Annons:
Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 5020 ggr
dragonstar
2015-07-26 01:48

Kattväsen

Hej

Sitter och funderar att skriva en bok, lär inte bli något publicerat men kul att göra ändå.
Boken kommer innehålla flera naturväsen gudar/ gudinnor och andra mytologiska varelser. Tänkte först och främst koncentrera mig på de nordiska. 

Jag undrar vad för myter och andra väsen de finns rörande katter? Har för mig att jag hört om någon kattvarelse kan ha varit maran under annat namn. Vet att de var en katt som förvandlades till en pojke.  Någon som vet några andra varianter en Maran?

Sen om ni vet några bra informativa sidor/ böcker om just nordisk mytologi och phantion. Förutom Wikipedia?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Magi-cat
2015-07-26 07:02
#1

Kul med bokidé!

Kom att tänka på Frejas katter, angående kattväsen …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

dragonstar
2015-07-26 15:48
#2

Ja hon har 2 stora katter som drar vagnen,  finns olika uppgifter om hur dom ser ut om en svart katt krossar en väg betyder de att hon är nära. 
Gudinnor som har något med katter att göra  finns de många av =)  Tex bastet

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ghosthunter
2015-07-26 19:58
#3

Jag tror du kan hitta många svar om katter, genom att läsa om Egypten och dess mytologi. Våra tamkatter härstammar från Egypten och där är katterna heliga🙂🐱

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Kritan]
2015-07-27 15:02
#4

Ha som mål att texten ska bli läst och inte hur mycket du skriver.

Sommarek
2015-07-27 15:41
#5

Vad gäller nordisk mytologi kan jag varmt rekommendera "Nordiska gudinnor" av Sofia Axelsson. Just gudinnor förknippas ju ofta med kattdjur.

Vi har även Gleipner, kedjan som binder Fenrisulven, som sägs vara gjord av bland annat katters tramp.

Näcken sägs kunna uppenbara sig som en katt eller hund (även troll sägas kunna visa sig som katter), och det sägs även att om Näcken lärde dig spela kunde du ta med en död katt i en säck (!) som gåva.

Hoppas detta kan inspirera lite.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dragonstar
2015-07-28 00:03
#6

Vad mycket bra information =) Nu har jag flera ideer att jobba vidare på =)

Just nu har jag bara skrivit några sidor.  konsentrerar mig på att samla ideer för att få fram lite karaktärer och hur världen ska se ut.  Samt försöker komma på hur magin ska fungera och olika trollformler. Känns som att jag behöver få lite plattser och karaktärer samt ett mål  och hinder för att kunna skriva.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Upp till toppen
Annons: