Annons:
Etikettandlighet
Läst 3313 ggr
NadiaJohansson
7/17/13, 1:09 AM

Skogen

Jag och min mamma åkte ut till skogen idag för att kolla om vi kunde hitta någon svamp. Men iallafall så gick vi där en stund och till slut sa jag till henne att jag kände mig "full" jag va hängning i ögonen och i huvudet som en rejäl fylla och det är inte första gången det händer när jag just är ute i den skogen. Men iallafall så sa hon att hon kände precis samma sak! Jag vet om att det är bra att gå i skogen om man vill rensa sina tankar men inte visste jag att man kunde känna så! Någon som vet vad det kan bero på? Är det att man kanske öppnar sig för mycket eller något? Vore kul om någon kanske kunde svara på detta om det har mer något att göra eller att det bara blir så när jag kommer till den skogen! :)

Annons:
[Ravenna]
7/17/13, 8:22 PM
#1

Det första jag tänker på är:

Sker detta alltid på en speciell plats eller område i själva skogen? Hur ser det ut runt omkring dig där du upplever detta? Växer träden på ett annorlunda sätt, t ex?

Finns det något elverk eller 3D-mast eller liknande i närheten?

Finns det någon gammal forntida stensättning, grav eller liknande i närheten? (Det finns många gamla kraftplatser i våra skogar som ofta ligger vid ley-linjer, där kraft sammanstrålar och förstärks och därför kan upplevas extra starkt för den som är mottaglig.)

NadiaJohansson
7/17/13, 10:07 PM
#2

Det är långt in i skogen där inte en ändå kotte finns! Ingen el eller någon har ingen täckning på mobilen heller när jag är där ute och det är just i den skogen så det blir att man känner sådär! I en annan skog hemma är det precis som vanligt och man känner inte av något! Det är just det som är så konstigt, för när man går ensam där så är det som om att man inte ä ensam fast att man ändå är det! Därför det är lite konstigt! :)

[Ravenna]
7/18/13, 2:33 PM
#3

(#1 Menar förstås 3G-mast, inte 3D. :-)

#2 Okej, intressant. Och spännande. Det kan ju vara allt från dödstråk till naturväsen, till att det har hänt något på platsen som du känner av. Försvinner känslan helt när du lämnar platsen?

[Kottschejk]
7/18/13, 3:32 PM
#4

Svamp som är så härligt gott 🙂

Helt rätt, gäller ta vara på vad naturen har & ge den lilla tiden svamparna & bären finns. Beror ju samtidigt lite på vädret, hur bra de lyckas. Fruntimmersveckan har ju börjat, svamparnas tid då sporer och mycel sätter igång & vill frodas. Man får se upp lite med maten också.

I år verkar det lite lugnare mot hur de brukar bli men vi får väl se någon vecka längre fram. Mycket hänger ju på värmen och luftfuktigheten och hur vädret utvecklas.

Det du beskriver om dåsighet och trötthet är ju något som dels kan bero på många olika orsaker. Både av medicinska skäl där man är beroende av hälsan men också av omkringliggande faktorer som ni varit inne på. Men vill samtidigt fråga hur er relation är till detta med vatten? Kanske inte direkt vatten man dricker ur kranen utan mer i relation till vattenflödet under markplanet.

För mig känns det som en väldigt tömmande dränerande känsla, särskilt skulle jag vilja säga just på dem platser där fenomenet förstärks av omgivande faktorer och liksom håller kvar känslan mer långvarigt. Fullkomligen drar som man brukar säga. 

Finns en ganska stor likhet mellan t.ex hus som byggs över den typen av ställen där vattenådror slingrar sig fram en bit ner i marken. Som platser ute i skog & mark. Bygger man in en sån plats med väggar och tak så stannar liksom effekterna kvar ovanför de stället där ådran korsar men känner man efter i rummen intill i samma hus. Så behöver det inte tvunget kännas någonting alls, i vart fall inte lika mycket som i just de rummet där ådran går. 

Som bekant så vet vi ju med bestämdhet att det finns ingen naturligare byggarkitekt än naturen själv. Just vad gäller att skapa den här typen av platser där kronskikten sluter sig och det bildas naturliga salar av små rum. Sen kan säkert finnas många andra bidragande anledningar till varför den närliggande luftmassan omsluts och stängs in av omgivande förutsättningar. Kan tänka mig också  t.ex påverkan av luftens fuktighets nivå i förhållande till markhöjd & trädnivå, sammansättning av syre i relation till koloxid och andra gaser.

Skulle tro även temperaturskillnader vid markplan / kronhöjden spelar in. Det brukar va sådär att nästan allting samspelar. 

Själv känns det iaf särskilt starkt inomhus eller där det finns ett kronskikt. Blandskog med gran speciellt

NadiaJohansson
7/18/13, 6:33 PM
#5

#3 ja känslan försvinner direkt när jag åker där ifrån det är det som är så konstigt!

supernatural
7/18/13, 10:38 PM
#6

Intressant! Skulle vara kul om det hände så med mig någon gång, vi har haft en stuga lång ute i "ingenstans" men då har jag inte känt något, kanske inte är mottaglig då bara :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
susanneborg
8/21/13, 11:51 AM
#7

Är det någon växtlighet där som kan orsaka detta? Jag tänker på att örter kan ha den här effekten. Kanske mycket ljung???

NadiaJohansson
9/19/13, 8:56 AM
#8

#7  jag vet faktiskt inte riktigt! det är inte mycket ljung eller något sånt, de e en enkel skog liksom med mossa överallt med för de mesta typ döda träd. Men jag funderar på om det kan vara genetiskt för min mamma som brukar vara med mig blir exakt likadan säger hon så det är det ända som jag reagerar på att hon oxå känner som mig.

Vi brukar känna oss yra/svimfärdiga ah man känner sig liksom "full" när man kommer ut i skogen. Fast hon säger dock att hon blir likadan vilken skog hon en kommer till, men jag har bara känt av det så starkt just där.

The_pearl
9/28/13, 8:59 PM
#9

Jag upplever samma sak i princip när jag är ute i skogen.. Jag drar mig alltid för att gå ut i skogen, jag tycker det känns obehagligt, känner mig iakttagen och förföljd..
Sen blir jag alltid dålig när jag går i skogen.. Ni vet när det känns som att blodsockret är i botten. Jag känner mig svag, jag mår illa å känner mig yr, jag kan bli konstigt varm o jag blir trött. Spelar ingen roll vilken skog jag är i, blir så överallt. Sen tar det ett tag innan jag återhämtat mig..
Jag har tänkt att det är något jag inte tål, men det känns långsökt på nåt vis..
Men då kan det alltså vara något annat..

fatcat
9/28/13, 9:51 PM
#10

Inte för att låta låta sarkastisk men jag skulle gärna gå i den skogen. Kanske man får känslan av att ha druckit en GT efter ett tag och helt gratis!😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Ghosthunter
9/29/13, 10:40 AM
#11

Andeenergier kan göra en mycket yr….så det kan vara andar där. Men det kan också vara platsminnen och stark magnetisk strålning.

Nära, där jag bor, så finns det en gammal labyrint, en s.k Trojenborg. Den är minst 2000 år gammal. Där blir man starkt påverkad också. Man känner sig yr…ja, nästa berusad alltså😃 Men det känns bra. Det är lugna och positiva energier….inte som en snefylla😃

Där är det mycket platsminne. Labyrinten har använts i rituella syften….bl.a välkomstceremonier för vårens ankomst. Jag har själv sett en sådan ritual med min inre mediala syn.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

NadiaJohansson
10/4/13, 5:11 PM
#12

Just nu skulle jag och mamma och min "farmor" ut till skogen igen, och vi gick precis som vanligt på stigen in och pratade som vanligt då jag kände att jag inte ville gå in i skogen och fick vända tillbaka till bilen och sätta mig! Men jag kan kunde inte med och säga att det kändes obehagligt och att jag ville vända till min "farmor" så jag fick säga att jag fick ont i magen! Det är något skumt på denna plats!

Upp till toppen
Annons: