Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 971 ggr
Lilly1502
2017-01-12 18:27

Känner närvaro på nätterna

Jag har upplevt flera saker eller händelser som för många kanske verkar "konstigt" men som jag ställer mig öppen till då jag upplevt många olika sorters "händelser" samt råkat fånga en på några bilder. Min utomhuslampa har ofta gått den senaste tiden och jag byter lampa fast det dröjder bara en mnd innan den går igen (det hänt 4 ggr nu senaste 1,5 året). Jag kom hem från USA i måndags och då var lampan sönder igen. Igår natt vaknar jag 04:45. Jag går ut och ställer mig i mörkret för att ta en cigg. Jag går in i lägenheten igen och går ut igen 45 minuter senare. Då fungerar den igen och nu skiner den som vanligt. Det är en lampa som styrs av ljuset och det var mörkt ute vid båda tillfällen. Sedan jag kom hem har jag haft mkt huvudvärk när jag varit i lägenheten. Känt mig "tung" och seg och nästan som om någon varit där. Svårt att förklara men haft "känslan". Inatt vaknade jag 05:30. Jag vaknar på sidan och känner av en smärta i ryggen (vaknar ofta pga en ryggskada så detta är inget konstigt). Jag sträcker ut mitt ben (som brukar hjälpa)då jag plötsligt hör 1-2 sekunders barnskrik. Det känns som om det kommer från min mobil (den låg bakom mig på nattduksbordet och jag låg med ryggen vänd mot den). Jag skall till att vända på mig för att kolla mobilen för att se vad det var (den va på ljudlös) och då upptäcker jag att jag inte kan vända på mig. Precis som om någon "håller mig nere" så att jag inte klarar av att vända mig från sodan till ryggen (jag försöker bara vända på mig). Jag blir liggande kvar i några sekunder och känner hur jag är "fast" i denna sidoliggamde positionen. Tillslutnfår jag höja rösten och säga högt "släpp mig nu för fan!" Då först känner jag hur jag lätt kan vända mig i sängen. Jag kollar mobilen och ser att den har inte haft några aviseringar eller annat igång. Denna "tryckande känslan" i en liggande position har jag känt några ggr tidigare. Min pappa gick bort i oktober så jag funderat på om det är han men jag får inte den känslan.jag fick nästan känslan av att nån försökte säga "sov lite till nu, ligg kvar". Jag haft "besök" 2 ggr tidigare i lägenheten men inte av någon jag haft en nära relation med (en gammal mormor till min pojkvän och en man jag inte känner). Någon som upplevt något liknande?att någon håller '"fast en" i sömnen? Som sagt kände jag tydligt att jag var medveten och vaken denna gången så det var inget jag "drömde". Jag "ser" ju inget men "känner". Svårt att förklara men tror att det är mycket mellan himmel och jord man inte kan förklara . Tacksam om någon delar med sig av eventuella liknande händelser. /Lilly .

Annons:
[Devya]
2017-01-12 18:37
#1

Tja, jag vet inte om jag ger dig det svar du vill ha nu. Det att du blir "fast" i sängen och hör barnskrik efter att du har vaknat påminner mig otroligt mycket om Sömnparalys. Det har jag upplevt ca 5 gånger i mitt liv och det är alltjämt lika obehagligt. 

Det med lampan kan vara att den är inte i skick och därför går den sönder så ofta. Hade en lampa (saltstenslampa) som gick sönder en gång i månaden till tills jag slutade köpa ny glödlampa åt den.

Så visst har jag varit med om liknande saker som dig men för mig har det aldrig haft en övernaturlig förklarning. Ursäkta om det inte var svaret som du sökte efter just nu men kände mig ändå för att dela med mig av det jag har upplevt. :)

Lilly1502
2017-01-12 21:00
#2

Tack för ditt svar. På ett sätt var det också ett bra svar. :) det är lätt att fastna i ett spår där man själv drar slutsatserna till ett och samma håll. Som sagt är jag öppen mot det mesta men allt "konstigt" som sker ej ha med ander att göra så jag är glad du även fick mig på andra spår. :)

utlandssvensk
2017-01-12 21:13
#3

Det du beskriver later som "sleep paralysis".  Sen om det ar naturligt eller paranormalt ska jag lata vara osagt. Men nog later det laskigt alltid.  😮

https://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis

[Devya]
2017-01-13 07:01
#4

#2 Det är lätt att förstora upp saker och ting så de blir lite mer skrämmande än vad det behöver vara.

Jag åtminstone ser endast naturliga orsaker till det du går igenom. Oberoende så hoppas jag att du får lite lugn och ro.

Sömnparalys har fått mig bli rädd för att sova i en vecka även om jag visste att det inte var något övernaturligt! Så jag förstår hur skrämmande en sådan upplevelse kan te sig.

annsofairy
2017-01-13 13:47
#5

Sömnparalys förebyggande tips!

ViktoriaTomaszewski
2017-01-13 15:48
#6

Mycket av det du skriver har jag upplevt i min lägenhet som jag precis har sålt. Tror att det var min farfar som oftast besökte mig. Kändes skönt att ha någon i närheten, men blev fortfarande väldigt jobbigt då det skrämde mig lite. Min mamma har själv också upplevt liknande i läggenheten. Hon pratade ofta om det med pappa som inte alls tror på övernaturlighet, tills han såg någon ur ögonvrån gå förbi i vardagsrummet. Tillslut blev alla besök för jobbiga för henne, och sade till 'personen' att hon inte vill få fler besök. Därefter har personen inte visat sig eller försökt 'kontakta' mamma. Jag brukar ofta höra någon som spelar piano i vardagsrummet, vaknar upp under natten och känna hur någon trycker och ligger på mig mm. När jag är ledsen känner jag alltid en närvaro, som tröstar och får en känsla av att personen påminner mig om att jag inte är själv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: