Annons:
Etiketterdrömmardrömtolkningar
Läst 1810 ggr
Magi-cat
9/14/14, 3:50 PM

Lite om drömmar...

Alla gör det man vad är det? Det handlar om drömmar!

(Följande är ett sammandrag av en artikel jag skrev på Oförklarade Fenomen.)

Drömmar uppstår under den lättaste sömnfasen (REM-sömn) när ögonen rör sig snabbt från sida till sida medan hjärnan på sätt och vis är lika aktiv som när vi är vakna. 

För att vi ska kunna drömma ifred och sömnen inte störas är musklerna paralyserade under tiden. Om vi inte hade den här hämningen skulle vi agera ut vad som händer i drömmen, men utan att den del i hjärnan som har hand om omdöme och planering skulle kunna hindra oss.

Under drömsömnen drömmer vi ihop hela berättelser som upplevs som lika verkliga som om de pågår i det vakna livet. Ibland som en bio-film, eller spegel som gått i kras och man tittar på bit efter bit, ibland humoristiska, ibland bisarra och ofta ihopkopplade med känslor.

Känslor och minnen är centrala i drömmandet och hippocampus (minneskoordination) och det limbiska systemet (känslor) är aktiva när vi drömmer.

Varför drömmer vi?

Tänk att en människa i sömn kan sätta ihop så fantastiska (och osannolika) berättelser och ändå fortsätta sova!

En viktig orsak till vikten av drömmar är att spegla och bearbeta individens vakna liv, som en rensningsscanning. 

En relativt ny teori inom drömforskning är att drömmarna är en träning inför hotfulla situationer, där vi drömmer om faror och aggressioner som ett minne från vårt evolutionära förflutna när hotet från naturen och vilda djur var påtagligt.

Det verkar också som om REM-sömnen fungerar som en slags nattlig terapi för hjärnan. 

Försökspersoner fick se ångestskapande bilder med vissa mellanrum. Sedan mätte man deras reaktioner. De personer som vid andra visningstillfället sovit en natt fick mindre aktivitet i amygdala (rädsle, panikcentrum) än de som fick se bilderna utan mellanliggande sömn. De som sovit en natt fick också ökad aktivitet i pannloberna, dvs de delar som förknippas med logiskt tänkande och de kunde därmed lättare bearbeta upplevelsen av bilderna.
Känslorna separeras från det minne som gav upphov till dem och allt blir lättare att hantera..

Personer som drabbats av PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) drömmer ofta mer mardrömmar än andra, vilket kan bero på att hjärnan bearbetar intrycken.

Drömsömnen är också viktig för inlärningen. Även om drömmen verkar neutral till, fungerar den som konsolidering för inlärning i vaket tillstånd.

Detta kan ha varit viktigt evolutionärt, när hjärnan behöver bilda en uppfattning om faror och nyttigheter och befästa det som kan vara till nytta en annan gång och samtidigt rensa bort oanvändbart.

Även djuren drömmer!

Alla som har sällskapsdjur har sett det: katten och hunden som låter som om de är på spännande nattlig jakt i sömnen, de morrar kanske och det rycker i tassarna. Drömmer de verkligen? Ja, det gör de…

Att drömmandet finns hos de flesta däggdjur och fåglar, tyder på att det uppstod tidigt under evolutionen.

"– Drömmar måste ha någon form av överlevnadsvärde, men vi har inte förstått exakt vad det är, säger Torbjörn Åkerstedt. " (professor och stressforskare vid Stockholms universitet) 

Att komma ihåg sina drömmar

Många säger att de aldrig drömmer, men det gör de. De kommer bara inte ihåg. 
För att man ska komma ihåg drömmen behövs att man vaknar upp alldeles i anslutning till drömmen, något man oftare gör framåt morgonsidan när man har en ytligare sömn.

Man lär kunna lära sig att komma ihåg sina drömmar genom att "programmera" hjärnan att man ska vakna upp så pass att man blir medveten om drömmen. 

Lucida drömmar 

Ibland drömmer man klardrömmar, s.k. lucida drömmar när man är medveten om att man drömmer. Man kan också lära sig att påverka och handla på ett speciellt sätt i drömmen. 

Om man t.ex. blir jagad i drömmen kan man lära sig att inte fly utan vända sig om och se det skrämmande som då ofta bara upplöses eller blir ofarligt.

Sanndrömmar

Ibland drömmer man något som senare visar sig slå in.
Kanske har det att göra med att man kopplar av medvetandet i sömnen och får bättre överblick. Kanske är det något man insett länge som reds ut och lyfts upp i drömmen. 

Sömnparalys 

Detta är ett väldigt speciellt och ofta skrämmande tillstånd. När vi drömmer kan vi inte röra musklerna. Vid Sömnparalys har denna rörelsehämning slagits på för tidigt eller för sent. Vi är vakna fast med paralyserade muskler!

I värsta fall är delar av REM-sömnen fortfarande kvar så att ögonen rör sig som när man drömmer men man kan uppleva bilder som när man drömmer, ibland med en känsla som av att någon är i rummet eller att man inte kan andas. Ibland kan man också höra ljud, som ett tjutande.

I folktron har det förknippats med "maran" eller demoniska väsen som tar en i besittning.

(Jag tror det har att göra med DMT-frisättning via tallkottkörteln också)

Drömtolkning

Det är ofta väldigt intressant att skriva ner sina drömmar alldeles efter uppvaknandet och sedan försöka tolka dem. Vilka symboler finns med, vilka återkommer? Vilka känslor är förknippade med drömmen? Vad hände dagen före som återkommer i drömmen? 

Den bästa drömtolkaren är man själv, men gå gärna ihop i en drömgrupp så blir det både roligare och mer lärorikt. Man kan lära sig mycket om sig själv via drömmar och när man berättar dem brukar det klarna.

Symboler i drömmar är viktiga. Hur personliga är de och hur lika eller olika drömmer man i olika delar av världen? Vilka symboler återkommer?

Varför drömmer man inte mer klart och koncist utan varför är drömmen beslöjad i symboler? 

Dröm gott!🙂😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
H-lena
9/14/14, 6:11 PM
#1

Tack för intressant läsning Magi-Cat! 😃 Jag tycker det här med sanndrömmar och drömtolkning är det allra mest spännande ämnet. Tror att sanndrömmar har att göra med det övernaturliga, och intuitionen. Kanske är det Tecken från andra sidan? Men det är svårt att förklara hur det hänger ihop samtidigt.


Fjäril
9/14/14, 8:41 PM
#2

Tack Magi-cat!

Ja de gånger man vaknar till av sig dröm ska man skriva ner den direkt för annars glömmer man. Jag är också fundersam till drömmar som återkommer? Alldeles precis likadana med ett par månaders mellanrum. Någon teori?

🌺

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
9/15/14, 8:58 AM
#3

Tack för respons, #1 och #2 🌺

Återkommande drömmar har jag inte hittat något riktigt epokgörande om. Det sägs lite diffust att det har att göra med problem i drömmarens liv som inte funnit någon lösning, förlust av något eller någon etc. 

Kanske finns de för att man lägger märke till dem?

T.o.m. senaste kändisen Elaine Eksvärd tar upp det. 

http://elaineeksvard.se/blog/2013/06/24/aterkommande-drommar/

Själv har en sporadiskt återkommande dröm om flygplan som störtar. Det drömtemat har funnits med ända sedan jag var liten faktiskt, ibland gjort många års uppehåll för att sedan återkomma.
Ibland har jag t.o.m. tänkt i drömmen att "jag har ju drömt om störtande flygplan men nu är det på riktigt" eller att jag vet att jag drömmer och tänker "jaså, nu drömmer jag det där igen…" Lite igenkänningsfaktor alltså, och inte har jag något i livet som kan relateras till det.
Så det är inget problem med drömmen heller, bara smått roande.

Jo, en viss flygrädsla finns ju förstås…😃😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

H-lena
9/15/14, 9:08 AM
#4

#3 Ja återkommande drömmar har jag också. För din del hänger det nog ihop med din rädsla ja.😃 Mina återkommande drömmar hänger nog också ihop med rädslor, och sånt som ligger i det undermedvetna. Drömmar är ju just det, sånt som kommer upp från det undermedvetna. Tror det är ett sätt för kroppen att "deala" med problem och liknande.


Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Fjäril
9/15/14, 8:45 PM
#8

Tack Magi-cat för dina alltid utförliga svar 🤗

Min dröm handlar om att jag går in i en spelhall (????), lägger i en femkrona och vinner jackpot. Det handlar om miljontals kronor. Det är en trång liten lokal och varje gång (eftersom det som sagt ser likadant ut) är jag orolig att maskinen ska gå sönder så att jag inget har att visa upp. Och vips är drömmen slut. Jag vet aldrig om jag får några pengar men jag får tre lika symboler (minns ej vilka, men det är nog standard på sådana maskiner).

Sajtvärd på Övernaturligt

Denna kommentar har tagits bort.
tarotlasse
9/16/14, 2:32 AM
#10

Tack magic-cat för en intresant artikel. Men tyvärr är det inte alla som drömmer jag är en av dem få. Det finns ett par sömnstörnings diagnoser där man aldrig går ner ens i de lättaste rem sömn faserna. Jag har en av dessa sömnstörningar o den är medfödd. Jag låg inne på sömnlabratoriet i Lund där de konstaterade att jag aldrig gick ner i rem sömn o jag har aldrig gjort det. I Lund kunde man först inte förstå min sömnkurvor de hade aldrig sett ngt liknande innan o inte heller ngn av de andra sömnklinikerna hade sett några sådana sömnkurvor. Så det skickade ut mina kurvor till alla sömnforskare i världen innan de fick svaret på vad det rörde sig om . I Lund Redan på BB reagerade man på att jag sov inte som andra bebisar. Just denna sömnstörning är extremt ovanlig o finns inte end ett namn på den. Den går i dag under ADHD diagnosen. Vi är ca 30 st i världen med denna diagnos o samtliga har diagnosrn ADHD. Vad dom vet är jag ensam om att ha denna diagnos i Sverige. Vilket är ett litet h-vete med FK i mellan åt eftersom det inte finns några rekomendationer från socialstyrelsen om denna diagnos. Så det har varit en kamp om både min medicinering, sjukskrivningar mm Så jag har vid ett flertal ggr fått ta hjälp av jurister för att få rätt mot FK. Enligt läkarna borde jag aldrig överleva min 25 års dag. Men där hade de fel. Lasse

tarotlasse
9/16/14, 3:14 AM
#11

I övrigt när det gäller kunskapen om sömnen. Så är tyvärr Sverige ett U-land inom både sjukvården och den Svenska forskningen Enligt sömnklinikerna o forskarna lär Sverige var ett av de sämsta länderna i världen på just kunskaperna om sömnen. Jag var innan sommaren inbjuden på ett semenarium om sömnen. Där läkare, vårdpersonal, o patienter var inbjudna. När en av de Svenska experterna var på mig för tredje gången om att jag inte fick dricka kaffe eftersom det var centralstimulerande o påverkade min sömn negativt. Så kunde jag inte längre hålla käften o reste mig upp o talade om för honom att han skulle inte utala sig om ngt han inte hade kunskap om. För jag medicinerar faktiskt med centralstimulerande läkemedel för sömnen. Att jag faktiskt får utskrivit Amfetamin för att kunna sova. Eftersom jag precis tvärtom somnar av Amfetamin. Då var det två av det andra läkarna som ställde sig upp och applåderade. Så inte ens våra Svenska experter har tillräckligt med kunskaper och har inte ens aning om ett stort antal sömnstörningar som finns. Jag får besöka en Dansk läkare som anses vara världens ledande inom sömnforskningen. Men han fick inte använda mig inom forskningen för det skulle kosta Landstinget 50 000 kr dygnet att jag skulle läggas in i Köpenhamn för denna forskning. Lasse

Magi-cat
9/16/14, 10:45 AM
#12

#10, 11 Tack för responsen och intressant input, Lasse! Hur svensk forskning ligger till kan jag inte uttala mig om, men det pågår forskning här också. Det är ett stort område.
Nu ska det här handla om drömmar, men det är klart, man drömmer medan man sover….

Angående att minnas sina drömmar har man (via forskning i Lyon, Frankrike) lokaliserat två områden i hjärnan som är ansvariga för att man kommer ihåg sina drömmar:

41 personer fick försöka minnas sina drömmar, varav hälften kom ihåg och andra hälften nästan aldrig kom ihåg. 

De som har lätt att komma ihåg drömmarna har dubbelt så många uppvakningsperioder och lättare att störas av ljud, än de som har svårt att komma ihåg drömmar.

Man fann också att de som lätt kommer ihåg drömmar har högre aktivitet i två områden i hjärnan. Ett av dem, mediala prefrontal cortex är ansvarigt för sammanhang mellan känslor, var man befinner sig, händelser etc. Det andra, temporoparietal junction, är bl.a. ansvarigt för att bilda en uppfattning om sig själv och andra. Det är också känsligt för intryck utifrån, varför de som lättare minns sina drömmar vaknar till lättare.

Dessa två områden tillsammans hjälps säkert åt att dels bilda drömmar, dels komma ihåg dem!

Enligt uppgift har ett japanskt forskarlag gått ännu längre och listat ut (åtminstone delvis) vilka bilder som rör sig i hjärnan medan man sover! (Dock inte läsa tankar, som tur är.)

http://fof.se/amne/somnforskning

http://www.medicaldaily.com/key-remembering-dreams-found-two-brain-regions-3-ways-stop-forgetting-269509

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/genombrott-inom-dromforskningen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
9/16/14, 12:16 PM
#13

Ja det är ett mycket intressant område och det  finns mycket mer för forskarna att få fram om vår sömn en vad man i dag vet något om.

Min egen sömnstörning så är det enda forskarna vet att det bara är personer med ADHD som har denna sömnstörning och att sömntabletter inte fungerar snarare har det en motsatt effekt på oss.

Hur man kan avgöra och upptäcka detta är att man ser på mätningarna av hjärnan att hjärnan inte skickar ut ngn signal på att man ska sova.

I övrigt så vet man inte mer och därför vet man inte heller någon känd behandlings form för oss utan det är öppet för läkarna  att experimentera.

Vi är en för liten grupp med diagnos för att de ska läggas en massa pengar som krävs för att forska och finna mer kunskap om det.  

Jag kan vara totalt utmattad och efter 4 dygn utan sömn överhuvudtaget så talar fortfarande inte min hjärna om att jag ska sova.

 Så jag saknar funktionen att kunna sova på naturlig väg .

Då det sker att jag har vaken perioder på 4-5 dygn brukar jag komma i det stadiet att jag tar snedsteg raglar och sluddrar i talet och folk tror då att jag är berusad eller narkotika påverkad.

När jag var på soc för utredning om mitt hjälpbehov med boende stöd och tekniska hjälpmedel hade jag en sådan vakenhets period.  Då gjorde social assistenen ett LVM på mig och beslutade  att jag skulle läggas in på behandlings hem för mitt narkotika missbruk då blev jag rasande och bad honom fara åt h-vete.

Skickades då till sjukhuset för blodprover och drogtester och när de visade att jag var drog fri så blev det en helt  annan ton på soc.

Vissa personer ska helt enkelt inte arbeta med människor är bara att konstatera.

Men det är jätte svårt eftersom kunskapen om sömnen är så dålig överlag jag blir hela tiden missförstådd för varken myndigheter eller sjukvården har kunskap om min diagnos och jag  kan då bli fruktansvärt illa bemött och ingen som förstår problemen.   

De enda i Sverige som har någorlunda kunskap om sömnen är de experterna som arbetar på landets sömnkliniker och det finns en sådan klinik i varje landsting.

Men tyvärr är det få inom allmän medicinen som känner till dessa sömnkliniker.

Allmänläkarna har ytterst liten kunskap om sömnproblem som tyvärr är en av våra vanligaste folksjukdomar i dag. 

Utan det är bara att skriva ut sömntabletter som man oftast känner till inom allmän medicinen.

När jag bad min husläkare  om en remiss till sömnkliniken och till deras sömn laboratorium.  Så hade hon aldrig hört talas om att det fanns sömnkliniker i Sverige.   

Något jag blev väldigt fascinerad över när jag var inlagd på sömnkliniken i Lund var det de berättade om vad man kan få fram av denna undersökning.

Kan i korthet berätta om hur en sådan undersökning går till.  

När jag kom dit vid 19 tiden  på kvällarna så kopplade man upp ett hundratal sladdar över hela kroppen  alla sladdar leddes sedan upp genom en strut på huvudet så det inte skulle störa och vara i vägen när man skulle sova. 

Ni ska baraveta hur lustig man såg ut med alla tejpade sladdar över hela kroppen och denna jätte strut på huvudet.  

Alla dessa sladdar kopplades sedan till en dator  så klockan var ju närmare 22   tiden innan man var klara med alla sladdar och då var det ju sovdags. 

Dessa sladdar registrerade samtliga muskelrörelser i kroppen.

Det registrerar ögon rörelserna och alla signaler och aktiviteter i hjärnan.

Så det kunde i princip över data skärmen se vad folk drömmer om.

Genom att de kunde se  ögonsrörelserna och muskelrörelserna och se var i hjärnan signalerna aktiverades.  Kunde de avgöra om man drömde om att man spelade  fotboll, hade erotiska drömmar eller om det var mardrömmar eller angenäma drömmar.  Men  detaljer av drömmarna kunde man ju inte se av dessa signaler.  

I övrigt kunde man följa hela sömn schemat hur lång tid man befann sig i det olika  rem sömn stadierna och det absolut viktigaste hur lång djupsömn man har.

Man behöver 4 timmars djupsömn för att må bra.

Därför så  väldigt olika på sömnbehovet för person till person.

En person som går ner i djup sömn på bara några minuter så kan det räcka med  4 timmars sömn på natten för att bli utsövd.

Men för en annan person som det kan ta flera timmar att komma ner i djupsömn blir då inte utsövd även om den sover i 12 timmar.

Så det är bara om de kan avgöra hur lång djupsömn vi har och när vi har vår djupsömn som de kan avgöra om man har sömnproblem vad det kan vara för diagnos och  vad för behandling eller rådgivning  man kan ge.

Datorn samlar ju in alla information och sedan så ska både datorn och läkarna analysera dessa signaler som skickats till datorn.

Det finns ett hundratal olika sorters  sömndiagnoser som de flesta läkare i Sverige aldrig någonsin har hört talas om.

Man kan se hur man andas under natten och hur många andnings uppehåll man har.  Vilket kan skapa enorma problem.  För man upplever att man sover men för varje andnings uppehåll man gör så vaknar hjärnan till liv för en bråkdels sekund  och man går ur djupsömnen. Men vi själva märker inte att vi vaknar för en bråkdels sekund.

 Det finns de som har små små snabba andningsuppehåll varje minut och inget man kan se  visuellt på personen men datorn ser det.

En sådan person tror att  de sover men de går aldrig ner i en djupsömn och är aldrig utsövda och är ständigt trötta.

Sådana här saker kan aldrig den vanliga sjukvården varken se eller upptäcka och då behandla rätt.

Oftast skriver de ut sömntabletter och de förvärrar bara andningsuppehållen.  

Så  det är enbart dessa sömnkliniker som kan få fram detta.

Har ni svåra sömnproblem och  då under längre tids perioder så ska ni absolut be er husläkare att remitera er till den sömnklinik som finns på ditt  landsting.

För att kunna avgöra vad för sorts sömnstörning du lider av för det kan inte din läkare avgöra och har oftast inte heller den kunskapen

Oj det blev ett väldigt långt inlägg även om jag försökte hålla det kort.

Lasse

Annons:
JoHo
9/16/14, 4:59 PM
#14

Synd att det försvann så många intressanta poster (som den här som kommer försvinna snart). Gav liten annan syn på det hela men…

Fjäril
9/16/14, 8:20 PM
#15

#14,

Just den här tråden handlar om tro på drömmars betydelse, inte vad det kan innebära istället. Starta en egen tråd om det i så fall.

Fortsatt diskussion om detta kommer plockas bort.

Sajtvärd på Övernaturligt

Kyllan56
9/16/14, 9:21 PM
#16

Mycket bra skrivet Magi-cat. Läste det med stor behållning! 🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

tarotlasse
9/16/14, 10:00 PM
#17

#12  Jag kan inte hålla med dig om att vi drömmer under hela natten.

#15  Det inlägget  har faktiskt en hel del med drömmarna  och  vår sömn att göra. 

Även om vissa kan drömma hela natten   så är det ett av tecknen på att man har en allvarlig sömnstörning.

Enligt forskningen  och den informationen vi fick av forskarna och läkarna på det semenariet om sömnen jag var inbjuden på i Helsingborg innan sommaren. 

Plus informationen av personalen på sömnlabbet och den  Danska sömnforskaren jag gick hos och  som anses vara den  sömnforskaren  som har den  största kunskapen om sömnen  i världen.  

Så  är det bara under rem sömn  stadierna vi drömmer och det är enbart när vi befinner oss i  den  lättaste sömnen och i sömnstadiet 1  vi  har en  förmåga att komma i håg  det vi drömmer om. 

Under djupsömnen då hjärnan gör sin återhämtningen går hjärnaktiviteten ner till ett absolut minimum och håller  i stort sätt bara  det livshållande funktionerna i gång.  

Även vår känsel går ner i ett viloläge du  märker då t.ex inte längre om en insekt eller en mus skulle springa över ditt ansikte. 

Under djupsömnen krävs det betydligt mer kraftfulla  rörelser för att vi ska reagera det behövs rejäla skakningar och impulser för att vi ska reagera och gå ur djupsömnen. 

Samma  med de övriga sinnena så går de ner på sparlåga  vi reagerar t.ex inte på brandrök under djupsömnen. 

Ögon rörelserna och muskel rörelserna är minimala  under djupsömnen.  

Då vi drömmer är både ögonrörelser  och muskelrörelser fullt aktiva.

Även det aktiviteterna i hjärnan som rör våra olika känslor som glädje, sorg och rädsla  går på sparlåga och är så gott som noll  under djupsömnen och man kan bara läsa av  några enstaka impulser i dessa områden  i hjärnan under djupsömnen. 

Forskningen visar  tydligt på  att  vi inte drömmer överhuvudtaget under den viktiga djupsömnen och vi behöver minst 4 timmar av denna djupsömn under natten  för att vi ska må bra och då fungera optimalt resten av dygnet. 

Om en person drömmer hela natten så visar detta på  att personen inte går ner i djupsömn överhuvud taget och därmed har väldigt svåra sömnstörningar. 

Vilken specifik sömnstörning  det då rör sig om det avgörs av  fler iakttagelser. Visar andningen på andnings uppehåll  t.ex  kan det röra sig om sömnapné då  går man ur djupsömnen men kan  då fortfarande befinna sig  vara kvar i  något av rem sömn stadierna och då kan man drömma hela natten.  Men helt  beroende på hur allvarlig sömnapné man lider för vissa går även ur remn sömnen . 

Visar mätningarna på brist av djupsömn  och  impulser som går  från underbenen till hjärnan så kan  diagnosen  röra sig om restles leg.  

Det är på detta sätt man på  dessa sömnlabratorier  under flera dygns iaktagelser   av drömmarna,  avsaknad av drömmarna och i samband med de andra iakttagelserna  av  andning, nervimpulser   hjärnaktiviteter, ögonrörelser  och  muskel rörelser kan man avgöra vilken av de hundratals olika diagnoserna  det kan röra sig om och vilken hjälp eller  rådgivning vi kan behöva. 

Så studierna om drömmarna är otroligt viktiga under dessa undersökningar.   

Lasse

Magi-cat
9/16/14, 10:08 PM
#18

#17 Nej, man drömmer inte konstant under hela natten. Från #0 "Drömmar uppstår under den lättaste sömnfasen (REM-sömn) när ögonen rör sig snabbt från sida till sida medan hjärnan på sätt och vis är lika aktiv som när vi är vakna. "

Angående hjärnans aktivitet under sömnperioderna och sömnstörningar finns en hel del att säga, men vi håller oss till drömmar i den här tråden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
9/16/14, 11:18 PM
#19

#18

ja det kan jag hålla med dig om men inte det du skriver om i inlägg 12 om att vi drömmer hela natten . 

Jag kan inte heller hålla med dig att hjärnans aktivieter i de olika stadierna och olika sömnstörningar inte har med drömmarna att göra. 

För det gör det har i allra högsta grad. 

Drömmarna påverkas otroligt mycket beroende på när du drömmer dom och när rem sömnen sker om det är i början av natten  eller om rem sömnen  sker om du vaknar upp ur djupsömnen eller under den sista delen av natten innan vi vaknar.   

Drömmarna skiljer sig radikalt åt beroende på när  de olika rem stadierna sker  och de påverkas väldigt mycket av  både hur  djupsömnen är och beroende på de olika sömnstörningarna. 

Man  kan inte bara plocka ut delar av hur drömmarna fungerar under en viss period under natten och vilken betydelse de har för oss under en viss tid av rem sömnen . 

Eftersom de skiljer sig så mycket åt  beroende på när drömmen sker och påverkas av de andra sömnstadierna och  på de sömnstörningar vi kan ha för då blir det bara  tyvärr en halvsanning av det du skriver i inlägg #0    

Så detta med drömmarna att det  är så otroligt intressanta håller jag fullkomligt med dig om  och man vet i dag bara en bråkdel av det du tar upp men som sagt vad drömmarna skiljer sig åt när man drömmer dom och i påverkan till det jag skriver i mina inlägg.  

När det gäller mardrömmar och när dessa  sker så kan man nästan ställa klockan efter när de dyker upp,   

För de kommer  efter en viss tid in i rem sömnen och ungefär vid samma klockslag på natten om man sover någorlunda regelbundet.

Men kan vissa gånger slå helt fel enligt klockan om det blivit en förändring i något av det andra sömnstadierna eller om man har en sömn störning. 

Detta har ett sådant stort samband med varandra att göra.  

Så det  går inte att komma i från  detta och är  precis lika viktigt att ta upp  detta sambandet  med varandra. 

För det ena påverkar det andra och denna forskning är så otroligt intressant så det vore synd och även felaktigt  att inte ta med helhets bilden även om forskarna ännu inte har alla svaren på allt ännu. 

Så jag är inte ute efter hacka tråden på något sätt utan är fakta som är oerhört viktiga att ta upp i sammanhanget. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: