Annons:
Etikettertvtidningarradio
Läst 3782 ggr
Magi-cat
2/25/13, 1:35 PM

Vetenskapens värld i kväll om Månen

Månen spelar stor roll för livet på jorden.

Påverkas du av månen?

Ikväll handlar det om månen i Vetenskapens värld:

Vetenskapens värld

20:00 - 21:00 Idag, 25 februari 2013

Vetenskapens värld

Svenskt vetenskapsmagasin från 2013. Avsnitt 7 av 36. Månen styr vårt liv på jorden varje dag. Den formar tidvattnet, dagslängden och årstiderna. Med fantastiska animationer och vackra bilder berättas historien om vår måne. Forskarna ställer sig frågan vad som skulle hända om den inte fanns. Eller om den plötsligt flyttade mycket närmare jorden. Månens historia är också vår egen. Även 26/02 i SVT2, 27/02 i SVT2 och 02/03 i SVT2.

Programledare: Victoria Dyring.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fjäril
2/25/13, 1:45 PM
#1

Tack för tipset Magi-cat. Lagom till fullmåne och allt 👍

Sajtvärd på Övernaturligt

[Kattuggla]
2/25/13, 2:00 PM
#2

Intressant Magi-cat!

Jag brukar ofta vakna lätt under fullmåne-perioden.

[Ravenna]
2/25/13, 3:39 PM
#3

Ja, månen är fascinerande och jag känner också dess påverkan.

Det finns en massa märkliga ting angående månen. Jag undrar om de i tv-programmet kommer ta upp det faktum att månen ringer som en klocka eller gong-gong när den blir träffad av ex asteroider. Den har visat sig ringa i upp till en timma och till och med fyra timmar (!) - och tros av en del vara ihålig.

Och hur kommer det sig att månen alltid visar samma sida mot oss, för visst är det märkligt hur den inte roterar runt sin egen axel i rymden som alla andra himlakroppar gör?

Ja, månen är både magisk och märklig på samma gång. Jag trodde jag visste vad den var för något, men ju mer jag funderar och studerar den, desto mindre förstår jag. Så här säger en forskare på NASA, Dr. Robin Brett:

"It seems much easier to explain the nonexistence of the moon than its existence."

Magi-cat
2/25/13, 3:55 PM
#4

Många känner av månens inverkan. Själv sover jag dåligt under fullmåne……😴

#3 Javisst är den magisk, Ravenna! Helt underbar!

Fast det om rotationen lär vara att den sitter i en bunden rotation. Ganska vanligt med månar som är nära sin planet.

Men det finns mycket kvar att lära sig om månen ännu….🌛

Det finns hopp om klart väder i kväll, så får vi se och njuta! (Efter programmet. 🤓)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Ravenna]
2/25/13, 5:18 PM
#5

Magi-cat, länken fungerar inte tyvärr…

Magi-cat
2/25/13, 5:25 PM
#6

Förstår inte varför den inte fungerar, prövar igen….🙂

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bunden_rotation


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Ravenna]
2/25/13, 5:32 PM
#7

Tack, nu funkar den. Jag såg nu i efterhand att du hade glömt : efter http i förra länken. Mysteriet löst! :-)

Amandla
2/25/13, 6:24 PM
#8

Jag blir lycklig varenda gång som månen skiner in genom mitt sovrumsfönster, får en väldigt behaglig känsla i hela kroppen. Känner mig så trygg då ❤️ Förr såg jag ett tydligt samband med att jag sov väldigt dåligt under fullmåne, det höll på så i många år men inte nu längre.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Magi-cat
2/26/13, 8:34 AM
#9

Såg ni månen igår? 🌛

 Här syntes den, mycket vacker, men ganska disig. Och jag sov faktiskt ovanligt bra hela natten! 😴

Det är verkligen intressant med månen. utan den hade vi inte suttit här t.ex.🙂 Månen och Jorden samverkar med varandra, inte bara som planet och måne utan mer som ett dubbelplanetsystem där månen stabiliserar jorden och tvärtom. Utan denna stabilisering skulle årstidsväxlingarna bli alltför grymma.

Liv hade säkert uppstått ändå. Livet tycks vara okuvligt, men det hade inte varit vi.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/26/13, 8:39 AM
#10

Här en kort video med Edgar Mitchell, en av de tolv människor som vandrat på månen. Han har mycket klokt att säga och det bästa kommer mot slutet: att man ska använda tekniken, inte för giriga intressen utan för allas bästa.

Speciellt angeläget nu när man såg programmet om månen där man såg denna girighet lysa igenom: exploatera månen, utnyttja den, gräva, utvinna! 

Vart tog hänsyn, ödmjukhet, nyfikenhet vägen? Ska vinningslystnad utnyttja ytterligare en himlakropp till bristningsgränsen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Sol69]
2/26/13, 10:24 AM
#11

För en gång skull sov jag väldigt mycket fast de va fullmåne 😴

Denna gång va jag extra trött 😴

Men de är olika för mig varje gång de är fullmåne..

Vissa gånger är det ett helvete att försöka sova..

Andra gånger kan den påverka mig känslomässigt istället.. 🤔

Upplever ni samma sak vid varje fullmåne?? eller olika saker varje gång?

Kram sol 🤗

Upp till toppen
Annons: