Annons:
Etikettmedium
Läst 1174 ggr
Zedd75
6/16/08, 8:31 PM

Certifikat eller inte ???

Jag har nu läst två trådar på kort tid som inrita sig på medium serifkat eller seriös medium.

I alla yrken fins det någon form av besvis man kan gå med i som legitmerear att du är seriös inom det yrket. Och där du kan bli ut sländ om orginsationen får krietik på dig. Jag tycker personligen att det skulle finas en sådan orgisnation för medium, hellar och trao lägare MM. Som visar att du tar yrket seriöst och följer den orginsationes lagar och regler. Om vi någon gång får ett fungerand medium förbund i Sverie så skulle man kun rigestera sig där och få typ något att man är medlem där.

Vad tycker ni ??

MVH Zedd

Annons:
Jane-Lyzell
6/16/08, 8:33 PM
#1

JappSkrattande Välkommen tillbaka Zedd75!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Zedd75
6/16/08, 8:35 PM
#2

#1 tack är hema oss min föräldrar nu så passar på. hoppas mint bredaband kommer i gång i morgon kväll nu som dom sa. sedan har jag arbetat mycket med nu

Kram zedd

vattuqvinna
6/16/08, 8:40 PM
#3

Ett seriöst medium vet vad den håller på med men visst skulle ett sådant här förbund vara possitivt. Då kan ju även medium ha någonstans att vända sig också.

kram

Zedd75
6/16/08, 8:48 PM
#4

#3 japp jag tycker det för då fins det ett ställe som är seriöst och som man kan var med i

Marina2
6/16/08, 9:03 PM
#5

Ja det är en bra ide Zedd.

tommytoe
6/16/08, 9:21 PM
#6

Efter att ha läst både och här vet jag inte riktigt. Men  i många andra yrken förekommer legitmerade, auktoriserade osv. så varför inte?

Annons:
[Hellas]
6/16/08, 9:23 PM
#7

Ärligt talat så vet jag faktiskt inte vad jag tycker i den frågan Zedd, jag har inte bestämt mig så att säga.
Men jag vet många medium som är imponerande duktiga utan att för den sakens skull har ett papper på det.
Jag tror inte heller att man får bort de som är oseriösa för de kommer alltid att finnas ändå. Det är snabba pengar foch de lever på andras olycka så att säga.

Det jag vill är att det ska finnas en enad syn på hur grundpelaren i ett Certifikat ska se ut och jag tror att det saknas idag. Certifikat förlorar ju sitt värde om det inte finns krav bakom certifikaten.
Det jag även tror på är att man lite mer stegvist tar sina certifikat vilket innebär att man kan få ett certifikat på att man är väldigt duktig medial rådgivare som arbetar seriöst med detta på ett ärligt sätt mot sina kunder.

Tex.
Certifikat: Medial rådgivning
1. Grund (Intuitiv avlsäning)
2. Påbyggnad (kan innehålla distansarbete ect.
3. Senior
4. Expert

Certifikat: Mediumskap
1. Grund
2. Seans
3. Distans
4. Senior
5. Expert

Certifikat: Trancemediumskap
xxxxxx

Zedd75
6/16/08, 9:30 PM
#8

#7 jag för står din tank Hellas. Men för det första vill jag säga att det fins oseriös aktörer i alla yrekn. Men det vet ju du ;). Men ett förbund skulle var bra för  då ak näven en utomståned vända sig ditt och få hjälp och tips på bra medium.

Sedan hur reglena skulle se ut det vet jag inte.

Men det fins så mycke oseriös aktörer på medium markan nu. det går per kvinnor på markander nu och påstår sig var medium och för endas 100 kr tar dom i kontakt med vilken släktnig du vill.

Zedd

tarotlasse
6/16/08, 9:30 PM
#9

Det finns redan ett sådant förbund Svenska Medium Förbundet

Där ett stort antal medium  från olika läror och skolor har arbetat fram riktlinjer. regler osv för seriösa medium.  

Tanken med Mediumförbundet är att där ska både dom som är certifierade och dom utan utbildning kunna vara medlemar bara man följer dom regler och riktlinjer som finns.

Men förnärvarande händer inte så mycket i förbundet man väntar på ett medlems möte för att se över framtiden.

Sedan finns det ju SNU en internationell orginsiation också med skrivna riktlinjer och regler för hur medium ska arbeta.

Är en förening i Mullsjö som är anknutna till SNU.

Man kan läsa en hel del på SNUs hemsida.

Lasse

Zedd75
6/16/08, 9:33 PM
#10

#9 Tack lasse att du tog upp. det är lite intrserad av det där medium förbundet. Har hört om det här på ön. Vet du hur det går med det ?

MVH Zedd

tarotlasse
6/16/08, 9:36 PM
#11

Just nu så ligger väl det i vila inför ett medlems möte för att avgöra hur man ska fortsätta i framtiden.

Så kan inte säga så mycket mer innan dess,

Lasse

tarotlasse
6/16/08, 9:41 PM
#12

#7

Ser du delat upp certifikaten i olika delar vilket jag tycker är klokt.

För jätte stora skillnader på att jobba som medial vägledare eller att jobba som medium.

Väldigt många medialavägledare som kallar sig medium även om dom inte har ngn andekontakt.

Samma sak så är det ju en stor skillnad på att jobba som mentalt medium och som trance medium.

Vad jag vet finns det ingen som certar trance medium.

När det gäller mediala vägledare där finns det ju exempel på dom som cert tarotläggare osv  men inget som medial vägledare i allmänhet för att vara medialvägledare går ju in på så mycket.

Lasse

Zedd75
6/16/08, 9:45 PM
#13

#11 vet du när det mötet är eller

Annons:
tarotlasse
6/16/08, 10:28 PM
#14

#11

Nej det vet jag inte det är ordförande som bestämmer när medlems mötet läggs tror knappast det blir nu under sommar månaderna för då har folk så mycket annat att göra.

När det gäller riktlinjer och så är det rätt så logiska saker det bygger på.

Många av dom riktlinjer som finns bygger ju på spiritualismens 7 principer.

När det gäller Medium förbundet så i korthet kan man säga att riktlinjerna bygger på  4 B

1 Bemötande hur man bemöter och presenterar sig för klienten och att klienten ska kunna känna sig bekväm i Mediumets sällskap.

Beskrivning  att mediumet ska kunna lämna en sådan bra beskrivning på anden både utsende mässigt och till sättet  så att klienten kan känna igen vem det rör sig om.

3 Bevis att man kan läman specifika bevis om anden tex sjukdommar dödsorsak  ägodelar att få fram specifika saker som sittern kan känna igen hos anden.

4 Budskap att man kan lämna ett för sittern relevant budsap som sittern kan könna igen i sin nuvarande situation.  

Budskapet ska inte heller skapa oro eller ledsamheter för sittern.

Sedan finns det en rad etiska regler  som tex att ett seriöst medium jobbar inte med att beskriva och förmedla Guider.

Eftersom det är ytterst få mäniskor som känner till vems deras guider är så det kan inte räknas som bevis.

Man rekomenderar en person med sjukdommar av olika slag att kontakta sjukvården för hjälp. 

Ett medium går inte in på allvrliga sjukdommar död och liknande.

Ett medium skrämmer inte upp  sin klient med negativa obehagliga saker.

En klient ska känna sig lättat ochfååt lösningar på sin problem inte fått mer problem som skapar oro och ledsamhet.

Listan på etiken kan göras mycket längre  och Jane du kan väl gärna koriggera eller  lägga till ngt som jag glömt.

För du var ju också med att besluta dessa riktlinjer och sätta dom i skrift.

Lasse

Zedd75
6/16/08, 10:52 PM
#15

#14 okej låter vetit men i bland händer ju det att man kan ge hur bra beskrivning som hälst men perosnen inte käner igen den. En ande kan ju komma fast den kans tillhör dens rexpetive ller nåt. Så i band kan ju det var svårt att få en klient att käna igen en ande ?

MVH Zedd

tarotlasse
6/16/08, 10:59 PM
#16

#15

Ja helt rätt inte alla kontakter man får igen kända händer ju många gånger att klienten känner igen kontakten efteråt .

Men under en timmes sittning bör man ju ändå  få fram fler  kontakter som blir igenkända.

Lasse

[Hellas]
6/16/08, 11:02 PM
#17

#12 Ja, jag tycker inte det är fel med att dela in de olika metoderna och det handlar mest om att försöka höja den mediala (intuitiva) metoden så att den värdesätts för vad den är. Det är så synd att man hör så många som varit och helt klart fått en medial vägledning går därifrån och tror att informationen kommit från andra sidan.
Varför skulle det vara "finare" och bättre?
Om värderingen på vägledaren höjdes och uppskattades tror jag även att många lycksökare skulle göra sig omöjliga.

Ärligt talat, jag själv är jättestolt över att kunna använda min egen intuition inte sjutton vill jag tillskriva det andra sidan om de nu inte varit med i leken Hemlis!

Zedd75
6/16/08, 11:02 PM
#18

#16 ja nu är ju jag under övenig men jag får inte fram så många kontakter åt gången. det mesta har varit tre ;)

Men tack för din klocka svar lasse

Elisabeth-J
6/16/08, 11:23 PM
#19

#18 Alla är vi olika, en del får in fler kontakter på en timme och andra mindre. Det beror ju också på hur snabbat man vill jobba och det väljer man själv. Vill du ha en sittning som pågår i 2 timmar så gör du det, alla ska göra det som känns bäst för en själv :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Zedd75
6/16/08, 11:26 PM
#20

#19 Jag vet tack var dig så kan jag säga nej nu ;) kram

Zedd

Annons:
[Vintersaga]
6/17/08, 12:44 AM
#21

#7 - Tycker också det är bra att man tittar på olika delar vid certifiering. Min lärare delar t.ex. upp certifikatet i två delar - medial demonstration och medial konsultation. Om jag är en fena på privatsittningar men inte törs jobba inför en publik ska jag inte ha ett certifikat som gäller för bägge - det är lika illa som det var att ge certifikat för bil och få för motorcykel samtidigt, utan att ens ha suttit på en! Snacka om trafikfara (i varje fall om jag satte mig på en)!!! Flört

Jane-Lyzell
6/17/08, 12:54 AM
#22

#7 och 12 vist finns det de - vi certifierar Transmedium genom Ramsbergsgården och Colin Fry.

#11 Jag kommer inte att lägga till - jag hade nog varit glad om du inte lagt ut detta här! Det är ju inte komplett  och du har missat lite här och där! Pm ar dig!Skrattande

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hellas]
6/17/08, 12:57 AM
#23

#21 Precis och den som kanske är otroligt duktig med enskillda sittningar kan ju vara urkass på att hålla Seanser och då ska ju ett Certifikat kunna utdelas endast för den biten personen faktiskt har spetskompetens i.
Kravet inom det specifika området ska förstås vara högt så att det Certifikatet verkligen innebär någonting.

Jag vet några personer som skulle vilja jobba för Certifikat men de fixar inte att prata inför 300 personer.
Så Certet strandar lite på att de inte vill eller klarar alla delar vilket är synd då dessa delar inte alltid är beroende av varandra.

Ska man sträva efter att Certifikat ska tas av så många som möjligt tror jag på att kraven på kunskap ska vara höga, absolut, men att man ska kunna välja att kunna få spetskompetens i en eller flera metoder.
Expertnivå ska ju vara så pass svår att ta så det endast är ett mycket fåtal personer som når dit genom många många års erfarenhet, alltså, här räcker det inte med att man har en fantastisk medfödd gåva utan man måste även ha massor med erfarenhet under många år

Jane-Lyzell
6/17/08, 1:03 AM
#24

Medium körskolaSkrattande

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Vintersaga]
6/17/08, 1:04 AM
#25

#23 - Helt rätt! Egentligen är det ju synd om dessa människor som helt enkelt inte fixar att stå på scenen. Man kan lära sig, det vet jag, men det är inte säkert att personen verkligen vill utsätta sig för det.

Får man då bara certifikat för komplett mediumskap så kanske personen lägger av innan denne har uppnått en bra standard på det h*n är bra på! Det vore ju synd om personen skulle kunna göra ett jättebra jobb i mediala konsultationer, men skippar allt bara för att h*n inte klarar scenbiten…

Jag tycker därför att det min lärare gör är jättebra - för då vet man att personen har en gedigen kunskap inom sitt speciella fält :-)

[Vintersaga]
6/17/08, 1:07 AM
#26

#24 - Ha ha, har du en sån Jane? Förvånad

Jane-Lyzell
6/17/08, 1:12 AM
#27

#25 Vi har samma här - finns ingen anledning att tvinga någon stå på plattformen och arbeta som inte klarar det - vore ju synd om man då är ett jätte bra privattsittnings medium skulle kuggas bara för att man kanske har senskräck eller inte gillar tala inför många!

Däremot brukar vi peppa dem till att försöka göra demonstrationer!

så vist är flera varianter bra i certifikat!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
[Hellas]
6/17/08, 1:24 AM
#28

#25 Det finns ju "Data körkort" så varför inte *S*

[Vintersaga]
6/17/08, 1:28 AM
#29

#28 - Ha ha, ett sånt har jag faktiskt - ECDL heter det t.o.m. När jag gick i mellanstadiet för snart 100 år sedan fick jag mitt första körkort - det var på symaskin :-)

Jane-Lyzell
6/17/08, 1:30 AM
#30

#29 symaskin skin sya mamma mama skinSkrattande väcker härliga minnen - förstod aldrig varför man skulle sy i papper!? i speciella spår?????

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hellas]
6/17/08, 1:35 AM
#31

#30 Nu måste jag gå och sova men jag skulle ha behövt många certifikat i konsten att hantera en symaskin…….men visst har jag sytt på papper av ng. outgrundlig anledning som endast salig syfröken känner till.

Sedan stickade man en halsduk som skulle vare en meter lång…..jag höll i och kompisen drog i det hela…känns det igen.
Det fungerade…10 minuter, innan garnet drog ihop sig igen.

Men vad säger då sensmoralen, det går alltid att fuska i 10 minuter men det lönar sig inte i längden!

Jane-Lyzell
6/17/08, 1:36 AM
#32

#31 * Asgarv* ha ha ha hi hi hi

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Vintersaga]
6/17/08, 1:52 AM
#33

#31 - Oj vad djup du blev Hellas - med sensmoral och allt :-)

Gud vad roligt att tänka tillbaka på när jag var barn - även om det var hemskt och jag längtade efter att bli vuxen så fanns det många härliga minnen… Skrattande

Tur-Budda
6/17/08, 1:58 AM
#34

Hur gärna vi än vill, så kan vem som helst skriva ett certifikat i det mesta, utom sådana titlar/ord som är skyddade i lag. Därför blir det uppenbart att värdet på ett certifikat ligger i betraktarens öga. Har jag aldrig hört talas om den/de som utfärdar ett cert så ger jag det värdet noll. Har jag stort förtroende för utfärdaren så blir det ett högt värde på ett cert. Det som är tokigt är att folk inte inser detta enkla utan de tycks tro att det automatiskt är trovärdigt så fort ordet certifikat dyker upp.

Annons:
Upp till toppen
Annons: