturligtvis och jag vill påstå att de ser lika ut som på Janes bilder.

Ghosthunter
12/14/09, 10:38 AM
#51

#48 Ja precis, det ena behöver ju inte utesluta det andra!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Woozy]
12/14/09, 12:55 PM
#52

Vore rätt intressant å se en film filmad med IR i denna källare…

Woozy

Jane-Lyzell
12/14/09, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

#45 Jag har sett dom bilderna och håller inte med dig:-) de är innehålslösa och endast dam eller vatten som du säger - men i dessa ser du en energi vilket du inte ser i era experiment:-)

ska be få titta på dem igen i morgon - så ska jag gämföra nogare!

#52 Du är välkomen att utföra experiment i vår källare om du villFlört

Kanske skönast emot sommaren, br br br!

sen lägger jag in detta som jag skrev i en av de andra orb trådarna;

Ja vad vet vi - vi tror det är andeorber med ens guider eller nära o kära - Mary Karadja är ett sekelskiftet medium som målade dessa Orber som förde själarna till andevärlden - men fina är dom:-)

Lägger ut en bild som hon gjort om just dessa obs, detta var redan slutet 1800-talet början 1900-talet:-)

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

eggebanroth
12/14/09, 3:22 PM
#54

Ja det är Jul snart , vi säger att det är andefoton alla.

Jane-Lyzell
12/16/09, 6:24 PM
#55

Lasse

Har kollat nu det är inte samma orb typer som i mina foton som de som ni gjorde:-)

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
12/16/09, 6:24 PM
#56

Lasse

Har kollat nu det är inte samma orb typer som i mina foton som de som ni gjorde:-)

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Felicula
12/16/09, 8:23 PM
#57

#12, #16 #34 m.fl Det ni visar är tyvärr bara damm eller andra partiklar i luften som blixten har träffat. Om ni hade tagit samma bild med en blixt som går att slå i taket istället för rakt fram hade detta inte synts. Sorgligt att behöva slå ned på något, men jag kan för mycket om foto, det är partiklar. Testa att fota någon gång på gymnastik, tyngdlyftning eller klättring, så kommer ni att få exakt samma fenomen garanterat, av all krita (magnesium) som används i dessa sporter och som flyger i luften.

capodeicapi
12/17/09, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

#57 Visst är det så, utom trådskaparens bilder. Där är det inte damm eller vattendroppar, utan en glödlampa som hålls 10-15cm framför kameran.

Ny som jag är på forumet hade jag egentligen tänkt skriva om min första seans igår.Men jag blev upprörd när ett "certifirat medium" lägger ut uppenbart fejkade bilder på Orber. Eftersom jag är fotograf har lite kunskap som jag kan dela med mig av.

Det tydligaste beviset för att de är fejk är faktiskt är att Lasse påstår att han inte såg ljusfenomenent. Kringer orben finns en mycket kraftig kromatisk aberration. Detta är ett optiskt fenomen. Ljus med olika våglängd bryts olika i glas och en gul/lila färgförskjutning ses i bilder med skarp kontrast. Läs mer om kromatisk aberration här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kromatisk_aberration. Om Lasse nu verkligen inte såg orben innebär det att ljuset den utstrålar ligger i en våglängd utanför vårt synliga spektrum. Ljus på dessa våglängder bryts inte på samma sätt som vanligt ljus. Ljuset på bilden bryts helt normalt, dvs även Lasse såg ljuset. Sen finns det saker i bilden som bara kan förklaras av en ljuskälla snett framför kameran. Reflexen i muggen, det kalla ljuset som faller över männen, kraftigaste till vänster.

Man kan rada upp hur mycket bevis som helst att bilderna är fejk, men istället roade jag mig med att skapa en egen orb-bild. Den här är från mitt badrum. Kanske är det en ande som gillar när jag duschar????

capodeicapi
12/17/09, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

#57 Visst är det så, utom trådskaparens bilder. Där är det inte damm eller vattendroppar, utan en glödlampa som hålls 10-15cm framför kameran.

Ny som jag är på forumet hade jag egentligen tänkt skriva om min första seans igår.Men jag blev upprörd när ett "certifirat medium" lägger ut uppenbart fejkade bilder på Orber. Eftersom jag är fotograf har lite kunskap som jag kan dela med mig av.

Det tydligaste beviset för att de är fejk är faktiskt är att Lasse påstår att han inte såg ljusfenomenent. Kringer orben finns en mycket kraftig kromatisk aberration. Detta är ett optiskt fenomen. Ljus med olika våglängd bryts olika i glas och en gul/lila färgförskjutning ses i bilder med skarp kontrast. Läs mer om kromatisk aberration här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kromatisk_aberration. Om Lasse nu verkligen inte såg orben innebär det att ljuset den utstrålar ligger i en våglängd utanför vårt synliga spektrum. Ljus på dessa våglängder bryts inte på samma sätt som vanligt ljus. Ljuset på bilden bryts helt normalt, dvs även Lasse såg ljuset. Sen finns det saker i bilden som bara kan förklaras av en ljuskälla snett framför kameran. Reflexen i muggen, det kalla ljuset som faller över männen, kraftigaste till vänster.

Man kan rada upp hur mycket bevis som helst att bilderna är fejk, men istället roade jag mig med att skapa en egen orb-bild. Den här är från mitt badrum. Kanske är det en ande som gillar när jag duschar????

capodeicapi
12/17/09, 9:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

och här är en till bild på glödlamps-orben

Magi-cat
12/17/09, 10:08 AM
#61

#59 intressant redogörelse om ljus…

betyder det du skriver att om man inte ser orben med ögat så syns den inte heller på bild? Hur ska då en orb se ut för at vara äkta?

(anklagelserna om fejk lägger jag mig inte i, Lasse har säkert en del att säga där…)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

capodeicapi
12/17/09, 11:04 AM
#62

#61 Nej det jag säger inte. Det jag säger är på Lasses två bilder ovan är det så.

Annons:
Kristall47
12/17/09, 12:09 PM
#63

Jag skulle vilja lägga mig i ytterligare en gång. Om vi bortser från trådskaparens bilder och alla övriga bilder som visats här i olika trådar så vill jag åter upplysa om att jag sett Orber i verkligheten. Vill nämna särskillt en som var minst 30-40 cm i diam. Den visade sig i uppskattningsvis 1 minut. Den såg ut exakt som på Janes foton, man ser energin i den sas. hur energin pulserar.

Olika ljusfenomen ser jag dagligen allt från vitt till blått ljus. även små "ljusstjärnor" som glimmar till, på mig och andra, som går genom väggen mm.

Hade ingen chans att fota den eftersom den dök upp utan förvarning.

Felicula
12/17/09, 12:49 PM
#64

Det kan ju inte vara så att folk har varit omedvetna om Orber innan fotografin uppfanns och blev såpass bra att den klarade av bilder med glödlampor eller damm i blixtljus osv. Man måste ha sett Orber på 1700-talet t.ex. också. Alltså måste det gå att se dem med blotta ögat. Att man sen kanske inte alltid är uppmärksam och missar ngot som kommer med på en bild, det är en annan sak. Då tycker jag att det är mer intressant med ljud som man fångar med någon slags inspelning, eftersom det går att köra det genom diverse program och få fram mer information ur det. Jag har försökt sitta och filma först en "före" film hemma, sen mediterar jag, tänder ljus och rökelse och filmar igen och ber högt om att få med något på filmen som jag inte kan uppfatta med mina sinnen direkt i rummet. Ännu har det inte funkat, men kanske att trägen vinner (jag ber alltid att det ska komma någon som är ljus och god, att någon av mina egna hjälpare eller skyddsängel ska stå för manifestationen så att det inte blir några tråkigheter).

tarotlasse
12/17/09, 2:21 PM
#65

#58

Ja du inte är dessa bilder en fejk  det kan 35 personer som var med på storseansen intyga.

Inte ngn glödlampa här inte.

Jag är själv fotograf och utbildad fototeknuiker och förstår vad du menar men inte alls ngn fejk med dessa bilder.

För att undvika att det skulle vara ngn lampa eller som i denna lokal ljusrör.

Så flyttade vi oss och bad fotografen ta ytterliggare  en bild i helt annan vinkel men fenomet kom även med på denna bild.  Den tredje bilden som togs där fanns inte detta ljus fenomen med.

Lasse

capodeicapi
12/17/09, 3:46 PM
#66

#65 men du måste hålla med om att min glödlampsorb är fototekniskt sett identiskt med dina bilder. Och det är bara tre personer närvarande i rummet.

Jag har svårt att tro att det skulle vara så enkelt att kopiera en bild av en äkta orb. Så som de beskrivs på detta forum så innehåller de färg, struktur, rörelse.

Lägg upp en liknande bild där man ser hela orben istället då ser man att det inte är en artificiell ljus källa.

Till er andra; har ni bra bilder så vill jag gärna se dem i orginal. Skicka PM så tar vi kontakt. Jag tycker detta är jätteintressant :-)

Själv har jag inte lyckats fånga någon orb på bild, men jag har ej gett upp.

xinluo
12/17/09, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Hur förklarar ni denna bild?

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

xinluo
12/17/09, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Här får ni se en bild till…

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

xinluo
12/17/09, 5:56 PM
#69

Bilderna togs av min dotter en månad innan hon dog och två månader efter min pappas död.

Bilderna är tagna mot solen

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Annons:
Ghosthunter
12/17/09, 5:57 PM
#70

xinluo…..hmm…jag kan förstå att man börjar undra var det är för något när solen kommer fram i detta land! Tungan uteSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

xinluo
12/17/09, 6:33 PM
#71

#70 Nu var det inte direkt det jag tänkte på när jag lade in bilderna Skrattande men solen har vi inte sett så mycket av den sista tiden.

Jag tänkte mer på bilden #67 ovanför solen

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Jane-Lyzell
12/17/09, 6:43 PM
#72

#66 ta en titt i inlägg 39!

#67  fotot är rakt in i den största energikälla vi känner till - solen!

inte konstigt det blir denna effekt likt de energier vi fångar som Orber - energikälla som energikälla - även då glödlampor som någon fotat här!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
xinluo
12/17/09, 7:20 PM
#74

Hej Jane…men hur förklarar man ansiktet som syns ovanför solen?

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Jane-Lyzell
12/17/09, 7:30 PM
#75

#74 någon du känner igen? annars kan det ju vara en guide till din dotter:-))

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Woozy]
12/17/09, 7:44 PM
#76

xinluo

Det finns nog ingen vettig förklaring (om bilderna är äkta).

Vem ska veta och kunna förklara?

MVH

Woozy

Annons:
capodeicapi
12/17/09, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Hej xinluo!

Det är hjärnan som spelar dig ett spratt. Den är väldigt bra på att hitta kända former och mönster i kaos.

Om man spegelvänder bilden så syns plötsligt inget ansikte. Om du spegel vänder ett porträtt av ett riktigt ansikte, så ser du fortfarand ett ansikte.

xinluo
12/17/09, 10:14 PM
#78

#75 ja jag känner igen ansiktet Jane Skrattande och det är det som gör bilden så stark för mig.

#76 Bilden är äkta.

#77 Ansiktet är lika tydligt på den spegelvända bilden.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Kristall47
12/17/09, 10:20 PM
#79

#78 KramOskyldig från mig! För mig en fantastisk bild!

Jane-Lyzell
12/17/09, 10:22 PM
#80

#78 dåså då vet du vemSkrattande ta det till ditt hjärta!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Zariah
12/17/09, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Här kommer en bild. :-)

capodeicapi
12/17/09, 10:38 PM
#82

#78 Intressant! På den spegelvända bilden ser jag bara vanliga moln.

Somliga säger att hur man upplever något beror på vilken hjärnhalva som är dominant.

Kolla in denna animationen: http://scienceblogs.com/neurophilosophy/0,,5693171,00.gif

Roterar hon medsols eller motsols?

För mig roterar hon medsols, men om jag tittar vid sidan av byter hon riktning. Andra är tvärsäkra på att hon roterar motsols. spooky!

[Woozy]
12/18/09, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Fotade denna bild igår med mobilen. Enligt mig en energi-orb alla gånger.

Woozy

Annons:
capodeicapi
12/18/09, 2:39 PM
#84

#83 Ännu en dammbild enligt mig. Stäng av blixten och prova igen.

Ghosthunter
12/18/09, 4:44 PM
#85

Woozy - Vet inte riktigt…..men Guinnies skylten tror jag på..haha! Cool

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Woozy]
12/18/09, 5:13 PM
#86

#84

Glöm att det är en damm-bild.

Kolla slutartiden + att jag hade takfläkten på.

#85

Det är en stor orb (skylten) Glad

Woozy

Ghosthunter
12/18/09, 7:28 PM
#87

Woozy - vad kan man köpa såna Orber? Skrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Woozy]
12/18/09, 10:22 PM
#88

#87

Vet ej.. -fick den för många år sedan. Den har hängt i en krog här i V-ås för ett antal år sedan.. Cool

Woozy

Zariah
12/19/09, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Fotade det här på Ramsbergsgården. :-)

Ghosthunter
12/19/09, 10:03 AM
#90

Woozy - ok tack…..den är hur fin som helst…det är nog inte lätt då att få tag i en sån?! Cool

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Woozy]
12/19/09, 12:06 PM
#91

#90

Jag ska paxa den åt dig den dagen jag är less på skylten..  Flört

Oskyldig

Woozy

Magi-cat
12/19/09, 12:41 PM
#92

zariah, den var riktigt fin! Syns ett ansikte i den också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kristall47
12/19/09, 2:08 PM
#93

#89 Toppenfin, man ser energin i den!Flört Detta kallar jag för orb!

chik
12/20/09, 9:48 AM
#94

Mitt inlägg nr 24.

Tarato Lasse. Jane. Elisabeth.

Varför har jag inte fått något svar.????

Tycker det är lågt av er.

TL.Skriver ju bara lååånga inlägg…Om vad du tycker..

För det kan ni ju inte förnäka.Att i detta ämne är det ingen som vet..

Sen må det vara hur mycket romaner som hälst.Men det är vad skrivbänten tycker.

Så jag vill se att ni svarar.Tycker inte det är för mycket begärt..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Jane-Lyzell
12/20/09, 12:05 PM
#95

chic! jag har svarat dig i inlägg 33

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

capodeicapi
12/20/09, 12:11 PM
#96

#86 woozy, du får försöka lura någon annan. ingen ide´att försöka med en fotograf. En blixt har VÄLDIGT kort brinntid så slutartid spelar ingen roll.

Sen rör ju takfläkten upp en massa damm så det är ju inte konstigt att du får nått på bild.

Tillsist, varför tar du en bild snett upp i taket (med stativ till och med?). Verkar som enda vettiga anledningen till bilden verkar vara att fota just damm.

Som sagt, stäng av blixten, och lyckas du få Orber på bild då, så kan du lägga upp bilderna här för då blir det intressant. Lycka till.

[Woozy]
12/20/09, 12:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

#96

ska du vara fotograf?  he he (kunde inte låta bli att skratta, sry).

Du verkar tydligen ha en dålig dag, så därför så ska jag vara snäll Cool

Fråga: hur får man en mobil-telefon att sitta fast på ett stativ? Anledningen till att jag fotade "uppåt" är att jag låg i soffan och testade mobilen!. Tror du verkligen att en slutartid på 1/20 sekund och med takfläkt på inte skulle ha skapat rörelseoskärpa om det vore damm????

Jag har en hel del filmsnuttar med Orber i denna lägenheten (hel del fotografier oxå för den delen). Vad är det för nåt på filmerna då - fluga med pannlampa? Du vill att jag ska fota utan blixt?? Om du är utbildat fotograf så borde du veta bättre tycker jag.

Den här bilden är tagen med system-kamera. är det damm nu med?

Woozy

Annons:
[Woozy]
12/20/09, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

#96

Kolla damm-masken Tyst

Woozy

[Woozy]
12/20/09, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

[Woozy]
12/20/09, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

[Woozy]
12/20/09, 12:37 PM
#101

bilderna ska vara 99, 98, 100 för att få rätt ordning!.

(bilderna är skärmdumpar från en film inspelad här med web-cam).

Woozy

Zariah
12/20/09, 12:41 PM
#102

Intressanta bilder Woozy.Där ser man en orb i rörelse. :-)

[Woozy]
12/20/09, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

kolla dammkornet!

Woozy

[Woozy]
12/20/09, 12:47 PM
#104

#102

Hej..

Jag vet inte riktigt vad det är för "namn" på det som lyser. Lysmask är det enda vettiga jag kan komma på.. vill du se filmen så PM:a mig din email så ska du få se filmen med "lysmasken".

Woozy

Annons:
Zariah
12/20/09, 12:56 PM
#105

#104 Hej. Ja jag vill gärna se filmen så jag ska pm:a nu. :-)

/Lotta

[Woozy]
12/20/09, 1:19 PM
#106

#105

Du har nu fått några filmsnuttar. Alla utom "lysmasken" är inspelad med IR-kamera.

Woozy

(kommentera gärna filmsnuttarna) Flört

tarotlasse
12/20/09, 1:20 PM
#107

#24

Jag hade missat din fråga  det är ju många inlägg här inne.

Inget som säger att jag vet bäst.

Men jag har nog mer erfarenhet av detta med Orber en dom flesta här inne.

Dels är jag fototekniker och vet hur reflexer och annat ser ut jag kan se när  bländarringen lyser igenom i vissa av dessa Orber vilket är typiskt för reflexer.

Dels så har jag varit på föreläsningar om detta med Orber och träffat dom forskare som just specialiscerat sig på detta med Orber.

Det finns riktigt intresanta bildr på just detta med Orber men dom är riktigt sällsynta och inte alls det som för det mesta visas här inne.

Lasse

[Woozy]
12/20/09, 1:22 PM
#108

#107

Hej

Hur menar du med mer erfarenhet än de flesta angående Orber?

Vad har du för erfarenhet? *nyfiken*

MVH

Woozy

Zariah
12/20/09, 1:28 PM
#109

#106 Ja tack för dom.:-) Speciellt filmen med lysmasken var intressant och lysmasken den for ju iväg i rummet. Var rädd om den filmen och tack för att du skickade den så jag fick se.:-)

/Lotta

[Woozy]
12/20/09, 1:29 PM
#110

#109

Jodå jag är rädd om filmerna. -har de på två st olika hårddiskar + han som äger IR-kameran har de på minst en hårddisk.

Woozy

Talisker
12/20/09, 3:12 PM
#111

Bra gjort Woozy dina bilder är de enda jag ser som trovärdiga hitills.

därmed inte sagt att ni andra har fejkat för det tror jag inte ni gjort medvetet det har bara blivit så på foto

Annons:
capodeicapi
12/20/09, 4:00 PM
#112

#97 Nu börjar du bli lite ohövlig. Jag har inte en aning om vad du har för skrotkameror. Det såg ut som du använt någon form av stöd men det är irrelevant.

1) Det blir inte rörelseoskärpa när du har blixt. pga brinntiden.

2) Bilden från badrummet ser ut som gegga på linsen.

3) övriga bilder är av så fruktansvärd dåligt kvalitet så det är om möjligt att se vad det är.

4) Har inte en susning om vad det är för IR-kamera du använt. Men uppenbart är att den har belysning. Då får du samma effekt som med blixt. dvs  damm far förbi linsen ur fokus och denna effekt uppstår. Du kan kasta filmen.

5) Bilden i #103, jo det ser ut som en hand, men bilden har fruktansvärt dåligt kvalitet. Vore det verkligen en hand där, skulle det inte gå att se. Jag gissar att det är en takfläkt som syns uppe till höger??? man kan inte så noga veta. skulle tomten stå mitt i bild skulle det inte heller gå att se.

Om du verkligen vill fånga något spännande på bild, så skaffa riktig utrustning, använd ej blixt/belysning, använd ej jpeg-format eller andra komprimerade format. använd RAW-format och låg iso. Det är alltid bättre att bearbeta bilden efteråt datorn istället för att skruva iso, för då slipper man komrimeringsalgoritmer som förstör rådatat. lycka till

[Woozy]
12/20/09, 10:26 PM
#113

#112

Skrotkameror?

Det är väl ändå den som är bakom kameran som tar bilderna eller?

Så du tror inte det kan bli rörelseoskärpa om man använder blixt???

-hoppas du inte har studielån med tanke på dina kommentarer. Gegga på linsen?? -seriöst??? Tror du inte jag kollar linsen innan jag fotar? (det är ganska märkligt att alla andra bilder som fotades den här dagen vid samma tillfälle saknar "gegga").

Fråga: Är det mingelbilder du brukar fotografera????

GOD JUL

Woozy

[Woozy]
12/20/09, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

#112

Den här bilden tog jag alldeles nyss med BLIXT och jag rörde på kameran (mobilen)… -och ändå så är slutartiden snabbare nu (1/31 mot 1/20 på andra bilden).

(no comments)

Woozy

Sofiae
12/20/09, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Jag vet inte mer än ni andra vad som är orb eller inte, mycket är säkert damm. Jag har testat att skaka en filt när jag fotade, visst blev det vita prickar av det, särskilt lysande var de inte.

Jag lägger in en bild som jag har visat här förr, vad anser ni om den? Jag tror då inte det är ett dammkorn.

Kristall47
12/20/09, 11:08 PM
#116

#115 Jättefin orb Sofiae, Inget dammkorn där inte!Flört

Zariah
12/20/09, 11:11 PM
#117

#115 Jag håller med Kristall47. Det är en fin orb. :-) Det ser ut som ett ansikte i den.

chik
12/20/09, 11:15 PM
#118

Sofiae..Du!!

Det är en så fin hund i den.Tycker det ser ut som en golden..Den är så söt.Man ser tydligt huvudet på den..Fin.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
Sofiae
12/20/09, 11:39 PM
#119

Jag ser också ett hundansikte i den. Det är så likt  flickans hund, en vit Jack Russel.  Den levde då, men en vecka senare fick de besked om att hon hade en obotlig ögonsjukdom och Trillan gick till de sälla jaktmarkerna ett år senare. Mycket sörjd av sin lillmatte.

chik
12/20/09, 11:57 PM
#120

Sofiae..Det är en jack Russel.Man ser ansiktet så himla tydligt o den är så himla söt.o ser lite full i fan ut.Om man kan säga så..

Lena.P är jag i verkliga livet.

capodeicapi
12/21/09, 12:48 AM
#121

#113 LOL. undra varför tv:n är skarp men tv-bilden är suddig.

Snälla, hjälp mig någon förklara för woozy hur en blixt fungerar.

capodeicapi
12/21/09, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Här är en bild på hur en orb ska se ut.  klar och fina färger.

inga blixtar. inga gklödlampor i hörnet. inget skräp på linsen, inget brus eller annat skräp. bara en enkel skarp bild i naturligt ljus.

[mia-38]
12/21/09, 8:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Denna då? Är detta en Orb?

Ghosthunter
12/21/09, 10:29 AM
#124

Jag har sett Woozy´s filmer med de s.k "lysmaskarna" (vortex) och dom är garanterat äkta..inget tvivel om det!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Woozy]
12/21/09, 12:10 PM
#125

#121

Ge upp nu..

Jag håller inte på med fuffens.. Varför skulle jag?

MVH

Woozy

Annons:
[Woozy]
12/21/09, 12:21 PM
#126

FÖR ATT HÖJA STÄMNINGEN LITE Cool

(saxat från humorsajten).

Tomtetro

Det var en vacker vinterkväll. En man var ute i skogen och joggade, han sprang fram mot en glänta, och där tyckte han sig se jultomten. Han joggade sakta fram för att se efter ordentligt, och det är mycket riktigt jultomten som står där.

- Men se Tomten, sa mannen, jag trodde inte att du fanns!

- Jodå, jag finns, sa tomten, men det är ju inte meningen att folk ska få syn på mig så här när det inte är julafton, så om du lovar att inte säga nåt så ska du få önska dig tre saker.

- Självklart, sa mannen. Jag lovar att inte säga nåt, men kan jag verkligen önska precis vad jag vill?

- Ja, sa tomten, önska du så får vi se vad jag kan göra.

- Då vill jag ha en riktigt dyr och häftig sportbil, sa mannen.

- Ja, det är enkelt, nu står den i ditt garage där hemma, sa tomten.

- Och så vill jag ha massor av pengar, riktigt snuskigt rik vill jag bli, sa mannen.

- OK, ditt bankkonto är obegränsat från och med nu, sa tomten

- Och så vill jag ha en ung söt och villig blondin, sa mannen.

- Oj då, sa tomten. Det blir värre det. Jag kan försöka ordna det, men då måste jag be dig om en gentjänst.

- Ja, det är inga problem, sa mannen, jag gör vad som helst!

- Då skulle jag vilja sätta på dig, sa tomten.

Ja, vad f-n, det kan det vara värt, tänker mannen, och ställer upp sig mot en trädstam och drar ner joggingbyxorna, och tomten sätter på honom av hjärtans lust.

När han precis är färdig lutar han sig fram mot mannens öra och frågar:
- Hur gammal sa du att du var?

- 42 år, svarar mannen

- Och tror på tomten?

__________________________________________________________________

GladGladGlad

God Jul alla

MVH

Woozy

Ghosthunter
12/21/09, 6:15 PM
#127

Woozy - hahahahahahahahahaSkrattande

God Jul på dig!!

/Fredrik

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Woozy]
12/21/09, 6:25 PM
#128

#127

Tack och God Jul själv till alla.

Woozy

capodeicapi
12/21/09, 7:46 PM
#129

#125 Jag tror inte du manipulerar dina bilder/filmer. Har aldrig påstått det. Där emot saknar du kunskaper om hur en kamera fungerar. Vilket leder till bilder som du tror fångat övernaturliga ting. Det är uppenbart att du inte vill veta hur dessa bilder blir till så vi släpper det.

Om dina bilder ger dig något och det är kul att fotografera så fortsätt med det. Det är ju det viktigaste.

God jul på dig själv!

Capo

[Woozy]
12/21/09, 7:56 PM
#130

#129

Seriöst, tror du inte jag vet hur en kamera fungerar? Du trodde ju att jag hade både stativ till min yuppie och gegga på linsen till system-kameran. Flört

Woozy

Talisker
12/21/09, 9:02 PM
#131

#122 På vilket sätt tycker du att din orbbild är bättre man ser ju den knappt.

varför jag tycker Woozys bilder är de enda äkta är för att de ser ut som de Orber jag själv sett inte fotat.

rörelseoskärpa påverkas av slutartiden oavsett blixt eller inte

capodeicapi
12/21/09, 9:28 PM
#132

#131 Min orbbild är tagen i skuggan i naturligt dagsljus. Dvs det finns ingen blixt som kan ge dammorbs eller sol som kan ge reflexer. Orben har en annan färgtemperatur än omgivningen vilken tyder på att den ger i från sig eget ljus. Orben skimrar i färger som inte finns i de ljuskällor i omgivningen(vilken är svårt att se på webbbilden då den är kraftig förminskad). Tillsist är det uppenbart att bilden inte är arrangerad. jmf tarrotlasses bilder överst.

Annons:
chik
12/21/09, 10:10 PM
#133

capo!!Kan du ringa in..För jag ser ingen..O det som jag ser har jag ju fått lära mig inte är någon orb..

Mia..Din bild ser jag en dam i som har ett lite ovanligt.-Ansiktsform.o ett väldigt starkt färg på läppstiftet

wozy..Ha.haaaaa..

God jul.

O så kan la vi försöka o respektera varandra…Vi är ju här för o delge o lära av varandra..Eller??

Har jag fel i det med??

Lena trög!!

Lena.P är jag i verkliga livet.

capodeicapi
12/21/09, 10:29 PM
#134

#133 Jag hittade inte orginalfilen Gråter. men jag ringade orben i kopian från webben.plus en liten som knappt syns på kopian

Skall lägga ut utsnitt av orginalfilen istället, för där syns färg o form tydligt i båda. måste bara leta lite först bland mina backuper.

capodeicapi
12/21/09, 10:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

glömde filen

capodeicapi
12/21/09, 10:50 PM
#136

Det visar sig att jag lyckats skriva över originalet med webb-kopian och ingen backup finns. Jag har alltså inget original att visa upp så ni kan bortse från den här bilden.

Det kommer fler bilder på orbs som inte är damm, glödlampor, gegga eller reflexer.

eggebanroth
12/21/09, 11:35 PM
#137

återigen ,man ser det man vill se. Eller psyket bestämmer det. Hur som helst är det så uppenbart, hur vi ser från vår egen synvinkel. Detta gör att man bromsar eller sätter stopp för den andliga utvecklingen.

Vänligen Egge

chik
12/22/09, 12:05 AM
#138

capo.Det var dom jag såg..O det har jag ju fått lära mig är inte ORB..Fast jag tror nog det är mer Energi en vissa andra glödlampor..O jag har ju bara gått i lära hoss Gabriell..

Egge..Vad menar du med ditt kluriga medelande..Är du också ett Utbildat Medium??????

Lena.P är jag i verkliga livet.

tarotlasse
12/22/09, 3:26 AM
#139

Sist när vi diskuterade detta med orb bilder ande kontra damm.

Så gjorde jag ett inlägg där om varför är dessa orb bilder så vanliga på  folks privata sex foto ?

Beror det på att andevärlden är väldigt intreserade av att vi har sex. Eller beror det på att sovrummet är det ställe där det är mest damm i.

Nu har jag jobbat på fotolabb och där får man se både det ena och andra av folks bilder.

Eller gå in på en av kontakt sajterna där folk lägger in sina egna sängkammarbilder  och avgör själva är detta ande bilder eller är det damm bilder.

Gick själv in på en av dessa sajter innan i kväll och 7 av 10 av dessa bilder inehöll stora och tydliga Orber av dessa halvgenomskinnliga Orber som folk anser vara Orber här inne.

Funderade ett tag på att kopiera en del av dessa bilder och lägga in här inne men det skulle väl inte uppskattas så väl antar jag.

Nu önskar jag er en riktigt trevlig jul och ett gott nytt år.

För nu försvinner jag från datorn ett tag och firar jul.

Lasse

Annons:
eggebanroth
12/22/09, 1:01 PM
#140

Jag menar att man inte ska bli fast på att tro allt  för mycket, på att just MINA Orber är dem som är äkta. Det här med utbildad medium eller inte har inte med detta att göra. Snarare min känslighet o förståelse via erfarenhet av livet.       Om man vill tro på saker o ting är det väl helt ok. Men andra ska inter behöva tro att alla sk Orber är andar. Innan pratade man om ektoplasma.    Nu är tränden att försöka folk tro på ngt som faktiskt inte alltid är sant.  Olika typer av bollar som man filmat.  Resultatatet kommer bli besvikenhet  ellr ngt som tar kraft ifrån en. Det blir senare kanske tomhetskänsla för man kan inte kontrollera det verkliga.

 När det gäller utbildning. Ger den inte nyckeln till det vi kallar bla andar. Den visdommen kommer inifån, den får man som en gåva när man föds. Precis som andra färdigheter.  Det sociala livet i olika sammanhang påverkar med,  redan i barnaåldern.         Tja ,visst kan man lära sig spela piano oavsett om man har musikalitet eller inte.  Men det är inte alltid helt äktä. Det som är äkta är det vackra som ger kraft, hopp till andra. 

 Även om det handlar om att jaget som ska synas o ha ett  värde. Vilket naturligtvis fins.  Är det sanniligt vilseledande tro på att dammbilderna skulle vara ngt heligt. Det ger mig inte trovärdighet.

[Woozy]
12/22/09, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Alla bilder innehåller brus, oavsett om man har en Hasselblad H3DII-50  eller en "CaNikon" a lá dyyyyr. Än en gång så avgörs rörelseoskärpa (så som #131 sa) på slutartid och inget annat! (vilket jag förklarade när jag visade bilderna som är tagna via mobilen). Det finns ingen anledning för mig att sitta här och skicka in bilder som jag vill är nån form utav ande-energi, utan jag kollar mkt nogrant igenom de bilder jag skickar upp (efter "analys" av de och bedömning etc).

Det finns nog ingen som fotograferar äkta energi-orber till 100% av alla bilder som tas. Självklart så förekommer damm i luften, fukt i luften, naturliga reflexer, damm på sensorn, skit på linsen etc etc etc. Kanske 99.999% av alla "orb-bilder" är ej äkta "energi-orber", men att utgå ifrån det och anklaga folk för medvetet "fusk" är lika idiotiskt som det borgarna gör just nu med vårat land, dvs anklaga nästintill alla sjuka för fusk (för att mindre än 3% enligt ny utredning fuskar med sjukdom etc), eller att alla invandrare skulle vara "bovar" för att en liten del av befolkningen kanske inte följer lagen till punkt och pricka!.

Gällandes mina bilder så har jag ganska mkt "erfarenhet" av Orber (visuellt och fysiskt, ja antagligen även psykiskt). Eftersom jag och andra i denna lägenhet har sett "live" Orber, fotat Orber, filmat Orber, sett blommor gunga till när orb passerat etc etc så vet jag iaf att det inte är damm till 100% som fastnat i "linsen". Även med ovanstående "erfarenhet" så är säkerligen kanske mina bilder oxå "naturlig orsak" till väldigt stor procent, men den procenten skickar jag inte upp på forum precis.

Däremot att det förekommer misstag av mig, fel "bedömningar" etc etc är ju självklart. -jag är ju inte mer än människa och gör precis lika mkt "fel" som många andra människor. Däremot så brukar jag inte förkasta alla bilder som läggs upp på forumet, vilket "vissa" personer verkar ha ganska lätt för att göra (inga namn nämda, inga glömda).

När det gäller "orber" som fastnat på film (och andra saker) är inte lika lätt att skylla på damm. Några ggr så har jag tagit skärmdump av filmerna (skärmdump = bild) och då så hux flux så har det tydligen blivit damm eftersom de nu är på "bild" etc etc etc.

Helt 100% ärligt så tror jag de flesta här inne inte medvetet "fuskar" med orb-bilder utan jag tror väldigt många här inne har viss "erfarenhet" av det paranormala och förknippar vissa orb-bilder till vissa händelser etc. Ett exempel är när jag förut fotade "orber" på måfå och garderobsdörren öppnades. På bilden som jag hade turen att ta i rätt ögonblick syns det tre st Orber. Eftersom jag då hade sett dörren öppnas och det "fastnade" Orber på bild så blir ju sammanhanget ganska solklart. (iaf för mig, vilket är det viktigaste).

Här ser ni bilden jag pratade om i exemplet ovan. (tredje orben är i glipan högt upp och syns knappt).

Givetvis så är denna bilden inte redigerad på nåt, och EXIF är givetvis kvar. (för att folk ska kunna se info).

MVH

Woozy

Edit: är det inte en liten orb bredvid den stora? -såg det först nu.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
capodeicapi
1/21/10, 1:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

#141 Träget håller du den här diskussion.

Angående brus. Visst alla kameror har brus, men en bra systemkamera har VÄLDIGT mycket mindre brus än tex mobilkameror. en skillnad till är att enkla kameror har inbyggd bildbehandling som automatiskt lägger på skärpa, färg och kontrast. Denna bildbehandlig ökar bruset i bilden. I "night mode" försöker kamerorna dessutom göra bilden ljusar vilket adderar mängder med brus. Om man skall vara seriös skall man därför bara använda systemkameror på lågt iso och göra efterbehandling i datorn i stället.

Angående rörelseoskärpa så har du fel. Både slutartid och blixt påverkar. Se bilden som illustrerar detta. Mannen är belyst av blixten och blir därför skarp. Elden avger eget ljus vilket lyser genom hela exponeringen och därför får elden rörelseoskärpa. På dammbilder blir där för dammkornen "skarpa"(dvs rund blobb) då det inte lyser själva. Något i omgivningen kan dock bli oskarp om det 1) avger eget ljus 2) inte belyses av blixten.

Notera att det finns bilder när insekter fastnat och blir oskarpa trots blixt. tex inlägg #5. I detta fall räcker inte blixtens korta brinntid att frysa insekten till en rund "orb". Insekten rör sig för snabbt.

Jag tror inte heller många medvetet fejkar bilder här, där emot är det uppenbart att många saknar kunskap om hur en kamera fungerar och förstår därför inte varför det dyker upp Orber på bilderna.

Angående filmer kan du få samma orbeffekter av damm som stillbilder, om du har någon form av belysning. IR eller vanlig spelar ingen roll.

Till sist så har inte kameror några magiska egenskaper. Den kan inte se saker som du inte ser.  Orber du ser med blotta ögat, syns också på bild. Och tvärtom, ser du ingen orb i rummet kan det inte bli någon orb på bilden heller. Så när du fotar på måfå utan att se Orber, men de dyker upp på bilderna, då kan du vara säker på att det är damm.

JohanP
1/21/10, 2:30 AM
#145

Det är förmodligen en nagel/ett finger som är ivägen och lyses upp. Kan vara något annat också, såklart, som en lock (hårstrå) eller annat framför.

En kamera tar helt enkelt bild på något som finns där - är det inte synligt för ögat så är det en sorts artefakt som uppstått.

capodeicapi
1/21/10, 2:47 AM
#146

#145 vilken bild syftar du på?

Annons:
JohanP
1/21/10, 2:11 PM
#147

#146 De två allra första ifrån tarotlasse.

capodeicapi
1/21/10, 8:01 PM
#148

#147 Min bedömning är att den kraftiga kromatiska aberationen och störningarna från ströljuset, tyder på att det är en starkljuskälla alldeles bredvid linsen, tex en glödlampa. Se hur jag fått samma orbeffekt i inlägg #59 och #60.

JohanP
1/21/10, 8:21 PM
#149

Capo - vet inte vad som hände med mitt inlägg. Men jag svarar din fråga igen, som också tagits bort av någon anledning - min post var menad till tarotlasses bilder.

Tarzan88
1/21/10, 11:54 PM
#150

# 3 ska inte en orb kunna ses med blotta ögat??

Ghosthunter
1/22/10, 11:04 AM
#151

Tarzan - bara ibland, när energin blir tillräckligt stark!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
tarotlasse
1/22/10, 2:51 PM
#155

#148

Nej det fannsinte ngn stark glödlampa i närheten det var lysrörs belysning i denna lokal där seansen skedde.

Är du uppmärksam och tittar på bilden så kan du även se att bilderna är tagna på olika platser.

Jag själv är utbildad fototekniker och jobbat med bilder i snart 30 år.

Så när jag såg bilden så bad jag fotografen ta ytterligare en bild  och då flyttade vi oss ett par meter och då tittade jag även så att fotografen inte hade sina fingrar i vägen vilket var min första tanke.

Men så var inte fallet.

Typiskt för Orb bilder är att man kan ta flera bilder i följd och få med samma fenomen.

Jag har sett en bildserie på över 20 bilder där man fotograferat ett starkt ljussken och det  har kommit med på samtliga bilder och även i olika vinklar.

Helt annat en dom här halvgenomskinnliga damm bilder som man kan tillverka själv.

Lasse

Denna kommentar har tagits bort.
eggebanroth
1/22/10, 3:48 PM
#157

Det är sant Lasse  , det du skriver.

"Din orb" kan jag faktisk inte förklara.

Även om det liknar en glödlampa.

[Woozy]
1/22/10, 4:05 PM
#158

Hade det varit en glödlampa på bilden så hade det väl synats som en reflex/spegling i ansiktet?? Bild 1 borde ha givit lite skugga av Lasses näsa om det nu var en glödlampa???. Tittar man på Lasses "höga hårfäste" så ser man att takets lampreflexer är olika på de två bilderna.

Varför finns det inte skugga bakom hans hand/kaffekopp om det vore en glödlampa som lyser?? Även guldringen borde ha reflex om det var en glödlampa. Däremot så förstår jag inte varför inte blixtens ljus syns i fönstret på bild 1 (där "glödlampans" sken borde synas oxå).

Om bilden inte är redigerad så finns det inte med på världskartan att det där är en glödlampa what so ever.

MVH

Woozy

JohanP
1/22/10, 4:32 PM
#159

Det där med skuggor är ju inte sant då det finns en lampa i taket också.

Jag tror mer på att det är ett finger ivägen för linsen som helt enkelt lyses upp lite. Det eller en hårlock etc. Skulle också kunna vara fel på linsen i sig.

unauthorized
1/22/10, 4:37 PM
#160

Jag tror mer på en lampa. Objektet har tydligen påverkat ljusmätningen i kameran med tanke på underexponeringen i resten av bilden.

Annons:
JohanP
1/22/10, 4:45 PM
#161

#160

Det har du iofs rätt i, ljussättningen, blir tydligt när du säger det.

[Woozy]
1/22/10, 8:33 PM
#162

#160

Jag tänkte oxå så, men det är för dålig kvalitet på bilderna för att egentligen kunna veta. Men jag står fast vid #158

Woozy

tarotlasse
1/22/10, 9:47 PM
#163

Woozy att du är undrande varför du inte kan se blixten.

Så är bilden tagen med en mobil kamera utan ngn blixt.

Så inte konstigt att du inte kan se ngn blixt effekt.

Därav den dåliga kvaliten på bilderna.

Lasse

[Woozy]
1/22/10, 10:47 PM
#164

#163

oki

MVH

Woozy

capodeicapi
1/22/10, 11:15 PM
#165

#158 På båda bilderna ser man tydligt att handen med muggen är belyst rakt framifrån. Lasse säger att blixt inte användes. Vad är det då som belyser?

Dessa bilder är lätt som helst att kopiera. Se #59 och #60.

unauthorized
1/23/10, 12:00 AM
#166

#165 Håller med. Alldeles för likt för att inte vara samma sak. Skillnaden i bilderna hänger ju givetvis på kamerakvaliteten. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att de är riggade.

tarotlasse
1/23/10, 12:19 AM
#167

#165

Jag är ju motivet men bilderna är fotograferade i pausen vid en storseans i Gävle och det fanns över 40 personer till i lokalen som var med  vid fotograferingen och kan intyga att det inte är ngt arrangerat.

Lasse

Annons:
unauthorized
1/23/10, 12:30 AM
#168

Om det hänger en lampa i lokalen så ser ju inte folk om den som fotograferar får med den i bild, eller hur?

[Woozy]
1/23/10, 1:19 PM
#169

**#165 #166
**

Det mesta idag går nog att kopiera och förfalska. Eller tror ni det var riktiga T-Rex i Jurassic Park??

Är ALLT som är tekniskt möjligt att fuska fusk?

Faen vilket tråkigt liv ni måste ha. Ni är värre än trojaner.

Woozy

Lasse. Lägg ingen energi på de där typerna. De är som minnesspöken/papegoja (bara repeterar hela tiden).

capodeicapi
1/23/10, 2:40 PM
#170

#169 om att om en ande kom med på bild skulle den inte så ut precis som en glödlampa.

Finns det en naturlig förklaring slår du bara undan den och börjar med personangrepp. bra jobbat.

JohanP
1/23/10, 2:41 PM
#171

#169

Man behöver inte vara en lögnare för att tala osanningar.

Nej, allt är inte "fusk", men alla bilder som påstås ha andar med i fotografierna är ju inte andar.

Varför tror du inte man ser det som fastnar på bild med blotta ögat? Självklart för att det är artefakter skapade av kameran själv.

Sedan kan man ju som skeptiker också leka med tanken på vad som fastnat på bild.

Olika troende kan se olika saker.

Det kanske är änglar, det kanske är gud, det kanske är Jesus, det kanske är Xenu, det kanske är…. förstår du?

Jag kan hitta på så många olika saker det skulle kunna vara att en enskild förklaring till sist skulle bli fruktansvärt orimlig.

Naturligtvis blir den rimligaste förklaringen: artefakter skapade utav en kamera.

Choklad
1/23/10, 6:52 PM
#172

# 171

är du självutnamnd lärare eller? du är en dålig sådan tycker jag..ingen lyssnar, för alla vet redan det du säger, det är som sagt på dagisnivå du vibrerar…var är dina elever?

U R us

JohanP
1/23/10, 7:00 PM
#173

#172

Om jag är på dagisnivå så är det ju bra, enligt dig, som säger att barn har en öppenhet för det här som krävs en stor fantasi för att få ihop.

Att du uppmuntrar dina barns fantasi är en sak, men det går snarare åt övergreppshållet när du låter dem tro att ande-vikingar går i deras rum och att dom är på riktigt.

Jag håller det väldigt sakligt, men hela tiden så möter du inget argument utan istället kastar du dynga och säger att jag är på "dagisnivå" etc. Väldigt givande.

Choklad
1/23/10, 7:20 PM
#174

# 173

Jag har fått många barn och har nästan lika många barnbarn nu, men jag lägger mig INTE i deras sätt att se på världen här och den utanför s.a.s, har inte gjort det med mina egna barn heller, däremot har jag inte sagt det klassiska "Det finns inga spöken". Mina barn har själv fått göra egna erfarenheter och tagit sina egna beslut ang. dem. vad gäller andevärlden.

Men jag har funnits där och finns än, när de upplevt något konstigt…allt är inte "spöken" eller hur?

och att tvinga på en annan person sin egen uppfattning, vad det än må vara, är ett stort fel, och det får ingen förälder göra.

Så där har du fel.

Man kan bara prata med barn på deras nivå….Flört

Riktiga barn är långt mer klokare än vad ni är..på många sätt

Har du kollat upp mig? För det med vikingar känner jag igen…

du förföljer väl inte mig, det är ju inte lagligt precis…kan förstå att du inte törs visa dig i en presentation

U R us

Annons:
JohanP
1/23/10, 7:38 PM
#175

#174

Jag har ett bra minne, Choklad. Jag minns det mesta jag läser om personer. Jag vet att jag läst det någonstans, var vet jag inte nu.

Att "tvinga på sina barn sin egna uppfattning" är att vara förälder och lära sina barn vad som är verkligt och inte - för barn kan inte göra den urskiljningen.

När jag var liten så försökte jag klättra på väggarna med superlim - för det hade jag sett att Pippi långstrump kunde göra :-D

[Woozy]
1/24/10, 2:34 AM
#176

#175

Tur du inte kollade på Kalle Anka eller Stålmannen då *ironi*

Flört

Woozy

JohanP
1/24/10, 2:41 AM
#177

Hahaha

[Lostdreamer]
1/24/10, 5:37 AM
#178

För att vara "riktiga" Orber (vad nu det skulle vara), ser de väldigt, väldigt mycket ut som en glödlampa.

EmElton
2/9/10, 4:32 PM
#179

Kanske lite smått OT, men here I go:

Jag har kollat igenom tråden, men det är ju ganska mycket att läsa så det är möjligt att jag har missat något.

Jane's bild i inlägg #33 ser jag en halvt nedgräven man, hans ser dock förvånansvärt glad ut för att vara nedgräven…
Kanske en synvilla…
Skulle kunna ta och fylla i bilden om det bara är jag som ser det ^^''

Oskyldig

[Woozy]
2/9/10, 4:58 PM
#180

#179

Ringa in vettja.

MVH

Woozy

Jinaum
2/9/10, 6:08 PM
#181

Det är synd att jag inte fick scanna det kortet. Men en e vän till mig hade vortex foton. Alltså vi snackar med gamal film kamera som var framkallat och denna vortex fanns på flera foton från samma tidpunkt. Täckandes samma persons ansikte om jag minns rätt. Så synd att man inte fick kopiera det för det var ett sådant där häftigt kort verkligen.

Annons:
Ann-Christin Bergland
10/26/11, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

Hej Lasse!

Min man tog två bilder på mig ,men den ena bilden är det ett ljus kan detr va en orbena?

tarotlasse
10/31/11, 1:50 PM
#183

Nej det är helt vanligt damm som visar sig vid ditt knä.

Lasse

Ghosthunter
10/31/11, 3:52 PM
#184

Ja precis…det är damm!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: