Annons:
Etikettandlighet
Läst 10782 ggr
freudiana
10/13/10, 5:03 PM

Kraft/totemdjur?

Har du ett Kraftdjur? Hur upptäckte du det? Hur hjälper ditt Kraftdjur dig?

Min man har sett väldigt många rävar på sistone, detta trots att vi bor mitt inne i stan! Jag har aldrig sett en räv, förutom på zoo, Jag funderar på om räven kan vara hans Kraftdjur och i så fall vad den vill säga till honom?

Annons:
tarotlasse
10/14/10, 7:42 PM
#1

Hej på dig jo jag har ett kraft djur  och detta kraftdjur  såg jag under många år när jag mediterade utan att veta vad det rörde sig om.

Men hur jag verkligen fick reda på att det var mitt kraftdjur  var under en träff med goda vänner och där en av dom sysslar med shamanism.

Hon ledde en trumresa där målet var att finna och lära känna våra Kraftdjur.

Vilket är det första man ska börja med inom shamanismen att finna sitt Kraftdjur som sedan leder en  i övriga trumresor och i ens utveckling.

Hur som helst så i trumresan och när man finner sitt Kraftdjur så är det ju en Meditation med trumman som hjälpmedel att gå ner i meditationen.

Under just denna trumresa där man sa finna sitt Kraftdjur så får man upp bilder på olika djur  hela tiden  man ska inte ta till sig insekter eller farliga djur fick jag reda på innan.

När just ditt Kraftdjur dyker upp så vet du det genom att detta djur visar sig från alla håll så inte bara framifrån utan även från sidorna och bakifrån.

Ja då vet man att man funnit sitt Kraftdjur.

Men för mig så känner jag samma känsla med min guide som jag gör med mitt Kraftdjur så är helt övertygad att kraftdjuret är den samma som den guide jag lärt känna sedan tidigare.

Min övertygelse är att guiden visar sig i olika skepnader beroende på vad du har för tro och det du känner dig trygg med.

Så jag som är spiritualist ser min guide på ett sätt medans den som sysslar med shamanism ser det som ett djur.

Dom som tror på änglar ja då visar sig guiden som en ängel  men igentligen är det samma  vilket som.

Så har igentligen ingen roll hur guiden visar sig bara man känner sig trygg och kan komunicera med den.

Även om du inte kan se din guide eller kraftdjur  så finns den alltid med dig dygnet runt.

Lasse

Lasse

freudiana
10/15/10, 4:27 AM
#2

Tack för intressant inlägg Lasse! Vad har du lärt dig drån ditt Kraftdjur? Vad har det förmedlat till dig?

tarotlasse
10/15/10, 1:54 PM
#3

Vad jag lärt mig  troligt vis väldigt mycket jag jämför ju kraftdjuret  med min egen guide  bara att dom visar sig på olika sätt.

Att sätta sig ner och ha ett samtal med sin guide vägledare kraftdjur  vad man nu vill kalla det.

Dessa samtal kan ge en otrolig hjälp och vägledning som hjälper dig både i din personliga o mediala utveckling.

Men även vägledning och råd i din vardag ju bättre kontakt du skapar ju lättare blir det att ha en kominikation.

Så träning och övning här med som i allt annat.

Lasse

busenmenna
10/15/10, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mitt kraftdjur; Lodjuret, har alltid stått mej nära.

[TristanChi]
10/15/10, 10:48 PM
#5

Mitt tomtedjur är silverfisk.

EmmaVarg
10/15/10, 11:53 PM
#6

hur vet man vilket djur som är sitt Kraftdjur ? FörvånadOskyldig

Annons:
[TristanChi]
10/15/10, 11:55 PM
#7

#6

Det står ju utförligt förklarat i #1.

freudiana
11/23/10, 1:06 PM
#8

#4 Hur menar du att lodjuret alltid stått dig nära? Att du alltid gillat lodjur t.e.x?

Vad betyder lodjuret för dig?

Ps Jag ÄLSKAR lodjur. Dom är otroligt vackra djur. Ds

KastKatt
11/24/10, 12:23 PM
#9

Jag har Uggla och noshörning.

Min mormor fann att ja hade uggla som liten, men det var massa krångel runt min uppäxt så min mormor märkte att jag hade två. vet dock inte riktigt hur det fungerar.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[dagdrommarn]
11/24/10, 1:06 PM
#10

mitt är mufflonfår

yamher
11/24/10, 1:44 PM
#11

Det är inte samma sak Kraftdjur, ängel och skyddsängel. Det är olika saker. Kraft djuret är ett djur som speglar hur vi är (egenskaper etc), en ängel är en ängel och en skyddsängel är vanligast en männsklig själ som höjts upp till en ängelsstatus för att skydda/hjälpa dig eller i vissa fall en ängel som skyddar dig.

Alla har inte förmågan att se sina Kraftdjur (eller andras ) som med allting annat. Ibland kan man dölja det själv så ingen ser det men alla har ett.

Alis volat propriis Oskyldig

[Tunridan]
11/24/10, 6:24 PM
#12

#1 Lasse, en trumresa gjord på riktigt vis är en resa till en annan verklighet och inte en Meditation. Det är verkligen inte samma sak..

Och varför skulle man inte kunna ha ett "farligt" djur som Kraftdjur? Och vad är ett farligt djur? Är en grizzlybjörn potentiellt farlig, en haj, eller en tiger? Bara något att fundera på. ;-)

Det finns dessutom olika sätt att möta ett Kraftdjur på, inte bara under en trumresa.

* Man kan få ett Kraftdjur hämtat till sig av en shaman.
* Man kan också möta ett Kraftdjur i en dröm.
* Man kan bjuda in det i en ceremoni där man dansar det (det dansar mig.)
* Man kan göra en utesittning för att möta sitt Kraftdjur.

Så det finns alltså flera olika sätt och man ska nog akta sig för att generalisera kring dessa saker för mycket och säga att något är på "detta sätt". Mycket beror också på den tradition man kommer ifrån eller som shamanen kommer ifrån.

Det finns heller ingen enhetlig "shamanism" och den "shamanism" som spottas ut i dag i många böcker och annat, är en västerländsk konstruerad finputsad nyversion som tilltalar allmänheten, och som verkar vara till för personlig utveckling.

Denna konstruerade version av s k shamanism har inte mycket med ursprunget att göra. Ursprunget är naturen, andarna (och då menar jag inte människor som dött, inte såna andar ;-)

Många som talar om Kraftdjur och shamanism glömmer nämligen helt bort naturen, ursprunget…

#11 "Det är inte samma sak Kraftdjur, ängel och skyddsängel. Det är olika saker."

Håller helt med.

Trollvind
11/25/10, 12:32 AM
#13

Jättebra sammanställning Tunridan. Jag håller helt med.

Det är tyvärr många som missuppfattar det här med trumresor och tror att det är en Meditation med trummor eller till och med en visualiseringsresa. Så är det INTE. Under en riktig trumresa får man inte BILDER av djuren utan man MÖTER dem DÄR i den Andra Verkligheten.

Annons:
[Tunridan]
11/25/10, 1:09 AM
#14

#13 Tack. Och jag håller med dig i det du skriver, bra beskrivet.

Och en sak är också att det kan ta väldigt lång tid att faktiskt göra en riktig resa, det är inte alltid det går på första försöket.

Men många tror (jag har varit en av dem) att de varit iväg på resa, när de egentligen inte kommit ur sitt eget huvud. :-)

Ingen skada skedd förvisso, men om man är intresserad av "shamanism" bör man nog känna till att det kräver en hel del av en och kan vara rätt tufft. Inte alls så "fluffigt och mysigt" som många tycks tro…

Trollvind
11/25/10, 1:31 AM
#15

Ja precis, det tar lång tid att "komma ut ur huvudet"! Flört

Jag tror också att det är först när man lyckats göra en resa på riktigt… först då förstår man skillnaden.

Visst kan det vara tufft och jobbigt ibland. Det framgår inte alltid när det talas om Kraftdjur. Men när du väl fått kontakt med ditt första Kraftdjur så börjar en process där du och ditt Kraftdjur behöver arbeta tillsammans.

Delvis kan det handla om undervisning från ditt Kraftdjur. Men det största arbetet anser jag vara att underhålla relationen med det. Om jag har mött ett Kraftdjur men sen inte gör något för att vårda relationen så finns en risk att det lämnar mig.

Så dels kan det innebära mycket arbete att lära sig resa på riktigt. Och dels kan det vara arbetssamt att möta sitt Kraftdjur under en resa. Sen fortsätter arbetet med att hålla relationen med kraftdjuret vid liv. Plus alla läxor och lärdomar detta magiska djur ofta vill dela med sig av.

Skulle allt detta vara meditation…?! … Njaäää… tycker inte jag Tungan ute

[grinda]
11/25/10, 9:51 AM
#16

#12 -15 Tack för intressant läsning Tunvindan och Trollvind.

[Tunridan]
11/25/10, 8:42 PM
#17

#15 "Jag tror också att det är först när man lyckats göra en resa på riktigt… först då förstår man skillnaden."

Precis! Sen finns förstås den här föreställningen om att det ska vara på ett visst sätt när man reser. Att man ska se helt klart som det vore en film på tv, t ex.

Jag kan säga att jag har sett på det viset, klart och tydligt med fysiska ögon vid ett enda tillfälle.

Jag var inte beredd och blev så himla exalterad och glad över det och vad jag såg där framme, som jag var på väg mot gåendes, att jag inte ville "tappa det". Då försvann jag det förstås. Attans. :-)

Men allmänt sett så kan man ju "se" på så olika vis. Jag känner och hör mer än jag fysiskt ser. Mest känner, fysiskt påtagligt, känslomässigt påtagligt, samt att shape shifting ibland sker.

Information kommer som en direkt vetskap, ibland som en smäll i magen. Inte som en röst från ovan, haha.

Bara ett sidospår i samtalet. :-)

#16 Tack grinda och varsågod eller vad man säger. "Tunvindan", den var ny. Skrattande Tunridan är det annars egentligen, men det gör inget. Glad

yamher
11/25/10, 9:24 PM
#18

intressanta inlägg! Min man kan se Kraftdjur vid sidan av människan precis som han kan Se auran. Det är riktigt spännande det där som jag skulle vilja förstå mer av. Vad varje djur står för etc… Jag har en björn och jag vet så pass mycket att det har med medialitet och styrka.

Och precis som du skriver Tunridan #17 hör jag och har en väldigt stark känsla för vad som är rätt o fel (läsa av, om någon ljugeretc) - intuition även om jag besitter förmågan att se och även vara/gå i ljuset (eller i alla fall andra sidan för ljuset är en ridå för att det ska kännas varmt och välkommet).

Alis volat propriis Oskyldig

[grinda]
11/26/10, 1:52 PM
#19

#17 TunridanSkrattande Sorry, ser lite i kors ibland .

Kul tråd som sagt, läser med behållning.

[Tunridan]
11/26/10, 4:45 PM
#20

#18 Visst är det intressant! :-)

Det här med vad varje djur "står för" är något som också är en diskussion i sig.

Ju mer man lär känna sitt/sina Kraftdjur och vad Kraftdjur är (kanske inte alltid det man trodde eller hörde att det var) ju mer ser man att det inte finns några enkla svar, som att det djuret står för det och det djuret står för det. Det vore att göra en grov förenkling av något som är så mycket mer än vad man kan få in i en beskrivning.

Och jag anser att kraftdjuren förtjänar mer än så…samtidigt så kan jag känna att mina Kraftdjur skrattar rätt gott åt det hela, åt oss människor som tar allt på sånt allvar och ska dela in allt och sätta etiketter på allt. Skrattande

Det är ju alltid ens egen direkta erfarenhet, insikt och kunskap som betyder något i längden och inte vad man läst eller hört. Det är nog rätt bra att försöka att vara öppen för att det kanske inte alltid är så som man tror, eller som man hört. ;-)

#19 Haha, you and me both då. Särskilt när linserna börjar torka ut i ögonen efter en lång dag. Skrattande

Annons:
yamher
11/26/10, 5:56 PM
#21

håller helt med, det gäller alltid att vara öppen för nya insikter samtidigt också förstå ifrån vem som säger något… Det kan vara så svårt att skriva och prata om det utan att andra tror att man står med pekpinne. Men jag har inget intresse av det. Däremot som innen kul att dela erfarenheter med varandra…

Vad tror du att ett Kraftdjur skulle kunna vara bra för (om man skulle kunna njuta det?)? Jag har aldrig sett någon på andra sidan med djur vid sin sida bara något enstaka "husdjur" .

Alis volat propriis Oskyldig

[Tunridan]
11/26/10, 8:44 PM
#22

#21 Ja, jag förstår vad du menar med att skriva om saker man upplevt, så här över nätet. Det är så lätt att det blir missförstånd, saker och ting som inte var menade kan ändå lätt tolkas in av andra.

Särskilt om man inte hela tiden inflikar en massa smilisar och hihihi och grejer för att visa att man verkligen inte menar något illa. Men det känns bara löjligt att hålla på så, jag får bilden av en liten undergiven hund som hela tiden lägger sig och visar magen. :-)

Man kan ju inte vara rädd för vad andra ska tänka eller säga om man vill vara sann mot sig själv. Man kan ändå visa respekt för andras åsikter, så det handlar ju inte om det.

Nåja och hur som helst. Vad ett Kraftdjur skulle kunna vara bra för? Det ger kraft förstås och är en viktig del av livet för att kunna må bra och klara sig väl. Och ska man arbeta shamanskt är ett Kraftdjur en nödvändighet, man ger sig inte i den andra verkligheten utan det.

Det finns ett samarbete mellan en själv och sitt Kraftdjur, så det handlar inte om att kraftdjuret bara finns till för mig och vad jag kan få ut av kontakten - utan lika mycket om vad jag ger tillbaka.

Jag upplever också kraftdjuren som på ett sätt en del av mig och jag av dem, samtidigt som vi har olika existens.

yamher
11/26/10, 10:43 PM
#23

ja, det förstår jag men jag ser den inte på andra sidan som ett naturligt inslag. Det var det jag undrade över. Fast det kanske många sidor av myntet? Jag menar att vi här på jorden har ju alltid haft olika sätt att utöva sina tro sätt på utan att något skulle vara fel menar jag (utom någon enstaka ). Indianerna sysslade mycket med andarna i träden, naturen , (för de har ju sina uppgifter i naturen också) och länge har ju vi också haft våra naturväsen.

Alis volat propriis Oskyldig

[Tunridan]
11/27/10, 8:15 PM
#24

Helt ärligt; jag vet inget om det här med "andra sidan" i förhållande till Kraftdjur och för mig personligen är det inte så intressant, eftersom jag arbetar med naturen här och nu, på ett andligt sätt. Där är min andlighet, kan man säga. :-)

Så detta känns som två helt olika diskussioner; Kraftdjur och "andra sidan". Jag kan inte riktigt få ihop dem tyvärr.

På det hela taget så är Kraftdjur något som kommer från en shamansk livssyn, där man bl a ser hela naturen som besjälad.

Denna naturnära andliga livssyn har i stort sett alltid funnits hos människan och finns fortfarande över hela jorden, som du säger hos indianfolk men även hos oss i Norden förstås.

Trollvind
11/28/10, 10:24 PM
#25

#23 yamher

De världar shamanen reser till och den värld du kallar "Andra sidan" är olika världar. Troligen är det därför du inte ser kraftdjuren på "Andra sidan". De hör inte till den världen helt enkelt.

Merlin-pappa
11/29/10, 12:35 AM
#26

Vad tror ni min kusins fru såg??

Min kusin med familj hälsade på min sjuka pappa förra sommaren, i hans villa. Dessa personer och jag hade en trevlig grillafton. Vi anade nog allihop att det var sista gången vi sågs tillsammans!?

När det var matdags, så trodde vi det var Midsommar, d v s vi satt utomhus och det började regna. Så vi såg saken förlorad, gav upp, och insåg att vi måste äta inomhus. Det smakade lika gott det …

När vi skulle ta in alla pinaler och äta inomhus, så såg jag en mörk skugga svepa förbi i pappas villa. Då pappa var dödssjuk i cancer, så misstinkte jag att mörka skuggan på något sätt hörde ihop med det hela. Jag bestämde mig för att vara tyst om saken och tänkte inte mer på det. Efter en timme var det nattedags för familjens minsting.

Kusinens fru, en klok kvinna, gick upp till övervåningen och skulle natta lilleman. Väl uppe, så ropade hon ner till oss, och undrade om det var någon mer som såg en mörk stor katt springa och gömma sig. Jag klev upp på en gång till övervåningen och berättade att hon säkert inte var en katt hon såg. Hon fattade med en gång vad jag menade …

Nu är fråga, vad tror ni hon såg egentligen?? Sannoligt samma "sak" som jag, men vad kan det ha varit??

Vad tror ni?

Jag skrev detta i denna tråd, för det kanske kan vara något liknande ….(totemdjur)

[Tunridan]
11/29/10, 12:17 PM
#27

#25 Jamen precis, bra uttryckt Trollvind. Det är därför jag inte får ihop diskussionerna. Det är olika världar vi pratar om.

Annons:
Trollvind
11/29/10, 12:30 PM
#28

#26
Det är nog omöjligt att säga bestämt vad det var ni såg.

Det händer att kraftdjuren visar sig på det viset, även om det väldigt ovanligt. Så visst kan det ha varit ett Kraftdjur, speciellt om din pappa var shaman eller ägnade sig åt shamanism.

Jag skulle dock mer gissa på att katten faktiskt var en katt som hälsade på. Kanske en gammal vän till din pappa eller någon annan i familjen. Våra husdjur visar sig betydligt oftare som skuggväsen, än kraftdjuren gör.

Merlin-pappa
11/29/10, 1:33 PM
#29

#28#

Det var garanterat ingen katt! Varken död eller levande. Farsgubben var en av de få människor jag lärt känna som hatade husdjur, speciellt katter. Det gör egentligen det hela ännu underligare …

Troligast var att min kusins fru tolkade det hela som en katt, men att det inte var det. Vad det än var för något, så fick vi något att fundera på, jag och kusinens fru. Min kusin och farsan häcklade oss för våra teorier, vilket också hade sin poäng ….

Upp till toppen
Annons: