Annons:
Etikettövrigt
Läst 1335 ggr
Regiina-c
2015-03-25 22:48

människokännare eller vad?

Hej! Det är så att vi ska ha redovisning i skolan. jag vet vilket ämne jag ska ha… 

Men jag vet inte riktigt vad det kallas :/  så det är lite svårt att söka info om.

Det jag ska prata om är att jag kan bara genom att se/möta en människa (som jag inte känner just då) vet jag exakt hur den personen är dvs jag kan känna på mig om något inte direkt stämmer med personen eller om det är en hur bra människa som helst, även om det inte "syns" på kroppsspråket, jag känner även hur falska endel kan vara utan att någon annan märker det. 

Och tyvärr så har jag oftast rätt också, väl när jag har lärt känna personen.

Kallas det människokännare eller vad kallas den "förmågan"?Funderar

OCH tycker ni det är en positiv eller negativ egenskap att ha? skulle va kul att höra vad ni tycker Skrattar

Ursäkta för kladdigt inlägg men hoppas ni fattar ^^

Annons:
[postmortum91]
2015-03-25 23:02
#1

det har ju inget med övernaturligt att göra. Du analyserar folk och har kontrollbehov för att du antagligen inte hade det när du var barn eller en period i din barndom. (inga barn har väl egentligen kontroll) men det handlar om kanske en trasslig barndom eller en förälder som du tagit hand om.

Regiina-c
2015-03-25 23:50
#2

#1 Jag fick tips om att lägga inlägget här för att vissa personer kanske kan mer här än på andra sajter (jag hittade ingen annan sajt där det passade in) men visst jag kan ta bort det…

Jag har alltid haft det såhär, ena min förälder hade också såhär men tränade bort det. Och vad har det med kontrollbehov och min uppväxt att göra?och det inget jag vill skryta om,  det är bara en redovisning som jag ska hålla med detta innehållet.

[GunillaF]
2015-03-26 02:08
#3

Du är intuitiv när du känner så som du gör Regiina-c

The_pearl
2015-03-26 07:32
#4

#1 Jag tipsade faktiskt TS om att kolla runt här, då jag tycker att hon har en bra intuitiv förmåga. Hon kanske kan få hjälp här istället för ett forum för ungdomar. Jag tycker det är bättre att fånga upp och lotsa rätt än att totalt ignorera det. TS vet ju inte själv hur det fungerar, hon behöver hjälp så hon hamnar rätt i det här och kanske kan kontrollera det. alla vet väl här att det är rätt energikrävande att känna av andras energier jämt o ständigt. Vilket TS verkar göra.

vinden är min mor
2015-03-26 07:57
#5

Jag tror att du liksom jag är en high sensitiv.

Sök på det ordet så får du upp en hel del.

Lycka till med ditt skolarbete!

☀️Mörker är bara brist på ljus

[postmortum91]
2015-03-26 08:11
#6

#0 jag tror inte du vill skryta. Jag är likadan så jag utgick från mig själv. Jag tror att det är ett sätt att känna kontroll. Genom att analysera människor omkring dig är chansen större att du slipper överraskas av deras negativa sidor. Jag tror helt enkelt du byggt upp det som en försvarsmekanism från jobbiga händelser. Varför tränade min förälder bort det? För mig är just den egenskapen min mest användbara och värdefulla, även fast det ibland kan bli lite jobbigt. Sköt om dig!

Annons:
Choklad
2015-03-28 10:49
#7

Man kan känna av personer även om de är på en annan ort än man själv är, det finns liksom ett band, särskilt  mellan personer som står nära varandra. Så det behöver inte vara ett sätt att skydda sig, jag vet själv hur det är att bli "överfallen" av okända personers känslor, deras rädslor är värst att känna av.

U R us

[postmortum91]
2015-03-28 20:20
#8

#7 Du får ursäkta mig, men jag är skeptisk till just sånt. Jag förnekar inget, men jag är väldigt skeptisk och tror att det absolut mesta ligger i psykologin. 
Exempelvis: När jag var barn och var hemma hos en kompis kunde jag känna på mig DIREKT när min pappa drack. Jag visste 100% säkert att när jag kom hem så skulle han vara full (jag är uppvuxen med min alkoholistpappa som du kanske förstår). Det spelade ingen roll hos vem jag var hos, eller hur länge jag hade varit där, 5 minuter eller 7 timmar, jag fick alltid en sjukt hemsk känsla i hela kroppen och fick magont och ville inte gå hem för att jag visste vad som väntade trots att han varit nykter när jag var hemma för bara en stund sedan. 

Detta tror jag inte hade med något sjätte sinne att göra, jag tror att eftersom jag bodde konstant med pappa så lärde jag mig helt omedvetet läsa av hans små små Tecken till att han var törstig, kanske märkte han det inte ens själv. Men just för att jag som barn skulle kunna lättare förbereda mig och även känna någon kontroll över situationen så utvecklade jag extremt känsliga antenner som märkte små saker som ingen annan gjorde. Men jag tror fortfarande det var psykologiskt och inga övernaturliga eller någon osynlig aura/energi som färdades till mig. 

Idag har jag ingen aning om när han dricker eller ej, varför känner jag inte av det längre? Just för att jag inte behöver göra det nu när jag är vuxen, klarar mig själv dessutom träffar jag honom inte 24/7 och har möjlighet att omedvetet lära mig de osynliga signalerna. 

En gång kände jag även på mig när jag satt på bussen hem från Falun, vilken ligger 30 mil från mitt hem. På bussen hade jag sjukt ont i magen, var helt förstörd i kroppen, var nervös och orolig och kräktes till och med vilket jag aldrig gör annars, just för att gå av bussen och möta min pappa stupfull. Det här tror jag också har en logisk förklaring, kanske att jag hörde på hans röst i telefonen någon dag innan någon nyans som berättade att han var sugen på att dricka.

allhealing
2015-03-28 22:04
#9

#0,

det är inget konstigt. Jag har en liknade förmåga. Jag har lärt mig att läsa av personer utan att tidigare på något sätt kommunicerat med dom.

Jag kan be en person jag heller aldrig träffat tänka på personen ifråga för att upprätta länken mellan oss två. Detta är ingenting jag använder mig av eftersom det inkräktar på etik och moral.

---

Däremot använder jag metoden på ett annat sätt när jag arbetar med klienter eftersom lösningen till varför de söker hjälp kan ha att göra med minnen kopplade till personer de träffat under sitt liv.

Då kommer det här sättet att nå information hos personer till nytta.

Då behöver jag lyfta upp den vetskapen till den hjälpsökandes medvetande för att en förståelse ska uppstå till varför det som sker sker. Dvs varför någonting befinner sig ur fokus.

När en förståelse till varför ett problem klarlagts är det möjligt för den hjälpsökande att förändra sitt synsätt genom att byta ut ett synsätt mot ett annan.

Hoppas du förstod min förklaring =)

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

tarantass
2015-03-29 05:20
#10

Högkänslighet, HSP, highly sensitive person kan det kallas. En som heter Elaine Aron har skrivit om det, bland andra.

Och det kan bero på mycket annat än kontrollbehov. Med all respekt för den som skrev om det, det kan se väldigt olika ut för olika människor. En del har helt enkelt svårt att värja sig och skulle ha nytta av mer kontroll eller att lära sig stänga av.

Om det finns något "övernaturligt" – och, som #9 är inne på, det finns berättelser som inte är så lätta att förklara med att man omedvetet har lärt sig läsa av små Tecken – så kan det vara så enkelt som att det finns en gråskala från sådan avläsning och annan "vanlig" intuition, över överkänslighet, till rent "telepatisk" förmåga, där det kanske inte alltid är så lätt att avgöra vad som är vad.

Läkaren Göran Grip har i sin självbiografiska bok "Allting finns" skrivit litet om sin variant av det här. Han kunde uppfatta precis vad folk runt honom tänkte och fick se till att stänga av det eftersom det var både obehagligt och oetiskt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

allhealing
2015-03-29 21:24
#11

#10,

nu har jag insikten i hur jag läser av "tecken" på ex. en person som befinner sig på andra sidan jordklotet utan att jag vet någonting om personen, dvs aldrig träffat personen eller på annat sätt kommit i kontakt annat än att en annan person som även hen kan befinna sig på andra sidan jordklotet om som jag heller aldrig träffat förrän en konsultation äger rum, exempelvis via chatt utan kamera eller bild. Hur menar du att jag läser av/tolkar "tecken" från en sådan person?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

tarantass
2015-03-29 22:02
#12

Du kanske skulle läsa min kommentar en gång till, litet långsammare?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

allhealing
2015-03-29 22:34
#13

#12,

jag förstod dig inte angående Tecken. Nu när jag läser igen och igen är det för komplex svenska för mig men jag förstår vad du menar. Det är för många djup i djupen i det du skriver för att jag ska lyckas väva ut texten helt. Tack för din förklaring så jag förstod det du skrev än bättre och fick en helt annan förståelse än den jag först fick fast jag läste om texten 4 gånger innan jag svarade för att inte missuppfatta det jag svarade på. Det gjorde jag i alla fall =)

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
tarantass
2015-03-30 00:33
#14

#13: oj då, där ser man. Så svårt trodde jag inte det var. Åtminstone inte för en som kan skriva såpass komplicerat själv (för det tycker jag faktiskt). Tyvärr har ju inte språket alla de dimensioner man kan ha när man tänker.

Nå, jag ville bara hänvisa till sådant som du berättade ovan för att säga att kanske inte allt kan förklaras med sådana där små Tecken, och sedan att det kanske kan vara svårt att avgöra vad som är "naturlig" och "övernaturlig" intuition eftersom de kanske går i varandra. (Om nu det blev enklare.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: