Annons:
Etikettövrigt
Läst 1715 ggr
Zedd75
5/19/08, 6:39 PM

Dagen god järning

**Vad i stan och gjorde några ärenden blanat handal mer penor som går åt här. Då stanade en gamla Farbro mig och fråg om jag hade 11 kr till en öl. Jag gav han 15 kr och fick en kram av han. Har aldrig sett en mäniska bil så glad för 15 kr
**

Jag kände mig kans bra tillmos efter ått tänkte det kanse är ett sätt för ande värden och pröva oss. 

En del tycker att man inte ska ge pengar till tiger eller uteligar för dom har sig själv och skylla. jag håller inte med om det.

Vad tycker ni om ge pengar så ?

MVH Zedd75 

Annons:
stina63
5/19/08, 7:27 PM
#1

Så skönt de måste känt för dej och för honom.. Kanske fattades han dom 11 kronorna till en go kopp kaffe. Visst kan man ge då och då.. Man måste kunna ge. Det känns alltid skön inom en när man har gjort någon gott..

Imasy
5/19/08, 7:34 PM
#2

när vi var i London för många år sedan på klassresa så fick uteliggarna en hel del pengar. Visserligen bara småpengar, men bättre än något iaf. Vi var ju inte gamla heller, så mycket pengar hade vi inte.

dessa människor kommer jag aldrig att glömma. det värsta jag minns var en man som hade en hund. när vi satt på donken och klämde i oss en massa flötig mat satt denne man, med en burk blötfoder för hundar, och gav en sked till husse, en sked till hunden, en sked till husse, en sked till hunden…

Cristine
5/19/08, 7:44 PM
#3

#2 Usch vad hemskt med mannen och hans hund, Det är så svårt att veta om dom verkligen är behövande eller om det är teater. I många länder finns det skolor i tiggeri och en del gör upp till 2-5000 kr om dagen. Många lånar småbarn för att man ska tycka synd om det; andra binder upp sina ben och sitter i rullstol med en liten filt över.  Jag brukade säga att jag bjöd på mat men det ville dom aldrig så det beror på som sagt.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Imasy
5/19/08, 7:50 PM
#4

just de uteliggarna vi såg bodde i hål i tunnelbanan eller sov i ingångar till affärer, så att just dessa var "äkta" uteliggare tvivlar jag inte på. men jag vet ju många andra som har varit med om det som #3 skriver om i andra länder.

Jane-Lyzell
5/19/08, 8:37 PM
#5

Zedd - vist ger andvärlden oss små prövningar som detta - de ser hur vi hanterar våra medmännskor och hur vi ser på andra mindre rika i pengar och fast många gånger i missbruk!

Ser vi dem som mindre värda eller likvärdiga oss själva och har vi medkänsla för dem!

Har givit så som du många gånger och glädjen man får ifrån en alkoholist som kan få en öl- så han slutar skaka. så han kanske kan föra mat till munnen utan att darra ut soppan eller maten! är väl värt givandet!

Jag ser det som att kanske just jag kanske hjälper just denna personen att må bra för en stund så att de kanske vill ge upp sitt missbruk! Ju fortare de når botten desto fortare kan de resa sig igen!(om dom reser sig) Men ett lika värde har de för det:-)

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mariaef
5/19/08, 9:42 PM
#6

Var det Lill-Babs som sa: "Man vet aldrig när man möter en ängel…" Jag tycker det stämmer bra i allafall.

Annons:
Zedd75
5/19/08, 9:50 PM
#7

#6 jag håller med dig maria. Min mamma sägeraltitd vi ska få vår prövningar det är väll ord som kanske har bititsig fast oss mig

Eija
5/19/08, 10:22 PM
#8

Va gulligt gjort av dig Zedd75, jag blev så glad för din goda gärning…skall berätta att jag har en bror som är uteliggare och missbrukare….idag är han på ett behandlingshem, men innan det har han levt ett liv som uteliggare i hela sitt vuxna liv, med kanske två tillfällen av någon form av bostad….Han lider av ADHD och Damp, är svår att ha i lägenhet….är uppe på nätterna och rumlar och spelar, så det är svårt för grannarna….han skulle ha behövt bo i en stuga ut i skogen så han fick rumla så mycket han ville….fast det är svårt….

Han blev intagen redan som liten på ett hem, man visste inte så mycket då om ADHD eller DAMP, utan han var bara en besvärlig unge som inte gick i skolan som man skulle…därför fick han bo och gå i skola på ett hem…jag bodde inte hos mamma då, för mina föräldrar var redan skiljda…

Sen slussades han runt till olika fosterhem, men när han blev arton år så fick han klara sig själv….och då hamnade han i Stockholms tunnelbanor och levde runt där och försörjde sig på att spela gitarr och sjunga….han var och är en sjujäkel på att spela gitarr, allt på gehör……

Han var med i en dokumentärfilm för ett antal år sen, där ett gäng filmade uteliggare och deras liv, och även tog upp det fallet där en securitasvakt tog livet av en missbrukare, den killen var min brors vän, och han låg bredvid på golvet i det rummet när det hände….Min bror spelade på hans begravning.

Det är så många livsöden bakom dessa uteliggare och missbrukare, ingen vill ju hamna där frivilligt…….så man skall inte döma….och dom flesta är världens underbara och snälla människor…men livet har inte varit snälla mot dom….

Tack än en gång Zedd, du har så varmt hjärta vännen…kramar om dig

Eija

Katarinaj
5/19/08, 10:24 PM
#9

#5 Mycket klokt och tänkvärt

EwaKristina
5/19/08, 10:26 PM
#10

Det visar Zedd att du har ett stort hjärta,utan avsikter för egen del.Det är sådana stunder man kan plocka fram,de dagar livet kan te sej lite dystrare.Jag skulle ha gjort exakt samma sak,och har gjort det några  gånger.Hoppas verkligen att du kan känna själv vilken underbar person du är!! Kram på dej!!

Zedd75
5/19/08, 10:28 PM
#11

#8 tack för det det värmde.

Men har man jort en god järnig för en utligare så glömmer den enns inte. sanna min ord.

Jag har arbetat på kaffer runt om i götteborg. har alltid varit vänlig och hjälpsa mot utligar. men en gång när jag skulle poler fönstrena på utsinda av ett kaffe så fans det ett korss i ena hönet. skulle ta något starakre medel och ta bort det. då en av utligana komm och tog tag i mig nej ta inte bort dent. det betyder att här fins det värme + att om dom ofredar er så har dom folck i mot sig. Allså det fins sama teken i dag som luffarn hade. vad glad jag blev  

Elisabeth-J
5/19/08, 10:42 PM
#12

Det var verkligen en god gärning zedd! Stor kram till dig!

Jag brukar också ge till uteliggare.

Häromdagen ser jag en gammal man stå här ute och hade jättesvårt att ta sig uppför trappan, jag undrade vem han var, gick och öppnade dörren. En gammal man som knappt kan gå går runt bland husen och samlar pengar till Rädda barnen, mitt hjärta var så stort för den mannen som gör så mycket ansträngningar till ett sånt bra ändamål. Kan tillägga att han fick mycket i sin pengapåse från mig och sonen :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Britt-Marie
5/19/08, 10:43 PM
#13

Fint gjort. Jag har själv gjort så ibland.

Annons:
Upp till toppen
Annons: