Annons:
Etikettandlighet
Läst 1507 ggr
Sparven88
2017-04-25 11:31

Skyddsänglar

Tittade precis på "Räddad av Änglar" som går på kanal 7. Det fick mig att fundera lite. Har alla skyddsänglar? Är det någon närstående som agerar skyddsängel, eller kan det vara någon "okänd"? Kan man veta vem som är skyddsängel?

Annons:
flocken
2017-04-25 11:42
#1

Jag tror alla har skyddsänglar. Om man har tur finns de bara och inte behöver stiga in o hjälpa. Behövs de kommer dom. Jag hade varit död om mina inte hade ryckt in o hjälpt till.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

OlgaMaria
2017-04-25 11:45
#2

Enligt Bibeln blir man inte en ängel när man dör, utan änglarna är sin egen sort, skapade för att tjäna Gud och hjälpa människor.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

setfree
2017-04-25 12:37
#3

Jag håller med OlgaMaria helt. En ängel är inte en död närstående.

Änglarna tjänar Gud. Jag tror att vi kan ha skyddsänglar.

Dioramabyggare
2017-04-25 21:20
#4

Jag håller med både OlgaMaria och setfree.

Jag har upplevt änglanärvaro flera gånger. Starka men underbara upplevelser.

Sparven88
2017-04-26 08:45
#5

Tack för svaren! Jag har fått för mig att det oftast är en avliden närstående som tar på sig rollen som skyddsängel. Tryggt att veta att de finns! =)

setfree
2017-04-26 08:57
#6

#5 Man kan funera lite på hur det skulle gå till om det är så att de är närstående.

Min mormor och morfar och farmor och farfar är alla döda.

De har sammanlagt 25 barnbarn. De räcker inte till alla. Det betyder att vissa blir utan. Sedan kan man fundera på vad som händer längre fram när nästa generation växer upp och de inte längre har en funktion att fylla. Vad händer då?

Annons:
Sparven88
2017-04-26 09:45
#7

#6 Som sagt, det var bara vad jag trodde.. Men är ens skyddsängel med en hela tiden eller bara om något skulle inträffa? Ni får ursäkta om ni anser att det är dumma frågor, jag har inte funderat så mycket på det innan, så därför är det många tankar och funderingar.

setfree
2017-04-26 10:10
#8

#7 Inga konstiga frågor alls. De är helt befogade.

Jag tror att vi har med oss en skyddsängel genom livet. Fundera på följande:

Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske faders ansikte. (Matt 18:10)

Inte bara barn behöver beskydd. Vi vuxna behöver minst lika mycket.

OlgaMaria
2017-04-26 10:51
#9

Svaren beror väl helt på vem som svarar. Det finns många som har olika teorier. :)

Jag tror att det inte är det minsta svårt för änglar att skydda oss ifall de har befallning om att göra det. Men vi vet ju att olyckor sker, ofta. Att änglar griper in hör nog mer till ovanligheterna, men det sker, absolut. Men, enligt Bibeln så lyder änglar endast Guds befallningar. Vi ska inte tillbe dem eller tro att vi kan påverka deras handlingar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

setfree
2017-04-26 11:20
#10

Änglarna lyder bara Gud. Vi ska inte söka kontakt med dem.

Helt rätt, olyckor sker trots allt. Varför de ingriper ibland kan vi inte veta.

Ett lite kul exempel gäller en vän som upplevde att han skulle be om beskydd för sin bil. Den natten blev det inbrott i garaget och flera bilar blev skadade, men inte hans. Kanske inte änglabeskydd men ändå.

J-Artur-K
2017-04-29 09:50
#11

En skydds ängel kan byttas ut med. Vi säger att det sker något i ens liv där man behöver en skydds ängen som kan skydda på annat sätt har mer kunskap som krävs inom det området. Alla änglar har ju inte samma kunskap. Olika personligheter o så vidare. Vi säger att en person går in i armen o far ut i krig då kanske en annan skydds ängel är bättre lämpad då. Jag har tidigare haft en kvinlig skydds ängel men kände av att skydds ängel inte hade kunskapen / styrkan jag behövde i situationen jag var i o behövde i framtiden igenom hur mitt liv ändrats om o kommer fortsätta. Jag tala med Gud då o förklara o han väglede mig hur jag skulle göra o sedan byttes skydds ängel ut. Känner ganska stor skillnad hur det var innan o efter bytet . Skydds ängel bruka man säga är igenom hela livet men behöver inte vara så. Livet kan ju förändrats o annan skydds ängel kan passa en bättre senare. Sedan är det alltid bra att man har någon form av relation med sina änglar. Dom vet nog mer om oss än vi själva gör. :)

Ny dag nya möjligheter

J-Artur-K
2017-04-29 09:58
#12

Sedan att skydds ängel bytts ut är inget vi kan bestämma själv. Men vi kan ta upp det o om Gud eller Ärkeängeln som har den rollen ta beslutet (är en ärkeängel som tar det beslutet ) anser det är bäst att göra så kan skydds ängeln byttas ut. Änglar lyder inte bara Gud ärkeänglar har chefs positioner o änglar är över dom men Gud är högst som Vd kan man säga. Hiearki

Ny dag nya möjligheter

Empaten Martin
2017-05-04 10:54
#13

Vi har alla en skyddsängel/livsguid. Och vi har också våra nära avlidna som kollar till oss och backar upp vår ängel/guid, som en avlastning kan man säga. :)

Annons:
[Roe Deer]
2017-06-07 22:03
#14

Det finns olika teorier kring skyddsänglar… Låt säga att vi alla har en själ som valt att inkarnera ner på jorden i en fysisk kropp. Denna själ tillhör i grund och botten en själsgrupp, en familj, som vi som människor har glömt bort. De återstående själarna i denna familj kan agera guider för oss i detta liv som människa.. 
Det är ena teorin. Den andra teorin är att skyddsänglar är väsen som aldrig själva inkarnerat på jorden, men som finns runt omkring oss 24/7 och enbart steppar in om vi ber om det, eller för att förhindra en alltför tidig död (om det finns något så mystiskt som en förutbestämd livsplan eller ett livsmål).  Ytterligare en teori är att skyddsänglar är människans namn på väsen som finns i andra dimensioner, som ser över människorna.

Upp till toppen
Annons: