Annons:
Etikettövrigt
Läst 1400 ggr
Seeking222
2014-06-29 14:39

Jag i jaget

Vad är jaget i Jag?

Annons:
[Ztevo]
2014-06-29 15:06
#1

Intressant och djuplodande frågeställning! Vi har, väl, minst två jag. Det medvetna och det omedvetna jaget.

pernillaa
2014-06-29 15:15
#2

Ha en bra dag! // Pernilla

Seeking222
2014-06-29 15:47
#3

Man säger ju " Jag ska tvätta mina händer. Två olika jag…

OBE1canUbe
2014-06-30 10:50
#4

Så bra fråga! För mig jaget är ett medvetande. En egenskap som vi människor har lyckats att utveckla bäst av alla djur. Djuren har också det i varierande grad. Desto högre ett djur står i sin evolitionär utveckling, desto större är jaget – en förmåga att placera sig själv i rum och tid i relation till andra individer och händelser, en förmåga att långsiktigt planera sina handlingar och förutse konsekvenserna av dessa.  

Det vore dumt att tro att utvecklingen kommer att stanna av och att vi med det medvetande som vi hittills har behärskat är evolutionens slutprodukt. Sannolikt kommer vi att kunna vidareutvecklas till högre medvetande som vi nu har svårt att föreställa oss. Lika svårt som det är t.ex. för en snigel att föreställa en hunds medvetandenivå. Dock möjligen kan vi få ett hum om vart det kan gå - i våra drömmar eller snarare klardrömmar, dvs medvetna drömmar. I vanligt fall när vi se drömmar så berövas vi just jaget. Man återfaller på lägre medvetandenivåer där man bara följer med händelseförloppet och kan inte planera och styra sina handlingar. I en klardröm återfår man medvetande som är likt det vakna och kan därför styra drömmen. ”På köpet” får man alla sinnen som man har i det verkliga livet. Man kan känna beröring, smaker, lukter…

Det intressanta är att i stort sett alla kan enkelt lära sig att gå in i en medveten dröm avsiktligt. För mig det är en möjlig inriktning för vår medvetandeutveckling. Om det är intressant för dig så kan du hitta mer info på länken om du klickar på min profil.

Choklad
2014-06-30 16:56
#5

En bra fråga 👍

Enligt vad jag har fått lära mig eller läst, så ska det finnas ett högre Jag och ett lägre Jag, och då rent logiskt så borde mellanJaget befinna sig i centrum, (om det finns ett "mellanJag" )dvs det som vi upplever som starkast i vår vardag. 🤔

Min inre kärna, min intution  är för mig det som är mitt inre Jag.

Det där med Högre Jag och Lägre Jag förstår jag mig inte riktigt på 🤔

U R us

Facie
2014-06-30 22:45
#6

Tror inte de finns något svar på det, jaget är precis det du vill att det ska vara.

Pretty wise //

Annons:
Håkan L
2014-09-22 14:42
#7

Tänker här på många olika filosofer/mystiker som menar att vi har ett mera universellt själv, där vi djupast sett alla är förenade med varandra, och ett annat själv, där vi själva  och våra egna perspektiv står i centrum. Det senare tillhör också helheten.

Davbjo
2014-09-22 15:15
#8

"Vi har inte ett medvetande, vi är ett medvetande" - Christopher Hitchens

Du är summan av allt som pågår i ditt huvud.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Magi-cat
2014-09-22 16:36
#9

Medvetandet är mer än summan av delarna i huvudet. Till att börja med måste man inkludera hela kroppen, inte bara hjärnan.

Men medvetandet låter sig inte förklaras helt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-22 18:09
#10

The hard problem, talar man om, "det svåra problemet": det är ett gap mellan den subjektiva känslan, upplevelsen (smak, lukt, färg, känslor) och vad som händer på signalsubstans och jonkanalnivå.

Kommer en maskin (med summan av delarna i sin datorhjärna) att bli medveten om lycka, doften av rosor, musik, kunna njuta av konst?

Jag tror inte det, liksom jag har svårt att tro att det filosofiska problemet med medvetandet blir fullt förklarat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

allhealing
2014-09-23 01:01
#11

#0,

Det beror från vilket perspektiv du gör observationen. Från ett linjärt perspektiv finns det många saker att förhålla sig till. Dåtid, nutid, framtid. Från ett icke linjärt perspektiv är du, jag är. Dvs den som är för evigt, den som är ett med alltet.

Du kan alltså uppleva dig såväl i realtid, beroende på om du betraktar dig varandes i då,nu eller framtid. Du är inte din kropp. Din kropp är en temporär plats du befinner dig i under tiden du befinner dig i ett fysiskt liv. Ditt jag är därför inte från ett linjärt perspektiv det som befinner sig i din kropp. Däremot ger kroppen som befinner sig i en rymd möjligheten att förhålla sig till det du definierar som jaget. De har ett förhållande till varandra. Därför kan du uppleva jaget från många olika perspektiv när du befinner dig i en fysisk kropp.

Som du förstår går det att veckla ut det här i det närmaste hur långt som helst.

Hoppas den här inledningen kan vara till hjälp när du söker vidare i din förståelse efter vad jag det är.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: