Annons:
Etikettoförklaradefenomen
Läst 3013 ggr
Magi-cat
2012-05-20 08:46

Mystisk fläck, trojeborg och slagruta....

Hittade ett gammalt tidningsurklipp om Dan Mattsson och hans forskning om jordstrålning.

Bl.a. berättas det om den märkliga trojeborgen i Lindbacke utanför Nyköping. I forntiden fanns där en offerkälla åt Frej. Här är krafterna så starka att personer som är särskilt känsliga för jordstrålning inte kan gå upprätta inne i stenlabyrinten! Naturen runt om är säregen. Närmast växer inga träd, korna vill inte beta närmast borgen.

Dan menar att jordstrålningen runt de flesta labyrinter är särskilt stark och går i ett visst linjesystem. De som anlade labyrinterna i forntiden måste ha varit medvetna om jordstrålningen och förstod att dra nytta av den för att förstärka krafterna.

Förutom slagruta kan Dan använda en 1 dm lång kvartskristall för att detektera såväl jordstrålning som en persons aura. Även reportern får känna den pirrande känslan i handen som framkallas (eller förstärks) av kvartskristallen samt en liten bit yttrium.

Dan menar också att allt levande är sammankopplat i ett osynligt nätverk. Kanske t.o.m. "stenar lever"….Men auran är inte något elektromagnetiskt fenomen, menar Dan….

Det berättas också om en speciell glänta utanför Nyköping där marken är helt steril. Där  ingenting växer, bara mager mossa. Jordstrålningen är stark i den här gläntan, men på en 1.3 m stor fläck i mitten, slocknar slagrutan. Det finns inga linjer där, ingenting. Varför? Ingen förklaring har getts…

Nu var det några år gammalt,  den här klippet från Hemmets Journal, men - är det någon här som känner till dessa platser? Eller andra platser där krafterna tycks utsläckta? Eller särskilt starka?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Fjäril
2012-05-20 12:49
#1

Det är både intressant och häftigt men jag kan inte tillföra med någon mer information då jag inte känner till platserna - ej heller någon bra teori (helt vilsen på det här området ;) Kanske någon annan vet mer? :)

Sajtvärd på Övernaturligt

Michael C
2012-05-20 13:13
#2

En del menar att trojeborgar kan ha till syfte att användas som övningsplatser för slagruteteknik. Om växtligheten utanför är som beskrivet så är området runt borgen negativt och då är borgen positiv. Antalet medsolsvindningar bör då vara större än antalet motsols. Kraften ska komma in parallellt med ingången i labyrinten och i labyrintens "kors" finns också en korsande linje. I labyrintens vändöglor påträffas linjerna och den som går i labyrinten med slagruta kommer omväxlande att träffa på positiv och negativ polaritet just vid dessa vändpunkter. Jag har inte provat själv men läst om detta och det låter väl helt rimligt alltihop. Om det finns någon mer funktion i en Trojeborg vet jag däremot inte. Positiva och negativa områden som detta kan tydligen påträffas i de flesta byggnadsverk från tiden före reformationen. Kyrkor är negativa kring utsidan därför att man vill skapa ett positivt rum på insidan osv.

Upp till toppen
Annons: