Annons:
Etikettandlighet
Läst 1925 ggr
eggebanroth
11/10/07, 8:47 PM

livets mening

vad är livets mening?

Tycker det är att bli ödmjuk.

DalaiLama says , it´s to be as happy as possible.

Annons:
zeretki
11/10/07, 9:45 PM
#1

Jag förstår inte ordet ödmjukhet. Det utnyttjas till höger och vänster av folk som vill att man ska tycka som dom. Har aldrig träffat en riktigt ödmjuk människa nån gång, tvärtom - de som varit duktiga på det dom gör, dom är stolta över att dom kan. Glad

Själv tycker jag att varje person har en egen mening med sitt liv, det finns ingen generell mening med livet - förutom möjligtvis att LEVA det och kanske försöka hitta sin egen mening med livet? Skrattande

[Vargnatt]
11/10/07, 9:53 PM
#2

Jag brukar säga att meningen med livet är att leva :)

SusanneStromstedt
11/10/07, 9:57 PM
#3

Livets mening är att se andra människor lyckliga!

Då blir jag så glad!!Kyss

auraman
11/10/07, 9:59 PM
#4

menas detta livet eller vårat riktiga liv då detta livet  bara är en del av det vi lever ?

SEViking
11/10/07, 10:07 PM
#5

Man kan vara ödmjuk men ändå vilja ha en klapp på axeln då man gör något bra.

SEV

Pia-F
11/10/07, 10:11 PM
#6

#5 Ja…alla vill väl få nån form av respons på det de gör…oavsett vad det är för nåt…

Annons:
auraman
11/10/07, 10:26 PM
#7

håller med  ,,   har själv varit i  15 års åldern då jag började jobba  och fick till respons när man gjort nåt bra att  man skall öka farten och inte stå där och se nöjd ut,  beröm stiger dej bara åt huvudet.   så tack för den åkturen när man knappt har fläsk på magen…   nu kräver jag beröm   :)

[Kaninfluff]
11/10/07, 10:26 PM
#8

meningen med livet är kaniner <3

auraman
11/10/07, 10:29 PM
#9

näääää   kaniner är ju ma……   hoppsan hmm  burdjur ju :)

SEViking
11/10/07, 10:29 PM
#10

Det är upp till mottagaren av berömet att hantera det. Likväl som det är upp till den som inte för beröm för sin insats att hantera detta.

Att FÅ beröm kan stiga mottagaren åt huvudet likväl som ett avsaknande av beröm kan.

Det är alltid upp till en själv hur man ska hantera situationer.

SEV

[Kaninfluff]
11/10/07, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

kaniner är meningen med livet för mej i allafall ^^ <3 och svampbob fyrkant!

auraman
11/10/07, 10:38 PM
#12

mig skämtade lite bara Emilia.  vi tackar three hearts för detta  att man blivit omdömesllös nu med  .  sorry

[Kaninfluff]
11/10/07, 10:42 PM
#13

jag fattar det. three hearts? vad är det

Annons:
auraman
11/10/07, 10:44 PM
#14

det är ett gammalt troget ölmärke  som tillverkar stockholmfine festival beer   :)

[Kaninfluff]
11/10/07, 10:44 PM
#15

jaha ^^

Pia-F
11/10/07, 10:46 PM
#16

#12 kanske bäst att du kommer tbx till tramstråden nu…Flört

Livets mening måste ju vara helt och hållet individuell….det går inte att ha ett facit på sånt….

[Hellas]
11/10/07, 10:54 PM
#17

Jag vill nog svara i den här tråden efter det att jag funderat lite, det är en seriös fråga som kräver ett seriöst svar.

Pia-F
11/10/07, 11:04 PM
#18

#17 Fast finns det egentligen ett riktigt svar…som jag skrev i mitt förra inlägg så måste det väl vara olika från person till person…det som är livets mening för den ena behöver ju inte gälla för alla andra……nog för att jag tror att det kan handla om lärdom…men även där finns det ju så många variationer….

Elisabeth-J
11/10/07, 11:24 PM
#19

Meningen med livet, jag ser det som att det handlar om lärdomar och utveckling. Ta lärdom av på rätt sätt av allt som sker i livet vilket skapar både personlig och andlig utveckling. Prövningar som får oss att växa :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tuva-Lena
11/10/07, 11:43 PM
#20

Som jag ser det så handlar livets mening om att ta reda på vem man är. Att vara sann mot sig själv helt enkelt. Jag tror att om man är sann mot sig själv, så blir man också lycklig, precis som Dalai Lama säger..

Fast det var jag det! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
auraman
11/10/07, 11:53 PM
#21

hmm  livets mening är att du skall ta åt dej kunskap oavsett vad det är  tycker du vid  78 år ålder att ditt liv har varit ett helsike  med  hårt jobb,  inga pengar, halvt invalid,  ja  u name it  .  så har du  i allafall  fått lära dej det du skall för stt kanske  få en större ödmjukhet, i nästa liv, jag vet inte  men det  är  tusen lärdomar.   någons barn dör  när dom är 7 år   sorgen är total och ödesdiger  men det händer i allafal. vart ligger  vitsen med det ???  ja  det är väl så att lidandet är en  viuktig känsla och erfaren het att ta med sej.  man kan ju hopas att vi som nu här sitter och nattsuddar  och har trevligt  få njuta  av livet  och inte kommer ihåg det i nästa .det skulle nog va djäkligt att behöva komma ihåg akllt det fina och glada när  det i nästa  är  bara  skit.  och likväl åt andra hållet. det liv vi lever nu  är en fas  i vårat riktiga stora liv som vi har,  se det som att det är en stund  ungefär som du går och borstar dina tänder  en stund av dagen  så är vårat liv här och nu  en stund av  detvriktiga livet  ……. yeeess   den  satt gott  , ville  bara  säga minmening   phuuuu. sorry om jag klev på någons tår       kram

[Hellas]
11/11/07, 12:21 AM
#22

#19, 20 Jag hade inte kunnat säga det bättre själv för det är så jag känner
Tillägg för min del är utöver lärdom, provning och utveckling är även njutning av livet och kärlek till sig själv.

Något som jag har som en av de viktigaste punkterna i mitt liv är att jag inte vill ångra något när livet börjar rinna ifrån mig jag vill verkligen känna att jag har gjort mina val på gott och ont, jag vill inte känna att jag levt mitt liv genom någon annan.

Så ett till tillägg är även "att icke ångra" de val som gjorts

Jossan86
11/11/07, 1:13 AM
#23

Förut tyckte jag att meningen med livet var att ha så många kompisar som möjligt och att vara "perfekt" sedan fick jag barn och insåg då att fostra och älska min lilla vackra pojke var den verkliga meningen i mitt liv =)
Nu hoppas vi på fler små underverk som kan förgylla vardagen =)

kermit
11/11/07, 1:47 AM
#24

 ~ meningen med livet, är ett liv med mening ~

Pirone
11/11/07, 8:54 AM
#25

Livets mening är att Utvecklas… och bli snällare, ödmjukare och mer förstående… och hjälpa andra på samma väg…

Pirone
11/11/07, 8:58 AM
#26

#11… Livets mening är också Kaniner…haha.. och svampbob fyrkant…=)… livets mening är också en sko… ibland luktar den illa av svett… ibland fyller man den och ibland ligger den bara där och ser dum ut…

freespirit
11/11/07, 10:22 AM
#27

Meningen med livet som jag ser det, är att göra så att andra mår bra, se andras behov, vara rädd om andras hälsa och välmående, då mår jag själv bra… hoppas på samma i retur Glad men kräver inget, man kan bara hoppas att vännen står där, när man själv behöver det…

Ödmjukhet enligt Lexikon, humanity, medmänsklighet, att värdera andra, mer än sig själv… anspråkslös… 

 Torde då betyda oegoism, sätta andra främst, värdera andras närvaro, hälsa och liv, lycka och glädje, och ej kräva något av andra, ej göra anspråk på andra eller andras….

Annons:
BranDuir
11/11/07, 10:42 AM
#28

eeeehhh…42…..eller…nej jag håller med Kermit!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Happyspirit
11/11/07, 10:45 AM
#29

För mig är meningen med livet att, våga leva fullt ut till 100% här och nu! Livet är nu, varenda sekund just nu.

Med att leva fullt ut, menar jag att vara helt i sig själv hela tiden. Det här känns omöjligt för mig just nu. Men de korta stunder under dagen som jag känner att jag lyckas vara i denna medvetenhet och denna känsla. Så känner jag att jag lever "fullt ut i hela mig själv" *ler*

Också kunskap tror jag är meningen med livet. Jag tror inte det finns "en" enda mening med livet utan säkert lika många som bor på moder jord.

Ja det är vad jag tror, rolig tråd i alla fall

Upp till toppen
Annons: