Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 2175 ggr
Siaa88
2017-07-10 18:37

Ser skepnader när jag vaknar

Hej!

Jag har varit med om att jag sett personer stå vid sängkanten just när jag vaknar. Första gången för nått år sen såg jag en lång svart skepnad med hatt och kappa. Då blev jag gå rädd så jag flög till andra sidan av sängen. Andra gången som var för några dagar sedan vaknade jag och såg någon står vid sängkanten. Jag trodde först det var min pojkvän men sen såg jag att det var en kille med rastaflätor som såg lite rockig ut som tynade bort efter några sekunder. Då var jag inte så rädd. Jag såg det typ som svartvitt. Har någon varit med om det här? Känns inte som att jag riktigt drömde för såg rummet precis som det var och jag vakande till direkt.

Annons:
2Sirius
2017-07-10 19:50
#1

Hej! Har inte varit med om det skälv, men begreppet kallas för "Sömnparalys", många menar att det bara är inbillning och Hallucinationer… Men personligen tror jag, då detta inträffar i REM-Sömnen, ett tillstånd närliggande ett meditativt tillstånd, att det kan vara en möjlig kontakt med andevärlden, varpå vi är närmare den då, än vid vaket tillstånd… Vilka det sedan är, eller vad de vill, har jag för lite kunskap om… Att många blir rädda under drömparalyser, behöver inte bero på att de, väsen de möjligen möter skulle vara hotfulla/farliga, själv har jag då jag just vaknat, utan att "mött" något, vaknat, och känt mig illa till mods, och "rädd" för hela världen, kort sagt, vid ett halv-vaket tillstånd, så verkar fler saker skrämmande, än då man är helt vaken. Skulle du ändå uppleva det otäkt, ifall du råkar ut för det igen, Be, till någon högre God makt, Blunda och försök rör på dig… Om du lyckas röra på dig, så kommer du ur det tillståndet, till ett mer vaket. Under en upplevd "Sömnparalys" , sker oftast en förslutning, av vaket tillstånd, och kroppens minskade funktion att kunna röra på sig under sömnen. Att då se något, (vad det än är), och ha svårt för att röra sig, (som är kroppens funktion under sömnen), kan ju i sig verka väldigt skrämmande… Själv har jag under drygt ett halvår, sedan jag hade en medicin som kunde ge, (Ökad känslighet), kunnat uppleva, någon form av väsen runt om mig, både då jag står och jobbar, men även i sängen, (Madrassen, Täcket och Kudden) prasslar och rör sig, trotts att jag ligger blick stilla, och jag är vaken, har dock inte sett något, mer än möjligen skuggor i ögonvrån, och jag är helt vaken, utan droger… Vet någon som läser detta, vad det är, får ni gärna skriva till mig ☺.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

2Sirius
2017-07-10 19:58
#2

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Siaa88
2017-07-10 20:21
#3

Har haft Sömnparalys ganska många gånger men då har jag aldrig sett nått. Har varit mer så att jag vaknar men kan inte röra mig eller öppna ögonen det här var nog nått annat. När jag såg dom här gestalterna så är det precis då jag vaknar till. Sen blir jag klarvaken direkt. Har alltid väckt min pojkvän då det har hänt. När jag haft Sömnparalys har jag varit väldigt seg i kroppen. Så därför känns det inte riktigt som det.

rossy
2017-07-10 20:58
#4

Hej jag är ny här och ingen expert men har upplevt något som liknar det som Siaa88 beskriver. Troligen var det just under "sömnparalys" vilket jag har fastnat i några ggr. Visste dock inte att det fanns en förklaring för detta tillstånd förrän jag läste om det på ÖN. Men en gång när jag var mellan sömn och vaken såg jag skepnader som passerade genom rummet samtidigt som någon viskade något i mitt öra (som en ramsa eller liknande). Någon/något knuffade på sängen om och om igen och jag kämpade för att vakna. Jag ville slå mej fri för det var som om någon höll mej nere men jag kunde inte röra mej. När jag sen äntligen trodde att jag vaknat tittade jag mej omkring i rummet och såg att många detaljer ej stämde, förstod då att jag fortfarande drömde. Kändes som att jag blev lurad tro att jag var vaken. Vaknade sen och var tung i huvudet och lite yr hela dagen.

rossy
2017-07-10 21:16
#5

oj jag skriver så långsamt så jag hann inte läsa senaste inlägget innan jag publicerade mitt. Ser nu att du inte tror det är Sömnparalys du upplever. Då kan jag inte säga att jag upplevt samma riktigt.riktigt samma sak som du.

Huygens
2017-07-10 21:38
#6

Det är knappast vaken sömnförlamning, det är en skräpterm som använts om alltför många fenomen, där personen helt klart inte är förlamad. Men det kan finnas andra upplevelser, hypnagoga tillstånd. (wiki)

Hypnagoga bilder är många gånger monokroma, men kan ibland ha flera olika färger. Oftast är hypnagoga upplevelser lite platta, som om dom bara är tvådimensionella.

Exakt vad som ligger bakom hypnagoga upplevelser är en öppen fråga.

.

Det finns också något som heter Vakten vid Tröskeln. En harmlös figur. Ibland kallad Varelsen på Tröskeln.

Annons:
2Sirius
2017-07-10 22:25
#7

#6 Man "är" inte förlamad, men upplever sig som det då kroppens funktioner inte synkad… Är inte Hypnopomba och Hypnogoga upplevelser samma sak som Sömnparalys, bara olika namn? Vakten/Varelsen vid/på Tröskelen, varvid wiki beskriver det som…. Låter ju som Den onde själv… Och inte så harmlös… Om än de goda makterna är starkare!

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Huygens
2017-07-10 22:30
#8

Jo, i vaken sömnförlamning är man förlamad, förutom ögonen och ögonlocken. Nej, förlamning är något annat än att se hypnagoga bilder.

Choklad
2017-07-11 10:47
#9

Är du medial? de ville säkert prata med dig, det var enligt vad jag tror, andar som kom och ville ha hjälp med något.

U R us

RainyDays
2017-07-11 16:37
#10

Låter lite som Sömnparalys, det kan hända när man håller på att vakna också. Det kanske bara är din hjärna som vaknar lite ojämnt, så du ser saker osv.

Men annars kan det vara precis som Choklad säger att det är någon som vill prata/få kontakt med dig!

Three.Twentyfour.Seventeen <3

Choklad
2017-07-13 09:46
#11

Det är ju då vi sover eller befinner oss mellan "sömnoch vakengränsen" som vi är lättare att nå, men du var nog mer vaken  tror jag.

U R us

Upp till toppen
Annons: