Annons:
Etikettintuitionsövningar
Läst 6090 ggr
TacoBelle
6/3/07, 12:02 AM

Se saker i bilder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har kikat lite här på sidan och jag är väldigt facinerad (och lite avundsjuk) på folk som kan se saker i bilder. Känna av saker och händelser.

Jag är därför lite nyfiken på vad ni här inne kan känna eller se (om något alls) i dessa bilder.

Första bilden…ingången till Sachsenhausen arbetsläger i Tyskland.

Annons:
TacoBelle
6/3/07, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild 2, barack med sängar i Sachsenhausen.

TacoBelle
6/3/07, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild 3, vad som är kvar av krematorierna i Sachsenhausen.

TacoBelle
6/3/07, 12:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bild 4, här utfördes en massa medicinska experiment i Sachsenhausen. I lokalen under låg obduktionsrum och gaskammare.

TacoBelle
6/3/07, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bild 5, lokal med bord och bänkar.

TacoBelle
6/3/07, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bild 6, Bad och tvättrum i Sachsenhausen. Här torterades fångar med dränkningar.

TacoBelle
6/3/07, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bild 7, välbevarad fångdräkt.

Annons:
TacoBelle
6/3/07, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bild 8, ingången till koncentrations och arbetslägret Theresienstadt i Tjeckien.

TacoBelle
6/3/07, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bild 9, massgrav i Theresien i Tjeckien.

Daydreams
6/3/07, 12:09 AM
#9

Auschwitz, Jobbiga bilder. Jag var där på studiebesök för 13 år sedan men räcker med en bild så kommer alla känslor och tankar upp igen.

TacoBelle
6/3/07, 12:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Bild 10, byggnad i Theresienstadt.

TacoBelle
6/3/07, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bild 11, judiska kyrkogården i Prag.

TacoBelle
6/3/07, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bild 12,  judiska kyrkogården i Prag.

TacoBelle
6/3/07, 12:10 AM
#13

Ingen av bilderna är från Auschwitz.

Annons:
Opal
6/3/07, 12:11 AM
#14

Jag ryser när jag tittar på dom. Var är dom tagna??

TacoBelle
6/3/07, 12:13 AM
#15

Jag tänkte att dom som kan se saker i bilder kanske skulle säga vad dom såg innan jag sa vart dom var tagna, fast det är ju ganska uppenbart att dom är tagna i arbets/koncentrationsläger.

Nemii
6/3/07, 12:19 AM
#16

På första bilden ser jag folk i trasiga kläder som klamrar sig fast i gallret och gråter..

TacoBelle
6/3/07, 12:23 AM
#17

Nemii Ser du det bokstavligt talat eller är det bara vad du tänker dig kan ha skett där?

Soffe
6/3/07, 12:27 AM
#18

Inga positiva känslor man får..känner sorg när jag ser bilderna.. känns som att det finns många vilsna själar där..

Nemii
6/3/07, 12:27 AM
#19

Alltså, det är olika vad det är för bilder. vissa kan jag se saker i själva fotot. Men känslosamma spår sitter kvar i sådana platser och de kan jag känna av att bara se bilden.. och på just den där känner jag bara panik och ångest och får upp som korta "filmsnuttar" i huvet på människor trasiga kläder och folk som skriker.. bara kvinnor.

Nemii
6/3/07, 12:28 AM
#20

eller jag är inte säker på att det är kvinnor.. men jag får det intrycket

Annons:
zeretki
6/3/07, 12:29 AM
#21

#17 Jag vet inte om skillnaden är så stor mellan de två? Hur vet man vad som kommer utifrån och vad som kommer inifrån? :)

Opal
6/3/07, 12:30 AM
#22

Jag känner panik, ångest, mycket negativa saker som har hänt där, mycket gråt och oro, förnedring. Jag kan inte titta länge på korten.

Nemii
6/3/07, 12:31 AM
#23

#21 alltså självklart börjar man tänka sig hur det kan ha sett ut.. det går ju inte att undvika. men de här kändes annorlunda. de händer iblan när ja ser bilder. har lärt mig att se skillnad på dom 2, oftast i alla fall.

TacoBelle
6/3/07, 12:39 AM
#24

Vad ser ni i dom andra bilderna? Jag känner själv starkast i bild 4 och bild 10.

Perla
6/3/07, 12:49 AM
#25

I nr 2 syns det alldeles tydligt en man och kvinna till vänster i bilden, men det tippar jag är en dubbelexponering.

I de övriga bilderna får jag alldeles för starka associationer till vad jag sett och läst om koncentrationslägren för att inte bli påverkad av det men det jag kan känna genom bilderna är ångest, apati, hopplöshet och förvirring.

TacoBelle
6/3/07, 12:51 AM
#26

#25 Ja bild 2, det är speglingar i glasrutan som var som skydd framför rummet. "Möblerna" har blivit ömtåliga efter alla år och måste skyddas.

Carina.S
6/3/07, 12:52 AM
#27

Ska jag va ärlig så fixar jag inte att titta på desa bilder. Vare sig det visas på tv eller på foto. Jag mår illa och blir spysjuk av frustration. Känns som at jag kvävs…Jag tror definitivt att jag INTE skulle  fixa att besöka dessa ställen på riktigt. Det är för mycket avtryck kvar i luften i sådana ställen…

När jag var Israel och jobbade på Kibbutz 1981, så jobbade jag tillsammans med två äldre damer i köket, som båda hade intatuerade nummer på armarna. De hade suttit i koncentrations-läger i andra världskriget. Vi gjorde också ett besök då på museum i Israel, som handlade just om koncentrationslägren. De hade byggt opp i detalj hur det kunde vara där i lägren , och de randiga fångkläderna satt på väggarna. Det var stora affisher med alla liken som låg nedslängda som trasdockor i stora diken…Ja, listan kan göras lång, och jag minns att jag gick ut därifrån och mådde illa grät…Se´n dess så kan jag ju bara göra mig en liten föreställning om hur de hade det där….fy…

Annons:
Tiia
6/3/07, 2:33 AM
#28

Jag blir riktigt ledsen när jag ser bilderna…vill/kan inte titta på dem länge

april4
6/3/07, 7:35 AM
#29

Bild 1 och bild 10 gjorde mest ont att titta på. Jag ser inga bilder i bilderna så att säga , men känslan av en fruktansvärd ondska och vanmakt finns i bägge. Hela jag ryser och man vill bara gråta.Gråter

rocksan
6/3/07, 8:50 PM
#30

jätte-hemska bilder..tycker jag..mm…jag blev gråtfärdig..Gråter

Tita
6/3/07, 9:56 PM
#31

Jag mår fruktansvärt dåligt när jag ser dom, känner en enorm sorg och vanmakt.

lightseeker
6/3/07, 10:20 PM
#32

#3 känner jag en fruktansvärd förtvivlan när jag ser orden. Människor tittar upp på skylten och mycken sorg. Allt är så svart, för mig?! (jag har ju aldrig varit där, ju!?)

#12 känner jag kaos och många förvirrade människor runt omkring gravstenarna, det snurrar så att jag blir yr och "larmar i mina öron, mycket förtvivlade skrik. Någon borde göra något för dessa människor (andar), får jag upp (fast det måste väl redan ha gjorts, vad?)

Man har sett så mycket dokumentärer redan ang. detta tema, så jag blev själv väldigt förvånad över det som kom upp. Det var mer som om jag var i någons kropp, när jag såg dessa saker, konstigt!

'

Pomperipossa
6/4/07, 12:08 AM
#33

Alla bilderna var hemska. Värst var bild 1 och bild 10. Skräck är det som jag tror beskriver det närmast,,

onatima
6/4/07, 2:35 AM
#34

Usch, detta var starka  bilder! Jag tror inte jag hade klarat av något  besök på någon av dessa fruktansvärda platser. Jag skulle vilja, men jag som är så känslig mot energier tror inte jag hade fixat detta.

Jag ska dock kommentera två av bilderna. Nummer ett; här ser jag någon som rör sig från nedre vänstra hörnet till ungefär mitten av bilden.

Bilden från experiment/obduktions-salen; Här är massvis med Orber. Jag ser också ett litet barn som ser mycket konstigt ut i huvudformen.

Resten av bilderna är mycket tunga. Det är svårt att titta på dem länge.

 Onatima

Annons:
Pomperipossa
6/4/07, 8:31 AM
#35

….kanske ska tillägga att jag ser inte saker i bilder men däremot brukar jag känna….

Fdtr
6/4/07, 9:34 AM
#36

Tittade bara på första bilden och kände en överväldigande känsla av skräck och panik. Stängde snabbt ner bilden för jag kände att jag inte fixar det där just nu och har tyvärr ingen lust att kika på resten av bilderna. Skulle nog aldrig kunna besöka ett sådant ställe…

Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

CombatLillaMy
6/4/07, 10:53 AM
#37

ser åxo två personer på bild 2 ser ut som en spegelbild…Fanns det glas vi sänggavlarna?

CarolineO
6/4/07, 12:38 PM
#38

Förtvivlan känner jag….

light4s
6/4/07, 4:38 PM
#39

Jag får alltid rysningar av sånt här. Bilderna ger mig panik, ångest, skräck och förtvivlan men jag ser inget. Håret reser sig på mina armar och jag "fryser" fast det är 25 grader varmt idag.

När Förintelsen gick på TV vägrade jag se den. Det gick bara inte. (Undrar om jag var med…)

wanda
6/4/07, 5:15 PM
#40

hej när jag ser bilderna så blir jag illamående ,ont i magen , yr och känslen försvinner från armarna .

har ochså varit vid kyrkogården i prag men jag klarade inte av att gå in . jag var tvungen att sätta mig utanför , blev alldeles yr och illamående .

wandaGlad

Vibeka
6/4/07, 7:16 PM
#41

Första bilden….REN ångest…

orkar inte titta på de övriga. Ledsen

Annons:
Glittervittra
6/4/07, 9:09 PM
#42

Fy vilka hemska bider!! :(
och den första bilden e otäck värre må jag säga *usch* får också ångestkänsla och ser död när jag ser den *brrr*

Rummet med de medicinska experimenten..ja va ska jag säga..jag ser ett barn på 7-8 år sitta hopkrupen i hörnet på höger sida av själva britsen..med händerna för huvudet och knäna..nåt han inte vill se känns det som..känner skräck men får inte knysta ett ord eller visa vad han känner.

Dom två sista bilderna visar på sorg och där andar hänger kvar flera stycken även idag..dom har inte fått någon ro…samt att den sista bilden visar på vilken hantering dom blivit utsatta för även sen de blev begravda..bara slängda i backen känns det som *usch*

kramis

Tidsmaskin
7/26/07, 2:39 AM
#43

#1 på den bilden till vänster förmodar jag att det är spegling av dom som var där och tittade?
Men i mitten av bilden kan jag se två ansikten från två tanter, rätt gamla & rätt långt hår.

Sol-Angelica
7/26/07, 2:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Kan inte riktigt förstå vitsen med dessa bilder alla vet ju vad som hänt,,det är bara så hemskt!

BuNNaj
8/24/07, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Titta på det jag har markerat. Vad är det för mans skugga som är där? :O

harmoniee
8/24/07, 10:45 PM
#46

sånna här bilder skulle visas upp i större perspektiv så hur och vad som skett ses av mångt fler än vi…det finns så många männskor som lever med förnekelse om dessa saker…

TacoBelle
8/24/07, 11:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#45 Jag har för mig att det är en minnesstaty som dom gjort där. Jo jag hittade en bild på nätet på den. *bifogar*

#46 Det håller jag med om!

Julliz
11/5/07, 10:29 PM
#48

I den andra bilden ser jag människor, en gubbe som står o en som sitter, jättespännande!

Annons:
Tenshi
11/6/07, 2:38 PM
#49

Jag kände ett fruktansvärt obehag när jag kollade på bild nummer 4. Usch…. Den kändes värst för mig….

dilba
11/6/07, 2:55 PM
#50

Det är ju jätte svårt att veta om det man känner när man ser bilder av koncentrationsläger är för att man tonat in bilden eller om det är associationer till bilder man sett tidigare, tagna då det " begav sig" som innehåller magra människor i trasiga kläder osv….

SusanneStromstedt
11/6/07, 3:04 PM
#51

Jag känner att det luktar bränt hår och nåt annat konstigt…

Mår illa också och vill hem

Bighoj
3/18/17, 3:00 PM
#52

Jag har besökt Auschwitz,Bergen Belsen  och även  Theresienstadt samt Lidice som gick ett fruktansvärt öde tillmötes.Vid varje besök på dessa platser blir man väldigt ledsen och nedstämd.Man försöker föreställa sig hur hemskt dessa människor haft det och detta sätter minnen i en för hela livet.Att se dessa bilder och även sina egna kort ifrån dessa platser får en att återuppleva känslan från då man var där.Auschwitz som ej fanns ibland dina bilder upplevde jag personligen som starkast p g a alla montrar med tillhörigheter,hår m.m.Lukten och sotet ifrån brännugnarna och inte minst lukten ifrån allt hår från stackars fångarna sätter starka minnen i en.Varför väljer jag då att besöka dessa platser som bär spår av sådan ondska.Ja,det kan man undra-Jag tycker det är mycket intressant att se hur hemsk mänskligheten är,och jag tycker det är oerhört viktigt att ej glömma det som varit.

Upp till toppen
Annons: