Annons:
Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 6870 ggr
Siaa88
4/27/10, 11:39 PM

Liten gubbe, vem var det?

Min mamma och jag satt och pratade om övernaturliga saker en dag också kom hon in på något som hon varit med om som jag aldrig hört. När jag var liten så var det en liten gubbe som mamma såg vandra omkring ibland i huset, hon kunde även känna hans närvaro ibland. Hon sa att han inte kändes så snäll som att han stod och hånflinade ibland. Hon sa även att när jag var kanske 4-5 år och satt i mitt rum och lekte så hade jag blivit rädd och mamma frågade vad det var och jag hade pekat högst upp på min hylla och sagt " Det sitter en liten gubbe där och skrattar elakt". Jag mins ingenting av det här eftersom jag var så liten. Mamma sa att då fick hon nog. Hon gick ut och bad den lilla gubben följa med och aldrig mer komma tillbaka. Det gjorde han inte. Min mamma skulle aldrig hitta på något sånt här så jag tror  verkligen på det hon säger.

Vad kan det ha varit? Någon som varit med om något liknande?

Annons:
buildmethebridge
5/1/10, 6:28 PM
#1

Jag har varit med om en liten gubbe med. Det är en lång historia och ett känsligt ämne. Jag får panik av att tänka på det. Men du är inte ensam i alla fall.

[grinda]
5/1/10, 7:04 PM
#2

Jag har en vän som berättade om en elak liten gubbe som satt och hånflinade och glodde. Gubben hade hög hatt och var liten som en dvärg kanske ännu mindre. Vännen som är en tvättäkta vetenskapstroende har berättat om hur denna gubbe dök upp då och då  under många års tid och skrämde sk-n ur honom. Jag har själv alltid undrat vad det är för en sorts figur han råkat ut för.

lojna
5/1/10, 8:18 PM
#3

Småfolket finns runt om kring oss..Så den lilla gubben kan ha varit en Lycktgubbe.Dom är busiga men snälla..

O det är ju  få förunnat att  se dom..

[grinda]
5/1/10, 9:10 PM
#4

Jag måste säga att jag fick inget gott intryck av denne figur faktiskt, inte på hur han beskrev ögonen, som stickande elaka…

Lyktgubben låter liksom mycket snällare

Finns det inga elaka små?

Bybo
5/2/10, 1:39 AM
#5

En typ av tomte kanske :))

Siaa88
5/5/10, 4:54 PM
#6

Till buildmethebridge: Det skulle vara jätte intresant om du ville dela med dig av din historia, men förstår såklart om du tycker det är jobbigt annars kan du skriva till min mejl om du skulle vilja ta det mer privat. Min adress är Stajner@hotmail.com

Ni andra får ju självklart också dela med er om ni vill berätte mer om era "små gubbar" :)

Annons:
chik
5/5/10, 6:26 PM
#7

Har jag missat.Denna tråd.

Liten elaker Gubbe.Kan nog vara en liten lycktgubbe.Gillar o göra bus.

Har en här hos mig.Fast jag har inte sett han utan bara Lycktan.Trodde först att det var en liten Nisse som var här o hjälpte mig.

Jag tyckte det var en liten busig tomte, för hästarna var rädda för han, o Nissen är ju en snäll o givmild typ…

Det att jag kom fram till att det var en lycktgubbe. Var när jag läste om dom på biblioteket….

Det här är kanske inte någon hjälp för dig…

Tycker också det hade varit intressant om buldmete ville berätta.

Lena.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Smaragda
7/17/10, 3:17 AM
#8

Så elak kan gubben ju inte ha varit eftersom han försvann på kommando =)

Ibland när man ser saker som man har lärt sig inte ska finnas, så kan man projicera över sin egen rädsla och skräck på den skepnaden. Då kan den upplevas som stygg och dum, fastän det är ens egna fördomar man känner av, sin egen rädsla.

Förmodligen var han bara busig och nyfiken.

Frida42
8/10/10, 11:36 PM
#9

#1 Du får gärna berätta för mig också vad du upplevt. Jag har känt av små figurer omkring mig i min bostad. Har inte sett dem, men som sagt var känt dem. Är av uppfattningen att det inte är några trevliga figurer. Skicka gärna ett PM.

[LilyOfTheValley]
8/11/10, 12:37 AM
#10

För ca 9 år sedan hände det också konstiga saker på nätterna hemma hos oss. Min son som var ungefär 5 år gammal då kunde börja gallskrika mitt i natten. Vi föräldrar springer in i hans rum för att trösta honom. Han pekar upp på taket och skriiiiker "jag är räddddddd!!!!" Han skakade och var jätterädd för någon som var i rummet. Men vi såg ju förstås ingen där. Vi vet inte vad/vem det var som han såg där men detta hände några gånger till sedan slutade det.

Smaragda
8/11/10, 1:20 AM
#11

Det jag skrev var  en hypotes bara, jag är också intresserad på svar ifrån den som kanske har det.

Just det där med "ondska" är extra intressant tycker jag eftersom det så sällan pratas om det, mest att alla är ljusa och vänliga i dom andra dimensionerna.

Frida42
8/11/10, 1:31 PM
#12

Håller med dig #11, allt som finns i de andra dimensionerna är inte vänligt. Jag har egen erfarenhet av detta. Men tyvärr verkar många bli skrämda av tanken och väljer att "lägga locket på"…

orsakverkan
8/11/10, 4:25 PM
#13

Är det uteslutet att denna typ av upplevelser bygger på t ex hallucinationer, vakna drömmar eller liknande? Hallucinationer är trots allt vanligare än folk tror och de behöver inte bero på några allvarliga sjukdomar. Stress, trötthet, migrän, m.m. kan orsaka sådana. Sedan finns det givetvis folk med t ex schizofreni, psykoser, epilepsi, osv som mer frekvent upplever olika former av hallucinationer.

Studier har visat att uppemot 40% av alla människor någon gång upplever hallucinationer.

http://dx.doi.org/10.1016/S0165-1781(00)00227-4

Jag undrar om inte denna typ av förklaringar bör ses som en möjlighet i sådana här fall? Det är trots allt en naturlig förklaring som inte kräver någon slags åberopan av övernaturliga/paranormala faktorer?

Sedan kan det givetvis vara det övernaturliga som till sist blir den bästa förklaringen. Men innan man kan dra en sådan slutsats bör väl andra, mer alldagliga alternativ, åtminstone övervägas?

Annons:
[MargaretaA]
8/11/10, 6:00 PM
#14

Jag hade också en liten gubbe som hälsade på mig när jag var liten. Jag tyckte han var rätt läskig. Han kom på kvällarna när jag skulle sova och han pratade med mig om viktiga saker som jag uppfattade det. Men jag minns inte alls vad det rörde sig om.

Det enda jag minns av hans ord var de sista. han talade om att jag nu var så stor att jag inte behövde honom längre. han skulle försvinna nu och aldrig mer komma tillbaka. Det gjorde han inte heller - han försvann ut genom fönstret och sen såg jag honom aldrig mer.

Flera år senare frågade jag mor min vem han var och vart han tagit vägen. Bara hennes blick sade mig att hon inte hade en aning om vad jag talade om.

Jag vet inte alls vad det var, men jag har varit mörkrädd hela mitt liv och jag tror att denna lilla figur (inbillad eller verklig) är orsaken till det.

Frida42
8/12/10, 10:31 PM
#15

#14
Jätteintressant, Maggan. Kan du inte berätta lite om hur han såg ut? Du såg honom alltså i vaket tillstånd, inte i en dröm?

[MargaretaA]
8/12/10, 10:49 PM
#16

#15

väldigt svårt att svara på eftersom det är som ett minne av ett minne. det var alltid mörkt och lampan släkt efter läggdags. jag var inte mer än tre år… jag tror mig veta det på grund av att det hände i det rummet jag hade då, jag fick sedan byta rum när min bror föddes och då var gubben borta.

Det enda jag minns är att han var mindre än mig - mindre än en treåring alltså.

ALPHIRA
11/20/12, 12:05 AM
#17

Hej Siaa88!

Vad roligt först och främst att du kan prata med din mamma om övernaturliga saker! Alla kan inte det, tyvärr.

Det var ett tag sedan Siaa berättade om sin erfarenhet. Tiden har gått och det finns säkert flera, även nya "barn" (och inte bara barn) som haft en liten gubbe som sällskap. BERÄTTA!!

Det har inte blivit riktigt klargjort här om dessa gubbar verkligen ÄR elaka eller ej. Jag tillhör dom som vill veta!

bjarvamor
11/20/12, 1:59 AM
#18

En form av skyddsande, ängel i "gubbform"! Alla är inte vita med stora vingar! De finns så mycket av den varan att vi nog skulle bli galen om vi skulle försöka ta in allt detta!

ALPHIRA
11/20/12, 2:55 AM
#19

Javisst, en form av skyddsande! Det finns så många naturväsen och även människor som kan inte rå för det hur dom (vi) ser ut. Alla är inte änglalika som du bjarvamor säger.

Jag är ändå benägen att tro att tomtarna är inte elaka. Mer har jag läst om tomtar som har gjort gott och tjänat människan på ett eller annat sätt.

Tror själv att upplevelsen av tomten som elak har sina rötter i rena rama mänskliga förskräckelsen. Man ser något så otroligt och oväntat att ens egen rädsla tar över och förvränger alltihopa.

Men underligt och stort är allt detta! Och sant!

[Älskamig]
11/20/12, 12:30 PM
#20

Kände av en gammal man i vårat hus som skrämde livet ur mig. Stod och gjorde fula miner och skrämde mig i dörröppningen. Usch!

Kanske var det en liten hustomte? Jag vet inte.

Annons:
[Geekinblack]
11/20/12, 1:15 PM
#21

Jag tänker bara på bysen när jag läser dessa inlägg… vet inte hur många gotlänningar det finns här som vet något om bysar men på Gotland finns det iallafall sägner om människor som blivit bysar, oroliga andar i skepnad av en liten gubbe i grå kläder och mössa, som ibland dyker upp och bl.a skrämmer folk eller får folk att gå vilse.

Det finns olika bysar men man brukar ofta tala om bysen som en enskild gubbe, men det finns som sagt flera. Bysen brukar tydligen frysa. Min farbror kan mycket om bysen och har även skrivit böcker som bygger på detta. Han har berättat om släktingar som stött på gubben i skogen, men jag minns inte just nu vem av mina äldre släktingar det var, vid ett tillfälle hade iallafall bysen setat på en stenmur och sagt "kallt um bajni, kallt um bajni! Gär reit sårkar, gär reit" (kallt om benen, kallt om benen, gör rätt pojkar, gör rätt) men då blev "vilken släkting det än var" rädd och sprang.

Min gammelfarmor skulle gå ut på ängen och hämta hem korna en gång, men när hon stod på ängen så hörde hon dom bara, men hon såg dom ingenstans. Hon misstänkte bysen och vände sig om för att titta efter honom, men hon såg inget, så när hon åter vände sig om så stod alla kossorna där, framför och runt henne. Som om dom varit där hela tiden.

Sägner, hallucinationer eller galenskaper må så vara, jag tycker att det är intressant. Har inte själv råkat ut för bysen men kanske jag tar mig en promenad i Fårös skogar och letar upp honom en dag. Han kanske finns ;)

grodprinsessa
11/20/12, 2:27 PM
#22

Ursäkta min skepticism men Lyktgubbar ska väll vara gamla lantmätare som är osaliga andar för dom fuskat i jobbet. sedan visade det sig att det är gas som självantänder på myrar och mossar.

Jag tror snarare såhär. det finns olika sorters tomtar och självklart måste dom ha olika personligheter och särdrag som gör att vissa är busigare än andra vissa är stränga och upplevs då som elaka och så.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

MarWall
9/19/18, 2:46 AM
#23

Många av de väsen som har en mycket lång historia av att ha kontakt med oss. Runt om på hela jorden och så även nuförtiden. Om man har intresse för dessa saker så finns det många människor som vill berätta om sina möten. Vissa av dessa har temperament och så som människan så kan de bli arga och kunna ge ett tjuvnyp om de behandlas respektlöst. Men angående rädsla, så är det ändå bland människorna som riktig elaka individer finnes.

P.O
9/20/18, 2:19 AM
#24

Lyktgubbar verkar visa sig bara för småbarn. Jag hade nån grönklädd med grön hatt och ljust hår med mig när jag var 7-8 år, kanske lika lång som jag då.

Upp till toppen
Annons: