Annons:
Etikettofftopic
Läst 6523 ggr
JonasDuregard
2/3/11, 8:51 PM

Värderingar

Fortsättning på ett sidospår här.

Är värderingar något man skall undvika?

/J

Annons:
[Jeremina]
2/3/11, 9:33 PM
#1

Nej, inte tycker jag att man ska undvika värderingar generellt. Har du något exempel på hur du menar? och om vad?

JonasDuregard
2/3/11, 9:54 PM
#2

Har du läst tråden jag länkar till? Det är sign. asamaria som menar att andlighet innebär (bland annat) att träna på att undvika värderingar. Hon skriver bland annat:

"Man ska inte lägga värderingar på vad folk gör och inte gör, tycker eller inte tycker. Värderingar leder inte till något gott"

och

"Det är otroligt befriande att inte ha några värderingar"

Själv är jag inte övertygad, men är liksom du intresserad av vad det innebär.

/J

[Jeremina]
2/3/11, 10:00 PM
#3

Vi måste ha värderingar anser jag fast jag tror inte att du och asamaria menar samma sak.

Vi får fråga om hon kan utveckla det där Jonas!

Jag tror att hon menar att vi inte ska göra ner någon t ex…..

agneta-43
2/4/11, 2:35 AM
#4

Det var så som jag tolkade ordet värdering också, det behöver ju inte alltid leda till något dåligt. Det är just de värderingar som kan leda till det negativa som jag själv försöker ta bort från mig för det tar för mycket av mig. Jag vill istället lämna det och se saker ur en positiv sida, jag vill vända det till det bättre för då mår jag bra och orkar mer.

Men som sagt så finns det värderingar som är bra Glad 

Det kan vara så mycket i just ordet värderingar och jag tror inte heller vi kan ta bort de, ta bara i diskussioner så finns ju värderingar med, det är ju ofta "jag tycker" "jag tycker inte" med där och hur ska man kunna diskutera då?

Ett exempel från mig är då jag började på ett nytt jobb och såg två tjejer som alltid gick tillsammans och tisslade och tasslade. jag blev irriterad och tyckte bara illa om dem för det fast jag inte ens försökt prata med dem. Som tur var kom jag på hur dumt det var då jag mådde dåligt av mina negativa tankar och tyckanden. Jag tog helt enkelt tag i saken och började prata med dem och vände totalt Glad. Jag blev god vän med dem båda i många år, den ena hade jag kontakt länge efter jag bytte jobb också och jag lovade mig själv att aldrig lägga värderingar på sådana sätt igen.

Medarbetare på Druid & Shaman 

DarkAngel
2/4/11, 9:53 AM
#5

Vad menas med värderingar?

Är alla värderingar negativa?

DA

Upp till toppen
Annons: