Annons:
Etikettövrigt
Läst 800 ggr
Coralines Ghost
2017-01-25 13:07

Sanndrömmar om vad klockan visar

 Hej gruppen! Jag har en fråga angående ett fenom jag har upplevt två gånger inom loppet av ett par veckor. Båda gångerna har jag somnat och drömt om en klocka som visar en viss tid, och när jag sedan vaknar så stämmer tiden på minuten. 

Första gången slumrade jag till runt niotiden på morgonen och när jag vaknade så hade jag just drömt om en digital klocka som visade tiden 09:37. Jag tittade på klockan och den visade 09:37. Den andra gången hade jag somnat för natten men vaknade efter en tid. Då hade jag drömt om en väggklocka som visade tjugofem minuter över ett, och när jag tittade på klockan visade den 01:25. 

Jag har aldrig drömt om klockor förrut, och att tiden stämmer på minuten tycker jag är lite anmärkningsvärt. Nu har det bara hänt två gånger så det kan ju bara vara någon sorts slump, men har ni någon förklaring till hur det här kan gå till?

Annons:
tarantass
2017-01-25 13:17
#1

Kan vara helt "naturligt". Andra djur har en effektiv inbyggd klocka. En hund eller katt kan veta exakt hur dags saker brukar hända och förväntar sig dem just då, och så vidare. Själva klarade vi också våra tider bra innan vi hade klockor, inte bara genom att titta på himlen – även om det inte behövde vara exakt på minuten.

Så det kan vara att du råkade sova på aga, som man brukar säga när man sover med föresatsen att gå upp ett visst klockslag.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Coralines Ghost
2017-01-25 13:22
#2

Ja, att vi har en inbyggd klocka har jag märkt, mestadels när jag var yngre. Då kunde jag bara besluta mig för att jag ville vakna en viss tid, och hur tidigt det än var så gjorde jag runt den tiden cirkus. Men att drömma om klockor som visar ett klockslag och som sedan visar sig stämma exakt är nytt för mig. När jag är vaken så kan jag ju i princip aldrig avgöra den exakta tiden, jag har bara ett begrepp om ungefärlig tid. Intressant i alla fall. :)

tarantass
2017-01-25 13:28
#3

Ibland kan det visa sig att vi är skickligare på något om vi "låter" det omedvetna styra.

Men naturligtvis kan jag bara gissa hur det ligger till i ditt fall.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Devya]
2017-02-06 16:28
#4

Har du klockorna nära dig så att du kan se dem från sängen?

Ibland kan det vara så enkelt att du sover med ögonen öppna. Du behöver inte ens ha ögonen helt och hållet öppna utan bara litegrann.

Jag har varit med om något liknande. jag drömde om en man med en cowboyhatt som försökte strypa mig. Jag vaknade upp och såg fortfarande mannen med cowboyhatten, helt klart och tydligt. Jag blinkade flera gånger och såg att jag hade legat och glott på en stor rosett som jag hade på bokhyllan. Det var den såkallade cowboyhatten då.

Upp till toppen
Annons: