Annons:
Etikettandlighet
Läst 2773 ggr
PttCherie
8/11/14, 10:03 PM

Gränsspykostisk?

Någon annan än mig som läkarna anses som "gränsspykotisk" för att jag tror och ser och känner av andliga/övernaturliga saker? 🤔

Annons:
Medda
8/11/14, 10:11 PM
#1

Jag tror nog att det är många, då de flesta läkare utgår från fakta och saker som är vetenskapligt bevisade. Dock är det inte enbart läkare som har det förhållningssättet då hela vårt samhälle är uppbyggt på ett sådant sätt.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

PttCherie
8/11/14, 10:16 PM
#2

#1 Medda Det är verkligen så! Men nu har jag fått höra så ofta "vanförästälningar, Hallucination osv" att jag börja ifrågasätt mig om det jag upplever är verkligen sant.. eller om det är en psykos? =s euuhh

allhealing
8/11/14, 10:56 PM
#3

# 0,

jag skrev den här texten igår. Kanske kan den ge dig en förklaring på det du tänker och funderar kring.

Människan är en skapare. Vi skapar med våra tankar och känslor. Tänk dig att du lever ett liv och under livet upplever saker. Du kan inte uppleva någonting om du inte är medveten om det. Därför behöver allting du upplever vara i kontakt med ditt medvetande. Där du lägger ditt fokus dit förflyttas ditt medvetande. Att vara medveten är därför att vara närvarande. Medveten närvaro i nuet.

Allting är information. Har det någon gång existerar finns det. Information kan inte förstöras. Information existerar för evigt.

Hjärnforskaren Dr Jill Bolte Taylor visar oss i en video på TED.COM att vi alla har förmågan att uppfatta såväl det individuella som kollektiva perspektiv. Att vi alla har förmågan att leva ett liv i harmoni med såväl oss själva som vår omgivning. Det individuella medvetandet gör att vi kan uppleva individens perspektiv. Det kollektiva gör att vi kan uppleva helheten. Det är spannet mellan dessa två tillstånd som ger oss den perspektivförståelse som behövs för att ens kunna uppleva någonting.

En upplevelse är endast möjlig när tudelning råder. När man är ett med allt upplever man inte, då är man. Upplevelse är därför en kontrast. Det som står i förhållande till någonting annat. När definitionen av det vi upplever fokuseras på det individuella perspektivet blir verkligheten det som tar avstånd från det kollektiva. Det finns inget dömande i det här uttalandet. Det är en observation som visar på att separation när det upplevs i frånvaro av det kollektiva i en förlängning kan bli det som uppfattas som helheten. Det universum vi befinner oss i är en möjlig plats att uppleva denna separation. Där vi ser oss som separerade från varandra, iklädande oss rollen som individer. När vi från detta perspektivet som individer skapar med hjälp av våra tankar och känslor, blir upplevelsen att vi är separerade från varandra.  Vi ser det separerade, vi upplever det separerade och därför definierar vi den verkligheten vi uppelever oss vara i som separerad.

Som jag inledningsvis skrev så är vi skapare. När vi i vårt medvetande upplever oss som separerad från andra individer blir observationen av det som äger rum i universumet en separerad sådan. Vi skapar helt enkelt den upplevelsen eftersom vi inte längre ser helheten där vi även är i förening med allt som är. Vi gör antagandet att allting vi observerar sker i individform. Vi har därmed tagit bort förståelsen av att allting även hänger samman.

Tid är endast möjlig att uppleva när avstånd existerar. Tid är därför inte möjligt att uppleva när allt är ett. Tid är enbart möjligt att uppleva när ett är separerat från sig själv. Detta är i och för sig en omöjlighet eftersom ett aldrig kan vara separerat från sig självt. Ändå existerar tid sett från ett mänskligt perspektiv. Inget av dessa perspektiv talar osanning. De befinner sig helt enkelt i olika tillstånd.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

PttCherie
8/11/14, 11:15 PM
#4

#3 texten var alldeles för svår för mig. Har extremt svårt att läsa långa komplicerade texter. Men tack för dig engagemang :)

allhealing
8/11/14, 11:23 PM
#5

#4,

spar texten och läs den längre fram. Kanske om några år. Ibland får man hjälp som ska användas längre fram =)

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

pernillaa
8/12/14, 11:09 AM
#6

Spännande text där allhealing! Mycket bra skrivet! =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Davbjo
8/12/14, 2:07 PM
#7

Jag tycker det är mycket tråkigt att psykisk ohälsa ska vara så enormt stigmatiserat. Självklart kan upplevelser ha rent psykologiska förklaringar, ALLT vi upplever produceras av hjärnan baserat på våra intryck. Allt vi ser, hör och känner är tolkat genom diverse mentala filter, inget är vad det verkar.

Så naturligtvis är det inte på något sätt omöjligt att upplevelser som dessa beror på ett kompromissat sinne. Och det är inte fult att lida av detta.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

tarantass
8/12/14, 3:18 PM
#8

Självklart har upplevelser alltid en psykologisk del, men lika självklart kan de också ha en yttre del, det vill säga man upplever något som "faktiskt finns" därute eller som i varje fall inte är "inbillning". Och jag tror nog att det finns både folk som "inbillar sig" utan att inse det och folk (även läkare) som säger att andra inbillar sig utan att de gör det. Vad som är vad går knappast att avgöra över nätet.

Hur som helst är ingetdera någon anledning att stigmatisera folk.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[velvetmorning]1
8/17/14, 4:21 PM
#9

Japp, jag är också "gränspsykotisk" enligt diverse läkare, och ju mer jag berättar om mina upplevelser, desto "sjukare" tycker dom att jag är och vill medicinera mera. Men jag klarar mig utan medicin och håller tyst om det i fortsättningen! Men samtidigt blir jag både rädd och förvirrad.. det är inte lätt att veta hur man ska göra med allt 🤔

Denna kommentar har tagits bort.
linnease
8/22/14, 12:32 AM
#11

Vad ser du för saker PttCherie? (Och velvetmorning?)

Känns de bra, eller är det mer mörka grejor? Hm inte helt säker på vart jag vill komma.. men helt klart kan vi uppleva saker utan att vara sjuka! Våga lita på din egen känsla om det. Är det nåt du gillar själv eller inte? Om det känns bra så är det ju bra.. Men om det är "mörkare" saker kanske det är bra att hitta hjälp att må bättre!

Ju bättre vi mår i allmänhet, desto bättre energier snappar vi upp runtomkring oss.. både i det fysiska och i det icke-fysiska! Så saker som känns tunga, mörka, skrämmande.. de snappar vi helt enkelt inte upp när vi inte är inställda på den frekvensen längre ❤️ Funkar lite som en radio.. du kan välja vilken kanal du lyssnar på

NiklasTyreso
8/23/14, 12:57 AM
#12

Den som är psykotisk upplever saker andra inte upplever och upplever det med sådan styrka att det upplevs lika verkligt som den verklighet de flesta erfar, så den psykotiske har svårt att skilja sin psykotiska upplevelser från verkligheten.

Den som har en andlig/religiös upplevelse vet att den förnimmer något, men det är svagare än vanliga upplevelser och den religiöse/andlige vet att den tolkar sina upplevelser, men inser att andra (kanske även naturliga) tolkningar kan finnas. 

Andliga upplevelser kan vara en krydda i tillvaron som tillför livet extra kvaliteter och upplevelser.

Psykossjukdom ska man behandla medicinskt för obehandlad psykossjukdom skadar hjärnan på samma sätt som demens-sjukdomar. Medicinskt obehandlad psykossjukdom förstör hjärnan och förstör människans förmåga att klara av att leva ett vardagligt liv med kosthållning, hygien, sköta arbete och relationer. Psykossjukdom är en väldigt tragisk neurologisk sjukdom som man måste behandla medicinskt.

linnease
8/23/14, 12:01 PM
#13

Aha! Bra förklaring NiklasTyreso.. Ja andliga, positiva upplevelser är man nog mer medveten om skillnaden..och går inte vilse i på det viset..

Annons:
tarantass
8/24/14, 1:20 PM
#14

Svagare än verkligheten tror jag inte de måste vara, andliga upplevelser. Många berättar tvärtom om en starkare verklighetskänsla än av den vanliga verkligheten. Mer vardagliga paranormala upplevelser (som att se/höra/känna ett "spöke" men utan att för den skull få någon andlig "uppenbarelse", "skönhetsupplevelse" eller vad man ska kalla det) är väl däremot i regel vaga. Det är ju en bidragande orsak till att så många som har dem söker "naturliga" förklaringar i det längsta.

Däremot brukar det väl finnas en skillnad i hur stadigt man står i den yttre verkligheten. Har man bara upplevelser brukar man inte lika lätt låta sig rubbas i sitt förhållande till vardagsvärlden som om man är psykotisk. Medveten om skillnaden och går inte vilse, som linnease skrev. Är det (typ) röster som säger åt en att göra tvivelaktiga saker är det väl heller inte mycket att snacka om – det är inget man ska följa.

Om man känner efter. Men om man är uppvuxen med att "sådant inte finns" och kanske bara har sådana människor runt sig kan ju redan det vara svårt. Och naturligtvis kan man prova med antipsykotika. En risk med det, om man inte har tillräckligt bra folk runt sig, kan dock vara att man sedan är stämplad som mindre tillräknelig. I synnerhet om man så småningom kommer fram till att det man upplevde inte berodde på psykos men omgivningen fortfarande tror det, och det faktiskt också råkar vara så.

Som sagt, det finns bra och dåliga, lyhörda och mindre lyhörda läkare precis som alla andra, och det här är för subtila saker för att råda någon om över nätet. Det krävs personlig kontakt för sådant här.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

PttCherie
9/8/14, 10:53 PM
#15

11# tack för stödet! Är nyopererad och kan ej skriva mer, <3

Upp till toppen
Annons: