Annons:
Etikettofftopic
Läst 5569 ggr
FilipSoderholm
2010-09-14 13:12

"Energier"?

Som fortsättning på en fråga jag ställde här:

http://overnaturligt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ba4ad88e-fd41-4781-aaf1-01cd721316bb&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Jag skulle vilja veta mer om vad man menar när man säger "energier" på det här sättet. Vilken typ av energi är det man pratar om?

(Vet inte om jag skapade tråden i rätt grupp, någon moderator får gärna flytta den till ett mer passande ställe)

Annons:
DarkAngel
2010-09-14 14:33
#1

Den här formen av Energier är andar som man inte ser men känner av. Man känner att dom är där.

Den form av energi hon pratar om är dålig/neggativ energi. Alltså att man mår dåligt av den.

DA

DA

radio
2010-09-14 14:50
#2

#1

En person som är mottaglig kan alltså avgöra om det finns eller inte finns energi på en plats?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


DarkAngel
2010-09-14 14:55
#3

# 2

Ja.

DA

Mads
2010-09-14 15:02
#4

#0 Det där med energier fungerar lite olika tycker jag. Man kan som i tråden din fråga väcktes kanske känna av energier på en plats där mycket hänt, oftast då tung negativ energi som kan påverka en.

När man får andekontakt kan man ju känna av den energin också, men kanske på ett annat sätt.

Och sen kan man som öppen och mottaglig självfallet känna av levande människors energier, men det kan många göra som inte tror på det övernaturliga också göra.

Amor Vincit Omnia

FilipSoderholm
2010-09-14 16:17
#5

Hur vet man att det är andar som är upphov till den här energin? Går den här energin att mäta med instrument eller är det bara människor som kan känna av det?

#4

Hur känner man av levande människors energier? Är det samma sorts energier som i fallet med andar?

radio
2010-09-14 16:42
#6

#3

Då borde man alltså relativt enkelt kunna göra en studie gällande dessa energier. Har det gjorts? Vet du var de finns i så fall?

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Annons:
DarkAngel
2010-09-14 16:53
#7

Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på era frågor, av den enkla anledningen att jag inte har några svar.

#4

Jag vet inte om den går att mäta med instrument. Har aldrig provat.

#5

Kanske det är enkelt. Jag vet inte om det gjorts studier om detta. Har aldrig letat efter dom.

DA

DA

Mads
2010-09-14 17:01
#8

# 5 & 6 Var snälla och läs igenom Om sajten samt reglerna för forumet ännu en gång.

Jag tror inga studier finnes kring detta, vi utgår ifrån våra upplevelser. Men följer man diverse program kring det övernaturliga på tv så ska det nog gå att mäta med någon form av instrument, dock vet jag inte vilka då jag inte är så mycket för tv.

Amor Vincit Omnia

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
LailaBaba
2010-09-14 23:09
#12

#8 Varför får man inte ställa den sortens frågor här? Det är jätteintressant för "troende" också. Måste man vara troende för att få finnas på ÖN, eller är det bara vissa frågor som får ställas? Jag begriper ärligt talat inte.

Mads
2010-09-14 23:12
#13

# 12 Klart att man får ställa frågor och nej inte bara troende som är välkomna här.

Amor Vincit Omnia

Annons:
LailaBaba
2010-09-14 23:17
#14

Det var bra det och jag tycker Dark Angel svarade mycket bra och ärligt. Man behöver inte ha svar, man kan ha en åsikt ändå.

Det är ju det tro betyder också; tro utan att veta. Det låter enkelt men det är svårt. Det är kanske det som är den stora utmaningen i alla religioner. Tro och tro och fortsätta tro utan att (i detta livet åtminstone) få några svar. Att gå ifrån livet med tillit och förtröstan om att det finns något bra på andra sidan.

Mads
2010-09-14 23:19
#15

# 14 Visst är det begrepp som kan vara svåra att reda ut och som man också kan tolka väldigt olika. Självfallet behöver man inte besitta alla svar utan kan ha en åsikt ändå, det har vi alla vår rätt till.

Amor Vincit Omnia

Denna kommentar har tagits bort.
[TristanChi]
2010-09-15 11:36
#17

#0

Utifrån hur ordet i allmänhet används här skulle jag säga att man med "energi" menar ungefär "sinnesstämning".

Svårt att mäta, men högst påtagligt för individen och fullt möjligt att påverka med olika medel.

FilipSoderholm
2010-09-15 11:53
#18

#17

Jasså, var det så enkelt. Då blev det mer förståeligt. Eller… lite grann i alla fall. Jag förstår fortfarande inte vad man menar med att det kan finnas dåliga energier på en plats, att rena sitt hem från energier, etc…

Mads
2010-09-15 11:55
#19

# 18 Jag har puffat fram en artikel du kan läsa här om just energier.

Amor Vincit Omnia

[TristanChi]
2010-09-15 12:11
#20

#19

Tack för det.

Det styrker väl min tes. En plats kan ha "en dålig atmosfär" en person kan "sänka stämningen" i ett sällskap.

Metoderna som beskrivs för att "rena energier" skulle väl kunna kallas för KBT eller Mindfulness, för att använda nyspråk.

Rökelsebränning kan säkert funka som en trigger för självsuggestion/koncentration/avkoppling, liksom tv-tittande, groggdrickning, korsordslösning eller jogging.

Det är en må-bra-grej, helt enkelt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: