Annons:
Etikettmedialitet
Läst 1173 ggr
Empaten Martin
9/13/17, 9:50 AM

Känner av min sambo

Jag behöver akut hjälp med hur man stänger ner sig. Min sambo och jag är troligen från samma själfamilj så vi känner av varandra och varandras smärtor osv. Nu är hon gravid och har illamåendet, det känner jag också av. Och det är INTE kul att gå omkring illamående och spy kan jag lova! Så hur stänger jag ner mig så jag inte känner av henne? Det räcker med denna veckan som gått.

Annons:
retep
9/13/17, 10:30 AM
#1

Tänker att om och när du är så själsligt och känslomässigt nära någon, så som du beskriver. Då får du helt enkelt tillåta dig, öva dig på att ta distans till dina egna känslor. Det handlar om dig och om hur du hanterar din personlighet och dina känslor. Att känna av varandra själsligt är fint i sig. Men det du upplever är inte själens känslighet, utan handlar om dig som person och dina egna känslor.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Empaten Martin
9/13/17, 1:13 PM
#2

Hej. Har du fått mitt pm? Jag vet inte om det kom iväg

Magi-cat
9/14/17, 7:10 AM
#3

#0 Jag reagerar lite på att du säger att det inte är kul att gå omkring och känna illamående och spy…Nej, det är det förstås inte, men din gravida sambo kan inte "stänga ner", utan går omkring med illamåendet hela tiden. Det kanske är så för att du ska förstå lite av vad HON känner. Hon själv har inget val, bara att ta sig igenom.

Det är naturligt för oss människor att vi känner andras känslor och ibland också smärtor. Särskilt gäller det förstås när våra mest närstående lider. Den positiva sidan av saken är att det hjälper oss att känna empati och kanske också att finnas till hands på bästa sätt.

Det kan förstås underlätta att ha i bakhuvudet att det är den andras smärtor/känslor/illamående man känner, inte ens eget. (Såvida du inte åkt på någon infektion själv.)

Lycka till med graviditeten!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/14/17, 7:12 AM
#4

Jag skrev lite om spegelneuroner på Hjärnan iFokus.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: