Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 5141 ggr
TerryGilliam
2/21/10, 4:50 AM

Det här med andar...

Något man inte sällan får höra här om man är skeptiker är ju en fras som: "Du måste vara lite mer öppen".

Så jag har bestämt mig för att försöka. Jag ska vara lite mer öppen. Men jag har dock två problem som gör det väldigt svårt för mig att acceptera andevärldens existens.

(Notera väl att jag gör skillnad i att vara "öppen" och att medvetet bortse från kraftiga logiska problem).

1. Hur ska medvetandet kunna överleva vår fysiska död? Jag måste tyvärr erkänna att det låter orimligt. Och vad jag vet finns det inga (trovärdiga) empiriska studier som stödjer den uppfattningen.

Tvärtom. Om man ser på människor som fått hjärnskador, så uppvisar de ju ibland enorma personlighetsförändringar.

Likaså om man ser till hemskheter som lobotomier. Där tycks det mig till och med som att det går att AVLÄGSNA vårt igenkännbara medvetande på kirurgisk väg.

Därför har jag svårt att acceptera tanken på vårt medvetande som någonting som efter dödens inträffande kan dröja sig kvar, och kanske till och med stanna på en plats.

Det känns inte rimligt.

2. Man om man ändå väljer att accptera detta som en sanning, att vårt medvetande kan dröja sig kvar, och kanske stanna kvar i ett hus, hur kan dessa då åstadkomma ljud?

Inte sällan hör man berättelser (som tillskrivs övernaturliga förklaringar) om steg i trappor, plötsliga ljud, dörrar som stängs, föremål som leviterar, och så vidare…

Att åstadkomma ett ljud, som till exempel en knackning, är ju någonting som kräver en fysisk massa.

Hur kan en ande åstadkomma dylika ljud om det enbart rör sig om ett medvetande som "frikopplats" från kroppen?

Om man läser här om andar så beskrivs de ju just som "icke-materiella väsen".

Jag tycker att det skulle vara jättespännande om någon skulle vilja göra sig besväret att svara på dessa frågor.

(Och ännu mer spännande om någon faktiskt kunde ägna sig åt att svara sakligt på dem, med tydliga argument, istället för att påbörja någon slags pajkastning, eller ta tillfället i akt att rikta missnöje mot skeptiker).

Så: kan man här ge mig trovärdiga, konkreta lösningar på dessa "problem" så har man kommit åtminstone en bit på vägen att omvända mig till troende.

Glad

Annons:
Steffis
2/21/10, 9:53 AM
#1

Hej, jag kan försöka svara på dina frågor. I alla fall någon av dem.

Så som jag ser det vill sägaGlad

När medvetandet (själen) som består av energi, lämnar kroppen så samtidigt lämnar den det här livet. Energin återgår till det den var innan den gick ner i ett nytt liv.

Hjärnskadade personer har fortfarande sin fysiska kropp med sig och hjärnan är en del av det fysiska vilket gör att personen kan förändras vid en skada, därför att själen (medvetandet) inte har full kontakt med kroppen. Samtidigt så har jag en teori att även själen tar med sig sina skador som uppkommer vid ett liv och behöver läka dem genom att förstå vad som hände när den lämnade jordelivet. En slags läkeprocess för själen. Därav kommer vi in på tidigare liv och de minnen som människor bär med sig därifrån.

När en person går bort, kanske hastigt så har dess själ ibland svårt att acceptera eller svårt att förstå att den inte är levande längre.

Den behöver hjälp att hitta så kallat hem.

De flesta gånger dock när människor upplever att det finns någon i deras hem så beror det på att personen är öppen och läser av det som sitter i väggarna, från tidigare boende. Även hus kan "tala"

Alla dessa ljud i våra hem som hörs eller rivmärken som uppstår, vill jag svara så här på att de flesta ljud finns en naturlig förklaring på. Tyvärr blundar vi för den vilket ger upphov till hur mycket övernaturligt som helst och när någon ifrågasätter så reagerar dessa personer högljudast, för deras sanning är sann.

En själ som rör sig runt behöver väldigt mycket energi för att kunna röra på något, till exempel flytta på ett föremål. Där kan vi gämnföra lite med oss själva när vi ska göra något sådant. Det krävs fysiskt arbete oavsett vad det är vi ska flytta. För själen som bara har sin energi krävs mycket mer. Allt vi ser och läser så enligt mig så är det mesta överdrivet. Just på grund av att det krävs så mycket energi för att flytta föremål. Det mesta har en naturlig förklaring. Jag önskar folk sökte det först innan vi lägger in en övernaturlig. Rivmärken likaså. En viktig sak med de själar som finns så skadar de aldrig någon.

Jag vet inte om jag svarat på dina frågor men jag har försökt svara utifrån de erfarenheter jag har genom mitt arbete sedan ganska lång tid.

Är jag otydlig eller du upplever jag inte svarat så fråga.

/SteffiGlad

Anna-Helga
2/21/10, 11:11 AM
#2

Underbart Terry, all heder till dig som försöker vara öppen!

1. Hjärnan och skador på den är inte detsamma som själen… (enligt mitt sätt att se) Den består av energi. Den energin tar inte slut för att kroppen "tar slut". Kroppen är bara ett skal, ett redskap.

2. Jag tror att andevärlden använder energi för att kommunicera. Hur vet jag inte säkert ännu. Fler olika sätt vet jag.

TerryGilliam
2/21/10, 12:01 PM
#3

# 2

En gör så gott en kan. :)

1. Men då får vi ju en fråga som är ännu svårare att besvara: nämligen: vad är själen? Och finns det några som helst belägg för dess existens? (I den mening vi talar om här).

2. Intressant teori. :)

Anna-Helga
2/21/10, 12:48 PM
#4

#3

1. Själen är ju den du är, de erfarenheter du har, de beslut du fattar med "mag-känslan"/hjärtat… Personligheten kanske man kan försöka förklara det med? Hur det ser ut får du fråga någon som har förmågan att se dessa energier… :)

TerryGilliam
2/21/10, 12:57 PM
#5

# 4

För mig är de erfarenheter vi har och de beslut vi fattat (och allt annat du nämner) sådant som är fullständigt kopplat till aktiviteten i våra hjärnor.

Förstör man vår hjärna har vi inte längre tillgång till dessa saker.

Att då istället tillskriva dessa saker till vår själ, något som det finns varken bevis eller belägg för, är något som jag uppfattar som väldigt, väldigt svårsmält. :)

Lole
2/21/10, 2:08 PM
#6

Jag tror precis som #5 att våra kunskaper och erfarenheter sitter i hjärnan. För om man skadar sin hjärna eller förstör den försvinner delar av vår kunskap och erfarenhet. Hade kunskapen och erfarenheten suttit någon annanstans, i själen, skulle vi ju kunna förstöra vår hjärna utan att förlora dessa egenskaper, och personligheten.  

Var skulle själen sitta/vara? :)

Förstår samtidigt hur ni tänker, men vi ser hur fantastiska våra hjärnor är, hur de lagrar information, och hur vi till och med kan känna en "jag-känsla". Jag tror att det hjärnan som ger oss personligheten osv. ;) Men det är en väldigt intressant diskution!

Lite luddigt skrivet, men ni förstår nog ändå ;P

Annons:
Red-Lady
2/21/10, 3:06 PM
#7

Terry #1

Om man nu skall tror på det biblen Så stor du ju där att våran själ lever vidare. själen är ju våran spegel.

Då tycker inte jag att det gonstit att vi kan se dom som är döda,

Skjälv har jag sett mycket.

TerryGilliam
2/21/10, 3:14 PM
#8

# 7

"Om man nu skall tror på det biblen…"

Redan där spricker det i mina ögon, tyvärr. Glad Det finns väldigt lite av det som står i bibeln som jag accepterar som fakta.

Det är ju bara att titta på människans ursprung till exempel, där bibeln hävdar att Gud skapade Adam och Eva. Detta påstående har vi ju i och med evolutionsläran falsifierat.

Så nej, att påstå att någonting är på ett visst sätt bara för att det står i bibeln är inget resonemang som gör speciellt mycket för att övertyga en skeptiker.

Jane-Lyzell
2/21/10, 3:32 PM
#9

"8 Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i längre!

först vill jag säga att du inte alls vill bli omvänd - du gillar bara att gnäbba, hadde du velat bli omvänd hadde du sökt aktivt hos dig själv i utveckling och inte på detta forum med motargument hela tiden!

Sen har även vetenskapsmännen sagt att det finns bitar i evolutinsläran som de inte förstår som skulle kunna förklaras med en högre kraft! Såg ett vetenskap program på tv om detta och läst om det i illustrard vetenskap med - så……………

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

TerryGilliam
2/21/10, 3:37 PM
#10

# 9

Jane:

Jag skrev uttryckligen att jag ville ha en SAKLIG debatt utifrån de frågor jag ställde.

Jag skrev också att jag INTE var intresserad av pajkastning eller att tråden ska få komma att ägnas åt att rikta något slags allmänt missnöje mot skeptiker och deras syn på tillvaron.

VÄNLIGEN RESPEKTERA DETTA.

triobios
2/21/10, 3:40 PM
#11

#9

Det om evolutionsteorin är inte vetenskaplig konsensus. Det finns vissa forskare som vill få det till att det är en riktig rörelse men i själva verket handlar det om några få grupper av kristna och islamska forskare. Det är långt ifrån vad alla anser utan jag skulle gissa på att det handlar om mindre än en procent av biologiforskare. De är dock mediestarka och kan därför synas

Jag ber om ursäkt till Terry för detta inlägg som ligger långt från ämnet men jag kan inte lämna detta i fred. Jag kommer inte att diskutera detta mer här utan det får bli i en egen tråd om evolutionsteorin isåfall.

TerryGilliam
2/21/10, 8:18 PM
#12

# 11

Ingen fara, triobios. Jag tycker också ämnet är spännande och det skulle definitivt vara trevligt med en helt ny tråd om evolutionsteorin.

Lole
2/21/10, 8:41 PM
#13

Intressant med evolotion också :) I så fall får ni gärna länka den här i tråden, så man kan gå in och följa den..

Åter till ämnet! ;)

Annons:
Jane-Lyzell
2/21/10, 9:37 PM
#14

*10 det jag jett dig är sakligt, tänkte först inte skriva i din tråd för du älskar att gnäbba och man får aldrig stopp på dig! men när du håppar på i inlägg 7, som är en väldigt go person - kunde jag inte hålla mig längre!

Vad då sakligt debatt - vi debaterar inte här inne vi diskuterar vänner emellan! Det är det du inte föstått!

du skriver som om du skulle vilja bli omvänd - du har ingen som helst tanke på det överhuvud taget, ursh å fy!.

Så länge du skriver i mina trådar o förstör skriver jag om jag vill i dina!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

TerryGilliam
2/21/10, 9:45 PM
#15

# 14

Som jag förklarade tidigare: att sjunka ned på denna nivå är ingenting som intresserar mig.

Jag är långt med intresserad av en nyanserad, tydlig och saklig diskussion.

Jane-Lyzell
2/21/10, 9:49 PM
#16

*15 det är konstigt för du går in med sänke i andras trådar!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

TerryGilliam
2/21/10, 9:53 PM
#17

Som # 13 skrev: åter till ämnet. Glad

Anna-Helga
2/21/10, 9:58 PM
#18

#17 Gå på en privat sittning hos någon som är duktig nära dig! Med ditt numera öppna sinne borde du då få bevis som är tillräckligt övertygande. Om du inte retat andarna så de struntar i att komma förstås… Flört

TerryGilliam
2/21/10, 10:02 PM
#19

# 18

Jag skulle kunna gå på en privat sittning. (Tanken lockar mig faktiskt). Det skulle vara lärorikt.

Men risken man löper med det är ju faktiskt att man istället blir utsatt för någon som är synerligen begåvad på hot reading och cold reading.

Men jag överväger det faktiskt. Glad

Anna-Helga
2/21/10, 10:03 PM
#20

#17 Förlåt det var bara halva mitt medddelande… Glad

Jag skulle också skriva att bara för att det inte syns behöver det inte per automatik betyda att det inte finns? Hjärnan syns, ja. Men informationen som lagras kan du ju faktiskt intese? Vad är skillnaden om det lagras där eller i det vi kallar själen?

Dessutom måste jag bara säga att enligt ditt sätt att se måste det väl kännas bra hopplöst att leva överhuvudtaget emellanåt? Om enda meningen med livet bara är att mala på dag ut och dag in, jobba-äta-skita-sova, och tro på det man ser och sen dö och kroppen försvinner och du finns inte mer? Erkänn att vi som tror att det finns mer än så har det lite roligare? Flört

Annons:
Jane-Lyzell
2/21/10, 10:04 PM
#21

19 det är sänke! för oss mediala! så du förstår vad du gör terry!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Anna-Helga
2/21/10, 10:05 PM
#22

#19 Hos någon som är duktig behöver du inte ha den rädslan. Då får du information som ingen någonsin utom du själv överhuvudtaget ens kan ana. Du får väl inte svara på frågor eller lämna ut info om dig själv då? Bara lyssna och lära… Cool

Jane-Lyzell
2/21/10, 10:12 PM
#23

http://www.expressen.se/debatt/1.1465304/evolutionsteorin-ar-ett-fuskbygge

Intresant! särskilt det sista; citerar!

I moderna biologiböcker nämns detta som exempel på evolution. Men i själva verket bevisar de fyrvingade flugorna ingenting. De är artificiellt framodlade av genetiker och har svårigheter att para sig och dör ut.
Evolutionsteorin är egentligen inte en vetenskaplig utan en filosofisk teori. Den har alltid försvarats med en närmast religiös glöd, vilket försvårat en vetenskaplig debatt. Problemet, ur vetenskaplig synpunkt, är att den läcker som ett såll.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

TerryGilliam
2/21/10, 10:14 PM
#24

# 20

Många intressanta tankar. Glad

Anledningen att jag gillar hjärnan bättre än själen är att vi kan se och ta på hjärnor. (Förhoppningsvis inte just våra egna dock Tungan ute, det hade varit oroväckande), och att man kan forska en hel del i hur hjärnor fungerar.

Att det finns en själ är en väldigt vacker tanke, men jag hittar tyvärr inga belägg för tanken. (Man kan naturligtvis också ha många olika definitioner av vad en själ är, men jag antar här att vi båda pratar om något som har förmåga att överleva döden).

Jag förstår att det kan låta som att man har en väldigt "mörk" bild av världen och livet, men jag känner inte så. Tvärtom. Jag känner mig väldigt fri och jag passar på att njuta av livet så mycket jag bara kan, just eftersom att det är så kort. Glad

Anna-Helga
2/21/10, 10:15 PM
#25

#23 Mycket intressant… Och Sture Blomberg är väl både påläst och jordnära, utan tro på det paranormala?

Anna-Helga
2/21/10, 10:16 PM
#26

Fossilexperten Stephen Jay Gould har kallat detta "paleontologins yrkeshemlighet" - det vill säga någonting man inte gärna pratar om. En rimlig förklaring är förstås att de aldrig existerat, eftersom någon evolution aldrig ägt rum.

TerryGilliam
2/21/10, 10:18 PM
#27

# 22

Precis. Det skulle nog vara min grundinställning. Jag skulle nog inte säga ett pip om mig själv. (Jag har också noterat att många medium också vill ha det så. Att de föredrar att man inte avslöjar någonting om sig själv).

Men faktum är ju att man kan få reda på otroligt mycket om en människa på förhand bara genom att kunna dennes telefonnummer.

(Jag har vänner som är journaliststuderande och HERREGUD vad det går lätt att gräva upp detaljer om folk Glad).

Men tanken lockar mig och jag överväger faktiskt att prova!

Annons:
TerryGilliam
2/21/10, 10:22 PM
#28

# 26

Jag skulle uppskatta om vi kunde ägna den här tråden åt de frågor vi redan har kommit in på.

Men om någon skulle vilja starta en ny tråd om evolutionsläran skulle det vara jättekul, för det är ett intressant ämne.

Anna-Helga
2/21/10, 10:23 PM
#29

#27 Men kära du åk långt bort och lämna inte ut mer än ditt förnamn i förväg?

Jane-Lyzell
2/21/10, 10:27 PM
#30

27 det du skriver här Terry är en skymf för seriösa medium- snacka om att du tror alla människor luras. Nej vi har ingen jurnalistutbildning . nej vi har inte tid att kålla telefonnr , dom tar vi endast för om vi själva skulle behöva ställa in(man kan bli sjuk faktiskt, som vilken motagning som helst)

Hualigen säger jag bara!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

TerryGilliam
2/21/10, 10:29 PM
#31

# 30

Jag påstår naturligtvis inte att ALLA medium bluffar. Jag säger bara att det är svårt för mig att utesluta att just det medium jag besöker för tillfället bluffar.

För du vill väl inte påstå att det är fullständigt uteslutet att NÅGOT medium skulle bluffa?

Glad

Men det här är också en helt annan fråga en den jag egentligen vill disskutera.

Så åter igen: åter till ämnet.

Jane-Lyzell
2/21/10, 10:33 PM
#32

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Steffis
2/21/10, 10:33 PM
#33

#31 Kontakta mej via PM så bjuder jag dig Terry på en konsultation via telefon och du behöver inte lämna något telefonnummer utan du får mitt istället. Själv kan du ringa på dålt nummer.

Inte heller vill jag ha nån information om dej utan det är jag som berättar. Efter det så kan du tala om vad du upplever stämmer eller inte.

FlörtSteffi

Annons:
TerryGilliam
2/21/10, 10:54 PM
#35

# 34

Väldigt intressanta och läsvärda artiklar! Tack så mycket. Men jag blev lite förvånad över länken i mitten faktiskt, och den studie som gjorts:

Där var det bara 18% av patienterna (som alltså upplivats efter hjärtstillestånd) som beskrev någon slags nära döden-upplevelse.

(Och sinnsemellan varierade sig deras historier tämligen kraftigt också).

triobios
2/22/10, 1:33 AM
#36

Jag tar gärna diskussionen om evolution i en annan tråd men jag vill säga detta om Sture Blomberg:

Han är kristen och knuten till Claphaminstitutet som är en salig blandning av kristna frikyrkor och skumma kristna föreningar som credoakademien (kreationister).

Dessutom så har han fel i mycket av sin kritik kring evolution. Men som sagt, om någon startar en tråd så kan jag svara på frågor och diskutera, det är ett ämne jag är väl insatt i.

TerryGilliam
2/22/10, 1:39 AM
#37

# 36

Triobios! Jag drog igång en annan tråd om just detta ämne. Finns här: evolutionsteorin.

chik
2/22/10, 8:20 AM
#38

Terry..Bra frågor som du har.Men så svåra att svara på…

Bara att du hänger dig kvar här , är ett bevis i mina ögon att du Vill lära dig mer…

Steffe gav ett bra svar,utifrån hur han uppfattar..

Jag kan också bara ge utifrån hur jag upplever, sen om jag kan överföra det, Vet jag inte…

Själen!!!Har letat o Googlat men inte funnit något..Men har i bakhuvudet att det gjordes ett experimen i ett rum med en människas, för att kolla om det var något som man kunde härföra till att själen lämnade kroppen…

Allt som vi läser är ju den versionen som den som skriver det har upplevt..

Håller med att vissa saker kan man undra över som människor berättar om det kan vara sant..Och det är ju deras saning…

Lena som inte till förde något till denna frågan…Men förstår hurdu tänker…

Lena.P är jag i verkliga livet.

chik
2/22/10, 8:22 AM
#39

Jooo!!!! En Tanke…Skall vi inte i fråga sätta.

Måste vi inte fråga???

Frågar vi inte så lär vi oss inget….

Forum-Diskution.

Lena.P är jag i verkliga livet.

blombuketten
2/22/10, 10:22 AM
#40

En bra tråd Terry med bra frågor. Den började bra också och var intressant att läsa. Hoppas den får fortsätta så. Det är precis så som en diskussion, i vilket ämne det än handlar om, bör vara. Sakliga frågor med sakliga svar så den som läser kan få chansen att få något att fundera på och ta ställning till.

Inlägg 4,5 och 6 till exempel är ju hur bra som helst. Olika sätt att se på hjärnan och själen. Intressant.

Och du Jane, det finns inga påhopp i denna tråd……ännu. Det närmaste vi kan komma är att du hela tiden "gnäbbar" på Terry, tyvärr. Att vara öppen innebär inte att man sväljer allt man hör/läser. Det är nog mer så att man, av det man lär sig, drar en slutsats av vad som verkar mest rimligt med tanke på den kunskap vi har idag. Om Terry säger att han är ska försöka vara öppen att ta emot era argument så låt det vara så. Han är skeptisk och det är inte lätt att övertyga någon som har så sakliga och vettiga argument som han faktiskt har. Alla som har (enligt ditt sätt att se) ett skeptiskt sinne är inte dina fiender. Alla bör inte behöva betala bara för att ett gäng vofare har varit taskiga mot dig.

Så hoppas denna tråd får fortsätta så som den startade. Den ger mer till såna som mig, som varken vet ut eller in, än påståenden som "vi som varit med om, vi vet", eller det finns inga andar punkt slut. I denna typ av tråd får man, om den som skriver är saklig, två sidor av saken och det ger så mycket mer.

#38. Bra skrivet och så skönt att läsa.

Mads
2/22/10, 10:43 AM
#41

# 0 Intressant läsning. Dock har jag personligen inget behov av att omvända dig, tycker det funkar alldeles utmärkt att du tror och tycker som du gör och att jag tror som jag gör. Om alla skulle tro lika skulle vi aldrig ha någonting att diskutera och förmodligen skulle vi inte heller lära oss så vidare mycket.

Jag önskar det kunde finnas en större acceptans hos människor att just låta varandra få tro som de vill och önskar. Har aldrig förstått behovet av att vilja och försöka omvända människor.

Amor Vincit Omnia

Annons:
chik
2/22/10, 10:50 AM
#42

Blombuketten o Mads.Kan bara instämma i vad ni skriver.Kyss

Lena.P är jag i verkliga livet.

mammaz
2/22/10, 11:12 AM
#43

#40 och #41 Håller helt med Er.

TerryGilliam
2/22/10, 1:17 PM
#44

# 41

När jag skriver "omvända" anväder jag naturligtvis ordet i en väldigt, väldigt lättsam bemärkelse.

Glad

Jag var nog främst intresserad av att höra hur troende resonerade kring dessa "problem", och hurvida man har någon slags förklaringsmodell.

Naturligtvis får alla tro precis vad man vill. Det är ju en grundläggande rättighet.

Mads
2/22/10, 1:29 PM
#45

# 44 Alltid intressant att diksutera kring det hela Glad

Amor Vincit Omnia

Mads
2/22/10, 1:30 PM
#46

Lite stavfel där, men jag tror ni förstår vad jag menar…Skäms

Amor Vincit Omnia

LailaBaba
2/22/10, 1:34 PM
#47

Jag fröstår i ålla full.

[MargaretaA]
2/22/10, 1:44 PM
#48

Jag såg en intressant förklaringsmodell som gick ut på att våra kroppar fungerar som TV-apparater.

Våra själar ser bara ut som att dom är i våra kroppar precis som programmen gör på TV. Du måste ha en TV för att kunna fånga upp sändningen, men som alla vet så "dör" den inte bara för att TV;n slocknar.

Annons:
Jane-Lyzell
2/22/10, 1:52 PM
#49

*40 o övriga med samma inställning tror ni får läsa mina inlägg igen och terrys 44!

Ni gör som ni vill och tycker som ni vill och jag försvarar mig som jag villFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Skogselva
2/22/10, 1:57 PM
#50

Terry: Angående ljud och fysiska företeelser, vad ska man räkna som en fysisk företeelse?

Vinden i sig är inte fysisk (?) och ändå så hör man när det blåser, främst om man är på ett tyst ställe, t.ex. skogen, där hör man ju direkt när vinden leker med grenarna.

Och nu när det varit så kallt så knäpper det i väggarna hemma, vilket jag antar beror på att värmen innefrån möter kylan utifrån. Ska det räknas som ett fysiskt fenomen?

Hur ska jag förklara hur jag menar? För egen del så känns det ju det finns en del "ofysiska" fenomen som ger ljud ifrån sig. För mig är både vind och temperatur icke-fysiska ting.

(Så flummigt och rörigt det känns nu, "filosofiska" tankar är mycket mer logiska i huvudet. Kanske ska hålla dem där? Flört)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Anna-Helga
2/22/10, 3:09 PM
#51

#48 Fantastiskt!

blombuketten
2/22/10, 5:12 PM
#52

#49. Jag läste samtliga inlägg innan jag skrev, annars hade jag inte skrivit.

Har också läst inlägg 44 innan jag skriver det här. Vad ska jag läsa in där menar du? Det han skriver där förstod jag redan i #0, för det förklarar han redan där.

Vad är det du ska försvara? Vad finns att försvara, eller vem? Terry är skeptisk, du är det inte. Svårare än så är det inte.

#48. Ett intressant sätt att se på saken faktiskt Glad. En enkel beskrivning som var och en kan förstå.

TerryGilliam
2/22/10, 5:32 PM
#53

# 48

Det var en intressant och poetisk förklaringsmodell. :)

TerryGilliam
2/22/10, 5:39 PM
#54

# 50

Absolut, du tar upp några jätteintressanta tankegångar där, och du har naturligtvis helt rätt i det du säger om att vinden åstadkommer ljud och och så vidare.

Jag tänkte kanske mer på det sortens ljud som tydliga knackningar, steg i trappan. (Vissa har ju till och med beskrivit hur de känt att något gript tag i dem).

Hur kan en "frikopplad" själ eller ett medvetande åstadkomma sådana företelser?

Vissa hävdar ju också att man sett bord och andra föremål som leviterat och så.

Jane-Lyzell
2/22/10, 6:09 PM
#55

54 Man måste förstå den andliga lagarna o de universiella för att gå bortanför de fysiska lagarna! vilket inom vetenskapen är ännu outforskat!

När man förstår detta kommer man också att förstå hur en själ/ande kan manifistera sig fysiskt med hjälp av fysiska mäniskor som kallas medium!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
TerryGilliam
2/22/10, 6:28 PM
#56

# 55

Och vilka är de andliga lagarna och vilka belägg finns det för dem?

Skogselva
2/22/10, 6:52 PM
#57

#54 Då förstår jag hur du menar Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Jane-Lyzell
2/22/10, 6:58 PM
#58

#56 har skrivit flera trådar här inne om dem, en del följer naturlagarna o andra de universiella som kommit ifrån andevärlden i från våra andevänner/guider.

Belägg finns ju inga fysiska i vetenskapliga termer efter som det inte forskats på dessa områden - så lite svårt- men väl så goda teorier.

Sen om man väljer att förstå dem o tro på dem är upp till varige människa!

Ingen vore gladare en jag om vetenskapen ville forska om dettaFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2/22/10, 7:34 PM
#59

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2/22/10, 7:50 PM
#60

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

joa289
2/22/10, 7:58 PM
#61

Men kompisar!

Grejen är den att såna som Terry kommer att se sanningen när deras tid kommer.

Istället för att förneka kan dom åtminstone ge det en chans och försöka att vara mer öppna och ta emot det som faktiskt finns där ute.

Vi har ju alla fått fri vilja och Terry har all rätt i världen att använda sitt liv som han önskar.

Förnekelse eller inte…sanningen kommer att komma en dag för oss alla!

Vissa är bara mer förberedda medans för andra kommer det att komma som en glad överskning!

Såå,han kanske inte accepterar detta i det här livet…men…!

Du måste förstå Terry…vi tänker ju även på dej och din själ.

Såå,var inte arg på oss som har den här övertygelsen…OCH viktigt!

Hoppas ingen försöker att omvända dig..bara bra att du har din uppfattning och åsikt.

Hur skulle det se ut om ALLA hade samma uppfattningar och åsikter om allt…inte bra och bra såå tråkigt!

Ok,allihopa…ha det såå jätte bra där ute världen!!

//Joa

joa289
2/22/10, 8:00 PM
#62

# 61

Usch vad många stav grodor..det blir så när man har bråttom Skrattande

Annons:
TerryGilliam
2/22/10, 8:02 PM
#63

# 61

Vad är det som får dig att tro att jag är arg på någon? Glad

[Woozy]
2/22/10, 8:05 PM
#64

#61

Hej.

Jag tror inte att någon här inne försöker omvända Terry, eller andra med för den delen, utan alla har rätt till sin egen tro.

Grodor gör vi många..Cool

MVH

Woozy

TerryGilliam
2/22/10, 8:08 PM
#65

# 61

Jag är bara nyfiken på hur du anser att jag "förnekar" någonting som ingen annan klarar av att varken bevisa eller belägga.

Jane-Lyzell
2/22/10, 8:09 PM
#66

65 du får gärna komentera mina länkar i ställetObestämd

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

TerryGilliam
2/22/10, 8:13 PM
#67

# 66

Jane, jag ska läsa igenom dem senare ikväll och kommentera! Det var tämligen utförliga artiklar (vilket jag uppskattar), så de förtjänar mer än bara skumläsning!

De ska bli spännande att sätta tänderna i.

Glad

Jane-Lyzell
2/22/10, 8:14 PM
#68

67 Vad bra !

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

TerryGilliam
2/22/10, 8:53 PM
#69

# 68

Jane, nu har jag läst dina länkar! Tack för trevlig läsning. Var det någon av dem som du menade skulle skänka nytt ljus till någon fråga, eller var det mer som underhållande läsning?

Glad

(Länk 2 & 5 var tyvärr trasiga länkar)

Annons:
Jane-Lyzell
2/23/10, 2:24 PM
#70

*69 du är så spydig o nochalant - sen förväntar du dig respekt!

Det går att öppna dessa länkar om du läser vidare på deras hemsida det ligger där - sen kan man inte säga underhållande om en seriös instans som forskar kring det paranormala!

Ungefär som om jag skulle säga underhållande om vetenskaplig forskning i vilket annat ämne som helst - ursh vad du nedverderar!Förvånad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

LailaBaba
2/23/10, 2:30 PM
#71

Jag tycker det är lite trist att hänvisa till Wikipedia eller youtube eller nåt annat när det är meningen (för det är det väl) att man ska diskutera. Roligare om man kan beskriva med egna ord vad man tycker och tror. Jag läser nästan aldrig länkade grejor, det kan jag isf googla fram själv.

[Woozy]
2/23/10, 2:32 PM
#72

#70

Jag håller med dig till 100%.

MVH

Woozy

TerryGilliam
2/23/10, 5:52 PM
#73

# 70

Det var absolut inte min mening av vara spydigt på något sätt. Tycker bara det skulle vara intressant om du själv kunde redogöra för vad som skulle vara tydliga belägg för någonting.

Det blir mer intressant diskussion på så sätt.

Sedan förstår jag inte varför "underhållande" ska vara ett negativt laddat ord. Att läsa om rymdforskning kan vara otroligt underhållande.

#72

Woozy, har inte du nyligen varit avstängd för att du skickar kränkande pm till folk där du bekriver dem som psykiskt sjuka och undrar om de har asbergers syndrom?

Och ändå tycker du att jag nervärderar?

Det är inga små stenar du kastar i ditt glashus. Glad

[Woozy]
2/23/10, 6:13 PM
#74

#73

Vad är det du säger just nu?

Jag höll med Jane om att bla det går att följa länkarna om man går in på sidan. Vad är det du säger nu? -vad menar du nu? Sluta kränka och bli mer saklig istället. Så jag vet inte vad du kacklar om.

Det är inte ett litet felsteg av dig nu Terry!.

Gör om, gör rätt.

Woozy

TerryGilliam
2/23/10, 6:19 PM
#75

# 74

Jag är alltid saklig.

[Woozy]
2/23/10, 6:20 PM
#76

#75

Ja i din lilla värld kanske..

Woozy

Annons:
blombuketten
2/23/10, 7:38 PM
#77

#76……och i många andras värld.

Inte heller är det så väldigt lätt att följa länk 2 och 5. Visst går de att hitta, men vad är det man ska leta efter på hemsidorna?

Jane-Lyzell
2/24/10, 2:24 PM
#78

Jag ger upp denna diskution nu , lycka till ni andra - har inget mer att tillägga - det är som att tala för döva öron i tråden!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: