Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 11597 ggr
Lexxi
3/30/11, 2:09 PM

Upplevelse i övergivet hus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Det är första gången jag skriver något här inne..

Jag skulle vilja dela med mig av en upplevelse jag hade i höstas.

Jag, mamma och hennes vän var och fotade i ett gammalt övergivet hus. Vi är alla tre mycket intresserade av foto och huset var perfekt att fota i.
I huset finns allt kvar som om någon bara vaknat och gått därifrån en dag. Det hängde bl.a en tröja över köksstolen. Disktrasa hängde kvar över kranen i köket. Bröllopsfoton och familjefoton stog kvar, och en vas med en visse blombukett fanns också. Det stog stövlar innanför dorren och ett hundkoppel hängde på en krok. Allt var helt orört sedan huset lämnades.

I efterhand har vi fått reda på att det var en familjetvist, därför övergavs huset och ingen har varit där sedan dess.

Men nu till min upplevelse..
Redan när vi gick in i huset kände jag hur det började pirra i benen, detta hängde kvar hela tiden jag vistades i huset. Vi gick runt på nedervåningen och fotade en hel del. Hela tiden hade jag en känsla av att det var någonting där, jag kände en närvaro som inte kunde förklaras.

Efter en stund gick jag och min mamma upp på övervåningen. Där stod vi i "hallen" övanför trappen och fotade massa barnskor som stog utanför en garderob. Även alla kläder hängde kvar i garderoberna som stod på glänt.

Plötsligt får jag som en kall våg som sköljer genom kroppen och pirrningarna i benen sprider sig och tar över. Då hör jag en kvinnoröst som sjunger. Hon sjunger någon typ av godnattvisa och jag ser en bild framför mig. Jag hör sången från rummet in till vänster som vi inte ens kikat in i. I huvudet ser jag en bild av en ung kvinna som sitter på sängkanten av en säng i barnstorlek, med ett barn i knäet. Ett barn i fyraårsåldern, men jag kan inte avgöra om det är en pojke eller flicka. Kvinnan har långt lockigt mörkbrunt hår och har ett gammeldags långt vitt nattlinne på sig.

När bilden försvinner och jag går tillbaka till medvetande igen så försvinner även sången och jag får panik.

Jag drog tag i mamma och sa att jag måste ut. Jag sprang ner för trappen och ut ur huset. Mamma följde efter. Det var först då jag insåg vad jag varit med om. Det var en mäktig, väldigt annorlunda känsla och jag grät en bra stund efter det.

När jag tänker på det i efterhand är det ingen otäck känsla. Jag vart väldigt överumplad, men det hela var egentligen väldigt lungt och fridfullt.

Jag själv gick aldrig in i rummet som jag hörde sången från. Men senare fick jag bekräftat av mamma att det varit ett barns sovrum.

Jag har känt av energier så länge jag kan minnas. Men det är först efter den här upplevelsen som jag även börjat se, och inte bara känna.

Tydligen går det här med att kunna se långt bak i släkten på mammas sida. Mammas farmor och min morfar som nyligen gick bort kunde se, och även mamma kan.

Jag är väldigt nyfiken men samtidigt tycker jag att det är lite läskigt och blir ofta rädd när jag ser något. Men jag hoppas att jag ska hitta lugnet i det så småningom, och att den här sajten kan hjälpa mig till det.

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Annons:
[Memris]
3/30/11, 2:24 PM
#1

Oj, jag har alltid fascinerats utav just såna hus.
Där allt bara lämnats.
Det finns inte så många i Sverige verkar det som, däremot extremt vanligt i USA.
Kan ju bero på landstorleken, men jag tror mer att vi här brukar se till att byggnader av olika slag kommer till bruk igen.

Jag skulle väldigt gärna vilja se fler foton ur detta hus!

Tycker det var häftigt att din upplevelse blev så stark, har varit med om liknande, men aldrig att nån sjungit.

Ghosthunter
3/30/11, 3:57 PM
#2

Lexxi - Oj, vilken upplevelse. Som spökjägare som jag är så hade nog det huset varit perfekt att undersöka.

Vill du säga var huset ligger? (iaf vilket landskap om du inte vill avslöja mer?)Glad

Memris - ja, det är synd att dom ska riva så snabbt…särkilt för mig som vill gå in och undersöka. Att det är så i USA är så vitt jag vet att kommunerna inte skjuter till pengar till rivning…det får ägarna till husen betala och gör dom inte det så står husen kvar. Ägarna kan få böter för att inte husen rivs, men det är mycket billigare än rivningskostnaderna.

På sätt och vis så är det både på gott och ont, kolla alla dessa höghusen i The Bronx i New York….fallfärdiga, utbrända ruckel som har stått hur länge som helst!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Memris]
3/30/11, 4:21 PM
#3

Ja, helt otroligt!
Men även de kommunala byggnaderna, såsom offentliga sjukhus o skolor står oftast kvar i ett spöklikt skick bara för att det är verkligen exakt så som Lexxi beskriver även där.
Att de som fanns där har rest sig upp o lämnat byggnaden.

Nu blir det lite OT, men vart har du varit o "jagat spöken"?

Ghosthunter
3/30/11, 4:26 PM
#4

Memris - Har varit i Borgvattnets prästgård, en ödegård, hemma privat hos folk..tyvärr har jag ont om objekt att undersöka…ska försöka leta upp nåt nu till sommaren!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
3/30/11, 4:29 PM
#5

Memris - Å förresten…på tal om rivningshusen så vet jag inte allt om lagarna..detta är bara nåt jag har hört, men det stämmer att även kommunala hus står kvarFlört

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Lexxi
3/30/11, 5:13 PM
#6

Ghosthunter - Tyvärr går det inte längre att gå in i huset. Vi var där i höstas och min mamma var där två gånger efter det. Och för varje gång hade huset rasat in mer. Nu efter vintern och all snö går det inte ta sig in längre, eftersom källaren som vi fick ta oss in igenom har rasat och även stora delar av golv och tak i hela huset har rasat in.

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Annons:
[Memris]
3/30/11, 5:43 PM
#7

Borgvattnet har även jag besökt.
Mådde fruktansvärt dåligt där, flertal händelser.
Sen har jag blivit inbjuden till flera privata bostäder där det har varit aktivitet samt att det ju skett här o där.
Även vid vårt hus i norrland så ska det spöka på granngården, i synnerhet vid brunnen.
Har varit där flera ggr på nätterna med diverse utrustning o aldrig snappat upp nånting.

Lexxi, kan du inte sätta upp fler foton?
Vore väldigt intressant!
Vet man ungefär när familjen lämnade huset?

Förresten Ghosthunter, vart bor du?
Har du besökt kyrkogårdar etc nattetid?

Ghosthunter
3/30/11, 6:57 PM
#8

Memris - jag bor i Göteborg och kyrkogårdar har jag också besökt förståss…men jag föredrar att vara inomhus..Glad

Lexxi - Det var ju synd….tack ändå!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[grinda]
3/30/11, 7:50 PM
#9

Jag är också helt fascinerad av ödehus…men oj vad spännade. Just det där när ett ställe övergivits och lämnats som frusen i tiden..det är både vemodigt, obehagligt och vackert på samma gång.

Jag har en vän som var till skogs och fann en gård på samma sätt, glasögonen på nattuksbordet, köksbordet med tallrikar etc etc

Och det var tydligen flera hus… alla övergivna

Fantastisk syn du fick med mamman och barnet…wow.

Kan du inte lägga ut bilder från rummen?

nagithas
4/1/11, 3:56 PM
#10

Jag är fruktansvärt fascinerad av öde hus och det vore väldigt intressant att se fler bilder speciellt när du förklarar att huset var orört. Har varit inne i många ödehus och allting har då varit i en enda röra som om en orkan har härjat där inne.

Fler bilder… snäääälllla.

Lexxi
4/1/11, 5:16 PM
#11

Fler bilder kommer.. måste bara förmiska dom för att kunna lägga in dom, och det har jag inte hunnit ännu :)

Det var orört som om någon bara gått, men taket hade hunnit rasa in på några ställen, och även golvet.

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

[ghostdoggy]
4/2/11, 12:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

det är otroligt vad ödehus facinerar oss,kan lägga upp nåra bilder på ett hus där även där tiden stått stilla,var aldrig upp på övervåningen men kan svära på att det som mobben fotar inte sågs av mig,menar uppe i det lilla fönstret,sitter ingen ruta där så kan inte vara nåra speglingar

[ghostdoggy]
4/2/11, 12:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

här är andra sidan av det

Annons:
[mia-38]
4/2/11, 8:15 AM
#14

Ghostdoggy…

Vad häftigt….syns tydligt att det är nån där…Och även i andra fönster.
Jag älskar att fota gamla hus och se vad man får med.

Ghosthunter
4/2/11, 9:51 AM
#15

ghostdoggy - Jag blir helt paffFörvånad Är du verkligen säker på att det inte står nån människa av kött och blod i fönstret??Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[stass]
4/2/11, 12:02 PM
#16

Oj, vilka hus!

jag blir lite ledsen att husen bara finns nu fulla av en familjehistoria, övergivna.

Undra vad som fick människorna där att bara fly sin väg och lämna allt efter sig, sitt hem vill man ju instiktivt ta hand om, alla minnen i det, det vill man vårda. Det kan inte vara ett enkelt val att lämna tryggheten efter sig.

#Lexxi - vilken upplevelse! Tänk att du fick ta del av någons/husets minnen, det som verkligen har hänt. Vilken kärleksfull glimt du fick =) jag ser förväntasfullt fram emot fotografierna!

#ghostdoggy !! det står verkligen en person i det fönstret.

[grinda]
4/2/11, 12:19 PM
#17

Åhhh jag gillar den här tråden! Ser med förväntnig fram emot fler bilder.

Spännade Ghostdoggy!

[ghostdoggy]
4/2/11, 1:10 PM
#18

vet av lite forskning från min sida att familjen som en gång i tiden bodde där dog i trafikolycka i slutet av 70talet och har stått mer el mindre orört sen dess,nånting sa mig att inte gå upp,kände mig iakttagen redan när jag var där inne så jag tog bara en snabb koll sen gick jag ut å fotade..har fler hus på lager,men får bli till sommaren då vägarna är mer farbara,vissa ställen kommer man inte ens åt med bil.det är otroligt facinerande attl eta hus man har hört om i ryktesväg att d finns,alla vägar man kör i skogen alla möjliga stigar man går bara för att hitta det å helt plötsligt står det bara där..man får typ en själslig utlösning…lol

#15 nä helt säker e jag ju inte,men vi kan ju kanske fantisera lite =)

[Memris]
4/2/11, 1:48 PM
#19

Åååh jag vill oxå åka runt till sånt!
Ingen runt STHLM som vill skapa en sån grupp? :)

[grinda]
4/4/11, 11:35 AM
#20

#18.. nä helt säker e jag ju inte,men vi kan ju kanske fantisera lite =)

Jaa det är det som är så häftigt - man kan få fantisera lite och sedan visar det sig att fantasin inte var så tokigt tänkt ändå…ibland när jag "bara" fantiserat så har jag fått bekräftelse senare att det var inte bara fantasier…får man inte den bekräftelsen så har man åtminstone förgyllt sin tillvaro med lite magi.

Ser fram emot fler bilderGlad

Annons:
VeronicaS
4/8/11, 11:03 PM
#21

Stackars övergivna hus! Jag tycker det är sorgligt..

Cazzos
4/9/11, 9:44 AM
#22

#12 Det ser mer ut som en riktig människa som står där vid det översta vänstra fönstret.

Det kanske är någon som rymt och flyttat in i detta övergivna hus. Det finns många som gör det, dock inget man är van att höra om Tungan ute


[Hazelnut87]
4/12/11, 11:53 AM
#23

Hoppas på bilder från huset!! :)

alv
1/7/17, 5:59 PM
#24

Vilka fina hus vart ligger dom här husen mån tro?

[ghostdoggy]
11/5/20, 7:15 PM
#25

Snart 10 års jubileum sen man postade hära..fasligt vad tiden går fort =)

Magi-cat
11/6/20, 6:36 PM
#26

#25 Verkligen! Kul att du tittade in igen och hittade tråden!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: